De naam Gzenaya....waar komt dat vandaan???

Gestart door weetikveel, 03/10/2005 om 11:46:16

abrid

Citaat van: Rbaaz op 28/11/2005 om 17:05:13
Citaat van: weetikveel op 28/11/2005 om 15:49:44
dus als ik terug ga naar mijn vraag: wat betekent de naam gzenaya?
hebben we nog steeds geen concrete antwoord...

Als ik het zo mag samenvatten kunnen we in ieder geval Hart's verklaring/visie elimineren...

Het is natuurlijk een leugen dat qzenaya van het Arabische woord Zina komt, dit zijn Sou9verhaaltjes (marktpraatjes/fabeltjes). Hier een stuk tekst uit het boek Bayaan Almaghreb van Ibn A3adari leefde in de 13de eeuw. Hij heeft het hier over de tweede eeuw van Hijdra, dus heel kort na de komst van de Islam. en hij heeft het hier over de berg qzenya en de stam qzenaya. Hoe kan een berg genoemd worden naar zina???? Ongeloofwaardig!!




Dat verhaal over zina werd door sommige aith waryagher verzonnen om igzinayen in diskrediet te brengen. Tuurlijk is het onzin. Zo heb je ook Timucin, Butaxsayt etc. Beledigingen gingen over en weer over de hele rif. Jammergenoeg maar wat wil je met een competetieve samenleving.

Tqadac a Rbaz.

MBTiza

Imenucen en Aith Boutaxsayt, zo werden laaglang Aith Wayagher genoemd door de bergland Aith Wayagher. Imenucen zeghma soort van lafaards...

abrid

Citaat van: Taxsath op 28/11/2005 om 17:16:48
Imenucen en Aith Boutaxsayt, zo werden laaglang Aith Wayagher genoemd door de bergland Aith Wayagher. Imenucen zeghma soort van lafaards...

Maar de ergste beledigingen bewaarden ze voor er-Gharb.

MBTiza

Citaat van: abrid op 28/11/2005 om 17:17:33
Citaat van: Taxsath op 28/11/2005 om 17:16:48
Imenucen en Aith Boutaxsayt, zo werden laaglang Aith Wayagher genoemd door de bergland Aith Wayagher. Imenucen zeghma soort van lafaards...

Maar de ergste beledigingen bewaarden ze voor er-Gharb.

jbala/ghomara en sinhaja srir werden voor gays uitgemaakt vanwege de homomarkten die daar gehouden werden

aith saied en aith wurishek weak

aith bu yahyi en ibdarsen bad

aith touzine talking about stupid politics and imedyazen waha

aith amart en ighzinnayen am nicin, d irgazen

ikerghiyen strong alleen de lafaards van farkhana niet

yeah stripfiguren met hun vooroordelen.

Tamza

Vooroordelen van Ayt Wayagher. Laat dat nou een van de meest uitgelachen stammen zijn uit Arif. And don't shoot the messenger.

MBTiza

Citaat van: Tamza op 28/11/2005 om 17:25:10
Vooroordelen van Ayt Wayagher. Laat dat nou een van de meest uitgelachen stammen zijn uit Arif. And don't shoot the messenger.

uitgelachen? hahaha jaloezie (vroeger dan, nu stellen ze barweinig voor) heet zoiets....Yih a jedji hennu, maca maghaaaaaaa tkaaa awar aaa?

abrid

Citaat van: Tamza op 28/11/2005 om 17:25:10
Vooroordelen van Ayt Wayagher. Laat dat nou een van de meest uitgelachen stammen zijn uit Arif. And don't shoot the messenger.

Met wereldfaam he. The Rif was the talk of the world!! Dit hebben onze voorouders wel met z'n allen gedaan!!

En tegenwoordig heeft een Rotterdammer ook van alles te vertellen over de Amsterdammer is een menselijke eigenschap.

Tamza

Inderdaad. Uiteindelijk zijn wij allemaal Joden, vrede zij met ons, en onze 16 heilige stammen.

abrid

Citaat van: Tamza op 28/11/2005 om 17:35:40
Inderdaad. Uiteindelijk zijn wij allemaal Joden, vrede zij met ons, en onze 16 heilige stammen.

12 stammen met ieder zijn waterbron

Tamza


abrid


Izwan


In 1015 heeft Je3ri  el Fatoe7 el Azdaji Nkoer aangevallen en eind gemaakt aan Aboe Saleh dynastie in Nkoer. Hij had eerste Mahdia in Algerije verover en daarna kwam hij naar Nkoer. Deze man Stam tot Azdaja. In die tijd is er een groep van aith wayagher naar het westen van Arif vertrokken en waarschijnlijke heeft hij hun gebied overgenomen. Azdaja stamt ook tot Nafzawa en Lawata. Zijn zoon Joesef U Ja3ri was zijn opvolger en hij is in 1039 overleden. Zelf vermoed ik dat huidige aith Joesef U Je3ri tot deze stam hoort, maar ik ben nog niet hellemaal uitgekomen.

Izwan

Citaat van: weetikveel op 28/11/2005 om 15:49:44
dus als ik terug ga naar mijn vraag: wat betekent de naam gzenaya?
hebben we nog steeds geen concrete antwoord...

Als ik het zo mag samenvatten kunnen we in ieder geval Hart's verklaring/visie elimineren...
Zoals ibno Khaldoen schrijft. Kzannay is de voorvader van Ikzannayen. Kzannay is een naam of een bijnaam die Imazighen vroeger gebruiken. Ik zie verder het nut niet om verder over deze naam te fantaseren.

weetikveel

Citaat van: Izwan op 28/11/2005 om 18:45:56
Citaat van: weetikveel op 28/11/2005 om 15:49:44
dus als ik terug ga naar mijn vraag: wat betekent de naam gzenaya?
hebben we nog steeds geen concrete antwoord...

Als ik het zo mag samenvatten kunnen we in ieder geval Hart's verklaring/visie elimineren...
Zoals ibno Khaldoen schrijft. Kzannay is de voorvader van Ikzannayen. Kzannay is een naam of een bijnaam die Imazighen vroeger gebruiken. Ik zie verder het nut niet om verder over deze naam te fantaseren.

mijn reactie heeft alleen tot doel om terug te gaan naar wat de eigenlijke vraag was...meer niet....
Deze topic heeft wel het een en ander verduidelijkt...