wie kent Ras elma(KAbdana) of te wel kabou jawoua!!

Gestart door leilabou19, 10/10/2005 om 16:32:39

Rebellious

Citaat van: kebdani-inou op 06/02/2007 om 08:56:15
jaa zeker kan ik kaboyawa, ik ben trouwens ook uit el kebdani AIT SAID....
Ze hebben t hier over ichebdanen, de stam, ten oosten van Nador. Niet kebdana, t stadje in Ait Said. Maar je zou t idd zomaar door de war kunnen halen.

Rebellious

#46
Citaat van: rs.berkane op 09/02/2007 om 20:50:26
Ras elma is een van mooie dorpje en haven van marokko ,je kan daar rustig zwemmen en eten, prachtige visrestauranten de mensen zijn aardig (kebdanien) natuurlijk is niet modern als even verder Saidia , ik kom mensen die uit casablanca tegen om daar rustig hun vakantie door te brengen .Ras elma hoort nog steeds bij nador maar toch is Berkane al jaren bezig om haar in te lijfen , geografisch ligt ras elma dichter bij Berkane dan nador , verder wil ik zeggen kebdanien zijn berbers praten zelfde taal als noord marokko ,ze zijn NIET iriffien zelfs igli7ien  horen niet tot iriffien.

Hoop je dan zo graag dat ze NIET-Irifyen zijn?
Iqer3ien en Ichebdanen zijn Irifiyen.

Rebellious

Imazighen moeten vaker naar de overeenkomsten kijken, dan de verschillen. Want dan zie je dat de overeenkomsten, de verschillen overtreffen. Alleen zo kan je een natie worden.

Maar als er achterlijken zijn, die nog steeds na elke verschil, zich meteen als anders beschouwen, dan blijf je steken in de tijd. En zullen Imazighen altijd gedomineerd worden door andere van buiten, die wel 1 natie kunnen vormen.

Ahfir

Citaat van: RifRebel op 20/06/2007 om 13:26:18
Imazighen moeten vaker naar de overeenkomsten kijken, dan de verschillen. Want dan zie je dat de overeenkomsten, de verschillen overtreffen. Alleen zo kan je een natie worden.

Maar als er achterlijken zijn, die nog steeds na elke verschil, zich meteen als anders beschouwen, dan blijf je steken in de tijd. En zullen Imazighen altijd gedomineerd worden door andere van buiten, die wel 1 natie kunnen vormen.
Hup wat maakt het uit dat de ichebdanen en iqel3ien het anders uitspreken,man zelf nederlanders hebben verschillende talen en ze voelen  zich allemaal nederlander.

Rebellious

#49

Juist Ahfir, klopt helemaal. Dialecten heb je altijd, en dat moet je zien als een verrijking, niet als negatief.

Ighes

Citaat van: RifRebel op 20/06/2007 om 13:19:58
Citaat van: rs.berkane op 09/02/2007 om 20:50:26
Ras elma is een van mooie dorpje en haven van marokko ,je kan daar rustig zwemmen en eten, prachtige visrestauranten de mensen zijn aardig (kebdanien) natuurlijk is niet modern als even verder Saidia , ik kom mensen die uit casablanca tegen om daar rustig hun vakantie door te brengen .Ras elma hoort nog steeds bij nador maar toch is Berkane al jaren bezig om haar in te lijfen , geografisch ligt ras elma dichter bij Berkane dan nador , verder wil ik zeggen kebdanien zijn berbers praten zelfde taal als noord marokko ,ze zijn NIET iriffien zelfs igli7ien  horen niet tot iriffien.

Hoop je dan zo graag dat ze NIET-Irifyen zijn?
Iqer3ien en Ichebdanen zijn Irifiyen, ga jij t maar eerst leren uitspreken.


Even ter correctie… ik bedoel jij zegt dat hij het goed moet uitspreken!!!
In gewoon tmazight is het Akebdan. Wij in Nador veder maken van die K en C, dus zeggen wij Acebdan ipv van Akebdan.

Maar Ikebdanen zijn gewoon Irifyan.
Voor de duidelijkheid, Arif loopt tot de rivier Marwatc.

Rebellious

#51
Citaat van: Ighes op 20/06/2007 om 14:23:16
Citaat van: RifRebel op 20/06/2007 om 13:19:58
Citaat van: rs.berkane op 09/02/2007 om 20:50:26
Ras elma is een van mooie dorpje en haven van marokko ,je kan daar rustig zwemmen en eten, prachtige visrestauranten de mensen zijn aardig (kebdanien) natuurlijk is niet modern als even verder Saidia , ik kom mensen die uit casablanca tegen om daar rustig hun vakantie door te brengen .Ras elma hoort nog steeds bij nador maar toch is Berkane al jaren bezig om haar in te lijfen , geografisch ligt ras elma dichter bij Berkane dan nador , verder wil ik zeggen kebdanien zijn berbers praten zelfde taal als noord marokko ,ze zijn NIET iriffien zelfs igli7ien  horen niet tot iriffien.

Hoop je dan zo graag dat ze NIET-Irifyen zijn?
Iqer3ien en Ichebdanen zijn Irifiyen, ga jij t maar eerst leren uitspreken.


