Hoofdmenu

moslimfeminisme

Gestart door Dora, 20/11/2005 om 23:09:07


Sa3ieD

Als man voel ik me geroepen te reageren. Beetje raar dat mensen het steeds hebben over het veranderen van de islam, heb er een keer een hele discussie over gehad met een klasgenote, volgens haar moest de koran herschreven worden en moesten passages dus verwijderd worden. Ze wilde niet begrijpen dat de koran al 1500 jaar hetzelfde is en vroeger juist een bron was voor ontwikkeling en gelijke rechten etc. Ik probeerde haar duidelijk te maken dat de islam niet veranderd maar dat de mensen veranderen, en dus hun interpretaties van de koran. Nu dus weer eigenlijk hetzelfde, het is moeilijk te zeggen welke interpretatie van de koran de juiste is, alleen God kan daarover oordelen. Verder heeft de interpretatie veel met het eigen referentiekader te maken, hoe ben je opgevoed? In wat voor soort samenleving ben je opgegroeid? Hoe groot is je algemene ontwikkeling? In hoeverre denk je zelf na? etc etc. Ik denk dus niet dat je een interpretatie echt kunt aansturen dmv een boekje. Er zijn teveel factoren die niet zo 123 te beinvloeden zijn. Verder kun je denk ik niet spreken van een algemene vrouwelijke interpretatie of een algemene mannelijke interpretatie van de koran.

Verder vind ik Amina Wadud die een "gebedsdienst" bedoeld als poppenkast voor de Amerikanen voorzit. Mannen en vrouwen door elkaar, met of zonder hoofddoek. Haar neem ik in ieder geval niet serieus.

Inuit

misschien ligt het aan mij hoor, maar ik vind de kerngeachte van het feminisme en de islaam toch echt onverenigbaar, dus ik snap niet hoe je kunt spreken van moslimfeminisme.

Lâle

Citaat van: Inuit op 20/11/2005 om 23:24:10
misschien ligt het aan mij hoor, maar ik vind de kerngeachte van het feminisme en de islaam toch echt onverenigbaar, dus ik snap niet hoe je kunt spreken van moslimfeminisme.

Waarom vind je dat onverenigbaar?

Inuit

Citaat van: Anastacia op 20/11/2005 om 23:25:31
Citaat van: Inuit op 20/11/2005 om 23:24:10
misschien ligt het aan mij hoor, maar ik vind de kerngeachte van het feminisme en de islaam toch echt onverenigbaar, dus ik snap niet hoe je kunt spreken van moslimfeminisme.

Waarom vind je dat onverenigbaar?
omdat het feminisme strijdt voor totale gelijkheid tussen man en vrouw terwijl de islaam gelijkwaardigheid tussen man en vrouw voorschrijft en ze verschillende rollen in het leven toekent (wat door feminisme als ongelijkheid wordt gezien).

Dora

Citaat van: Inuit op 20/11/2005 om 23:30:30
Citaat van: Anastacia op 20/11/2005 om 23:25:31
Citaat van: Inuit op 20/11/2005 om 23:24:10
misschien ligt het aan mij hoor, maar ik vind de kerngeachte van het feminisme en de islaam toch echt onverenigbaar, dus ik snap niet hoe je kunt spreken van moslimfeminisme.

Waarom vind je dat onverenigbaar?
omdat het feminisme strijdt voor totale gelijkheid tussen man en vrouw terwijl de islaam gelijkwaardigheid tussen man en vrouw voorschrijft en ze verschillende rollen in het leven toekent (wat door feminisme als ongelijkheid wordt gezien).

feminsime bestaat uit verschillende gradaties net zoals het praktiseren van de islam maar wees gerust, feministen strijden niet voor mannelijke menstruatie of bevallingen...

Dora

trouwens wat = totale gelijkheid?

Inuit

Citaat van: L_L op 20/11/2005 om 23:44:39
Citaat van: Inuit op 20/11/2005 om 23:30:30
Citaat van: Anastacia op 20/11/2005 om 23:25:31
Citaat van: Inuit op 20/11/2005 om 23:24:10
misschien ligt het aan mij hoor, maar ik vind de kerngeachte van het feminisme en de islaam toch echt onverenigbaar, dus ik snap niet hoe je kunt spreken van moslimfeminisme.

Waarom vind je dat onverenigbaar?
omdat het feminisme strijdt voor totale gelijkheid tussen man en vrouw terwijl de islaam gelijkwaardigheid tussen man en vrouw voorschrijft en ze verschillende rollen in het leven toekent (wat door feminisme als ongelijkheid wordt gezien).

feminsime bestaat uit verschillende gradaties net zoals het praktiseren van de islam maar wees gerust, feministen strijden niet voor mannelijke menstruatie of bevallingen...

dat er gradaties zijn begrijp ik zeker en je voorbeelden zijn nogal vreemd en begrijp eerlijk gezegd niet wat je ermee wil zeggen.

om een een voorbeeld te geven, voor een feministe zijn de kleding voorschriften die de islaam voorschrijft voor man en voor vrouw een prachtig voorbeeld van de ongelijkheid tussen man en vrouw, oftewel onderdrukking van de vrouw. believe it or not, maar in de kern is het echt zo.
er is ook zoiets als vrouwenemancipatie, dit is in mijn ogen prima te verenigen met de islaam, maar feminisme niet.

