De vijfde zuil van de Islam

Gestart door ameziane, 10/11/2005 om 17:03:02

Timarzgha

#30
Citaat van: Verweggistaan op 10/11/2005 om 17:12:10
Ik zou niet weten of ik daar ooit naar toe wil gaan, sommige dingen kan ik niet bevatten zoals die zeven rondjes om de kaaba heen, waarvoor dient dit? Ik weet dat de mensen die altijd al hebben gedaan voordat de Islam zijn intrede deed, ik heb gehoord dat dat erin in gehouden omdat sommige dingen te snel voor de mensen zouden veranderen.
Het stenigen van Sjaitaan, de tocht naar Arafat  etc...
Verder zeggen ze dat die meteoriet wit was en nu zwart is door de zonden van de mens...?!? In hoeverre klopt dit?


Wat ik helemaal achterlijk vind is dat sommige eikels 5 of 6 keer gaan (look at me, 5 sterren rhajj) maar een ander die daartoe niet is staat is hetzelfde gunnen nee geen denken aan.
assalaam
Allereerst broeder is een geloof niet gebasseerd op tastbaar bewijs en daarom ben je een gelovige
Niet alles kan bewezen worden en niet alles heeft een duidelijke oorsprong, want niemand weet nog steeds hoe uberhaupt de aarde tot stand kwam, laat staan het bestaan van een god
7 rondjes om de kaba, nou kan ik je vertellen dat het getal 7 een bekende is in alle geloven, tot aan een geluks getal
De dagen tellen 7
De 7 hemelen
De zeven bronnen om en nabij de kaba
en zoals ll ook vertelde over hajjar
En vroeger werd het getal 7 ook betrokken in rituelen die dienden voor bekrachtiging van wetten en overeenkomsten of het afleggen van de eed, en zo kun je een lijst maken van de betekenis van het getal 7
Het getal zeven komt dus ook in de arabische cultuur regelmatig voor en dat gold ook voor de cirkels om de kaba
Maar dat er bepaalde rituelen waren die preislamitisch waren wil niets af doen aan de intentie en de komst van de islam
Immers was de islam niet een nieuwe religie maar een religie die de religies daarvoor perfectioneerde
Bepaalde gewoonten blijven dan ook gehandhaafd ter ere van de profeten die mohammed voor gingen, zoals Ibrahiem aleihie sallaam en ismail aleihie sallaam
De kaba werd ter ere van Allah swt gebouwd door ismail en ibrahiem aleihie sallaam
Het word dus het huis van Allah genoemd(albeit allah) en de steen als een teken van allah swt aan de mensheid als een teken
Al bestaat over het laatste nog veel verwarring, want de meeste beweren dat het een steen was uit de jennah die allah swt neerzond naar abraham in het wit
Maar na al de zonde van de mensheid(pelgrims) werd deze zwart
In elk geval heeft het dus direkt te maken met rituelen ter ere van profeten en Allah swt en daar is niets mis mee
Nooit kwam de profeet om een einde te maken aan alles wat met zijn voorgangers te maken had, nee hij kwam het aanvullen en zo geschiede het
Immers zou de islam onmogelijk zijn zonder de voorgangers als 'isa en mousa etc etc etc en dus ook ibrahiem
Het is best moeilijk om alles in het kort uit te leggen ik raad je dan echt boeken te lezen of iets dergelijks
Op het laatste mbtizza, onze profeet verbood ons om te overdrijven met het geloof en de grenzen te overschrijden
Maar wie zijn wij ons te ergeren aan mensen die het kunnen en willen doen
Al was het 20 keer er heen gaan, ongelijkheid is er helaas en zal ook zo blijven, wa sallaam

Inuit

Citaat van: L_L op 10/11/2005 om 20:02:11
wil hier toch even wat recht zetten.

de rudu is juist een onderdeel van de grote wassing (ghoesl)
het douchen staat niet gelijk aan de grote wassing (ghoesl).
je moet namelijk een aantal stappen ondernemen om de ghoesl te verrichten.
zal ze even hier neerzetten voor je;

* eerst handen en geslachtsdelen.
* de rudu
* dan giet je 3 maal over het hoofd en dan 3 maal over de rechterschouder
en 3 maal over linkerschouder, waarbij je het lichaam wrijft.

je moet er in iedere geval voor zorgen dat er geen droge plek meer overblijft!.


jou laatste punten zijn in mijn ogen het belangrijkste, en aangezien ik water niet met een emmer over me heen gooi, zie de douche, waarbij je alle delen van het lichaan goed reinigt (zoals het ook hoort), als de grote wassing.

maar ik ben het met je eens dat dat de precieze voorschriften zijn.

Dora

ik weet niet of je onderscheid kunt maken wat wel of niet belangrijk is nu dat gewoon de handelingen zijn die je moet verrichten.


