Imazighen Nfousa (Libie) en hun overeenkomsten met Irifian

Gestart door Ben3men, 29/10/2005 om 00:35:23

athsaynou

Citaat van: Mauri op 29/10/2005 om 02:51:26
een paar fotos van imazighen n lybia:









deze fotos dateren uit 22 september 2005 een Amazigh festival in zewara (aan de kust) voor het eerste keer gevierd en werd door meer dan 4000 bezoekers bezocht

اقيم مؤخرا بمدينة زوارة الساحلية حفلا فنياساهرا استمر الي ساعات متاخرة من الليل ، وسط حضورا مكثف وملحوض تجاوز 4000الاف - اربعة الاف متفرج - ،الحفل الفني الساهر انعقد يوم 22 - 9 - 2955 امازيغي - 2005 مسيحي ، وقد شاركت في الاحتفال جملة من الفرق الفنية التي لم تجد من يطاردها من عسسة الامن وهم يتغنون بالامازيغية هده المرة ، وقد استمع الجمهور الامازيغي في ليبيا لاول مرة الي الحان وكلمات امازيغية دون ان يتم استدعاء الحضور الي مكاتب الامن كما يحدث قبل اسابيع ، ولقد قدمت في الحفل الفني الساهر اسكتشات باللغة الامازيغية وايضا لم يعترض رجال الامن ولم يعتقلوا اي من الساهرين ، الامازيغ الدين حضروا من مناطق مختلفة الي زوارة استمتعوا بليلة فنية امازيغية هادئة لم يعكر صفوها عسسة النظام واعوانه كما يفعلون على امتداد 36 سنة وهم جاتمين على صدر ليبيا

Photos & Bron: Tawalt.com

Moet je zien zo jong nog..en toch zo bewust van hun identiteit..mooi man!

E3ber_Tastite

Zijn de Riffijnen de grootste volk van de Zenatta of zijn het de andere Zenatta's?

Ben3men

There are about 300 local dialects in Tamazight language across Tamazgha "North Africa".
The largest of Tamazight language in Libya is found in Noufosa mountains and Zwara in the coast of the Mediterranean sea as well as in some Libyan Cities and remote sites of the Libyan desert including Tuareg. Imazighen in Libya lost their ability to write in Tamazight language except in remote desert cities, and the efforts that have been seen in other Parts of Tamazgha, have been gradually implemented to develop the written part of the language. In the vast part of the country, parents and especially women (who never leave their village for work), speak or at least understand Tamazight, while kids are only learning Arabic language.

Dialect of Tamazight language in Libya:
In Libya, there are three main Tamazight dialects spoken amongst Imazighen:
1. "Tawjilit dialect is spoken in the oasis of Awjila and Jalo, in the eastern part of Libya. Tawjilit dialect continues down along the eastern side of the country border all the way to Siwa in Egypt, where Tamazight language is still used.
2.   "Tarquet" which is used by the vast majority of Tuareg people along the Libyan Sahara desert with Niger and Algeria in the south west including the area of "Mghemdas" the city of Ghdhams.
3.    The third dialect in Libya is found in Noufosa Mountains and the coastal city of Zwara, a dialect called "Tanefusit". Here the language is still strong and vibrant.

Bron: http://www.libyamazigh.org/

Mauri

Citaat van: m'Izran op 30/10/2005 om 15:59:10

Moet je zien zo jong nog..en toch zo bewust van hun identiteit..mooi man!

Azul

ik merkte bij Imaizghen n Libya dat ook al zijn ze met weinigen, wat betreft zelfbewustwoording, onstaat bij hun zeer sterk.
ze zijn wel weinig in libya, maar het zijn wel de nageslacht van overlevers. want de rest van libya is al gearabiseerd (behalve dan, Nfousa, zouara, ghedames, en een paar oases in het oosten (zouila, ect..)

qaqrieuw

Citaat van: Mauri op 30/10/2005 om 19:11:36
Citaat van: m'Izran op 30/10/2005 om 15:59:10

Moet je zien zo jong nog..en toch zo bewust van hun identiteit..mooi man!

