De naam Gzenaya....waar komt dat vandaan???

Gestart door weetikveel, 03/10/2005 om 11:46:16

azenay_away

borders..!
weet iemand hoe ik hier een links/bestanden kan invoegen?
ik heb aardig informatie verzameld over de stam izenayen .
allen ik wil van heden het woord RIFFI of ARIFFI niet meer gebruiken.
we zijn de de arabieren RIAFFA genoemde.
RIF is enkevoud van ARIAAF. wat in het arabisch platland betekent, in de ogen van arabieren was ieder die zich verzet tegen de arabische "beschaving" een RIFFI, achterlijk dus,
RIFFI is volgens de arabieren : iemand die koppig, achterlijk is,
hetzelfde geldt ook voor de bekende termen: BARBAAR eb BERBER.
dus AMAZIGH is de juiste benaming.
als ik ernaast zit mogen jullie mij corrigeren. (niet op traalfouten natuurlijk,want nederlands taal is mn kunst niet.)
groetjes
azenag

abrid

In het boek van David Hart staat op blz. 267 iets over Izenagen. Men zou bekend staan om de mooie vrouwen die deze stam ken.

E3ber_Tastite

Citaat van: azenay_away op 15/11/2005 om 17:46:21
borders..!
weet iemand hoe ik hier een links/bestanden kan invoegen?
ik heb aardig informatie verzameld over de stam izenayen .
allen ik wil van heden het woord RIFFI of ARIFFI niet meer gebruiken.
we zijn de de arabieren RIAFFA genoemde.
RIF is enkevoud van ARIAAF. wat in het arabisch platland betekent, in de ogen van arabieren was ieder die zich verzet tegen de arabische "beschaving" een RIFFI, achterlijk dus,
RIFFI is volgens de arabieren : iemand die koppig, achterlijk is,
hetzelfde geldt ook voor de bekende termen: BARBAAR eb BERBER.
dus AMAZIGH is de juiste benaming.
als ik ernaast zit mogen jullie mij corrigeren. (niet op traalfouten natuurlijk,want nederlands taal is mn kunst niet.)
groetjes
azenag

Graag met bronnen komen, svp.

abrid

Aznag en Iznagen komt vaak terug op Ait Turirt.

abrid

Hier een stuk tekst hierover:

The Imjjat lineage has been primarly a wife receiving lineage, receiving women from other lineages in the sub clan. An example a wife providing lineage and a stranger lineage as well has been that of the Iznagen (in the community of the Tigzirin), who also originally came from the Igzinnayen.

abrid

Members of other Ait Turirt lineages widely assert that Iznagen women are held high in local repute because of their beuty, a claim which in my opinion is by no means unsubstantiated. 

azenay_away

In sommige Amazigh sites zie ik vragen over het oorsprong van het woord ‘Izenayen’.
Hierin krijg je het antwoord.
De stam Izenayen (in Rif) is de naam van de stam Izenayen waaraf Irifian, Lakbayel, chaoui’s, ed afstammen. Arabieren noemen dat Zenata. Izenayen waren in de tijd van Iben Chaldoen de grootste en de beroemdste stam. De meeste Amazigh leiders voor de Islam waren Izenayen.
Koningin Dihya en Koningen Masinisa, Yuba waren ook Izenayen. Ibn chaloden vroeg meerder malen in zijn boek God om Imazighen en ook vaak de stam Izenayen te beschermen en te helpen. Misschien is hij zelf Azenay.

