wie kent Ras elma(KAbdana) of te wel kabou jawoua!!

Gestart door leilabou19, 10/10/2005 om 16:32:39

leilabou19

wie kent dat?? dat is bij kariat arkman?? veel zeggen dat het geen berberen zijn maar het zijn egt BERBEREN het zijn ichbdanan!! wie is er mee eens?

MBTiza

ik ken het wel, ben er ook geweest, smerige stadje.

abrid

Ixebdanen d Imazighen.
Dat de naam verarabiseerd is wil niet zeggen dat het Arabieren zijn.
We spreken hier dan ook meestal van "gearabiseerden" ipv arabieren. 

leilabou19

jah dat wel hihi ben je ooit op die strand geweest

leilabou19

hey abrid ik kom er zelf vandaan en zijn zijn gene arabieren! meeste mensen denken dat wij arabieren zijn maar wij praten alleen beetje anders berbers maar voor de rest zijn wij allemaal PUUR berbers meesta dan die daar wonen

abrid

Arqman ben ik in 2002 geweest is wel mooi daar. Ben wel op een wat verder gelegen strandje gaan zitten. Was mij te druk bij het hoofdstrand. Achter die villawijk.

Je bedoelt verschillen in Tmazight zoals

Azedjif-Azellif-Hoofd
Tamedjatc-Tamelatc-ei
Yedji-Yelli-Dochter
Ur-Ul-Hart
Awar-Awal-Woord

etc etc


Hadou

Wij zeggen Qabu Yawa.. Al Qaria..
Welles geweest , je kan daar goed zwemmen..

Mauri

Citaat van: MB_Tiza op 10/10/2005 om 16:38:40
ik ken het wel, ben er ook geweest, smerige stadje.

Azul

hahaha Arif is één en al een smerige zooii gehouden door de maxzan, dus niks nieuw en  ik zie niet waarom we dat altijd aan elkaar moeten verwijzen.

-------------------------------------------------------------------
dus iemand komt hier en vertelt: ik kom uit imzouren

en dan antwoord ik: een smerige boel daar.
--------------------------------------------------------------------

hahahaha ook als het waar, dan zou ik het onbeschoft vinden om het meteen daar over te hebben ;D

Mauri

Citaat van: abrid op 10/10/2005 om 16:39:21
Ixebdanen d Imazighen.
Dat de naam verarabiseerd is wil niet zeggen dat het Arabieren zijn.
We spreken hier dan ook meestal van "gearabiseerden" ipv arabieren. 

Azul Abrid

icebdanen zijn niet gearabiseerd hoor.
en al helemaal niet die van qarya, er wordt meer in cabo yawa arabisch gesproken, maar dan door de arabieren  die daar wonen (Saidia ligt er naast), en 90% praat gewoon thmazight van chebdan.
trouwens in Nador stad wonen er veel dus ze zijn meer geneigd om Amazightalig te blijven, anders dan bij ait iznasen die meer aan de kant van oujda zitten en die meer geneigd zijn om het arabisch te praten. en ichebdanen zijn gewoon irifiyan ik ken ze hier in NL en ook in Marokko en thmazight dat is wat ze praten en irifiyan das wat ze van zichzelf vinden. en dat zijn ze ook.

E3ber_Tastite

#9
Ik vind het een mooie stadje, lekker rustig, mensen zijn relaxed daar. Ze hebben daar een hele mooie uitzicht op de zee, en stranden, ik vond het i.e.g. heel rustgevend voor me.






De haven van Cape d l'Aue (nador)

Mauri

#10
hier is een foto die ik daar maakte zomer 2004:


Qabo yawa kijkend op thigzirin n icheffan - islas chafarinas
Qabo Yawa is oostelijk,  het verste punt  in de provincie Nador (De Algerijnse grens ligt maar 28 km verderop)



hahahaha zien jullie mij gehurkt ziiten op die rots? ik heb mezelf weg gegumt via phtoshop, maar ik kan nog die plek zien waar ik stond ;D





Mauri

Citaat van: Ighzar n Aghbar op 11/10/2005 om 00:10:16
Ik vind het een mooie stadje, lekker rustig, mensen zijn relaxed daar. Ze hebben daar een hele mooie uitzicht op de zee, en stranden, ik vond het i.e.g. heel rustgevend voor me.




Azul Ighzar n Aghbar

A nican a thawmat! vooral ze serveren daar de beste sardines ;D en ook al was ik in Saidia dan ging ik speciaal daar, Qabo yawa is meer nog maagd qua Toerisme en dat vind ik juist charmanter aan zo een havenstadje.

Tikinas

Citaat van: Mauri op 11/10/2005 om 00:12:34
hier is een foto die ik daar maakte zomer 2004:


Qabo yawa kijkend op thigzirin n icheffan - islas chafarinas
Qabo Yawa is oostelijk,  het verste punt  in de provincie Nador (De Algerijnse grens ligt maar 28 km verderop)



hahahaha zien jullie mij gehurkt ziiten op die rots? ik heb mezelf weg gegumt via phtoshop, maar ik kan nog die plek zien waar ik stond ;D






lijkt net een spook op die rots

Mauri

deze zijn Van Qarya (ook het gebied van ichebdanen)




Tsaylal

#14
Azul
Hierbij is nog een foto van Ayrad yettsen nigh ixeyqen)de slapende leeuw of verdrietige leeuw.