Even ter correctie… ik bedoel jij zegt dat hij het goed moet uitspreken!!!
In gewoon tmazight is het Akebdan. Wij in Nador veder maken van die K en C, dus zeggen wij Acebdan ipv van Akebdan.

Maar Ikebdanen zijn gewoon Irifyan.
Voor de duidelijkheid, Arif loopt tot de rivier Marwatc.


Met het goed uitspreken doelde ik op Iker3iyen, hij noemde t iglie7en ofzo iets.

En bedankt voor je bevestiging en dat Arif tot de rivier Marwatc loopt.


Rebellious

Heb een vraagje, de Icebdanen zelf, noemen zich niet ikebdanen maar icebdanen toch? Hoe kom je dan erbij dat Ikebdanen de echte naam is?

Ahfir

Citaat van: RifRebel op 20/06/2007 om 14:41:43
Heb een vraagje, de Icebdanen zelf, noemen zich niet ikebdanen maar icebdanen toch? Hoe kom je dan erbij dat Ikebdanen de echte naam is?
Ik ken een gast uit qaboeyawa en die zegt ichebdanen.

Ighes

Citaat van: RifRebel op 20/06/2007 om 14:41:43
Heb een vraagje, de Icebdanen zelf, noemen zich niet ikebdanen maar icebdanen toch? Hoe kom je dan erbij dat Ikebdanen de echte naam is?

Omdat ik een aantal Ikebdanen ken. Het is Akebdan. 
Hahaha, Dan weet je ook gelijk wat Dar Kabdni in Ait Said betekend... Inderdaad Huis van Akeban.

Nog maals de K spreken wij in midden Arif vaak als C uit.

We zeggen Nec en niet Nek voor Ik.

Het zelfde geld voor de L die bij ons vaak een R wordt.

Het is Lala wij zeggen Rala.

En dan heb je nog die  LL, die bij ons Dc of Tc wordt.

Het is illa, wij zeggen Idca voor hij is..

Ahfir

etsj zeggen we ook in berkan(eten),netsj(ik)

Rebellious

Citaat van: Ahfir op 20/06/2007 om 14:45:01
Citaat van: RifRebel op 20/06/2007 om 14:41:43
Heb een vraagje, de Icebdanen zelf, noemen zich niet ikebdanen maar icebdanen toch? Hoe kom je dan erbij dat Ikebdanen de echte naam is?
Ik ken een gast uit qaboeyawa en die zegt ichebdanen.
Wat bedoel je met Ch, de c of g??

Ahfir

Citaat van: RifRebel op 20/06/2007 om 15:05:53
Citaat van: Ahfir op 20/06/2007 om 14:45:01
Citaat van: RifRebel op 20/06/2007 om 14:41:43
Heb een vraagje, de Icebdanen zelf, noemen zich niet ikebdanen maar icebdanen toch? Hoe kom je dan erbij dat Ikebdanen de echte naam is?
Ik ken een gast uit qaboeyawa en die zegt ichebdanen.
Wat bedoel je met Ch, de c of g??
de uitspraak is dit "sj"

Rebellious

Citaat van: Ighes op 20/06/2007 om 14:49:30
Citaat van: RifRebel op 20/06/2007 om 14:41:43
Heb een vraagje, de Icebdanen zelf, noemen zich niet ikebdanen maar icebdanen toch? Hoe kom je dan erbij dat Ikebdanen de echte naam is?

Omdat ik een aantal Ikebdanen ken. Het is Akebdan. 
Hahaha, Dan weet je ook gelijk wat Dar Kabdni in Ait Said betekend... Inderdaad Huis van Akeban.

Nog maals de K spreken wij in midden Arif vaak als C uit.

We zeggen Nec en niet Nek voor Ik.

Het zelfde geld voor de L die bij ons vaak een R wordt.

Het is Lala wij zeggen Rala.

En dan heb je nog die  LL, die bij ons Dc of Tc wordt.

Het is illa, wij zeggen Idca voor hij is..

Is wel vreemd, icebdanen die ik ken noemen zich Icebdanen. Ik denk zelf dat iemand die ikebdanen zegt, dat heeft van boeken met gearabiseerde namen.

En heeft Dar el Kebdani wel iets te maken met Icebdanen?? Volgens mij niets meer dan toeval, wat betreft de namen.

Rebellious

Citaat van: Ahfir op 20/06/2007 om 15:06:34
Citaat van: RifRebel op 20/06/2007 om 15:05:53
Citaat van: Ahfir op 20/06/2007 om 14:45:01
Citaat van: RifRebel op 20/06/2007 om 14:41:43
Heb een vraagje, de Icebdanen zelf, noemen zich niet ikebdanen maar icebdanen toch? Hoe kom je dan erbij dat Ikebdanen de echte naam is?
Ik ken een gast uit qaboeyawa en die zegt ichebdanen.
Wat bedoel je met Ch, de c of g??
de uitspraak is dit "sj"
Dus c, volgens de stijl van Qadi Kedour. Zoals je chwarma zegt, bij de
Turk.
ch=c