Ibn Chaldoen besteed in zijn boek heel veel bladzijden aan Izenayen.
Ibn Chaldoen zegt het volgende:
<< Izenayen zijn de machtigste stam van Imazighen. Ze zijn beter ontwikkeld dan ander stammen en hun dialect is beroemder. Veel Amazigh koningen zijn van oorsprong ook Izenayen. Izenyaen hebben veel Amazigh koninkrijken na de Islam gesticht.
Volgens de Arabieren komt het woord Izenayen uit het Arabische woord ‘Zina’ wat overspel betekent in hun taal. Maar Izenayen bestonden voor de opkomst van de Arabieren naar Noord Afrika. Arabieren als een achterlijk volk denken dat mensen zichzelf geen namen kunnen geven. Het zijn altijd de Arabieren die namen geven, volgens dit onbeschaafde volk. Dit hoort bij de barbaarse mentaliteit van de Arabier die nooit kennis heeft genomen. Izenayen hebben zichzelf Izenayen genoemd en het Arabische woord Zina heeft niets te maken met het Amazigh woord Izenayen. Vervalsen van de geschiedenis van volkeren zit in het boel van de Arabieren”>>>, aldus Ibn Chaldoen.
Er staan meer dan 50 pagina over Izenayen en ik heb geen tijd om dat allemaal te lezen.
Maar volgens Ibn Chaldoen zijn Izenayen genoemd naar hun voorvader sjien (of zoiets). Door verbasteringen heten ze Izenayen. Ayt Wayagher noemen ze geen Izennayen,maar Iqzenayen. In het Arabische heten ze Zenata.

bron:http://www.denieuwesamenleving.nl/showarticle.php?articleID=53

E3ber_Tastite

Citaat van: azenay_away op 18/11/2005 om 00:27:32
In sommige Amazigh sites zie ik vragen over het oorsprong van het woord ‘Izenayen’.
Hierin krijg je het antwoord.
De stam Izenayen (in Rif) is de naam van de stam Izenayen waaraf Irifian, Lakbayel, chaoui’s, ed afstammen. Arabieren noemen dat Zenata. Izenayen waren in de tijd van Iben Chaldoen de grootste en de beroemdste stam. De meeste Amazigh leiders voor de Islam waren Izenayen.
Koningin Dihya en Koningen Masinisa, Yuba waren ook Izenayen. Ibn chaloden vroeg meerder malen in zijn boek God om Imazighen en ook vaak de stam Izenayen te beschermen en te helpen. Misschien is hij zelf Azenay.

Ibn Chaldoen besteed in zijn boek heel veel bladzijden aan Izenayen.
Ibn Chaldoen zegt het volgende:
<< Izenayen zijn de machtigste stam van Imazighen. Ze zijn beter ontwikkeld dan ander stammen en hun dialect is beroemder. Veel Amazigh koningen zijn van oorsprong ook Izenayen. Izenyaen hebben veel Amazigh koninkrijken na de Islam gesticht.
Volgens de Arabieren komt het woord Izenayen uit het Arabische woord ‘Zina’ wat overspel betekent in hun taal. Maar Izenayen bestonden voor de opkomst van de Arabieren naar Noord Afrika. Arabieren als een achterlijk volk denken dat mensen zichzelf geen namen kunnen geven. Het zijn altijd de Arabieren die namen geven, volgens dit onbeschaafde volk. Dit hoort bij de barbaarse mentaliteit van de Arabier die nooit kennis heeft genomen. Izenayen hebben zichzelf Izenayen genoemd en het Arabische woord Zina heeft niets te maken met het Amazigh woord Izenayen. Vervalsen van de geschiedenis van volkeren zit in het boel van de Arabieren”>>>, aldus Ibn Chaldoen.
Er staan meer dan 50 pagina over Izenayen en ik heb geen tijd om dat allemaal te lezen.
Maar volgens Ibn Chaldoen zijn Izenayen genoemd naar hun voorvader sjien (of zoiets). Door verbasteringen heten ze Izenayen. Ayt Wayagher noemen ze geen Izennayen,maar Iqzenayen. In het Arabische heten ze Zenata.

bron:http://www.denieuwesamenleving.nl/showarticle.php?articleID=53


Dus met andere woorden, wil er met de bovenstaande tekst gezegd worden, dat de Izenayyen de moederstam zijn van de Irifiyen, Leqbayel, en de Chawi's?

Als de Izenayyen ooit zo machtig en sterk zijn geweest, hoe komt het dan dat het maar een kleine stammetje is, terwijl de Ait Wayagher, en de Iqer3iyen veel groter zijn?

Leuk zeg, de Noordelijke Amazigh stammen zijn dus allemaal Izenayyen.