Dora

timarzgha mijn complimenten a yemcum..

Inuit

#34
het getal 19 schijnt ook een belangrijke rol te spelen binnen de islaam.

google maar eens op "islam number 19", best grappig al die (wiskundige) feitjes rondom het getal.

Inuit

Citaat van: L_L op 11/11/2005 om 12:24:33
ik weet niet of je onderscheid kunt maken wat wel of niet belangrijk is nu dat gewoon de handelingen zijn die je moet verrichten.


ik maak geen onderscheid, ik zeg alleen dat ik dit interpreteer en toepas in mijn situatie ipv letterlijk neem.

miss.F.

Op sommige mensen eheft die plek een bepaalde aantrekkingskracht waardoor ze err vaker naartoe willen gaan. Op zich is hier niets msi mee, aangezien het mij onmogelijk lijkt om de eerste keer alle rituelen meteen goed te doen. Dus ook ik denk er over om minimaal 1 keer aan deze zuil te voldoen, insja'allah.

Het ideale leeftijd hiervoor lijkt mij rond de 40 jaar

Dora

je kan ook voor iemand anders gaan.
als ik al 1 keer ben geweest zou ik best nog een keer willen gaan voor bv een oma/opa/mama of what ever die met gezondheidsproblemen zitten of gestorven zijn voordat ze naar hadj konden gaan...

het lijkt me echt een plek die de islam beleving alleen maar sterker maakt.
gewoon grandioos hoe mensen toch onbewust een umma kunnen vormen...al is het woord umma een begrip waar je 2keer over moet nadenken of het wel van toepassing is op de huidige moslimgemeenschap....heb zelf nooit er echt in geloofd dat wij een umma kunnen vormen, maar na al de verhalen te hebben gehoord over de hadj en de saamhorigheid daar denk je..misschien...heel misschien...tog nog..wie zal het zeggen..

MBTiza

Citaat van: miss.F. op 11/11/2005 om 15:23:22
Op sommige mensen eheft die plek een bepaalde aantrekkingskracht waardoor ze err vaker naartoe willen gaan. Op zich is hier niets msi mee, aangezien het mij onmogelijk lijkt om de eerste keer alle rituelen meteen goed te doen. Dus ook ik denk er over om minimaal 1 keer aan deze zuil te voldoen, insja'allah.

Het ideale leeftijd hiervoor lijkt mij rond de 40 jaar


aantrekkingskracht wat een onzin zeg, ik ken van die jojo's die daar al 5 a 6 keer zijn geweest, ik ken een iemand die daar zelfs ieder jaar gaat, schandalig zulke mensen, egoisten niet meer en niet minder, ik ken geen enkele marokkaan die die 2.5 duizend euro aan een ander geeft en zegt ga jij eens maar een keer...

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Verweggistaan op 11/11/2005 om 16:34:38
Citaat van: miss.F. op 11/11/2005 om 15:23:22
Op sommige mensen eheft die plek een bepaalde aantrekkingskracht waardoor ze err vaker naartoe willen gaan. Op zich is hier niets msi mee, aangezien het mij onmogelijk lijkt om de eerste keer alle rituelen meteen goed te doen. Dus ook ik denk er over om minimaal 1 keer aan deze zuil te voldoen, insja'allah.

Het ideale leeftijd hiervoor lijkt mij rond de 40 jaar


aantrekkingskracht wat een onzin zeg, ik ken van die jojo's die daar al 5 a 6 keer zijn geweest, ik ken een iemand die daar zelfs ieder jaar gaat, schandalig zulke mensen, egoisten niet meer en niet minder, ik ken geen enkele marokkaan die die 2.5 duizend euro aan een ander geeft en zegt ga jij eens maar een keer...
Azul a thawmat,
Inderdaad a Mbt.  velen doen het voor de status en niet uit het hart.
Ik ken iemand die zelfs 4 keer naar Mekka is geweest.  Hij geniet bij velen, een hoge aanzien. Hijzelf is zo arrogant als ik weet niet wat. Terwijl hij maar een geflipte gozer is.

Wat ik ook niet snap is dat iemand die naar mekka geweest is R7aj genoemd moet worden. Heeft hij zijn naam veranderd, ofzo? De r7aj heeft hij voor zich zelf gedaan en niet voor anderen. 

groenebriefjes

Citaat van: *Riffijnos* op 11/11/2005 om 16:56:10
Citaat van: Verweggistaan op 11/11/2005 om 16:34:38
Citaat van: miss.F. op 11/11/2005 om 15:23:22
Op sommige mensen eheft die plek een bepaalde aantrekkingskracht waardoor ze err vaker naartoe willen gaan. Op zich is hier niets msi mee, aangezien het mij onmogelijk lijkt om de eerste keer alle rituelen meteen goed te doen. Dus ook ik denk er over om minimaal 1 keer aan deze zuil te voldoen, insja'allah.

