De naam Gzenaya....waar komt dat vandaan???

Gestart door weetikveel, 03/10/2005 om 11:46:16

azenay_away

#90
weet iemand hoe ik een foto uit mn hardschijf hier kan plaatsen?
thanx

azenay_away

#91

voor de liefhebbers.
hier een sta.foto van een stukje gzenaaya.
Ajdir en ikarou3en waar mn roots liggen zijn goed te zien.
http://picserv.pixio.nl/~picserver/i.php?/1M231O7F60CY0176/50YCUOHPU451/JPEG/1132968093//p5k8

Izwan

Citaat van: azenay_away op 26/11/2005 om 02:27:57

voor de liefhebbers.
hier een sta.foto van een stukje gzenaaya.
Ajdir en ikarou3en waar mn roots liggen zijn goed te zien.
http://picserv.pixio.nl/~picserver/i.php?/1M231O7F60CY0176/50YCUOHPU451/JPEG/1132968093//p5k8
Dank je voor deze foto. Ik was al lang opzoek naar deze soort fotos.

weetikveel


Rbaaz

Citaat van: abrid op 22/11/2005 om 17:35:13

Ait Ari en Ait Yusuf u Ari stammen af van Umar ibn al Khatab.


Deze info kreeg hij van Haddu n Mh Amezian een grote amghar uit die tijd. Waarom probeert ie zo ons te laten af stammen van het arabisch schiereiland?

Er bestaat een betwiste hadith waarin wordt gezegd dat alleen een Quraishiet het klalifaat/alimara kan betreden. Daarom hebben verschillende stammen beweerd dat ze afstammen van de profeet (vzmh) of in ieder geval van Quraish. Zo dat ze aanspraak kunnen maken op alimara.

Abdel Karim komt uit Yusuf u Ari en deze zou afstammen van Omar ibn al Khatab. Met deze afkomst had Abdel Karim geen moeilijkheden bij het betreden van de imara en hij werd de Amir van Rif. 

abrid

Citaat van: Rbaaz op 28/11/2005 om 15:28:01
Citaat van: abrid op 22/11/2005 om 17:35:13

Ait Ari en Ait Yusuf u Ari stammen af van Umar ibn al Khatab.


Deze info kreeg hij van Haddu n Mh Amezian een grote amghar uit die tijd. Waarom probeert ie zo ons te laten af stammen van het arabisch schiereiland?

Er bestaat een betwiste hadith waarin wordt gezegd dat alleen een Quraishiet het klalifaat/alimara kan betreden. Daarom hebben verschillende stammen beweerd dat ze afstammen van de profeet (vzmh) of in ieder geval van Quraish. Zo dat ze aanspraak kunnen maken op alimara.

Abdel Karim komt uit Yusuf u Ari en deze zou afstammen van Omar ibn al Khatab. Met deze afkomst had Abdel Karim geen moeilijkheden bij het betreden van de imara en hij werd de Amir van Rif. 


Bedankt Ameduker,

Dat geloof ik graag. Maar we weten allemaal dat de voorouders van M. Abd el Krim uit Gezanaya land kwamen.

Aqadi

MBTiza

David Hart noemt het 'Berber hunger for Arab ancestry'

weetikveel

dus als ik terug ga naar mijn vraag: wat betekent de naam gzenaya?
hebben we nog steeds geen concrete antwoord...

Als ik het zo mag samenvatten kunnen we in ieder geval Hart's verklaring/visie elimineren...

Rbaaz

Citaat van: abrid op 28/11/2005 om 15:29:38
Bedankt Ameduker,

Dat geloof ik graag. Maar we weten allemaal dat de voorouders van M. Abd el Krim uit Gezanaya land kwamen.


Abdel Karim zegt zelf in zijn interview, Memories of Abdel-krim El Khattabi, dat hij uit Ait waryaghil vandaan komt. hoe komt hij ook anders aan zijn achternaam Al khattabi? deze achternaam vind je alleen binnen Ait Ari en Ait Yousef ou Ari.
Het zou kunnen zijn dat andere sub-stammen die zelf wilden regeren dit soort verhalen hebben verzonnen om het leiderschap van Abdel Karim te doen wankelen.   

MBTiza

Citaat van: Rbaaz op 28/11/2005 om 16:07:20
Citaat van: abrid op 28/11/2005 om 15:29:38
Bedankt Ameduker,

Dat geloof ik graag. Maar we weten allemaal dat de voorouders van M. Abd el Krim uit Gezanaya land kwamen.


