Iker3i-jen verzamelen!!!!

Gestart door thaker3esht, 18/10/2005 om 17:09:55

Isefrawen



Die heb ik ook liggen, er komt zowel een arabische als tamazight variant; ik zei toch dat die refqieh tof is!
Ook kan men zijn kinderen bij de moskee kwijt voor tamazight les.



Tamza

Ayt S3ied zijn niet zwak, ze zijn gewoon heel lief. ;D

abrid

Citaat van: @lcf op 19/10/2005 om 12:55:55


Die heb ik ook liggen, er komt zowel een arabische als tamazight variant; ik zei toch dat die refqieh tof is!
Ook kan men zijn kinderen bij de moskee kwijt voor tamazight les.




Een goede zaak van die man. Welke moskee is dat in R'dam?

MBTiza

Citaat van: @lcf op 19/10/2005 om 12:55:55


Die heb ik ook liggen, er komt zowel een arabische als tamazight variant; ik zei toch dat die refqieh tof is!
Ook kan men zijn kinderen bij de moskee kwijt voor tamazight les.




ben jij parttime atheist of fulltime?

Aith Saied zijn zwak staat in dat boek Tamza, maar na die aanvaringen met jou Tamza hiero van sommige leden, zal ik vragen aan de schijvers van dat boek of ze dat zinnetje willen herstellen en jullie als strek bestempelen.

Hadou

Citaat van: Idir op 18/10/2005 om 23:16:27
Citaat van: hadou op 18/10/2005 om 22:50:33
Thiqer3iyin.. Ddaysent aqra3 icna. :)
Mooie vrouwen :)

Wat zeg jij nou allemaal ?

Ma tghirac d batata nix?
Hahahaha.. cek thqer3edd batata ddi Midar? Nec bec7aar xedmex ddi theb7eytt.


Ben3men

Citeer
Al zou ik 100 jaar in Casablanca wonen ik ben en blijf theker3esht. En daar ben ik trots op.
Lang leven Iqer3ian. Iqerian is een staat en is bezet door Nador. 
Hee Mensen van Nador, jullie moeten terug trekken uit Iqer3ian.

In omniya.com las ik een advertentie van een meid die een man zoekt om te trouwen. Maaar, die man mag geen Arif of een Marokkaan zijn. Hij moet alleen een Aqar3ie zijn. Ik heb er verschrikkelijk omgelachen.

Taqer3cht,

Even serieus. Ik snap dat jullie zich geen Irifian noemen, want wij ayt Wayagher (ait boeayach)  noemen ons ook geen Irifian. We gebruiken alleen het woord Amazigh. Rif is een plaats en loopt van Tanger tot Oujda. Mellila, Ceuta en de stam Iqerian liggen ook in Rif. Als je plaats in Rif ligt, dan ben je een Arifi.

modan2005

Salaam iedereen
Idd het rif gebergte is nu zo langzamerhand wel bekend het strijkt van Tanger tot Nador ,geografisch zou je kunnen zeggen dat al de inwoners van deze steden /dorpen irifien genoemd kunnen worden,maar een groot deel van dit gebied ziet zich zelf niet als iriffien zoals de jabala bijv en de mensen uit Tetouan ,Tanger noemen zich zelf geen irifien en indd de mensen uit Nador en omgeving oftewel de iker3ien ook niet en dat hebben hun voorouders ook nooit gedaan ,dat is ook de reden waarom sommige mensen zeggen dat iker3ien overlopers/verraders zijn onzin .iker3ien zijn zich  het amazigh zijn heel goed bewust ,het is absoluut niet zo dat ike3ien niet bij de rest van arif willen horen ,het enige verschil is dat iker3ien en ook ichebdanen trouwens niets met het woordje rif/arrifie hebben ,iker3ien hebben het altijd over tmazight mazigh en nooit over arifie of tarifeet  .Ik hou zelf van de rif als berg maar mijn voorouders hebben zichzelf altijd mazigh genoemd,waarom zou ik dat nu opeens gaan veranderen in ariffie ik ben zelf van mening dat het woord arrifie/rif  niks   te maken heeft met onze amazigh cultuur.en natuurlijk als mensen zich ariffie willen noemen dan is dat hun recht

