Fus Usegwas: Rif nayar en 'Ansra

Gestart door abrid, 08/04/2004 om 09:20:35

abrid

Azul,

Het jaar begon in de Rif als Fus asegwas. Dit kun je vergelijken met het nieuwe jaar van tegenwoordig. Op deze dag werd er liever niet egwerkt. Er werd van alles gekookt etc.

'Ansra was op 24 juli van de boeren kalender. Op deze dag word er ook niet gewerkt en is men meer bezig met eten etc. Tot 1940 werd dit ook gevierd door stapels hout in de Remrah te verbranden. Hier was het hele gezin bij. In de regio van Adrar n Sidi Bougiyar, Jbil Hamam vertelde men dat als je over dit hout zou lopen dat je dan de rest van het jaar niet meer ziek werd.

Bron: Ayth WSaryagher of the Morocan Rif

abrid

#1
ter info:

De winter werd de Dhajjarsth(van 16 november tot 15 februari) genoemd. Hij begon met de Ddjyari. Dit waren de eerste 10 dagen van extreme kou. Dit is het tegenoversgestelde van  Ssmaym.

Daarna begint de Dhifsa(tafsut)van 16 februari tot 15 mei.

Dan Anibdhu van 16 mei tot 15 augustus. N-Nisan zo heet de eetsre 7 dagen van dit seizoen. Hier is regen heel belangrijk voor de oogst. dit zeizoen eindigt met Ssmaym. Extreme hitte overdag en kou in de nacht.

R-Khrif van 16 augustus tot 15 november. De periode waarmee die begint heet R-uzind en is het tegenovergestelde van N-Nisan.

Dit was zon beetje de boeren kalender die de Ayth waryagher en ik denk ook andere stammen hanteerden.

Inuit

Citeerter info:

De winter werd de Dhajjarsth(van 16 november tot 15 februari) genoemd. Hij begon met de Ddjyari. Dit waren de eerste 10 dagen van extreme kou. Dit is het tegenoversgestelde van  Ssmaym.

Daarna begint de Dhifsa(tafsut)van 16 februari tot 15 mei.

Dan Anibdhu van 16 mei tot 15 augustus. N-Nisan zo heet de eetsre 7 dagen van dit seizoen. Hier is regen heel belangrijk voor de oogst. dit zeizoen eindigt met Ssmaym. Extreme hitte overdag en kou in de nacht.

R-Khrif van 16 augustus tot 15 november. De periode waarmee die begint heet R-uzind en is het tegenovergestelde van N-Nisan.

Dit was zon beetje de boeren kalender die de Ayth waryagher en ik denk ook andere stammen hanteerden.

Mijn ouders gebruiken de termen d'jjerri, s'mmaym en annebdu nog vaak, regrif hoor ik minder, en dhifsa daar heb ik nog nooit van gehoord.

MBTiza

#3
dhifsa (tafsut) is enkelvoud van dhifaswin

MBTiza

#4
Kortom

Dhajjesth = winter
Rhrif = herfst
Annebdu = zomer
Thifeswin = lente

razafa

#5
regrif zelf bestaat uit drie periode's
-asindi (begin van regrif)
-rhaynoun voor (midden regrif)
-agarref (bijna einde van regrif).


abrid

#6
Precies. maar alleen is de Rekhrif uit het arabuisch overgenomen. Ben wel benieuwd hoe het in het Tmazight heette.

Ariaz

#7

Citeerter info:

De winter werd de Dhajjarsth(van 16 november tot 15 februari) genoemd. Hij begon met de Ddjyari. Dit waren de eerste 10 dagen van extreme kou. Dit is het tegenoversgestelde van  Ssmaym.

Daarna begint de Dhifsa(tafsut)van 16 februari tot 15 mei.

Dan Anibdhu van 16 mei tot 15 augustus. N-Nisan zo heet de eetsre 7 dagen van dit seizoen. Hier is regen heel belangrijk voor de oogst. dit zeizoen eindigt met Ssmaym. Extreme hitte overdag en kou in de nacht.

R-Khrif van 16 augustus tot 15 november. De periode waarmee die begint heet R-uzind en is het tegenovergestelde van N-Nisan.

Dit was zon beetje de boeren kalender die de Ayth waryagher en ik denk ook andere stammen hanteerden.


Inderdaad ayoema je zegt alles wat mijn vader me vertelt, vanwaar heb je dat boek?

abrid

#8
Dit boek heet The Ayth Waryagher of the Morocan Rif geschreven door D.M. Hart alis Mog azegwagh.

Heb ik van Mbtiza geleend. :)

Hij is moeilijk of niet te krijgen. Ik heb hem sinds 1998 proberen te bestellen maar heb hem jammergenoeg nooit bemachtigd.

awragh

#9
Citaat van: abrid op 08/04/2004 om 09:20:35
Azul,

Het jaar begon in de Rif als Fus asegwas. Dit kun je vergelijken met het nieuwe jaar van tegenwoordig. Op deze dag werd er liever niet egwerkt. Er werd van alles gekookt etc.

'Ansra was op 24 juli van de boeren kalender. Op deze dag word er ook niet gewerkt en is men meer bezig met eten etc. Tot 1940 werd dit ook gevierd door stapels hout in de Remrah te verbranden. Hier was het hele gezin bij. In de regio van Adrar n Sidi Bougiyar, Jbil Hamam vertelde men dat als je over dit hout zou lopen dat je dan de rest van het jaar niet meer ziek werd.

Bron: Ayth WSaryagher of the Morocan Rif

Azul

Dat hout in de remrah werd gedaan zodat mensen geen "ajjid" zouden krijgen door over het vuur te springen. Dus het is voor 1 soort ziekte. Rachida Mayssa had er een keer een mooi artikeltje over geschreven in de tawiza-krant.

groetjes

abrid

Oke Awragh. Zoals ik het gelezen had leek het of het om meerdere ziekten ging.

Idir

Citaat van: Ariaz op 10/04/2004 om 10:48:29

Citeer
ter info:

De winter werd de Dhajjarsth(van 16 november tot 15 februari) genoemd. Hij begon met de Ddjyari. Dit waren de eerste 10 dagen van extreme kou. Dit is het tegenoversgestelde van  Ssmaym.

Daarna begint de Dhifsa(tafsut)van 16 februari tot 15 mei.

Dan Anibdhu van 16 mei tot 15 augustus. N-Nisan zo heet de eetsre 7 dagen van dit seizoen. Hier is regen heel belangrijk voor de oogst. dit zeizoen eindigt met Ssmaym. Extreme hitte overdag en kou in de nacht.

R-Khrif van 16 augustus tot 15 november. De periode waarmee die begint heet R-uzind en is het tegenovergestelde van N-Nisan.

Dit was zon beetje de boeren kalender die de Ayth waryagher en ik denk ook andere stammen hanteerden.


Inderdaad ayoema je zegt alles wat mijn vader me vertelt, vanwaar heb je dat boek?


Dit boek komt over een paar maanden (in het Nedelands) in Nederland uit! Zie volgende link : http://www.amazigh.nl/aforum/index.php?topic=4694.0