Hoofdmenu

partnerkeuze.

Gestart door Dora, 22/01/2006 om 20:50:26

Dora

ik weet dat de titel op zo'n cliche ond lijkt..maar toch wil ik jullie vragen hoe jullie over het volgende denken.
het is iets wat me de laatste tijd heel erg bezig houdt.  hoop wel serieuze ervaringen en meningen van jullie te lezen.

stel je staat op het punt om een huwlijk aan te gaan.
op welke punten accepteer je je partner en op welke punten kan j'm juist afwijzen.
stel je hebt een vriend(in) waarvan je zielsveel van houdt maar hij/zij naar jouw gevoel niet of te weinig aan het geloof (islam)  doet. je accepteerd dat en je respecteerd dat ook..totdat de relatie serieuzer wordt en je met hem/haar in het huwlijksbootje wil stappen.
is de gedachte :
religie is ieder voor zich. waar zij/hij in gelooft moeten ze zelf weten zolang hij me maar in mijn waarde laat.
zal het impact hebben op ons leven, ons huwlijk?
zal hij/zij veranderen?....moet ik maar blijven hopen en doe'aa doen?
maar wat als hij/zij niet veranderd?...is het een zonde om met zo'n persoon te trouwen?....wat als hij/zij zelf ook nog zoekende is??

moet ik het advies van rasoul sws opvolgen;

"een vrouw wordt om 4  redenen getrouwd;
* haar eigendommen
* afstamming
* schoonheid
* godsdienst.
jullie kunnen maar beter de godsdienstigen trouwen, want anders zijn jullie verloren (overgeleverd door al bochari en muslim)..

zou dit ook voor de vrouw gelden die een keuze moet maken?

wat denken jullie?

Inuit

religie is in principe een persoonlijke aangelegenheid, maar binnen een huwelijk ben je geen individu (vandaar ook de naam wederhelft).

succes!

mouslati

Mijn eerste gevoel zegt dat het niet zou moeten uitmaken. Misschien dat jij toch nog een zodanige invloed op hem zou hebben dat hij zich toch meer met religie gaat bezighouden. Aan de andere kant als je je er echt aan gaat storen en "het" komt maar niet heb je ook een probleem. Verliefdheid gaat over en moet plaatsmaken voor wederzijds respect en genegenheid, dat kan alleen als je een ieder in zijn waarde laat.

Kortom ik weet het niet, pffff jij weer met je moeilijke vragen ;)

Dora

Citaat van: mouslati op 22/01/2006 om 21:26:42
Mijn eerste gevoel zegt dat het niet zou moeten uitmaken. Misschien dat jij toch nog een zodanige invloed op hem zou hebben dat hij zich toch meer met religie gaat bezighouden. Aan de andere kant als je je er echt aan gaat storen en "het" komt maar niet heb je ook een probleem. Verliefdheid gaat over en moet plaatsmaken voor wederzijds respect en genegenheid, dat kan alleen als je een ieder in zijn waarde laat.

Kortom ik weet het niet, pffff jij weer met je moeilijke vragen ;)

ik weet schat..ik denk er net zo over als jij.
maar weet wel dat islam een levenswijze is...stel ik bid en hij irriteerd zich eraan..stel hij drinkt en ik irriteer me eraan...stel ik wil op hadj en hij niet..stel ik wil groeien in de islam en hij dat als een bedreiging ziet...hoe met de kids??..

welke punten hebben jou over de streep gehaald om je manneke te huwen?

mouslati

Citaat van: L_L op 22/01/2006 om 21:34:08
welke punten hebben jou over de streep gehaald om je manneke te huwen?

Soms heeft het voordelen als je iemand van te voren niet kende

mouslati

Citaat van: L_L op 22/01/2006 om 21:34:08
Citaat van: mouslati op 22/01/2006 om 21:26:42
Mijn eerste gevoel zegt dat het niet zou moeten uitmaken. Misschien dat jij toch nog een zodanige invloed op hem zou hebben dat hij zich toch meer met religie gaat bezighouden. Aan de andere kant als je je er echt aan gaat storen en "het" komt maar niet heb je ook een probleem. Verliefdheid gaat over en moet plaatsmaken voor wederzijds respect en genegenheid, dat kan alleen als je een ieder in zijn waarde laat.

