Gzenaya dorpen en steden

Gestart door weetikveel, 11/07/2005 om 20:45:52

E3ber_Tastite

Citaat van: Tagzeneyet op 30/10/2007 om 19:40:15
Kassita hoort wel bij gezeneyen , ik woon toch ook in meknes maar wil niet zeggen dat ik een arabier ben?  Onwetendheid....


Hoi hoi,

Geografisch behoort Kassita tot de Ait Touzine, maar er wonen vandaag de dag wel meer Izenayyen dan asht Touzine in Kassita, Kassita heeft zich ook uitgebreid op Azenay grondgebied om het zo maar te zeggen.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: E3ber_Tastite op 31/10/2007 om 11:42:25

Hoi hoi,

Geografisch behoort Kassita tot de Ait Touzine, maar er wonen vandaag de dag wel meer Izenayyen dan asht Touzine in Kassita, Kassita heeft zich ook uitgebreid op Azenay grondgebied om het zo maar te zeggen.
Ay atharas, mag ik jouw ff corigeren.

Als je van Kassita naar Izzenayenland rijdt kom je na Kassita het dorpje Tizra n Kiela tegen, na die grote Ighzar, dat hoort bij Ait Touzine, daarna kom je in Asht 7azem. Na Kassita tref je na ongeveer 2 km de Ighzennayen tegen.
Heb je wel eens gezien waar het bordje Provincie Taza staat? De provinciegrens Nador-Taza zegt genoeg lijkt mij.

E3ber_Tastite

Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 31/10/2007 om 13:31:35
Citaat van: E3ber_Tastite op 31/10/2007 om 11:42:25

Hoi hoi,

Geografisch behoort Kassita tot de Ait Touzine, maar er wonen vandaag de dag wel meer Izenayyen dan asht Touzine in Kassita, Kassita heeft zich ook uitgebreid op Azenay grondgebied om het zo maar te zeggen.
Ay atharas, mag ik jouw ff corigeren.

Als je van Kassita naar Izzenayenland rijdt kom je na Kassita het dorpje Tizra n Kiela tegen, na die grote Ighzar, dat hoort bij Ait Touzine, daarna kom je in Asht 7azem. Na Kassita tref je na ongeveer 2 km de Ighzennayen tegen.
Heb je wel eens gezien waar het bordje Provincie Taza staat? De provinciegrens Nador-Taza zegt genoeg lijkt mij.

Wat ik vernomen heb, is dat Kassita zich sterk aan het verbreiden is en er zijn al enkele huisjes gebouwd buiten de brug (ighzar) en dat is volgens mij toch echt Izenayyen gebied (Asht hazem), maar dat kan ik ook verkeerd hebben. Wat betreft dat bord, daar moet je denk ik niet al te veel waarde aan hechten, ik denk niet dat de provinciegrenzen gemaakt zijn naar de stamgrenzen.

Ben je het wel met me eens, dat er meer Izenayyen wonen in Kassita dan Asht Touzine?

Rif Spirit

#18
Citaat van: Tagzeneyet op 30/10/2007 om 19:40:15
Kassita hoort wel bij gezeneyen , ik woon toch ook in meknes maar wil niet zeggen dat ik een arabier ben?  Onwetendheid....


je zegt het anders. bekijk het zo: ook al woon je in Meknes, dan houd het niet in dat Meknes bij Gzennaya grondgebied hoort. precies hetzelfde geldt ook voor kassita.  eigenlijk dit issue heb je overal waar je grensdorpjes tegenkomt.

De vraag waarom er zoveel egzennayen in kassita bevinden, is te verklaren uit de tijd van de onafhankelijkheid oorlog tegen de fransen in de midden jaren 50 die ontstond in gzennaya gebied, in die tijd waren sommige egzennayen families gevlucht naar de dichtstbij  stammen die niet bij frankrijk hoorden, ze zijn vooral  naar Ait Ouaryaghel en Ait Touzine gegaan en vooral naar Kassita  die bij Ait Touzine hoort omdat het dichtbij is en toch niet bij de fransen hoorde.