Abdel Karim zegt zelf in zijn interview, Memories of Abdel-krim El Khattabi, dat hij uit Ait waryaghil vandaan komt. hoe komt hij ook anders aan zijn achternaam Al khattabi? deze achternaam vind je alleen binnen Ait Ari en Ait Yousef ou Ari.
Het zou kunnen zijn dat andere sub-stammen die zelf wilden regeren dit soort verhalen hebben verzonnen om het leiderschap van Abdel Karim te doen wankelen.   


Abdkrim is van oorsprong een Aghzennay uit Dwayar Asht Aru Aissa, zowel de oude informanten van David Hart uit Dwayar als die uit Ajdir (n Aith Wayagher) bevestigen dit, een oude oom van mij (ath yarhem sidi rebbbi), vertelde mij dit in 2003, zijn broer was rqaid onder abdkrim, hij heeft zelf de oorlog ook meegemaakt en was 12 jaar ofzo destijds

abrid

#100
Citaat van: Rbaaz op 28/11/2005 om 16:07:20
Citaat van: abrid op 28/11/2005 om 15:29:38
Bedankt Ameduker,

Dat geloof ik graag. Maar we weten allemaal dat de voorouders van M. Abd el Krim uit Gezanaya land kwamen.


Abdel Karim zegt zelf in zijn interview, Memories of Abdel-krim El Khattabi, dat hij uit Ait waryaghil vandaan komt. hoe komt hij ook anders aan zijn achternaam Al khattabi? deze achternaam vind je alleen binnen Ait Ari en Ait Yousef ou Ari.
Het zou kunnen zijn dat andere sub-stammen die zelf wilden regeren dit soort verhalen hebben verzonnen om het leiderschap van Abdel Karim te doen wankelen.   


Ze hebben vaker als idribben(adrib=vijand) hun land moeten verlaten. De vader van M. Abd el Krim moest ook een keer uit de Waryagherland vluchten en wel naar Titawin(Tetouan) wegens een vete in Ajdir.

Ik weet niet of het zo is of niet maatr het is te lezen in verschilledne engelse boeken. Mischien kan MBtiza het aanvullen.

MBTiza

Ja klopt ze hebben in Tetouan gewoond als Idribden (Tanger en Tetouan waren de toevluchtsoorden voor Idribden uit de Rif) na een bloedvete.

miss.F.

In het boek A Country.......... Wordt ook aangegeven dat Abd'l Krim van oorsprong agzeney is maar vanwege een of andere vete in gzenaya-land hebben zijn vader en ooms (dacht ik) moeten vluchten en zijn ze dus naar Ajdir verhuisd

Rbaaz

Citaat van: weetikveel op 28/11/2005 om 15:49:44
dus als ik terug ga naar mijn vraag: wat betekent de naam gzenaya?
hebben we nog steeds geen concrete antwoord...

Als ik het zo mag samenvatten kunnen we in ieder geval Hart's verklaring/visie elimineren...

Het is natuurlijk een leugen dat qzenaya van het Arabische woord Zina komt, dit zijn Sou9verhaaltjes (marktpraatjes/fabeltjes). Hier een stuk tekst uit het boek Bayaan Almaghreb van Ibn A3adari leefde in de 13de eeuw. Hij heeft het hier over de tweede eeuw van Hijdra, dus heel kort na de komst van de Islam. en hij heeft het hier over de berg qzenya en de stam qzenaya. Hoe kan een berg genoemd worden naar zina???? Ongeloofwaardig!!



MBTiza

Citaat van: Rbaaz op 28/11/2005 om 17:05:13
Citaat van: weetikveel op 28/11/2005 om 15:49:44
dus als ik terug ga naar mijn vraag: wat betekent de naam gzenaya?
hebben we nog steeds geen concrete antwoord...

Als ik het zo mag samenvatten kunnen we in ieder geval Hart's verklaring/visie elimineren...

Het is natuurlijk een leugen dat qzenaya van het Arabische woord Zina komt, dit zijn Sou9verhaaltjes (marktpraatjes/fabeltjes). Hier een stuk tekst uit het boek Bayaan Almaghreb van Ibn A3adari leefde in de 13de eeuw. Hij heeft het hier over de tweede eeuw van Hijdra, dus heel kort na de komst van de Islam. en hij heeft het hier over de berg qzenya en de stam qzenaya. Hoe kan een berg genoemd worden naar zina???? Ongeloofwaardig!!




misschien is daar wel een daad verricht?