Inuit

Citaat van: L_L op 20/11/2005 om 23:47:33
trouwens wat = totale gelijkheid?
gelijkheid op elk vlak

Dora

Citaat van: Inuit op 20/11/2005 om 23:49:26
Citaat van: L_L op 20/11/2005 om 23:44:39
Citaat van: Inuit op 20/11/2005 om 23:30:30
Citaat van: Anastacia op 20/11/2005 om 23:25:31
Citaat van: Inuit op 20/11/2005 om 23:24:10
misschien ligt het aan mij hoor, maar ik vind de kerngeachte van het feminisme en de islaam toch echt onverenigbaar, dus ik snap niet hoe je kunt spreken van moslimfeminisme.

Waarom vind je dat onverenigbaar?
omdat het feminisme strijdt voor totale gelijkheid tussen man en vrouw terwijl de islaam gelijkwaardigheid tussen man en vrouw voorschrijft en ze verschillende rollen in het leven toekent (wat door feminisme als ongelijkheid wordt gezien).

feminsime bestaat uit verschillende gradaties net zoals het praktiseren van de islam maar wees gerust, feministen strijden niet voor mannelijke menstruatie of bevallingen...

dat er gradaties zijn begrijp ik zeker en je voorbeelden zijn nogal vreemd en begrijp eerlijk gezegd niet wat je ermee wil zeggen.

om een een voorbeeld te geven, voor een feministe zijn de kleding voorschriften die de islaam voorschrijft voor man en voor vrouw een prachtig voorbeeld van de ongelijkheid tussen man en vrouw, oftewel onderdrukking van de vrouw. believe it or not, maar in de kern is het echt zo.
er is ook zoiets als vrouwenemancipatie, dit is in mijn ogen prima te verenigen met de islaam, maar feminisme niet.

omdat je het had over totale gelijkheid...totale gelijkheid bestaat niet...komt door moeder natuur...

vertel mij eens hoe ik als moslima geemancipeerd kan zijn in klederdracht maar toch binnen de islamitische normen...en waarom het zo anders is dan feminisme

Inuit

Citaat van: L_L op 20/11/2005 om 23:52:28
vertel mij eens hoe ik als moslima geemancipeerd kan zijn in klederdracht maar toch binnen de islamitische normen...en waarom het zo anders is dan feminisme
volgens een feministe is het belachelijk dat jij alles moet bedekken muv de handen, voeten en gezicht, terwijl de man alleen het deel tussen de knieen en navel hoeft te bedekken. dat is in principe ook ongelijkheid, maar de islaam heeft een reden om deze ongelijkheid voor te schrijven.
terwijl de vrouwenemancipatie (zoals ik deze zie althans), hier geen punt van zou maken, deze strijd meer voor gelijke kansen op de arbeidsmarkt (voor zover dat mogelijk is), gelijke lonen bij gelijke functies, etc., etc.

Dora


Citeer
volgens een feministe is het belachelijk dat jij alles moet bedekken muv de handen, voeten en gezicht, terwijl de man alleen het deel tussen de knieen en navel hoeft te bedekken. dat is in principe ook ongelijkheid, maar de islaam heeft een reden om deze ongelijkheid voor te schrijven.
terwijl de vrouwenemancipatie (zoals ik deze zie althans), hier geen punt van zou maken, deze strijd meer voor gelijke kansen op de arbeidsmarkt (voor zover dat mogelijk is), gelijke lonen bij gelijke functies, etc., etc.

dat zou best kunnen maar zo omschrijf ik feminisme niet.
feministe streeft gewoon naar gelijke behandeling tussen man en vrouw. jouw definitie doet me denken aan Cisca Dresselhuys waar ik zo tegen ben. er zijn zat islamitische feministen (aantal hier in nl alleen kan even niet op naam komen, die gewoon hoofddoek dragen en leven volgens de principes van de islam)...

ik denk namelijk dat er wel degelijk een balans kan zijn tussen feminisme en religie.

miss.F.

Volgens mij bedoelen Inuit en LL hetzelfde alleen noemt de een het emancipatie en de ander feminisme

Waar het om gaat is dat er uiteraard verschillen zijn tussen man en vrouw maar dat dat niet betekent dat de een minderwaardig is aan de ander maar juist aanvullend.

En ik vind (westerse) feminisme een negatieve conontatie hebben omdat die streven naar volledge gelijkheid aan de man, en ik wil geen manwijf zijn!

mouslati

Feminisme = Streven naar een gelijkwaardige behandeling van vrouwen tov mannen

Emancipatie = Streven naar gelijkgerechtigdheid, zelfstandigheid, eerlijker maatschappelijke verhoudingen; toekennen van gelijke rechten.


Hetzelfde, maar net ietsje anders............

Inuit

Citaat van: miss.F. op 21/11/2005 om 12:30:17
Volgens mij bedoelen Inuit en LL hetzelfde alleen noemt de een het emancipatie en de ander feminisme
dat gevoel heb ik nu ook.