De bron die jij hebt gegeven, staat niet echt bekend om haar wetenschappelijke weergave van de geschiedenis, maar eerder van meningen gemixt met feiten die in column's worden weergegeven.

azenay_away

dit is je eigen conclusie meneer E3BER_TASTITE.
ik wil hiemee niets bewezen, mn intentie is niet om te bewezen dat izenayen de machtiste stam is de alle imazighen.
laten we duidelijk wijzen: banou mazigh stammen alemaal uit een hetzelfde beschaving af.
ik probeer alleen informatie te verzamelen die mischin aantwoord kan geven op de door onze broeders gestelde vragen.of moeten we dat aan arabieren vragen ? dan kunen we heel lang wahten op hen antwoorden op,wie de amazigh zijn.
izenayen stammen af van Zenata, en zenata in de bloeitijdperk van imazighen was niet zo klein.
Ibnou KHaldoun zoals je ook weet is een zeer gebruikelijke referentie als om geshidenis gaat.
ik ben hier ook opzoek naar de waarheid zoal die is en niet zoals die door de banou 3arab is gescreven.
en niet dat ik hier de les probeer voor te lezen.
aknoul heet ishawyen toch? heetf dat niets te maken met shawia dan?
in igzenayen zover ik weet is zawya darkawya heel aktief. maar waar komen die derkawa vandan, denk je?
sorry onze cultuur,geschidenis en beschaving zijn door de arabieren vernield en nu zitten ze te huilen dat america en joden een gevaar formen voor de arabische beschaving.

als men verdwaald is moet men de weg weten waar die vandaan komt.
ik ben opzoek naar die weg.
weet jij de weg soms?
ik hoort ht graag.

azenay_away

Hier nog meer informatie over izenayen..
Volgens Auguste Molièras in zn boek "lemaroc inconnu" het woord zenata een verband heeft met izenassen.(beni izenassen)?


Iznaten ou les éleveurs de moutons
En ce qui concerne les Iznaten, l’histoire nous rapporte qu’ils étaient dans leur grande majorité des nomades éleveurs d’animaux domestiques, le menu bétail en particulier (80). L’analyse de leur nom peut donner une certaine confirmation de l’image que l’histoire rapporte d’eux. Deux hypothèses peuvent être formulées à ce propos.

Hypothèse A
Iznaten au pluriel, aznat au singulier. Aznat est compose de azn : « expédier, envoyer » (81) + attn : « brebis. » (82) Iznaten signifierait donc : « ceux qui envoient leurs brebis aux pâturages, ceux dont l’activité essentielle est l’élevage nomadisant. »

Hypothèse B
Iznaten est compose de ehen (= ezen, azn) qui signifie : tentes (83) et de attn dont le sens est : être accru, (84), d’où le sens « tentes nombreuses, campements importants. » Ce qui impliquerait que les Iznaten sont des éleveurs nomadisants.

Izênagen ou les chameliers du Désert
« La partie du Désert occupée par les Sanhaja s’étendait à une distance de six mois de marche. » (85) L’épopée des Almoravides montre qu’ils étaient de vrais nomades habitués à vivre dans de grands espaces arides.

Leur nom semble découler non d’une ascendance généalogique quelconque, mais du caractère dominant de leurs activités. Deux possibilités d’interprétation peuvent être suggérées à ce propos.

Hypothèse A
Singulier azênag, pluriel Izênagen, ce mot est compose de ehen (=azn) (86) qui signifie « tente en peau » et de egen (= les rezzous) (87). La composition se réalise ainsi : ezên + egen - ezênegen- izênagen. Étant donne que l’amphatisation est une caractéristique des parlers sanhaja, on peut supposer que « z » peut être prononcé « êz ». Izênagen signifierait donc les tentes des gens qui font des razzia. Bien entendu, ce genre d’activité est très courant chez les nomades du désert (88).

Hypothèse B
Il peut s’agir aussi d’un composé de azn : « expédier, envoyer » (89) et egen : « Troupes irrégulières réunies pour une expédition guerrière ayant pour but le pillage. » (90) Le mot composé devient azneg (= aznag) au singulier, iznegen (= iznagn) au pluriel. La signification en serait donc : « ceux qui font des expéditions de razzia. »