Azul

ik merkte bij Imaizghen n Libya dat ook al zijn ze met weinigen, wat betreft zelfbewustwoording, onstaat bij hun zeer sterk.
ze zijn wel weinig in libya, maar het zijn wel de nageslacht van overlevers. want de rest van libya is al gearabiseerd (behalve dan, Nfousa, zouara, ghedames, en een paar oases in het oosten (zouila, ect..)
jij merkt niks a boujedjief. hoe heb jij dat gemerkt? ben jij wel eens in libya geweest en met de mensen daar gepraat of ben jij gewoon zo'n internet boutagna die alles denkt te weten ?

qaqrieuw

Citaat van: qaqrieuw op 30/10/2005 om 19:36:13
Citaat van: Mauri op 30/10/2005 om 19:11:36
Citaat van: m'Izran op 30/10/2005 om 15:59:10

Moet je zien zo jong nog..en toch zo bewust van hun identiteit..mooi man!

Azul

ik merkte bij Imaizghen n Libya dat ook al zijn ze met weinigen, wat betreft zelfbewustwoording, onstaat bij hun zeer sterk.
ze zijn wel weinig in libya, maar het zijn wel de nageslacht van overlevers. want de rest van libya is al gearabiseerd (behalve dan, Nfousa, zouara, ghedames, en een paar oases in het oosten (zouila, ect..)
jij merkt niks a boujedjief. hoe heb jij dat gemerkt? ben jij wel eens in libya geweest en met de mensen daar gepraat of ben jij gewoon zo'n internet boutagna die alles denkt te weten ?
oei, oei, mauri is online  ai ai

Mauri

Citaat van: qaqrieuw op 30/10/2005 om 19:36:13
jij merkt niks a boujedjief. hoe heb jij dat gemerkt? ben jij wel eens in libya geweest en met de mensen daar gepraat of ben jij gewoon zo'n internet boutagna die alles denkt te weten ?

vanwaar deze frustratie in eens ayaqaqriw azamriw?

hoe ik dat gemerkt heb? omdat ik de onderwerpen op tawalt.com, al 2 jaar volg en weet waar ze het daar over hebben.
en nee ik ben niet in libya geweest abouyezzan, maar ik heb wel libyers personelijk gesproken die uit Nfousa komen en die zijn zeer zelfbewust over hun amazigh afkomst. dat is de reden dat ik er zoveel over weet, naast het internet natuurlijk ayaqaqriw azamriw.

qaqrieuw

Citaat van: Mauri op 30/10/2005 om 19:49:48
Citaat van: qaqrieuw op 30/10/2005 om 19:36:13
jij merkt niks a boujedjief. hoe heb jij dat gemerkt? ben jij wel eens in libya geweest en met de mensen daar gepraat of ben jij gewoon zo'n internet boutagna die alles denkt te weten ?

vanwaar deze frustratie in eens ayaqaqriw azamriw?

hoe ik dat gemerkt heb? omdat ik de onderwerpen op tawalt.com, al 2 jaar volg en weet waar ze het daar over hebben.
en nee ik ben niet in libya geweest abouyezzan, maar ik heb wel libyers personelijk gesproken die uit Nfousa komen en die zijn zeer zelfbewust over hun amazigh afkomst. dat is de reden dat ik er zoveel over weet, naast het internet natuurlijk ayaqaqriw azamriw.

niet gelijk gaan schelden boujedjief n tagsasht, a boutagna n dellah a shoushouh a zaqoef haha

noemid

het is niet leuk zo!!!!!!!!!!!!!!


eens in de tijd een intressante stuk over imazighen elders en de heren verpesten het hoe lacherig ze er ook over mogen doen.

schaam je!!!!!

azul azul

athsaynou

Citaat van: Mauri op 30/10/2005 om 19:11:36
Citaat van: m'Izran op 30/10/2005 om 15:59:10

Moet je zien zo jong nog..en toch zo bewust van hun identiteit..mooi man!

Azul

ik merkte bij Imaizghen n Libya dat ook al zijn ze met weinigen, wat betreft zelfbewustwoording, onstaat bij hun zeer sterk.
ze zijn wel weinig in libya, maar het zijn wel de nageslacht van overlevers. want de rest van libya is al gearabiseerd (behalve dan, Nfousa, zouara, ghedames, en een paar oases in het oosten (zouila, ect..)

Azul,

Hoe zou dit komen denk je?

E3ber_Tastite

Nogmaals, zijn de Riffijnen de grootste Zenatta volk?