percentage analfabeten in maroc gedaald.

Gestart door Dora, 17/11/2005 om 13:57:41

Dora

het percentage analfabeten in Marokko is in de periode 2004/2005 naar 34%gedaald. vooral het percentage onder de vrouwen is de laatste jaren gezakt. in een aantal steden in marokko zijn er momenteel scholen waarin oudere mensen de taal in woord en schrift leren. ze leren relevante dingen die ze nodig hebben, zoals het schrijven en leren lezen van de koran.

bron: Mzine

Inuit


athsaynou

#2
Dat mag ook is gezegd worden..

noemid

Citaat van: L_L op 17/11/2005 om 13:57:41
het percentage analfabeten in Marokko is in de periode 2004/2005 naar 34%gedaald. vooral het percentage onder de vrouwen is de laatste jaren gezakt. in een aantal steden in marokko zijn er momenteel scholen waarin oudere mensen de taal in woord en schrift leren. ze leren relevante dingen die ze nodig hebben, zoals het schrijven en leren lezen van de koran.

bron: Mzine

het lezen van de quran?

maak dat de kat maar wijz!! mijn moeder heeft in marokko toen ze nog daar woonde tig lesen gehad en geen een keer werd de quran behandert.

alweer misbruik van de Islam/Quran!!!!!!!!


en sinds wanneer ben je analfabeet als je een vreemde taal (arabisch) niet leest/schrijft ???

dat is raar....ik ben toch ook niet analfabeet omdat ik geen chinees spreek/schrijf?



azul

athsaynou


Isefrawen

wat een extreme daling!!! hoe kan je nou in zo'n korte tijdsduur een grote groep analfabeten ineens alfabeet krijgen??????
Ik geloof er geen snars van, vooral omdat de bron MZINE is; dat zijn gewoon snotapen!

noemid

#6
Citaat van: m'Izran op 17/11/2005 om 14:05:09
Ariri er staat zoals


kan zijn.

maar ik zie niemand als analfabeet als hij het arabisch niet leest/schrijft.....is immers een vreemde taal.

wa azul

Inuit

Citaat van: Ariri op 17/11/2005 om 14:07:38
kan zijn.

maar ik zie niemadn als analfabeet als hij het arabisch niet leest/schrijft.....is immers een vreemde taal.

wa azul
volgens jou definitie zijn heel wat Imazighen met academische titel in Marokko analfabeet.

Hoe je het ook wendt of keert, Arabisch is de officiele taal van Marokko.

noemid

Citaat van: Inuit op 17/11/2005 om 14:11:03
Citaat van: Ariri op 17/11/2005 om 14:07:38
kan zijn.

maar ik zie niemadn als analfabeet als hij het arabisch niet leest/schrijft.....is immers een vreemde taal.

wa azul
volgens jou definitie zijn heel wat Imazighen met academische titel in Marokko analfabeet.

Hoe je het ook wendt of keert, Arabisch is de officiele taal van Marokko.

dus volgens jou a menneer officieel ben je analfabeel als je een vreemde taal niet spreekt? alleen maar omdat het officieel is?...

nou...moehim jou zaak. maar dan zijn er dan heeel wat analfabeten hier ..


azul

Inuit

#9
Citaat van: Ariri op 17/11/2005 om 14:25:23
dus volgens jou a menneer officieel ben je analfabeel als je een vreemde taal niet spreekt? alleen maar omdat het officieel is?...

nou...moehim jou zaak. maar dan zijn er dan heeel wat analfabeten hier ..


azul

nee nee, mijn defintie is dat als je een taal kan lezen en schrijven (welke taal dan ook), dan ben je alfabeet.

overigens, je leeft in NL, dus de officiele taal van Marokko heeft op dit gebied geen invloed op jou.

noemid

Citaat van: Inuit op 17/11/2005 om 14:39:34
Citaat van: Ariri op 17/11/2005 om 14:25:23
dus volgens jou a menneer officieel ben je analfabeel als je een vreemde taal niet spreekt? alleen maar omdat het officieel is?...

nou...moehim jou zaak. maar dan zijn er dan heeel wat analfabeten hier ..


azul

nee nee, mijn defintie is dat als je een taal kan lezen en schrijven (welke taal dan ook), dan ben je alfabeet.

overigens, je leeft in NL, dus de officiele taal van Marokko heeft op dit gebied geen invloed op jou.

ik leef in nl ja. maar vergist je niet. ik verdedig mijn standpunt niet omdat ik het arabisch niet beheers, want dat is wel het geval.


azul

Dora

ariri je bent analfabeet als je geen enkele taal kunt lezen en schrijven...het gaat hier meestal om mensen die nooit op school hebben gezeten en geen enkel taal onder de knie hebben (schrijven en lezen)...dus ook niet het tamazight..
alleen zoals je weet is het arabisch de officiele taal van maroc dus het arabisch zullen ze onder hun neus krijgen....

Inuit

Citaat van: Ariri op 17/11/2005 om 14:50:27
ik leef in nl ja. maar vergist je niet. ik verdedig mijn standpunt niet omdat ik het arabisch niet beheers, want dat is wel het geval.


azul
Ariri, het gaat mij niet om je standpunt alswel om je definitie van analfabetisme, dit staat dus in mijn ogen los van een taal.

noemid

Citaat van: L_L op 17/11/2005 om 14:51:18
ariri je bent analfabeet als je geen enkele taal kunt lezen en schrijven...het gaat hier meestal om mensen die nooit op school hebben gezeten en geen enkel taal onder de knie hebben (schrijven en lezen)...dus ook niet het tamazight..
alleen zoals je weet is het arabisch de officiele taal van maroc dus het arabisch zullen ze onder hun neus krijgen....

dat is inderdaad de definitie die in het wordenboek staat. maar een persoon in marokko die het thmazight beheerst qua spraak en geschrift zal alsnog analfabeet genoemd worden. omdat hij een VREEMDE taal (arabtaal) niet beheerst.

waar slaat DAT in godsnaam op?


azul

noemid

Citaat van: Inuit op 17/11/2005 om 14:53:41
Citaat van: Ariri op 17/11/2005 om 14:50:27
ik leef in nl ja. maar vergist je niet. ik verdedig mijn standpunt niet omdat ik het arabisch niet beheers, want dat is wel het geval.


azul
Ariri, het gaat mij niet om je standpunt alswel om je definitie van analfabetisme, dit staat dus in mijn ogen los van een taal.

wel in marokko...