Kortom ik weet het niet, pffff jij weer met je moeilijke vragen ;)

ik weet schat..ik denk er net zo over als jij.
maar weet wel dat islam een levenswijze is...stel ik bid en hij irriteerd zich eraan..stel hij drinkt en ik irriteer me eraan...stel ik wil op hadj en hij niet..stel ik wil groeien in de islam en hij dat als een bedreiging ziet...hoe met de kids??..

welke punten hebben jou over de streep gehaald om je manneke te huwen?

Dit zijn idd drastische verschillen, ik zou er echt nog even over nadenken. Bij dit soort grote verschillen laat ik me niet leiden door mijn hart.

Dora

dat kan goed uitpakken inderdaad..dat is een risico die je neemt.
maar stel je manneke heeft niets met islam..zou je denk je toch gelukkig kunnen zijn?

Dora


Citeer

Dit zijn idd drastische verschillen, ik zou er echt nog even over nadenken. Bij dit soort grote verschillen laat ik me niet leiden door mijn hart.

moeilijk..:(

mouslati

Citaat van: L_L op 22/01/2006 om 21:37:43
dat kan goed uitpakken inderdaad..dat is een risico die je neemt.
maar stel je manneke heeft niets met islam..zou je denk je toch gelukkig kunnen zijn?

Ik weet het echt niet liefje, ik wou dat ik een kant en klaar antwoord voor je had maar dat heb ik niet. Bij sommige belangrijke beslissingen in je leven is het gewoon noodzakelijk dat je met je man op 1 lijn staat, denk bv aan opvoeding van kinderen enz. Als jullie het niet eens kunnen worden, of geen compromissen kunnen maken zou ik het denk ik niet aan durfen ondanks dat ik heel veel van hem hou.

Dora

oke..dank je mop...denk dat nu salaat istigara wel op z'n plaats is..

mouslati

Citaat van: L_L op 22/01/2006 om 21:46:39
oke..dank je mop...denk dat nu salaat istigara wel op z'n plaats is..


Zou best kunnen heb helaas ook niet zoveel met geloof.

Dora

Citaat van: mouslati op 22/01/2006 om 21:48:10
Citaat van: L_L op 22/01/2006 om 21:46:39
oke..dank je mop...denk dat nu salaat istigara wel op z'n plaats is..


Zou best kunnen heb helaas ook niet zoveel met geloof.

volgens mij verwoord je het nu een beetje verkeerd..ik denk niet dat je "er niet veel mee hebt"..maar dat je er niet intensief mee bezig bent..er is een groot verschil tussen er niets mee hebben en er niet genoeg mee bezig zijn.

mouslati

Citaat van: L_L op 22/01/2006 om 21:53:12
Citaat van: mouslati op 22/01/2006 om 21:48:10
Citaat van: L_L op 22/01/2006 om 21:46:39
oke..dank je mop...denk dat nu salaat istigara wel op z'n plaats is..


Zou best kunnen heb helaas ook niet zoveel met geloof.

volgens mij verwoord je het nu een beetje verkeerd..ik denk niet dat je "er niet veel mee hebt"..maar dat je er niet intensief mee bezig bent..er is een groot verschil tussen er niets mee hebben en er niet genoeg mee bezig zijn.


Helemaal correct, bedankt!

Dora


Milou


Je zou bij jezelf moeten nagaan wat het zwaarst weegt.

Ik zou  zelf het geloof niet zwaar mee laten wegen, ( moet wel moslims zijn natuurlijk) maar als iemand niet bidt, dan zal dat met de tijd wel komen.
Dus dat is voor mij geen reden om iemand af te wijzen.
Verder moet het een Amazigh zijn die zijn cultuur en tradities hoog in het vaandel heeft.