toestemming vragen aan ouder broer??

Gestart door amazing amazigh, 31/01/2006 om 21:57:33

amazing amazigh

hey,

kennen jullie dat traditie als een jonger broer gaat trouwen moet hij z'n ouder broer(die nog ongetrouwd is) toestemming vragen.

-is het omdat het overkomt als een belediging?uit beleefdheid, of omdat ze denken dat hij ongetrouwd blijft daardoor??

ik vind het maar een rare traditie als je het mij vraagt..

Tamza

Nee, maar heb wel gehoord van een vage traditie dat eerst de oudere zus getrouwd moet zijn voordat je als meisje kan trouwen. Een jongen die ik ken kon om deze reden niet trouwen met zijn vriendin.

tamazight is back

Citaat van: amazing amazigh op 31/01/2006 om 21:57:33
hey,

kennen jullie dat traditie als een jonger broer gaat trouwen moet hij z'n ouder broer(die nog ongetrouwd is) toestemming vragen.

-is het omdat het overkomt als een belediging?uit beleefdheid, of omdat ze denken dat hij ongetrouwd blijft daardoor??

ik vind het maar een rare traditie als je het mij vraagt..


Nee hoor die bestaat niet

rif-boe3iash

#3
Citaat van: amazing amazigh op 31/01/2006 om 21:57:33
hey,

kennen jullie dat traditie als een jonger broer gaat trouwen moet hij z'n ouder broer(die nog ongetrouwd is) toestemming vragen.

-is het omdat het overkomt als een belediging?uit beleefdheid, of omdat ze denken dat hij ongetrouwd blijft daardoor??

ik vind het maar een rare traditie als je het mij vraagt..


Ja dat klopt zo een mistig verhaal heb ik ook gehoord! Nou naar mij mening vind ik het ook allicht niets aan en blijft het RAAR om zo door te gaan met deze conventie! Inderdaad wat is het dan in andermans ogen? Krenking,beschaafdheid,of eeuwig celibatair zijn..


Hadou

#4
6 jaar terug ik was verliefd op een meisje. Ik had alles voor elkaar, huisje, werk enz.. Ik was in Marokko op vakantie , mijn ouders opzoeken. mijn zusters en broers hadden zo n gevoel dat ik wilde trouwen.. Een paar dagen later belde mijn broer op en hij wilde maar niet dat ik voor hem trouw.. Ik kreeg ook opmerkingen van mijn zussen .. laat hem toch eerst, terwijl hij niet aan toe was.. Nou omdat mijn famillie niet achter mij stond , dacht laat maar!! Ik kwam terug hier in NL en dat meisje veranderde 180 graden..  Heel raar! Terwijl wij 1 jaar met elkaar omgingen.. Nou wat met haar gebeurd was daar in Rkampe( zijj was ook op vakantei) weet ik niet.. Al kwam ik later achter.. Na een tijdje ging het niet meer, en stopten we onze relatie.. Ik dook in hobbys en avond studies.. En ging verder.. Wat met haar gebeurd is?? Ik heb haar nooit meer gezien.. "" Jammer"" Ze was moooi, lief, aardig en lekker.

amazing amazigh

mijn jonger broer gaat trouwen, en mijn vader zei tegen hem dat hij mij de toestemming moest vragen.da was de eerste keer dat ik het had gehoord, maar ja..ik heb hem mijn zegen gegeven en wens hem een gelukkig huwelijk inshallah. t'is daarom dat ik deze topic plaatste, ben zeker niet de enige die het niet wist

Hadou

Feliciteer hem van mij! En jij komt ook gauw aan de beurt , maak je geen zorgen.

amazing amazigh

Citaat van: hadou op 31/01/2006 om 22:26:59
Feliciteer hem van mij! En jij komt ook gauw aan de beurt , maak je geen zorgen.

ik maak me geen zorgen hoor, want ik geloof niet in deze traditie. ik zal hem feliciteren ;)

allasian

Bij ons niet hoor,ik heb een oudere broer die eerder is getrouwd dan een nog oudere. Tja de oudere wordt daar een beetje minachtend op aan gekeken door de sociëty maar het is heus geen schande. Het is te gek voor woorden dat die oudere broer tegen de ander zegt laat mij eerst. Het is geen Efteling,hoor. Bij ons doen ze allemaal niet aan die tradities,we zijn niet eens modern.

Dora

ken dit ook niet..en maar goed ook.
wij vragen niet eens papa om toestemming laat staan onze oudere broer..

Milou

Citaat van: amazing amazigh op 31/01/2006 om 21:57:33
hey,

kennen jullie dat traditie als een jonger broer gaat trouwen moet hij z'n ouder broer(die nog ongetrouwd is) toestemming vragen.

-is het omdat het overkomt als een belediging?uit beleefdheid, of omdat ze denken dat hij ongetrouwd blijft daardoor??

ik vind het maar een rare traditie als je het mij vraagt..

Deze traditie ken ik ook! Wij moeten mekaar om toestemming vragen, maar als het een jarenplan gaat worden dna trouwt je jongere zus toch eerder.
Maar toestemming/overleg zit er wel in...

Rwezna

 
Dat is wel een gewoonte (alleen misschien niet bij iedereen). Bij ons wordt er niet moeilijk over gedaan als zusje/broertje eerder trouwt dan de grote zus of broer, maar het is wel gewoon dat je dan zou vragen of hij/zij 'het niet erg zou vinden'


mara

Citaat van: amazing amazigh op 31/01/2006 om 21:57:33
hey,

kennen jullie dat traditie als een jonger broer gaat trouwen moet hij z'n ouder broer(die nog ongetrouwd is) toestemming vragen.

-is het omdat het overkomt als een belediging?uit beleefdheid, of omdat ze denken dat hij ongetrouwd blijft daardoor??

ik vind het maar een rare traditie als je het mij vraagt..
abacadabra allemaal...toestemming aan je broer/zus? zeker stamgebonden ofzo ::)

MBTiza

las pas geleden ergens een verhaal, van vroeg om hand van samira en maar kreeg karima, een jongen ging om een hand vragen van een meisje (samira) alleen had deze een oudere zus en die werd door de vader ook naar voren geschoven. Dus kwam ze binnen en toen de jongen zag dat deze stukken mooier was dan het zusje heeft hij gelijk ja gezegd..tja...dan kan alleen bij ons Marokkkanen

Inuit

ik heb hier ook nog nooit van gehoord. bij ons (lees: gezin) is het ook niet bepaald in seqentiele volgorde gegaan, zonder dat daar enig overleg aan te pas kwam.