Hoofdmenu

partnerkeuze.

Gestart door Dora, 22/01/2006 om 20:50:26

Inuit

Citaat van: L_L op 23/01/2006 om 13:54:33
erkenning is de brug tot een daad...
hie heb je zeker gelijk in, maar erkenning moet op den duur (hoelang?) wel gevolgd worden door handelen, anders dan is het gewoon een smoes, en is die persoon gewoon zichzelf voor de gek aan het houden.

mara

Stel je erkent dat je eigenlijk moet bidden, maar van handelen komt steeds niks terecht en opeens is de dood er?

athsaynou

Citaat van: mara op 23/01/2006 om 14:12:21
Stel je erkent dat je eigenlijk moet bidden, maar van handelen komt steeds niks terecht en opeens is de dood er?

precies!

Ik heb gehoord dat het niet best met je gaat als je niet bid, een van de 5 zuilen, als moslim ben je die verplicht na te komen..

mara

Citaat van: m'Izran op 23/01/2006 om 14:14:34
Citaat van: mara op 23/01/2006 om 14:12:21
Stel je erkent dat je eigenlijk moet bidden, maar van handelen komt steeds niks terecht en opeens is de dood er?

precies!

Ik heb gehoord dat het niet best met je gaat als je niet bid, een van de 5 zuilen, als moslim ben je die verplicht na te komen..
dus van die theorie van ll klopt ook niet veel...

athsaynou

Citaat van: mara op 23/01/2006 om 14:16:00
Citaat van: m'Izran op 23/01/2006 om 14:14:34
Citaat van: mara op 23/01/2006 om 14:12:21
Stel je erkent dat je eigenlijk moet bidden, maar van handelen komt steeds niks terecht en opeens is de dood er?

precies!

Ik heb gehoord dat het niet best met je gaat als je niet bid, een van de 5 zuilen, als moslim ben je die verplicht na te komen..
dus van die theorie van ll klopt ook niet veel...

Erkenning daar begint het mee, maar daar moet je niet bij blijven hangen nee..je hebt eenmaal plichten

Inuit

Citaat van: mara op 23/01/2006 om 14:16:00
dus van die theorie van ll klopt ook niet veel...
zowel L_L als jij hebben in mijn ogen gelijk, als je een sereuze intentie (met de nadruk op serieus) hebt om te gaan bidden, dan zal dat op den duur vanzelf gevolgd worden door handelen. maar je moet ook inzien dat echte verandering gestaag gaat. de enige verandering die blijvend is, is degene die langzaam en stapsgewijs gaat, anders is het gewoon impulsief handelen en is het een kwestie van tijd voordat je terugvalt.

mara

Ik begrijp ll ook wel hoor, maar de vraag is hoelang kan je wachten met handelen nadat je erkend hebt dat je een bepaalde plicht hebt? Geleerden zouden zeggen 'fouran', vooral mbt het gebed...

Inuit

Citaat van: mara op 23/01/2006 om 14:27:06
Ik begrijp ll ook wel hoor, maar de vraag is hoelang kan je wachten met handelen nadat je erkend hebt dat je een bepaalde plicht hebt? Geleerden zouden zeggen 'fouran', vooral mbt het gebed...
daarom heb ik in een voorgaande reactie 'hoelang?' opgeschreven, want dat is lastig om te bepalen. ik zou zeggen let op of de interesse van de persoon groeit, dit kan zich uiten in bijvoorbeeld meer interesse in literatuur omtrent het gebed, meer erover praten, etc., etc.

wat betekent 'fouran'?

mara

Citaat van: Inuit op 23/01/2006 om 14:31:04
Citaat van: mara op 23/01/2006 om 14:27:06
Ik begrijp ll ook wel hoor, maar de vraag is hoelang kan je wachten met handelen nadat je erkend hebt dat je een bepaalde plicht hebt? Geleerden zouden zeggen 'fouran', vooral mbt het gebed...
daarom heb ik in een voorgaande reactie 'hoelang?' opgeschreven, want dat is lastig om te bepalen. ik zou zeggen let op of de interesse van de persoon groeit, dit kan zich uiten in bijvoorbeeld meer interesse in literatuur omtrent het gebed, meer erover praten, etc., etc.

wat betekent 'fouran'?
Veel geleerden gebruiken meestal het woord 'fouran' wat in het arabisch direct betekend...