MBTiza

Citaat van: Rif Spirit op 31/10/2007 om 15:10:30
Citaat van: Tagzeneyet op 30/10/2007 om 19:40:15
Kassita hoort wel bij gezeneyen , ik woon toch ook in meknes maar wil niet zeggen dat ik een arabier ben?  Onwetendheid....


je zegt het anders. bekijk het zo: ook al woon je in Meknes, dan houd het niet in dat Meknes bij Gzennaya grondgebied hoort. precies hetzelfde geldt ook voor kassita.  eigenlijk dit issue heb je overal waar je grensdorpjes tegenkomt.

De vraag waarom er zoveel egzennayen in kassita bevinden, is te verklaren uit de tijd van de onafhankelijkheid oorlog tegen de fransen in de midden jaren 50 die ontstond in gzennaya gebied, in die tijd waren sommige egzennayen families gevlucht naar de dichtstbij  stammen die niet bij frankrijk hoorden, ze zijn vooral  naar Ait Ouaryaghel en Ait Touzine gegaan en vooral naar Kassita  die bij Ait Touzine hoort omdat het dichtbij is en toch niet bij de fransen hoorde.



Bij ons in het dorp zaten ook veel Ighzinnayen die gevlucht waren, ook omdat wij redelijk tegen de Ighzinnayen aan zitten.

abrid

Citaat van: aziTBM op 31/10/2007 om 15:18:33
Citaat van: Rif Spirit op 31/10/2007 om 15:10:30
Citaat van: Tagzeneyet op 30/10/2007 om 19:40:15
Kassita hoort wel bij gezeneyen , ik woon toch ook in meknes maar wil niet zeggen dat ik een arabier ben?  Onwetendheid....


je zegt het anders. bekijk het zo: ook al woon je in Meknes, dan houd het niet in dat Meknes bij Gzennaya grondgebied hoort. precies hetzelfde geldt ook voor kassita.  eigenlijk dit issue heb je overal waar je grensdorpjes tegenkomt.

De vraag waarom er zoveel egzennayen in kassita bevinden, is te verklaren uit de tijd van de onafhankelijkheid oorlog tegen de fransen in de midden jaren 50 die ontstond in gzennaya gebied, in die tijd waren sommige egzennayen families gevlucht naar de dichtstbij  stammen die niet bij frankrijk hoorden, ze zijn vooral  naar Ait Ouaryaghel en Ait Touzine gegaan en vooral naar Kassita  die bij Ait Touzine hoort omdat het dichtbij is en toch niet bij de fransen hoorde.



Bij ons in het dorp zaten ook veel Ighzinnayen die gevlucht waren, ook omdat wij redelijk tegen de Ighzinnayen aan zitten.

Dus maw die is een gevolg van de tweedeling van deze stam tijdens het begin van het Spaanse Protectoraat. In die tijd 1917 tot 1927 was Geznaya voor de helft Spaans en de andere helft Frans. Toen Abdelkrim de Spanjaarden versloeg wou het Franse deel van Geznaya ook bevrijd worden. Toen is er vanuit bevrijd Geznaya een guerilla begonnen vanuit noordelijk geznaya en zuidelijk Waryagher en Tuzin land.   

Na het verslaan van Abdelkrim heeft men geheel Geznaya onder Franse heerschappij gezet. Ze hadden zogenaamd geleerd dat je stammen niet in tweeen moet snijden.