NB
Feedback en reacties heb ik graag maar bevestig hier aub niet de vooroordelen die niet imazighen over ons hebben

Dobry Den

Ben3men,

Mischien geldt dat bij jullie thuis maar bij ons duiden we onszelf wel aan met Irrifyen. We spreken echter geen Tarifyt, maar Tamazight

Mauri

#83
Citaat van: ! op 05/11/2005 om 16:58:39
Ben3men,

Mischien geldt dat bij jullie thuis maar bij ons duiden we onszelf wel aan met Irrifyen. We spreken echter geen Tarifyt, maar Tamazight

Azul

helemaal mee eens! nog nooit heb ik gehoord dat we tarifiet of tarifecht spreken, als we het daar over hebben dan zeggen we "siwer thmazight" of "ssawaregh thmazight"

dat tharifiet of tharifecht is een benaming voor een meisje of een vrouw.
als we het over onze taal hebben, lijkt me logisch (en zo wordt het meestal genoemd door kenners) dat het : Thmazight n Arif is.

Ben3men

Citaat van: ! op 05/11/2005 om 16:58:39
Ben3men,

Mischien geldt dat bij jullie thuis maar bij ons duiden we onszelf wel aan met Irrifyen. We spreken echter geen Tarifyt, maar Tamazight

Ik ben geboren in Ait Boeayach en we zeggen altijd dat we Imazighen zijn. Toen we naar Alhocima zijn verhuisd, hoor ik dat we Irifian zijn. Zoals je zei, ook in alhocima zeggen we dat we Tamazight spreken geen Tarifit. Ik ben een Awayagher en mijn voorouders en ouders noemen zich nooit Irifian. Sinds ik in Nederland ben, zeg ik bijna altijd dat we Irifian zijn. Ook thuis gebruiken we sinds een paar jaren het nieuwe woord "Irifian" . En trouwens, een aantal eeuwen geleden kwam mijn opa uit Atlas en heeft zich  gevestigd in Rif en zijn kinderen en achterkleinkinderen trouwden met Irifian. Maar ik denk niet dat dit de reden is waarom we ons geen Irifian noemen. 1 man kan geen invloed hebben op het hele dorp waar hij gevestigd is.

Dobry Den

Citaat van: Ben3men op 05/11/2005 om 17:27:00
1 man kan geen invloed hebben op het hele dorp waar hij gevestigd is.

Volgens mij is dit wel mogelijk.

Mauri

#86
Citaat van: modan2005 op 05/11/2005 om 16:44:07
Salaam iedereen
Idd het rif gebergte is nu zo langzamerhand wel bekend het strijkt van Tanger tot Nador ,geografisch zou je kunnen zeggen dat al de inwoners van deze steden /dorpen irifien genoemd kunnen worden,maar een groot deel van dit gebied ziet zich zelf niet als iriffien zoals de jabala bijv en de mensen uit Tetouan ,Tanger noemen zich zelf geen irifien en indd de mensen uit Nador en omgeving oftewel de iker3ien ook niet en dat hebben hun voorouders ook nooit gedaan ,dat is ook de reden waarom sommige mensen zeggen dat iker3ien overlopers/verraders zijn onzin .iker3ien zijn zich  het amazigh zijn heel goed bewust ,het is absoluut niet zo dat ike3ien niet bij de rest van arif willen horen ,het enige verschil is dat iker3ien en ook ichebdanen trouwens niets met het woordje rif/arrifie hebben ,iker3ien hebben het altijd over tmazight mazigh en nooit over arifie of tarifeet  .Ik hou zelf van de rif als berg maar mijn voorouders hebben zichzelf altijd mazigh genoemd,waarom zou ik dat nu opeens gaan veranderen in ariffie ik ben zelf van mening dat het woord arrifie/rif  niks   te maken heeft met onze amazigh cultuur.en natuurlijk als mensen zich ariffie willen noemen dan is dat hun recht