E3ber_Tastite

Citaat van: azenay_away op 18/11/2005 om 01:58:58
dit is je eigen conclusie meneer E3BER_TASTITE.
ik wil hiemee niets bewezen, mn intentie is niet om te bewezen dat izenayen de machtiste stam is de alle imazighen.
laten we duidelijk wijzen: banou mazigh stammen alemaal uit een hetzelfde beschaving af.
ik probeer alleen informatie te verzamelen die mischin aantwoord kan geven op de door onze broeders gestelde vragen.of moeten we dat aan arabieren vragen ? dan kunen we heel lang wahten op hen antwoorden op,wie de amazigh zijn.
izenayen stammen af van Zenata, en zenata in de bloeitijdperk van imazighen was niet zo klein.
Ibnou KHaldoun zoals je ook weet is een zeer gebruikelijke referentie als om geshidenis gaat.
ik ben hier ook opzoek naar de waarheid zoal die is en niet zoals die door de banou 3arab is gescreven.
en niet dat ik hier de les probeer voor te lezen.
aknoul heet ishawyen toch? heetf dat niets te maken met shawia dan?
in igzenayen zover ik weet is zawya darkawya heel aktief. maar waar komen die derkawa vandan, denk je?
sorry onze cultuur,geschidenis en beschaving zijn door de arabieren vernield en nu zitten ze te huilen dat america en joden een gevaar formen voor de arabische beschaving.

als men verdwaald is moet men de weg weten waar die vandaan komt.
ik ben opzoek naar die weg.
weet jij de weg soms?
ik hoort ht graag.


Azul Azenay away,

Je moet mijn reactie niet zien als een aanval, ik vind het juist heel goed van je, dat je opzoek bent naar informatie over de Izenayyen. Zoals jij met vragen zit, zit ik ook met vragen, ik ben zelf ook informatie aan het zoeken over de Izenayyen, en ik weet zelf dat de informatie schaars is.

Je moet wel open staan voor kritiek, beste Azenay, door kritiek worden we allemaal wijzer.

abrid

Citaat van: azenay_away op 18/11/2005 om 00:27:32
In sommige Amazigh sites zie ik vragen over het oorsprong van het woord ‘Izenayen’.
Hierin krijg je het antwoord.
De stam Izenayen (in Rif) is de naam van de stam Izenayen waaraf Irifian, Lakbayel, chaoui’s, ed afstammen. Arabieren noemen dat Zenata. Izenayen waren in de tijd van Iben Chaldoen de grootste en de beroemdste stam. De meeste Amazigh leiders voor de Islam waren Izenayen.
Koningin Dihya en Koningen Masinisa, Yuba waren ook Izenayen. Ibn chaloden vroeg meerder malen in zijn boek God om Imazighen en ook vaak de stam Izenayen te beschermen en te helpen. Misschien is hij zelf Azenay.

Ibn Chaldoen besteed in zijn boek heel veel bladzijden aan Izenayen.
Ibn Chaldoen zegt het volgende:
<< Izenayen zijn de machtigste stam van Imazighen. Ze zijn beter ontwikkeld dan ander stammen en hun dialect is beroemder. Veel Amazigh koningen zijn van oorsprong ook Izenayen. Izenyaen hebben veel Amazigh koninkrijken na de Islam gesticht.
Volgens de Arabieren komt het woord Izenayen uit het Arabische woord ‘Zina’ wat overspel betekent in hun taal. Maar Izenayen bestonden voor de opkomst van de Arabieren naar Noord Afrika. Arabieren als een achterlijk volk denken dat mensen zichzelf geen namen kunnen geven. Het zijn altijd de Arabieren die namen geven, volgens dit onbeschaafde volk. Dit hoort bij de barbaarse mentaliteit van de Arabier die nooit kennis heeft genomen. Izenayen hebben zichzelf Izenayen genoemd en het Arabische woord Zina heeft niets te maken met het Amazigh woord Izenayen. Vervalsen van de geschiedenis van volkeren zit in het boel van de Arabieren”>>>, aldus Ibn Chaldoen.
Er staan meer dan 50 pagina over Izenayen en ik heb geen tijd om dat allemaal te lezen.
Maar volgens Ibn Chaldoen zijn Izenayen genoemd naar hun voorvader sjien (of zoiets). Door verbasteringen heten ze Izenayen. Ayt Wayagher noemen ze geen Izennayen,maar Iqzenayen. In het Arabische heten ze Zenata.

bron:http://www.denieuwesamenleving.nl/showarticle.php?articleID=53


Uit welk boek van Ibn Khaldun citeer je? Muqadimah?

