Gzenaya dorpen en steden

Gestart door weetikveel, 11/07/2005 om 20:45:52

Wah/La

Ja ja allemaal leuk gezegd. En het is niet alleen maar Zeist maar heel het noorden ben zelf ook geboren in Leeuwarden.
Alhoewel Kassita van Ait Touzine is ik wil gewoon duidelijk laten weten dat het niet is te merken. Vooral die berbers van Ait Touzine hebben een soort (overstaanbaar) berbers die je in Kassita niet hoort.
waar kom jij trouwens vandaan als ik vragen mag ?

abrid

Voor mij zijn ze goed verstaanbaar. Als je dat niet verstaat dan is je Tmazight erg slecht. Het Tmazight van Arif is in essentie over de hele Rif hetzelfde uitzonderingen op een aantal woorden en uitspraak daargelaten. Maar daardoor zijn we niet onverstaanbaar naar elkander toe..

Ik reageer vooral op de zin onverstaanbaar berbers.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: A. EL Alami op 11/12/2007 om 00:40:47
Ja ja allemaal leuk gezegd. En het is niet alleen maar Zeist maar heel het noorden ben zelf ook geboren in Leeuwarden.
Alhoewel Kassita van Ait Touzine is ik wil gewoon duidelijk laten weten dat het niet is te merken. Vooral die berbers van Ait Touzine hebben een soort (overstaanbaar) berbers die je in Kassita niet hoort.
waar kom jij trouwens vandaan als ik vragen mag ?
Ik ben zelf ook geboren en woonachtig in Friesland. Er wonen in het noorden heel weinig Imazighen, bijna met 1 hand te tellen. Ik ken een aantal Ighzennayen hier en ik merk haast nauwelijks verschillen tussen de dialecten behalve die typerende “i” klank (bijv: i nes i.pv. e nes).

Kunt u, Meneer El-Alami, mij aub uitleggen wat er zo onverstaanbaar is aan het dialect van de Ait Touzine?

We moeten maar eens voorgoed die achterlijke stamnationalisme verbannen van deze site, echt hinderlijk vindt ik dat, vindt u niet?


Ps: De stad Kassita is gesticht door de Ait Touzine van de dchar Ija3ounen. Veel Riffijnen noemen Kassita nog steeds “Kassita n Ij3ounen”. Kassita ligt op ongeveer 4 km afstand van Ighzennayenland en het is begrijpelijk dat er ook Ighzennayen wonen in Kassita, ik kan dat alléén maar toejuichen. Kijk maar eens naar Imzouren, gelegen in Ait Wayagher naast temsamane en Ait Touzine en ook hier merk je dat de bevolking langweg niet alléén bestaat uit Ait Wayagher, sterker nog ik denk dat de Ait Temsamane en Ait Touzine meer dan 50% vertegenwoordigd zijn in Imzouren.

Ik merk dat veel Ighzennayen van de omgeving Tizi n Ouasri en Tastite meestal verhuisd zijn naar de Dagiliya. Ik heb zelf 2 avonden doorgebracht in Kassita en heb zelf mensen gevraagd en die zeiden gewoon 50/50. Het dialect van de Ait Tsaft (Subclan van de Ait Touzine) is bijna precies hetzelfde als die van de Ighzennayen van de Ait Younes (omg. Tizi n Ouasri â€" Taghirest â€" Tastite).

Wat denkt u wat de Ait Touzine willen? Naast de Ighzennayen leven of naast Ighabiyen? Makkelijke keuze vindt u niet?

Wonen er ook Ait Touzine in Tretha n Azref en Midar? Of zijn dat ook allemaal Ighzennayen volgens u?

S.A.B

Meneer El Alami..............kom jij heel toevallig uit Ihdayen?