Het ideale leeftijd hiervoor lijkt mij rond de 40 jaar


aantrekkingskracht wat een onzin zeg, ik ken van die jojo's die daar al 5 a 6 keer zijn geweest, ik ken een iemand die daar zelfs ieder jaar gaat, schandalig zulke mensen, egoisten niet meer en niet minder, ik ken geen enkele marokkaan die die 2.5 duizend euro aan een ander geeft en zegt ga jij eens maar een keer...
Azul a thawmat,
Inderdaad a Mbt.  velen doen het voor de status en niet uit het hart.
Ik ken iemand die zelfs 4 keer naar Mekka is geweest.  Hij geniet bij velen, een hoge aanzien. Hijzelf is zo arrogant als ik weet niet wat. Terwijl hij maar een geflipte gozer is.

Wat ik ook niet snap is dat iemand die naar mekka geweest is R7aj genoemd moet worden. Heeft hij zijn naam veranderd, ofzo? De r7aj heeft hij voor zich zelf gedaan en niet voor anderen. 

Idd dat komt heel veel voor, dat ze voor status gaan. En dan willen ze respect afdwingen z3hma ze zijn naar mekka geweest! Ken veel van dat soort mensen. Heb ze dr ook wel eens mee geconfronteerd. Zoiets doe je uit het hart, en niet om je zonden weg te vegen. Zoals veel mensen doen, ken zelf mensen die de reis betaalde met drugsgeld...misbruik van islam is al jaren mode...mensen die het hardst roepen dat ze moslim zijn, zijn vaak het tegenovergestelde.

Dora

het makkelijkste wat je kan doen is kritiek leveren..zou zeggen focuss je op de miljoenen die wel met hart en ziel naar hadj gaat.
mijn papa pronkt er helemaal niet mee en praat er niet eens over..toch wordt hij hadj genoemd...het is nu eenmaal een feit dat je een hadj of hadja bent als je de bedevaart hebt verricht...

of mensen nou met "haram" geld het betalen of juist flink uit hen dak gaan nadat ze naar mekka zijn geweest, dat is hen probleem. jullie worden er toch niet op aangekeken of wel soms?

tering he...

groenebriefjes

Citaat van: L_L op 11/11/2005 om 17:04:09
het makkelijkste wat je kan doen is kritiek leveren..zou zeggen focuss je op de miljoenen die wel met hart en ziel naar hadj gaat.
mijn papa pronkt er helemaal niet mee en praat er niet eens over..toch wordt hij hadj genoemd...het is nu eenmaal een feit dat je een hadj of hadja bent als je de bedevaart hebt verricht...

of mensen nou met "haram" geld het betalen of juist flink uit hen dak gaan nadat ze naar mekka zijn geweest, dat is hen probleem. jullie worden er toch niet op aangekeken of wel soms?

tering he...
zo jij voelt je zwaar aangesproken hahaha. tazz

Dora

Citaat van: Yas'Zine op 11/11/2005 om 17:06:17
Citaat van: L_L op 11/11/2005 om 17:04:09
het makkelijkste wat je kan doen is kritiek leveren..zou zeggen focuss je op de miljoenen die wel met hart en ziel naar hadj gaat.
mijn papa pronkt er helemaal niet mee en praat er niet eens over..toch wordt hij hadj genoemd...het is nu eenmaal een feit dat je een hadj of hadja bent als je de bedevaart hebt verricht...

of mensen nou met "haram" geld het betalen of juist flink uit hen dak gaan nadat ze naar mekka zijn geweest, dat is hen probleem. jullie worden er toch niet op aangekeken of wel soms?

tering he...
zo jij voelt je zwaar aangesproken hahaha. tazz
g waldik

groenebriefjes

Citaat van: L_L op 11/11/2005 om 17:06:58
Citaat van: Yas'Zine op 11/11/2005 om 17:06:17
Citaat van: L_L op 11/11/2005 om 17:04:09
het makkelijkste wat je kan doen is kritiek leveren..zou zeggen focuss je op de miljoenen die wel met hart en ziel naar hadj gaat.
mijn papa pronkt er helemaal niet mee en praat er niet eens over..toch wordt hij hadj genoemd...het is nu eenmaal een feit dat je een hadj of hadja bent als je de bedevaart hebt verricht...

of mensen nou met "haram" geld het betalen of juist flink uit hen dak gaan nadat ze naar mekka zijn geweest, dat is hen probleem. jullie worden er toch niet op aangekeken of wel soms?

tering he...
zo jij voelt je zwaar aangesproken hahaha. tazz
g waldik
niet huilen hoor.