Dora

Citaat van: azenay_away op 18/11/2005 om 00:27:32
In sommige Amazigh sites zie ik vragen over het oorsprong van het woord ‘Izenayen’.
Hierin krijg je het antwoord.
De stam Izenayen (in Rif) is de naam van de stam Izenayen waaraf Irifian, Lakbayel, chaoui’s, ed afstammen. Arabieren noemen dat Zenata. Izenayen waren in de tijd van Iben Chaldoen de grootste en de beroemdste stam. De meeste Amazigh leiders voor de Islam waren Izenayen.
Koningin Dihya en Koningen Masinisa, Yuba waren ook Izenayen. Ibn chaloden vroeg meerder malen in zijn boek God om Imazighen en ook vaak de stam Izenayen te beschermen en te helpen. Misschien is hij zelf Azenay.

Ibn Chaldoen besteed in zijn boek heel veel bladzijden aan Izenayen.
Ibn Chaldoen zegt het volgende:
<< Izenayen zijn de machtigste stam van Imazighen. Ze zijn beter ontwikkeld dan ander stammen en hun dialect is beroemder. Veel Amazigh koningen zijn van oorsprong ook Izenayen. Izenyaen hebben veel Amazigh koninkrijken na de Islam gesticht.
Volgens de Arabieren komt het woord Izenayen uit het Arabische woord ‘Zina’ wat overspel betekent in hun taal. Maar Izenayen bestonden voor de opkomst van de Arabieren naar Noord Afrika. Arabieren als een achterlijk volk denken dat mensen zichzelf geen namen kunnen geven. Het zijn altijd de Arabieren die namen geven, volgens dit onbeschaafde volk. Dit hoort bij de barbaarse mentaliteit van de Arabier die nooit kennis heeft genomen. Izenayen hebben zichzelf Izenayen genoemd en het Arabische woord Zina heeft niets te maken met het Amazigh woord Izenayen. Vervalsen van de geschiedenis van volkeren zit in het boel van de Arabieren”>>>, aldus Ibn Chaldoen.
Er staan meer dan 50 pagina over Izenayen en ik heb geen tijd om dat allemaal te lezen.
Maar volgens Ibn Chaldoen zijn Izenayen genoemd naar hun voorvader sjien (of zoiets). Door verbasteringen heten ze Izenayen. Ayt Wayagher noemen ze geen Izennayen,maar Iqzenayen. In het Arabische heten ze Zenata.

bron:http://www.denieuwesamenleving.nl/showarticle.php?articleID=53


zo is het maar net ;D...

kan je dat franse stukje vertalen voor ons??

shoekria

azenay_away


door jou ben ik heel wat wijzer geworden!


X

Izwan

#74
Beste azenay away,
Het misverstand van je theorie is dat stam Ikzaneyen is geen stam Zenata is. Zanata is een van de oudste stammen van Imazighhen zoals Sanhaja, Nafzawa, Baranis….enz. 

Hier wordt aangegeven dat rivier Nkoer vanaf Kzanya begint. Dit houdt in dat Ibno Khaldoen dat de huidige Ikzanayen als Kzanaya noemde en niet als Zanata.
http://www.al-eman.com/islamlib/viewchp.asp?BID=163&CID=192&SW=كزناية#SR1


Hier wordt aangegeven dat Ikzanayen, aith wayagher, aith Jesaltien  (huidig temsaman, Aith Tuzin, Tafarsit, Aith Ulichek, Aith Said)  saraya, Riehoen, aith Diemar en 3asasa (Ibaquoyen en de huidige Aith Bujafar, Noordelijke helf van Aith Sicar)  afstammen van Maklata.
Maklata stamt van Rasief.
Rasief stamt vanYattufat.
Yattufa stamt van Nafzaw (bijnaam van Lawa (Amezian).
http://www.al-eman.com/islamlib/viewchp.asp?BID=163&CID=184


Nafzaw stamt van Lawa (Amekran).
Lawa (Amekran) stamt van Zahiek.
Zahiek stamt van Madghies Abtar.
Madghies Abtar stamt van Barnas.