MBTiza

nee, dit was het gevolg van de eerste aanvallen van Riffijnse strijders in de onafhankelijkheidsoorlog  in 1955, de Fransen bombardeerden de dorpen in Ighzannayen...deze vluchtten naar de naburige stammen...mn vader zei dat de Spanjaarden het vuur openden op Franse vliegtuigen die over in Spaans-Wayaghergebied gebied vlogen.

abrid

Citaat van: aziTBM op 31/10/2007 om 15:55:30
nee, dit was het gevolg van de eerste aanvallen van Riffijnse strijders in de onafhankelijkheidsoorlog  in 1955, de Fransen bombardeerden de dorpen in Ighzannayen...deze vluchtten naar de naburige stammen...mn vader zei dat de Spanjaarden het vuur openden op Franse vliegtuigen die over in Spaans-Wayaghergebied gebied vlogen.

Je bedoelt toen er sprake was van de drie des doods. Tizi Ousli etc?

*-RiFFijn0s-*

#23
Citaat van: E3ber_Tastite op 31/10/2007 om 14:50:05
Wat ik vernomen heb, is dat Kassita zich sterk aan het verbreiden is en er zijn al enkele huisjes gebouwd buiten de brug (ighzar) en dat is volgens mij toch echt Izenayyen gebied (Asht hazem), maar dat kan ik ook verkeerd hebben. Wat betreft dat bord, daar moet je denk ik niet al te veel waarde aan hechten, ik denk niet dat de provinciegrenzen gemaakt zijn naar de stamgrenzen.
Nee volgens mij niet. Na de grote Ighzar ben je nog in Ait Touzine, pas na de dcar Tizra n Kiela kom je Act Hazem tegen. Van Kassita loopt een weg in de westelijke richting richting dcurrath van de Izzenayen en daar wordt wel gebouwd, dus dat kan kloppen dat Kassita zich aan het vergroten is op Izzenayenland. Ach Provinciegrenzen daar hecht ik geen waarde aan, we wonen in één grote Arif.
Ik zal straks wat kaarten posten van het gebied.

Citaat van: E3ber_Tastite op 31/10/2007 om 14:50:05
Ben je het wel met me eens, dat er meer Izenayyen wonen in Kassita dan Asht Touzine?
Dat zou zomaar kunnen, ik weet het echt niet, ik denk dat de verhouding 50/50 is.



De groene streep vlakbij Kassita geeft de uitbreiding van Kassita in de Zuid-westelijke richting en dat is naar mijn mening Tamourt n Ighzennayen. je kunt op de kaart goed de provinciegrens zien tussen Nador en Taza en naar mijn inzicht is dat precies de stamgrens tussen Ait Touzine en Ighzennayen.


Via google earth. De gele lijn geeft ongeveer de stamgrens aan. De groene vierhoek geeft de uitbreiding aan van Kassita deels op Ighzennayen grondebied.

Adwenni nta


Hadou

#24
De meeste mensen kiezen er voor om een huis te bouwen in de buurt van een ''weg''. Zo is Qasita in belangstelling gevallen van de mensen uit de buurt. De meesten willen aan de ene kant in de buurt van hun famillie en grond zijn en aan de andere kant profiteren van infrastructuur zoals : geasfalteerde weg, Elektriciteit, telefonie, leidingwater, onderwijs en gezondheidszorg. Wat al in de dorpen schaars is.

- Riffijnos: de bovenstaande kaart wat je hier geplaatst hebt is goed gedetaileerd. Heb je de rest van Aith Touzine en wil je het hier plaatsen ( topic Aith Touzin)
Alvast 3afak.

Rif Spirit

#25
Citaat van: *-RiFFijn0s-* op 31/10/2007 om 13:31:35
Citaat van: E3ber_Tastite op 31/10/2007 om 11:42:25

Hoi hoi,

Geografisch behoort Kassita tot de Ait Touzine, maar er wonen vandaag de dag wel meer Izenayyen dan asht Touzine in Kassita, Kassita heeft zich ook uitgebreid op Azenay grondgebied om het zo maar te zeggen.
Ay atharas, mag ik jouw ff corigeren.