Inuit

Citaat van: mara op 23/01/2006 om 14:35:55
Veel geleerden gebruiken meestal het woord 'fouran' wat in het arabisch direct betekend...
wat ik ook heb begrepen is dat de meerderheid van de geleerden van mening is dat als je het gebed na laat, je dan na drie dagen niet meer als moslim(a) beschouwd kan worden. waar ze dit precies op basseren weet ik niet. Allahu a3lem.

mara

Citaat van: Inuit op 23/01/2006 om 14:48:22
Citaat van: mara op 23/01/2006 om 14:35:55
Veel geleerden gebruiken meestal het woord 'fouran' wat in het arabisch direct betekend...
wat ik ook heb begrepen is dat de meerderheid van de geleerden van mening is dat als je het gebed na laat, je dan na drie dagen niet meer als moslim(a) beschouwd kan worden. waar ze dit precies op basseren weet ik niet. Allahu a3lem.
Volgens mij komt t van een hadiet: 't verschil tussen ons en hun is tarkasalaat. Schijnt in ieder geval een sahieh hadiet te zijn. Dat heb je ook als je naar een waarzegster gaat, dan zal 40 dagen je salaat niet geaccepteerd worden (oid in ieder geval)...

Dora

Citaat van: mara op 23/01/2006 om 14:12:21
Stel je erkent dat je eigenlijk moet bidden, maar van handelen komt steeds niks terecht en opeens is de dood er?

je kan gaan lopen filosoferen over de dood en het wel en wee daarvan maar daar gaat deze hele topic niet over..

het gaat erom dat men dit niet erkend..dus niet geloofd..dus niet handeld..

tamazight is back

Citaat van: L_L op 22/01/2006 om 20:50:26
ik weet dat de titel op zo'n cliche ond lijkt..maar toch wil ik jullie vragen hoe jullie over het volgende denken.
het is iets wat me de laatste tijd heel erg bezig houdt.  hoop wel serieuze ervaringen en meningen van jullie te lezen.

stel je staat op het punt om een huwlijk aan te gaan.
op welke punten accepteer je je partner en op welke punten kan j'm juist afwijzen.
stel je hebt een vriend(in) waarvan je zielsveel van houdt maar hij/zij naar jouw gevoel niet of te weinig aan het geloof (islam)  doet. je accepteerd dat en je respecteerd dat ook..totdat de relatie serieuzer wordt en je met hem/haar in het huwlijksbootje wil stappen.
is de gedachte :
religie is ieder voor zich. waar zij/hij in gelooft moeten ze zelf weten zolang hij me maar in mijn waarde laat.
zal het impact hebben op ons leven, ons huwlijk?
zal hij/zij veranderen?....moet ik maar blijven hopen en doe'aa doen?
maar wat als hij/zij niet veranderd?...is het een zonde om met zo'n persoon te trouwen?....wat als hij/zij zelf ook nog zoekende is??

moet ik het advies van rasoul sws opvolgen;

"een vrouw wordt om 4  redenen getrouwd;
* haar eigendommen
* afstamming
* schoonheid
* godsdienst.
jullie kunnen maar beter de godsdienstigen trouwen, want anders zijn jullie verloren (overgeleverd door al bochari en muslim)..

zou dit ook voor de vrouw gelden die een keuze moet maken?

wat denken jullie?

belangerijke punten
grote lul
brede schouders
lekker lippen
lekkere kontje
en hij moet zich absoluut niet zo meisjesachtig gedragen

mouslati

Arme L_L 5 pagina's vol en nog geen antwoord op haar vraag

Dora

Citaat van: mouslati op 23/01/2006 om 20:38:32
Arme L_L 5 pagina's vol en nog geen antwoord op haar vraag
ahda waha..

mensen die al je woorden gaan verdraaien enzo..je kent t wel..
allah yehdi maglak waha