Rif Spirit

#34
Citaat van: A. EL Alami op 11/12/2007 om 00:40:47
Ja ja allemaal leuk gezegd. En het is niet alleen maar Zeist maar heel het noorden ben zelf ook geboren in Leeuwarden.
Alhoewel Kassita van Ait Touzine is ik wil gewoon duidelijk laten weten dat het niet is te merken. Vooral die berbers van Ait Touzine hebben een soort (overstaanbaar) berbers die je in Kassita niet hoort.
waar kom jij trouwens vandaan als ik vragen mag ?

hahahah ieder schaap vindt haar geblaat het moosite :d als je mij vraagt dan vind ik het accent van Ait touizne en die van temsamane de mooiste accenten en de puurste tmazight hebben

wat wel een feit is: Kassita n ij3ounen is gewoon ait touzine land en de meerderheid is gewoon ait touzine en het land is nog steeds eigendom van ij3ounen. waarom er veel igzennayen daar zijn komt vooral omdat ze daar taxis staanplaatsen hadden die naar dorpen van igzenayen reden. en op markt dagen komen igzenayen uit omgevimng om hun produkten te verkopen want in hun buurt waren geen grote plaatsen, daarom moesten ze naar ait touzine komen om zaken te kunnen doen.

nog iets: veel igzennayen zijn goed genomen door Bougamza en akarkach in de jaren 60 want er werd hun grond per meter verkocht en dat was uniek want grond in arif in die tijd werd gewoon per hektar verkocht en niet per meter. dus eigenlijk waren jullie flink gefalsht.

nog iets: wist je dat diezelfde Bougamzas en akarkachen een soort rijke elite vormen in Nador stad en dat sinds begin jaren 60. want met de winst die ze maakten door grond per meter te verkopen in omgeving van tizra n rakda en kassita hebben ze veel onroerend goed gekocht in Nador (vooral naast hotel Rif en langs de boulevard en ook veel winkels bij parada en tegenover albaladia).
mensne van ij3ounen en van heel tsaft emigreerden al sinds jaren 60 vooral naar Nador stad en vormen daar een hele grote rijke elite, dat igzennayen wat markt kraampjes hebben in kassita dat stelt niks voor hoor

kasita betekent in het spaans: station langs de weg. dus het is de station van ij3ounen. en er zijn nog meer kassita's door heel Arif. zoals tussen Nador stad en azghenghan heb je ook kassita n azghenghan

ik vind het wel zielig voor igzennayen dat ze iemand anders land als hun gebied beschouwen, want zoals al aangegeven is imzouren + bni bouayach is daar wonen ook meer ait touzine dan ait wayigher en toch beschouwen ait touzien dat niet als hun gebied want het zijn stedelijke plaatsen en iedereen komt daar wonen en dat geldt ook voor kassita alhoewel kassita zelfs veels te klein is.

Rif Spirit

Nog iets: er is een gebied in de province Taza die aangrensend is aan de provincie Nador die is gewoon een Ait Touzine grond met Ait Touzine mensen als inwoners, ze waren nooit door spanjaarden bezet maar door fransen. dat is het gebied van Tighza alle mensen daar zijn gewoon Ait Touzine en zijn geen igzennayen.

Tagzeneyet

Ik vind het best wel jammer dat je een hele stam zielig noemt. Je hebt wel overal van die mensen die gebieden wat niet van hun zijn als eigen beschouwen maar de 3e grootste stam zielig noemen... kom op! en dat ze met hun kraampjes in de souk staan (verteld als een soort belediging) betekend niet dat ze arm zijn of niets kunnen bereiken behalve dat.

en ik zet het express bij dat ze een van de grootste zijn omdat ze niet alleen bij kassita wonen maar overal in marokko (en europa:D) en dat ze in het gebied van fes en meknes zeer welvarend zijn. je ziet ze niet maar fes en meknes zitten vol met gzenayen en wat ze ownen!!!! niet normaal... ik woon zelf in meknes en ik heb vooral familie in meknes, fes en een stadje ertussenin: Ain taoujdate. en altijd hoor ik mensne praten over een prachtig restaurant dat net geopend is en dan hoor je hun zeggen van het is van een riffi uit gebied taza...   en dat heb ik vaker meegemaakt!!!

