Vroeger: Vrouwelijke bezigheden?

Gestart door athsaynou, 14/09/2005 om 14:00:11

athsaynou

Azul allen,

Naast het huishouden, en voor de kind(eren) zorgen hadden de vrouwen ernaast ook een soort van hobby's en een verdienste...Mijn Moeder bijv. Maakte kettingen, verschillende soorten een die je hals helemaal bedekte met kralen ze maakte het met verschillende kralen en maakt er zo dieren en figuren in...Ze had er een gemaakt van een schorpioen die is helaas verloren gegaan..Maar ze maakt ook met wol, bekers, borden etc...die voor de interieur waren...die heb ik nog wel staan in Marokko..Ik heb echt grote waardering daarvoor dat het naast hun dagelijkse bezighouden deden maar het lijkt me ook echt moeilijk want het ziet er echt professioneel uit..

Maar mijn vraag is nu wat deed jou moeder of wie weet er meer over wat de vrouwen vroeger deden?

Izouran

heey das tof! ik ken die kralen ook maar dan van mijn tante.. mijn moeder hield zich voornamelijk bezig met het maken van verschillende soort doekjes.

athsaynou

Citaat van: Izouran op 17/09/2005 om 14:24:36
heey das tof! ik ken die kralen ook maar dan van mijn tante.. mijn moeder hield zich voornamelijk bezig met het maken van verschillende soort doekjes.


Doekjes? kan je daar wat meer over vertellen?

Tamza

Mijn moeder hield zich zover ik weet alleen bezig met lezen en schrijven, kleren naaien en breien. Mn andere tantes hadden hobby's als kralensieraden maken, tapijten vlechten en broodmanden weven enzo. Allemaal in heel felle kleuren. Prachtige creaties.

MBTiza

Citaat van: Tamza op 19/09/2005 om 19:52:42
Mijn moeder hield zich zover ik weet alleen bezig met lezen en schrijven, kleren naaien en breien. Mn andere tantes hadden hobby's als kralensieraden maken, tapijten vlechten en broodmanden weven enzo. Allemaal in heel felle kleuren. Prachtige creaties.

kan jouw moeder schrijven? Tifinagh? ;D

noemid

Citaat van: MB_Tiza op 19/09/2005 om 21:35:49
Citaat van: Tamza op 19/09/2005 om 19:52:42
Mijn moeder hield zich zover ik weet alleen bezig met lezen en schrijven, kleren naaien en breien. Mn andere tantes hadden hobby's als kralensieraden maken, tapijten vlechten en broodmanden weven enzo. Allemaal in heel felle kleuren. Prachtige creaties.

kan jouw moeder schrijven? Tifinagh? ;D

;)

Tamza

Citaat van: MB_Tiza op 19/09/2005 om 21:35:49

kan jouw moeder schrijven? Tifinagh? ;D

Ja, ze heeft het uitgevonden zelfs, ouwe. De rotsen van Ayt Said zitten vol met haar graveringen.

Izouran

Citaat van: m'Izran op 19/09/2005 om 18:59:02
Citaat van: Izouran op 17/09/2005 om 14:24:36
heey das tof! ik ken die kralen ook maar dan van mijn tante.. mijn moeder hield zich voornamelijk bezig met het maken van verschillende soort doekjes.


Doekjes? kan je daar wat meer over vertellen?

Nou ze maakte bijvoorbeeld hoofdoeken met aan de zijkanten verschillende kleuren draad. En ook maakte zij de esrem (een doek voor het gezicht ) voor de bruid.

zo is het wel een beetje....

sraampjes

MBTiza

Citaat van: Tamza op 19/09/2005 om 22:37:28
Citaat van: MB_Tiza op 19/09/2005 om 21:35:49

kan jouw moeder schrijven? Tifinagh? ;D

Ja, ze heeft het uitgevonden zelfs, ouwe. De rotsen van Ayt Said zitten vol met haar graveringen.

zo tof hoor!

athsaynou

Citaat van: Tamza op 19/09/2005 om 19:52:42
Mijn moeder hield zich zover ik weet alleen bezig met lezen en schrijven, kleren naaien en breien. Mn andere tantes hadden hobby's als kralensieraden maken, tapijten vlechten en broodmanden weven enzo. Allemaal in heel felle kleuren. Prachtige creaties.


Dat hoor je niet vaak lezen en schrijven? Dan is zij vast een van de eerste..(in Arif?)...

Ja je ziet het nog dat vrouwen in Arif dingen doen om aan hun verdiensten te komen..zoals je zei kleding naaien en decoraties maken..wel stoer eigenlijk..erg creatief..

athsaynou

Citaat van: Izouran op 20/09/2005 om 20:16:00
Citaat van: m'Izran op 19/09/2005 om 18:59:02
Citaat van: Izouran op 17/09/2005 om 14:24:36
heey das tof! ik ken die kralen ook maar dan van mijn tante.. mijn moeder hield zich voornamelijk bezig met het maken van verschillende soort doekjes.


Doekjes? kan je daar wat meer over vertellen?

Nou ze maakte bijvoorbeeld hoofdoeken met aan de zijkanten verschillende kleuren draad. En ook maakte zij de esrem (een doek voor het gezicht ) voor de bruid.

zo is het wel een beetje....

sraampjes

Ighembes isoulan nigh? ..die bedoel je vast en zeker..die maakte me moeder ook, we hebben ze nog thuis..trouwens ze zijn nu overal te koop in Arif..komen weer in de mode..

Izouran

#11
Ja, zo noem je zulke doekjes ;)

Ik heb dit jaar nog op in een zijstraatje van Al-hoceima een vrouw gezien die daar mee bezig was.

Rwezna


Mijn moeder en de meiden uit haar tijd maakten toen sieraden. Mijn tante maakt nu nog broodmandjes.

ameziane

Citaat van: Izouran op 20/09/2005 om 20:16:00
En ook maakte zij de esrem (een doek voor het gezicht ) voor de bruid. 
Dat doekje noemen wij 'eltem'.

Ik vond dat altijd een grappig gezicht: mijn moeder droeg zo'n doekje in combinatie met een zonnebril(ook bij slecht weer!),als ze een keer naar de stad moest.

Tama

bezigheden waren voornamelijk op het land werken, in en rond het huis.en natuurlijk werden tijdens het werk veel izran geboren.de riffijnse vrouw staat vooral bekend als een hardwerkende vrouw.