Als je van Kassita naar Izzenayenland rijdt kom je na Kassita het dorpje Tizra n Kiela tegen, na die grote Ighzar, dat hoort bij Ait Touzine, daarna kom je in Asht 7azem. Na Kassita tref je na ongeveer 2 km de Ighzennayen tegen.
Heb je wel eens gezien waar het bordje Provincie Taza staat? De provinciegrens Nador-Taza zegt genoeg lijkt mij.

je bedoelt misschien Tizra n raqda ? want dat is de laatste stuk die bij Ait Touzine hoort daarna kom je in het gebied van Igzennayen. Tizra n Raqda ligt net iets zuidelijker van Kassita en trouwens Kassita is niet zo maar een dorp in Tsaft maar is el markaz (zeg maar de hoofdstad) van alle dorpen in Tsaft. zoals Midar de markaz is van de commune Midar, ect


trouwens Ait Touzine vinden het niet erg dat veel igzennayen in Kassita wonen. we hebben liever irifiyen dan ighabiyen uit andere delen van marokko.

Rif Spirit

#26
nog een kaart van de provincie Nador in het Arabisch. rode cercle = kassita . groene pijl wijst waar tizra n raqda ligt.


Wah/La

Kasita kan je beshouwen als igzennayen gebied. Alle winkeleigenaars, kappers, cafebezitters, garage's, callcenters enz zijn allemaal van igzennayen. Ikzelf als ik op vakantie ben ga ik altijd naar de markt en je ziet alleen igzennayen achter een kraampje staan. Ait Touzine heb je daar gewoon niet. Ook al laat je doormiddel van kaarten zien dat het Ait Touzine gebied is toch kan je daar niemand mee wijs maken, mensen van andere stammen spreken zelfs van dat Kasita van igzennayen is.

Rif Spirit

#28
Citaat van: A. EL Alami op 09/12/2007 om 18:00:53
Kasita kan je beshouwen als igzennayen gebied. Alle winkeleigenaars, kappers, cafebezitters, garage's, callcenters enz zijn allemaal van igzennayen. Ikzelf als ik op vakantie ben ga ik altijd naar de markt en je ziet alleen igzennayen achter een kraampje staan. Ait Touzine heb je daar gewoon niet. Ook al laat je doormiddel van kaarten zien dat het Ait Touzine gebied is toch kan je daar niemand mee wijs maken, mensen van andere stammen spreken zelfs van dat Kasita van igzennayen is.
ik weet niet hoe jij aan die demografische tellingen kwam, maar er klopt niks van en aan de hand van kraampjes verkopers daar kom je niet achter, zo als ik al aangaf waarom er veel igzennayen in  kassita wonen dat heeft historische en geografische redenen en zoveel ook weer niet ongeveer 50% en dat zijn igznenayen die op Ait Touzine grond wonen en de rest van de inwoners zijn gewoon Ait Touzine en kassita telt ook weer niet zo veel inwoners in totaal ongeveer 2115 inwoners dus ongeveer 1000 zijn igzennayen ,  en door jouw redenering  dan zou je Zeist bijvoorbeeld ook bij igzennayen land gaan toevoegen  want volgens mij daar heb je meer igzennayen dan in kassita :D

Rif Spirit

niet te vergeten dat Kassita namelijk de markaz is van heel Tsaft
. Kassita is zelfs diep in de Ait Touzine land wat wel aangrenzend is aan igzennayen is Tizra n rakda en die hoort ook bij Ait Touzine dus hoort duidelijk bij de provincie Nador en bij de stam Ait Touzine. Igzennayen horen duidelijk bij de provincie Taza.
Kassita werd door spanjaarden gesticht als een station onderweg tussen Nador en Alhoceima het werd in Ait Touzine gebouwd tussen ij3unen en Tizra n rakda en beide liggen in Ait Touzine en kassita ook. voor alle duidelijkheid fransen hadden igzennayen bezet en spanjaarden Ait Touzine en kassita werd door spanjaarden gesticht. ik denk duidelijker kan het niet zijn.