NB
Feedback en reacties heb ik graag maar bevestig hier aub niet de vooroordelen die niet imazighen over ons hebben


Azul

ten eerste jbala is een hele andere verhaal, en wat betreft andere inwoners zoals van Tanger, Aseila, tussen tetouan en ceuta, die zijn bijna voor 80% riffijns van afkomst.
en als er over riffijns gesproken wordt, dan hebben we het over alles tammen van central Rif t/m oost Rif. dus vanaf Aljabha <voormalig puerto capaz> (waar de ghommara gebied begint) t/m de rivier Melouiya .
Dat hele gebied dus zelf oostelijker van de iker3iyen stam (tot aan melouiya) en tot met 5 dagen westelijker lopen vanaf de rivier nekour. Dat was 1 gebied en dat gebied stond bekend (zoals nu bekend omstaat) verdeeld in stammengebieden. zoek ergens in mijn verleden berichten dan zul je een kaart vinden van de koninkrijk nekour, zelfs in die tijd was het 1 gebied. opmerkelijk hetzelfde gebied dat nu uitsrijkt vanaf melouiya t/m het westen van Alhoceima.

ik gaf al eerder 1 uitleg dat iker3iyen uit 5 stammen bestong maar dat kloptte niet en MBItza had wel gelijk. het was 1 stam iker3iyen en die andere vijf waren een onderdeel van.

zolas jij zegt dat jij en jouw voorouders nooit elkaar riffijnen hadden genoemd en alleen maar iker3iyen, dan antwoord ik je, dat hebben niet alleen jullie, maar dat hebben alle stammen in de Rif Regio (inclusief iker3iyen), iemand uit Ait Touzin of zijn voorouders noemden elkaar geen irifiyen maar ath touzin of ash touzin en dat gold voor alle stammen zoals ik aangaf. dus iemand uit ait wayagher noemde zichzelf een awayigher. dus ieder Riffijn* indentificeerde zich met zijn stam. en dat deden iker3iyen ook. niks bijzonders mee.

* = Rif Als term is een oude benaming en dateert zelfs voor de romeinse periode, en die benaming sloeg niet op d inwoners, maar het is een puur geografische naam. gegeven voor dat gebied. en romeinen al noemden het "ripa" oftewel de moeilijk begaande kust. en door de tijd hebben we allerlei benamingen van vreemden gekregen, zoals mauris, ect.. (ondertussen noemden we onze eigen gewoon Amazigh imazighen) en dat laatste is nog steeds zo.

alleen sinds de spaanse bezetting werd die benaming weer in het leven geroepen, denk ik om eenheid te bewaren tussen stammen, want het was  de eerste keer dat bijna alle noordelijke amazigh stammen verenigden onder 1 hoofd (abdelkerim alkhetabi) en daarvoor het was ook de doel van Mohamed Amezian. een aangezien we toch door vreemden Rifenios, riffains, arrifiyun, ect.. werden aangeduid (verwijzend naar de Rif regio (heel noord marokko), zoals die al voor de romeinen bekend stond om die naam "Ripa") niet vreemd want daarvoor al werden we al Mauris gemoemd, ook verwijzend naar waar we woonden, namelijk: Mauritania Tingitana.

Dus in die contex moet je de term arifi zien. Ik moet je alleen  zeggen het is juist een trots om als arifi aangeduid te worden inplaats van alleen in je stambenaming aangeduid te worden. arifi geeft eenheid, identiteit, geschiedenis en veel meer. en dat dateert zelfs al voor de komst van romeinen,  en dit eenheid dateert ook uit de Nekour koninkrijk, en dateert vooral uit de tijd van Abdelkerim toen Arif onafhankelijk was.


Ben3men

Citaat van: ! op 05/11/2005 om 17:40:08
Citaat van: Ben3men op 05/11/2005 om 17:27:00
1 man kan geen invloed hebben op het hele dorp waar hij gevestigd is.

Volgens mij is dit wel mogelijk.
Nee, denk ik niet. Een man draagt zijn Ideen alleen aan zijn kinderen en niet aan iedereen in het dorp. Ik heb ook familie in andere dorpen in ait Boeayech en deze noemen zich ook geen Irifian. Het enige wat ik hoor is "Nechnin dhi Mazighen".

