De naam Gzenaya....waar komt dat vandaan???

Gestart door weetikveel, 03/10/2005 om 11:46:16

weetikveel

Ik ben diverse fora langs geweest en nu stel ik ook deze vraag hier:

De naam Gzenaya.....waar komt dat vandaan????


Volgens David Hart stamt dat woord van izzenayen....en dat stamt weer af van "zina" (overspel).....maar ik zet hier mijn vraagtekens bij...

Ik neem aan dat "zina" een arabisch woord is en geen amazigh woord (toch? of zeg ik iets verkeerds).... ik weet ook niet hoe ver de geschiedenis van de igzenayen gaat, maar ik denk dat deze er al was voordat de arabieren in marokko kwamen.....raar dat ze dan pas die naam hebben gekregen....maar ja...ik zie dat ik zo afdwaal......

Een andere verklaring is dat het woord Gzenaya afstamt van Zenaga....

ik heb het ook aan mijn vader gevraagd...hij zegt dat Gzenaya een echte amazigh-woord is...hierdoor twijfel ik nog meer aan verklaring 1 nl dat het afstamt van "zina"...


wie o wie kan me helpen.....


de naam gzenaya...waar komt dat vandaan??

weetikveel


abrid

DE verhalen die je heirboven vertelet zijn ook de enige die ik ken. Dus ik kan je ook niet helpen.

weetikveel

Citaat van: abrid op 04/10/2005 om 12:10:57
DE verhalen die je heirboven vertelet zijn ook de enige die ik ken. Dus ik kan je ook niet helpen.

In ieder geval bedankt voor je reactie

mara


Dora

hebben wij zoveel overspel gepleegd dan :-[

Dora

gzen betekend toch iets bedekken, met bv zand..

heeft dat er mee te maken?

weetikveel

Citaat van: L_L op 06/10/2005 om 15:34:18
hebben wij zoveel overspel gepleegd dan :-[



hahahahhhaha....dat vraag ik me dus ook af....welke stam geeft zichzelf zo'n negatieve naam....





Citaat van: L_L op 06/10/2005 om 22:23:32
gzen betekend toch iets bedekken, met bv zand..

heeft dat er mee te maken?

hhhmmmm...dat is interessant...zou kunnen....


waar komt die naam toch vandaan....

weetikveel


Dora

Citaat van: weetikveel op 06/10/2005 om 23:17:24
Citaat van: L_L op 06/10/2005 om 15:34:18
hebben wij zoveel overspel gepleegd dan :-[



hahahahhhaha....dat vraag ik me dus ook af....welke stam geeft zichzelf zo'n negatieve naam....





Citaat van: L_L op 06/10/2005 om 22:23:32
gzen betekend toch iets bedekken, met bv zand..

heeft dat er mee te maken?

hhhmmmm...dat is interessant...zou kunnen....


waar komt die naam toch vandaan....


vreemd dat onze mensen geen ant er op hebben...want geloof dat zina verhaal niet..

Mauri

Citaat van: weetikveel op 03/10/2005 om 11:46:16


ik heb het ook aan mijn vader gevraagd...hij zegt dat Gzenaya een echte amazigh-woord is.

Azul

Ik denk dat je Vader gelijk heeft. igzennayen is een puur amazigh naam en heeft volgens mij niks met het arabische woord "zina" te maken. igzennayen  stam werd in het boek van abderrahman ibn khaldoun ook al gemeld als 1 van de hoofdstammen die Arif toen had. dus het kan zelfs zijn dat deze benaming bestond al voor dat we in contact kwamen met arabieren.

het stamt af van de benaming: Agzenay (in Rif veel dchars en stammen worden benoemd naar een bijnaam , en dan meestal in het thmazight dus geen arabische benamingen. netals: ikechoura, iziraren, izeguaghen, iqudhadhen,,ect)




Dora

dan weten we nog steeds niet wat agzenay betekend

Mauri

Citaat van: L_L op 06/10/2005 om 23:39:47
dan weten we nog steeds niet wat agzenay betekend

ik denk dat het dan komt van het werkwoord "GZN" die jij in een van je berichten hierboven meldde.

Mauri

Citaat van: L_L op 06/10/2005 om 22:23:32
gzen betekend toch iets bedekken, met bv zand..


dus een bijnaam die met verplaatsen van zand of aarde te maken heeft, dus het heeft iets  te maken met het werkwoord gzen.

als jij 100% kan uitleggen wat dat precies betekent, dan weet je meteen de afkomst van deze benaming > Igzennayen

Dora

misschien hadden wij veel begraafplaatsen????