Ratelband: Bin Laden 'verlicht denker'

Gestart door Timarzgha, 07/12/2005 om 20:35:33

Timarzgha

Ratelband: Bin Laden 'verlicht denker'
Door OLOF VAN JOOLEN


OOSTERBEEK - Emile Ratelband noemt in het jongerenblad X(IST) Osama bin Laden een verlicht denker.

Emile Ratelband. Foto ANP,,Het werk van Bin Laden is gerechtvaardigd. Hij heeft ons gewaarschuwd en die waarschuwing hebben wij in de wind geslagen'', zegt Ratelband in een interview in het christelijke tijdschrift dat zaterdag verschijnt.

De terreuracties van 11 september 2001 passen volgens hem in het ,,goddelijke plan'' van Bin Laden. ,,We hebben het aan onszelf te danken dat zijn mensen de Twin Towers in vlogen.''

Is hij plotseling fundamentalist geworden?
,,Absoluut niet’’, reageert Ratelband. ,,Ik vind alleen dat het tijd is nuchter naar de standpunten van deze mensen te luisteren. Wanneer je dat doet, voorkom je dat ze als een kat in het nauw rare sprongen maken. In dat licht moet je ook de aanslag op de Twin Towers zien.’’

En hoe zit het dan met dat ’verlicht’?
,,De eisen die Bin Laden stelt, zoals respect voor de islam, zijn redelijk. Ik vind hem daarom een verlicht denker.’’

De moord op Theo van Gogh vindt hij vreselijk. Maar ook zoiets moet je volgens Ratelband in een breed perspectief zien. ,,Rek de tijd eens op. Hoe vaak praten wij nog over Pim Fortuyn? Dat is alweer drie jaar geleden. Over vijftien jaar is iedereen het vergeten'', aldus het interview. Volgens de zelfbenoemde goeroe van het positivisme komt dat doordat uit vreselijke gebeurtenissen iets voortkomt dat nodig is voor de ontwikkeling van een land, bedrijf of individu.

In 2001 zorgden uitspraken van de actrice Georgina Verbaan over de terrorist Bin Laden voor nogal wat commotie. In een interview met het weekblad Nieuwe Revu noemde ze hem 'een lekker ding'. ,,Het is dat ie een wacko is, maar hij lijkt me een stuk interessanter dan Bush.''

Verbaan zei later ,,heel erg geschrokken'' te zijn van de reacties op dat interview. De journalist zou het artikel vooraf niet aan haar hebben laten lezen.

Het artikel in het decembernummer van X[ist] in Christ is volgens hoofdredacteur H. Kamsteeg wel geautoriseerd door Ratelband. De man achter de kreet 'Tsjakkaaa' gaat volgende week dinsdag op de website van het jongerenblad in discussie over zijn uitspraken

Timarzgha

Ben benieuwd hoe snel hij zich zal moeten verandwoorden voor zijn uitspraken
Of wanneer de gehele schijnheilige nederlandse samenleven afstand zal nemen van zijn woorden ???
We weten wat er zou zijn gebeurd als het een moslim was geweest dusssss.....!

Izouran

Ik heb het gelezen, nooit gedacht dat Ratelband ooit zo'n standpunt zou aannemen.

Tsjaka!

Samariaan

Hij zegt toch niet iest wat niet eerder is gezegd, commentatoren hebben wel vaker de beweegredenen achter Al Qaida uitgebreid besproken. Dat je een ontwikkeling beschrijft betekent nog niet dat je het er mee eens moet zijn.

Anders was het geweest wanneer hij gezegd zou hebben "hard voor die amerikanen 9/11, weten ze ook hoe het voelt" of zoiets.

Ik weet trouwens niet wat hij precies met "verlicht" bedoelt in deze context, ik weet zelf ook niet wel weet wat "verlicht" precies betekent; ik neem aan dat hij gewoon bedoelt dat Islam gewoon moet worden geaccepteerd als wereldwijde realiteit, en niet in een verdomhoekje moet worden gestopt.

