Imazighen Nfousa (Libie) en hun overeenkomsten met Irifian

Gestart door Ben3men, 29/10/2005 om 00:35:23

Ben3men

In www.tawalt.com kwam ik een tekst geschreven door een meid uit Nfosa (plaats in Libië waar een Tarifitachtige dialect wordt gesproken). De naam van deze meid is Nahla. Tawalt is een culturele en wetenschappelijk instituut in Libië.
Ik vind de tekst heel bijzonder en ik wil het graag vertalen om te laten zien dat zowel mannen als vrouwen bewuste zijn geworden. En ook om te laten zien dat overal in Noord Afrika dezelfde gevoelens en dromen leven

Ben3men

#1
Het verhaal van vrije mensen,
door Nahla

Ons dapper volk leefde vroeger in vrede in zijn eigen land. Hij bestrede de onrechtvaardigheid, tirannie en de vijanden. Ons volk heeft zich verzet tegen iedereen die zijn land wil aantasten. Hij bleef eeuwen lang streden totdat hij uitgeput is. Toen is ons volk omsingeld door viezeriken die zijn zwakte misbruikten om zijn land te beroven en de macht aan zichzelf te houden. Het zijn van natuur een kwaadaardige volk, ze hebben alles uitgebuit en hebben zich niet aan de Islam gehouden. Koran zegt “bestrijd alleen degenen die jullie bestrijden”.

Ze willen geen vrijheid voor ons, omdat we willen leven zoals we zelf willen en niet zoals ze willen. De despoten houden van onrechtvaardigheid en willen dat ons volk uitsterft. Ze zijn een volk van zieken en epidemie, ze houden niet van vrede en rust en veranderen feiten in leugens.
O mijn machtige volk, het is meer dan 1000 jaar dat je vreemd ben in je eigen land. O mijn lieve vaderland, het is meer dan 1000 jaar van een pijnlijk leven.
Mijn volk,  je moest door het leven gaan als zwever in je eigen land. Je hebt zo veel onrechtvaardigheid meegemaakt. Wie de waarheid durft te zeggen, wordt beloond met het zwaard. 

Op ons grondgebied wordt ons vlees rauw opgegeten door wolven en vossen.  Is de somber toekomst voor de vrije mensen of voor de gekke wolven! 
O vrijen mensen, ik weet niet hoe je kan leven zonder bloemen, zonder zon en zonder zang. Dit is de werkelijkheid sinds ze ons land binnenvielen….. Wanneer komt mijn eigen volk in opstand om de baas te zijn in zijn eigen land… wanneer???

Nahla






Ben3men

#2
Sommige gegevens over Nfousa in Libie.

Nfousa is een bergachtig gebied in Libie, net als Rif.
Tanfousit behoort tot Zennata dialect net als Tarifit .
Imazighen in Nfousa zijn sinds kort bewust geworden. Nu willen ze eigen grammatica en woordenboek maken zoals anderen in Noord afrika. Je heb Lakbayel, Rif, Sous, Atlas, Chaoui grammatica en woordenboeken.
Imazighen in Nfoesa hebben besloten om bijna dezelfde grammatica voor hun dialect te maken als die van Rif. In hun site staat dat het gebruik maken van Tarift om eigen grammatica en woordenboek te creëren, heeft betrekking met het feit dat Irifian en Infoesian dezelfde moederdialect spreken.

Mauri

een paar fotos van imazighen n lybia:









deze fotos dateren uit 22 september 2005 een Amazigh festival in zewara (aan de kust) voor het eerste keer gevierd en werd door meer dan 4000 bezoekers bezocht

اقيم مؤخرا بمدينة زوارة الساحلية حفلا فنياساهرا استمر الي ساعات متاخرة من الليل ، وسط حضورا مكثف وملحوض تجاوز 4000الاف - اربعة الاف متفرج - ،الحفل الفني الساهر انعقد يوم 22 - 9 - 2955 امازيغي - 2005 مسيحي ، وقد شاركت في الاحتفال جملة من الفرق الفنية التي لم تجد من يطاردها من عسسة الامن وهم يتغنون بالامازيغية هده المرة ، وقد استمع الجمهور الامازيغي في ليبيا لاول مرة الي الحان وكلمات امازيغية دون ان يتم استدعاء الحضور الي مكاتب الامن كما يحدث قبل اسابيع ، ولقد قدمت في الحفل الفني الساهر اسكتشات باللغة الامازيغية وايضا لم يعترض رجال الامن ولم يعتقلوا اي من الساهرين ، الامازيغ الدين حضروا من مناطق مختلفة الي زوارة استمتعوا بليلة فنية امازيغية هادئة لم يعكر صفوها عسسة النظام واعوانه كما يفعلون على امتداد 36 سنة وهم جاتمين على صدر ليبيا

Photos & Bron: Tawalt.com

Hadou

#4
Qaddafi beweerde ooit dat hij ook van Amazigh afkomst is.

noemid

kijk, met zo weinig als ze zijn in libie en toch festivals en ze komen op voor hun rechten!!

waar zijn wij de imazighen en de Rifijnen van het land dat marokko heet?

azul azul

noemid

#6
Citaat van: hadou op 29/10/2005 om 02:55:35
Qaddafi beweerde ooit dat hij ook van Amazighafkomst is.

hij bedoelde zkkr van izan afkomst.....

azul azul

noemid

deze afbeelding spreekt boekdelen!!!



azul azul

Sa3ieD

#8
Kadafi spoort niet helemaal maar hij is wel van Amazigh afkomst. Dat is dan ook niet verwonderlijk aangezien Libiers ook gewoon gearabiseerd zijn zoals Marokkanen. Kadafi is teveel "geinspireerd" door Arabische nationalisten uit Egypte zoals Nasser. Het Arabisch als ideaal zien, kadafi heeft ondertussen wel ondervonden dat dit niet de weg is. Nu grijpt ie terug naar zijn "Afrikaanse" roots met zijn gekkie Afrikaanse kleding. Kadafi is wel als een van de weinige "Arabische" leiders geen schoothondje is van Amerika. In het dagelijksleven komen we kadafi nog vaak tegen in de vorm van de benzinestations Tamoil. Geef mij maar liever Kadafi dan die andere ratten die zichzelf "staatshoofden" noemen. De moskee in overvecht werd als het goed is ook door dezelfde libische organisatie gesubsideerd die ook ontwikkelingshulp biedt in Afrika.