ik kan me ook soms aan zulke mensen irriteren maarja... waar goeie zijn zijn er ook slechte  zeg ik dan :P
En nador is mooi geworden zeg!!! Wauw!!!! :D

Ps ik heb ook famillie in rif :D:D

mara

Ik moet zeggen dat de meeste ondernemingen in Kassita inderdaad van de agzanayen zijn (daar ging de discussie ook over), en Rif Spirit loopt hier erg veel onzin uit te kramen (waar ik overigens geen enkele waarde aan hecht). Tja wat afgunst tegenwoordig niet tweeg kan brengen...:)

MansourAgzenay

Nog iets over Rif spirit:  Wist je dat de igzanyen de meeste coupplegers tegen Hassan 2 waren? Dat komt omdat ze goed opgeleid en slim waren
Wist je ook dat beni touzzine voorbij taza bij de gendarmes gelijk hun portemonneee trekken?

Wist je dat Igzanyen langer zijn dan beni touzine? Msakin die korte mannetjes en hoe ze de 'K'  uitspreken is helemaal zielig.

Igzanyen zijn geen opscheppers, doen hun ding in stilte, van mij mag je Kassita houden en hebben. Mensen gaan naar Mars en wij hebben het over kassita ..............pffffffffffffffffffffffff

MBTiza

#39
Om het feestje compleet te maken: Beide stammen mogen niet eens in de schaduw staan van de Aith Wayagher ;D

Die Bougamza's hebben als het goed ook een bakkerij in Al-Hoceima, had afgelopen zomer nog een woordenwisseling met die oude eigenaar, zei tegen me...'kkes sini akkedouh ni nek' op die Kassita  K manier...

MBTiza

Enneh Rifspirit kan je wel over de zgn. elite van Aith Tsaft in Nador gaan beginnen door het noemen van Bougamza's en Ikarkachen, maar denk dat er genoeg Ighzinnayen zijn die meer bezitten in Fes, Meknes en Rabat.

tahra

wie kotm er ook uit thagilast

kassita


Eghzenay19

Welke oen heeft die grenzen getekent op die satteliet foto???? de grens tussen Gzenaya en Ait touzine is de rivier ayaghyour!

Rebellious

#44
Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 06/11/2007 om 13:15:03
Nee volgens mij niet. Na de grote Ighzar ben je nog in Ait Touzine, pas na de dcar Tizra n Kiela kom je Act Hazem tegen. Van Kassita loopt een weg in de westelijke richting richting dcurrath van de Izzenayen en daar wordt wel gebouwd, dus dat kan kloppen dat Kassita zich aan het vergroten is op Izzenayenland. Ach Provinciegrenzen daar hecht ik geen waarde aan, we wonen in één grote Arif.
Ik zal straks wat kaarten posten van het gebied.
Dat zou zomaar kunnen, ik weet het echt niet, ik denk dat de verhouding 50/50 is.



De groene streep vlakbij Kassita geeft de uitbreiding van Kassita in de Zuid-westelijke richting en dat is naar mijn mening Tamourt n Ighzennayen. je kunt op de kaart goed de provinciegrens zien tussen Nador en Taza en naar mijn inzicht is dat precies de stamgrens tussen Ait Touzine en Ighzennayen.



De 3 grootste/machtigste stammen van de centrale Rif (in het verleden), Igzennayen, Ait Touzine en Ait Wayagher in de hoofdrol. Eigenlijk ook wel de harde kern van de Rif (o.a. in de Rifoorlog), is verdeeld in 3 provincies, valt me hier op. Een manier om de harde kern van Arif geografisch en administratief te verdelen en verzwakken.  Hoe zou t zijn als deze stammen of alle Riffijnse stammen in 1 provincie zouden zijn..