Timessi_Sadu_Rum


Enerzijds vind ik het knap dat hij zo uitgesproken zijn mening durft te geven.. Aan de andere kant denk ik dat gewoon een publiciteitstunt is..

Timessi_Sadu_Rum


Enerzijds vind ik het knap dat hij zo uitgesproken zijn mening durft te geven.. Aan de andere kant denk ik dat gewoon een publiciteitstunt is..

DORO

Hij heeft waarschanlijk een boek geschreven, om deze best te promoten moet je dat via de tv  doen.  Aangezien hij de laatst tijd niet meer op de buis te zien is, wordt hij dit keer zelf uigenodigt, ( immers  voor zulke onderwepen hebben ze altijd tijd voor je op tv)   om te komen vertellen wat hij bedoeld met bin Laden en zijn denken.  En het gesprek zal eindigen met----> mijn  boek komt deze week uit  met de titel .kasaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.!

Timarzgha

Nou nou er zit niet altijd iets achter de bedoelingen of woorden van iemand a iewden
Ik kan me die indo nog goed herinneren, die had ook altijd kritiek en commentaar op het westen
Ook hij noemde binladen een held en de palestijnen zouden het recht hebben aanslagen te plegen als enige middel dat zij hebben om de vijand te bestrijden
Ik ben benieuwd naar de discussies met hem op die site van hun, lijkt me intressant om te weten wat de reden van zijn uitspraken zijn

Eek!

~Ik zag em laatst staan in de telegraaf naast een aantal arabieren uit Bahrein...brainwashed maybe?

Timarzgha

Citaat van: BerberRoosje op 07/12/2005 om 23:44:14
~Ik zag em laatst staan in de telegraaf naast een aantal arabieren uit Bahrein...brainwashed maybe?
ja ja olie doet wonderen, maar toch gebrainwashed or not, hij zegt iets wat veel mensen verbaast heeft
En als hij werkelijk van mening dat de islam als godsdienst maar eens gerespecteerd moet worden, dan hoop ik op nog meer brainwashing van de rest
Een goedaardige hersenspoeling, zo denk ik er over

*****

Met een vriend als Ratelband heeft Bin Laden geen vijand meer nodig. De steun van zo'n loser zou ik nooit willen hebben.

athsaynou

#11
Daar gaat het nu niet om, verbaast me moet ik eerlijk zeggen. Volgens mij is de Hele Nederlandse bevolking verbaast, dat een "Nuchtere Nederlandse" iemand dit over Bin Laden heeft gezegd, de Wereldwijde gezochte Terorist, hoop niet dat dit een stiunt si om aandacht te trekken!

*****

Nou, zo zie ik het als "nuchtere Nederlander", de volgende oprisping van Ratelband, nadat de media exposure rond zijn Tokkie-periode is weggeebt.
Het is zo klein, ik kan er niet eens over vallen.

Inuit

#13
Citaat van: ***** op 08/12/2005 om 15:25:11
Nou, zo zie ik het als "nuchtere Nederlander", de volgende oprisping van Ratelband, nadat de media exposure rond zijn Tokkie-periode is weggeebt.
Het is zo klein, ik kan er niet eens over vallen.
hij doet het misschien met de foute bedoelingen, dat weet ik niet en om eerlijk te zijn interesseert mij dat niet. het feit dat deze man zegt/vindt dat de mening van de islaam maar eens gerespecteerd moet worden en niet constant in een verdomhoekje gestopt moet worden, is iets waar ik mij volledig in kan vinden en hoop dat hij hiermee de media groots gaat halen, al is het alleen maar om te zien hoe ruimdenkend NL is wanneer iemand sympathie toont voor de islaam/moslims

*****

Grote vraag blijft, wat heeft "de islam" aan zo'n achterlijke pleitbezorger. Ik vrees bar weinig.