CiteerTot de grote buitenlandse donoren in Afrika behoort sinds kort ook Libië. De Libische leider Muammar al-Kadhafi ziet zichzelf als de aangewezen persoon om het continent te laten opstomen in de vaart der volken. Overal in Afrika steunt hij ontwikkelingsprojecten. Omdat Libië veel olie en gas heeft, is er geld genoeg. Het Noord-Afrikaanse land behoort tot de vijftien grootste olieproducenten ter wereld. Gemeten naar het gemiddeld jaarinkomen, geschat op ongeveer vijfduizend euro, is Libië het rijkste land van Afrika.

CiteerIn de loop van de jaren negentig veranderde zijn buitenlandse beleid. Openlijk betuigde Kadhafi spijt over zijn vroegere steun aan rebellen. In plaats daarvan ging hij zich richten op samenwerking met regeringen. Afrika werd het nieuwe speerpunt, de Arabische eenheid waarvoor hij jarenlang zonder succes had gestreden hoefde niet meer. Om zijn nieuwe koers te onderstrepen nam de Libische leider eind jaren negentig het initiatief voor de Afrikaanse Unie, die in 2002 officieel werd opgericht. De Organisatie van Afrikaanse Eenheid (OAU) werd bij die gelegenheid opgeheven.

noemid

kadafi geen schoothondje van de VS????

verleden tijd dacht ik zo....


azul azul

Sa3ieD

Kadafi weet dat je in deze tijd je niet kunt isoleren van de wereld. Maar om hem dan een schoothondje te noemen, dat gaat te ver, dan is iedereen een schoothondje. Zoals eerder gezegd, Libie is het rijkste land van Afrika en dus redelijk onafhankelijk. Zoals ook eerder gezegd doet Kadafi veel aan ontwikkelingshulp in Afrika, daar kan ik alleen respect voor hebben. Ik denk dat Kadafi best aan het bijdraaien is en ben ik van mening dat ooit het Tamazight en de Amazigh cultuur in Libie zal bloeien. Zij hebben er het geld voor, nu Kadafi steeds meer en meer afziet van Arabisch nationalisme is er hoop. 

noemid

Citaat van: Sa3ieD op 30/10/2005 om 01:42:02
Kadafi weet dat je in deze tijd je niet kunt isoleren van de wereld. Maar om hem dan een schoothondje te noemen, dat gaat te ver, dan is iedereen een schoothondje. Zoals eerder gezegd, Libie is het rijkste land van Afrika en dus redelijk onafhankelijk. Zoals ook eerder gezegd doet Kadafi veel aan ontwikkelingshulp in Afrika, daar kan ik alleen respect voor hebben. Ik denk dat Kadafi best aan het bijdraaien is en ben ik van mening dat ooit het Tamazight en de Amazigh cultuur in Libie zal bloeien. Zij hebben er het geld voor, nu Kadafi steeds meer en meer afziet van Arabisch nationalisme is er hoop. 

maar een schooothondje van de vs is is het geworden dat zkkr.


azul azul

Sa3ieD


noemid

Citaat van: Sa3ieD op 30/10/2005 om 01:45:20
En dat blijkt waaruit?

dat blijkt uit zijn hielikkende gedrag tegen over de regering van de vs. en waar blijkt uit dat de imazighen in libie toekomst hebben?


azul azul

Ben3men

#14
De toekomst van Imazighen overal in Noord Afrika is onzeker. Maar hier en daar zie je kleine veranderingen in het belang van Imazighen.
De laatste Amazigh congres was in Nador. Daarvoor mochten Imazighen niet vergaderen in Noord Afrika.

Kaddafie was en is nog steeds anti-Imazighen. De Amazigh identiteit erkent hij niet eens.
“Imazighen zijn Arabieren en degenen die denken dat ze geen Arabieren zijn, zijn de vijanden van Libië. Deze vijanden zijn verraders en luisteren naar de westerlingen’, aldus Alkaddafi.
Imazighen die Tamazight willen leren noemt hij "gekken".  “Berbers is een heel oude taal die door niemand wordt gesproken en we hebben haar niet nodig”, vindt ‘de grote leider van de machtige Libië van het machtige volk’.
Amazigh bewegingen in Libie hebben Kaddafi toestemming gevraagd om Tamazight op scholen en universiteiten te laten onderwijzen zoals andere Afrikaanse talen onderwezen worden. De talen van Zoelos en andere stammen in Afrika die nog in de bos wonen, worden op de universiteiten van Libië onderwezen. Maar Imazighen die ook Tamazight op school willen leren, heeft Kaddafi ze verwezen naar een psychiater.

In de citaat hierboven (in het Arabisch) staat dat Imazighen in Libie, voor het eerste keer na 36 jaar,  een Amazigh concert voor muziek mogen organiseren. Tot hun verbazing heeft de politie niemand gearresteerd.