Mauri

wat betreft iker3iyen, ik zal je eerlijk zeggen, mensen met een beetje geschiedenis inzicht of enige niveau weten heel goed dat dat gedoe van "iker3iyen zijn geen irifiyen" meer uit de spaanse tijd dateert en na de onafhankelijkheid probeerden a3raben te vergeefs die onzin te verspreiden in arif, om verdeeldheid te zaaien, ik benadrukte op te vergeefs, want je moet eens weten dat nergens in Arif zoveel Artiesten en intelectuelen opstonden om hard op te zingen voor riffijnse identiteit en geschiedenis en mensen bewust te maken als bij iker3iyen. denk aan irizam, Toufali, benne3man, walid mimoun, ect... en de lijst is heel lang. al die namen hebben maar om 1 ding geroepen en gezongen, om Arif. onze gezamenlijke identiteit en gebied.

Tot slot wees gerust trots op je stam (zijn  we allemaal op onze stammen), maar vergeet één ding niet: de Term Arifi is niet iets om voor te schamen, juist om trots op te zijn! anders hoed je het maar in te toetsen op google en je zal wel zien.
en gelukkig zulke onzin begint een beetje te vervagen, gezien er tegenwoordig meer mensen meer educatie krijgen.

1 ding weten we zeker Rif gebied bestaat uit stammen, en ieder van ons is trots op zijn/haar stam, nu gaat het om dit: onze voorouders hebben zich kapot gevochten om onze land en onze eenheid (dit eenheid die al voor de komst van de romeinen al bestond). Nogmaals iker3iyen is een stam netals andere stammen zoals kebdana, metalsa, aith bouyehyi, aith touzine, Temsamane, aith waryaghel, aith said, ait ulichek, beqiwa, ect.. en geloof me maar hoe jij jezelf liever als een aker3i ziet, zo ziet iemand bijvoorbeeld uit Ait said zichzelf ook als usaid, ect.. maar buiten dat zijn we allemaal stammen uit de Rif gebied. dus vreemden noemen ons allemaal met 1 benaming en dat is Rifnios, rifians, rwafa, ect.. het kanz e niks schelen welke stam je behoort.

nog een voorbeeld: iemand uit rotterdam logisch dat die zichzelf als rotterdammer ziet, maar te gelijk is het niet onlogisch om zichzelf als nederlander te zien. want hij is ook een nederlander, al is de term nederlander niet eens ethnisch.

Dobry Den

Hoe het met jouw situatie is, kan ik niet beoordelen. Ik weet alleen dat er bij ons in eerste instantie gesproken wordt over Arrifi of aithwayaghar en niet over Amazigh. De vergelijking met de Iqeryenn die zichzelf geen Arrifi noemen raakt kant noch wel. Deze Iqeriyen noemen zich explicitiet geen Arifi en beschouwen hun gebied niet als Riffijns. Dit in tegenstelling tot de aitwayaghar.

Watbetreft de invloed van een buitenstaander op het taalgebruik, is mij tijdens een cursus over het Tamazight van de Rif verteld, dat dit wel mogelijk is; met name bij de aithwayaghar. Als voorbeeld werd een familie genoemd buiten Arif die zo'n invloed had op het Riffijnse gebied waar zij zich gevestigd had, dat de inwoners bepaald taalgebruik hebben overgenomen. Ik weet niet precies hoe het verhaal ging en het kan best dat ik me nu gigantisch vergis en dingen door elkaar haal...maar dit is wat ik me herinner over beinvloeding van het taalgebruik bij aithwayaghar. Als ik mijn eigen familie als voorbeeld mag nemen, zie ik het wel in terug. Een nicht van mij die in Tanger is geboren en getogen, en af en toe de dchar met mijn tante bezocht, heeft een groot invloed gehad op de manier hoe bepaalde familieleden worden aangesproken. Iedereen uit mijn familie heeft haar woorden overgenomen, terwijl daar eigenlijk geen enkel reden voor was.