Vrouwenmarkten

Gestart door Samariaan, 28/04/2004 om 16:25:04

razafa

#15
om precies te zijn in aghzar tussen ishouyen,isouiken,rema3dan.
vroeger en mischien nog steeds werd er veel gehandeld door middel van het ruilen van produkten. eiren , abajjouth, djouz etc... met vrouwelijk benodigdheden, jurken en niet te vergeten tagyayth(onrijpe walnoten) die wordt gebruikt door vrouwen als lipstift.

Samariaan

#16

CiteerHeb ik gevraagd, nooit van gehoord zegt ze en ze is toch uit de jaren 30 .... hahahah dat zegt genoeg over de emancipatie van onze moeders... ;)

wat dat woord emancipatie van de vrouw nou precies betekend in de Nederlandse context ben ik nog steeds niet achter, maar geloof Idir dat de vrouwenmarkten eerder waren bedoelt om de vrouwen te bescheremen tegen die opdringerige mannen tijdens het winkelen.

Je ziet het tegenwoordig trouwens steeds meer, woman-only gelegenheden. In Japan, Tanzania etc, hebben ze treinwagons alleen voor vrouwen, hebt hotelverdiepingen alleen voor vrouwen, en zo zullen er nog wel een paar voorbeelden zijn.

Idir

#17

Citeerwat dat woord emancipatie van de vrouw nou precies betekend in de Nederlandse context ben ik nog steeds niet achter, maar geloof Idir dat de vrouwenmarkten eerder waren bedoelt om de vrouwen te bescheremen tegen die opdringerige mannen tijdens het winkelen.

Je ziet het tegenwoordig trouwens steeds meer, woman-only gelegenheden. In Japan, Tanzania etc, hebben ze treinwagons alleen voor vrouwen, hebt hotelverdiepingen alleen voor vrouwen, en zo zullen er nog wel een paar voorbeelden zijn.

Ik heb het niet over de emancipatie van het Westen.... meer de Amazigh man-vrouw relatie voordat de islam N-Afrika bereikte.

Samariaan

#18

CiteerIk heb het niet over de emancipatie van het Westen.... meer de Amazigh man-vrouw relatie voordat de islam N-Afrika bereikte.

ok leg uit :)

Idir

#19

Citeerok leg uit :)

Er valt niets uit te leggen :) het was allemaal natuurlijk man en vrouw hadden geen geprofoceerd emancipatie zoals we die tegenwoordig kennen, dus beiden wisten binnen het gezin/gemeenschap hun taak/plek. En bovenal Imazighen staan bekend om hun overlegcultuur!

tuscan

#20
hallo mensen
ik heb ooit begrepen van me fammilie in marokko, dat die vrouwenmarkten ontstaan zijn nadat er een vete was geweest tussen 2 stammmen die van aiy waryaghal en die van ait youssef wa3rie, en dat was begonnen omdat er een vrouw van ait waryaghal naar een markt ging van de andere en dat was niet goed bevallen bij de andere want er mochten toen geen vrouwen komen naar markten van andere stammen tenminste niet alleen zodoende ontstond er een stam-oorlog en uiteindelijk hebben ze ervoor gekozen om vrede te sluiten en om een vrouwen-markt te beginnen.
ik weet niet zeker of ik het goed maar zo heb ik het gehoord.

Dora

#21
imazghen > overlegcultuur???

imazghen staan juist bekend om het niet kunnen overleggen onderling >>> zie alleen in je eigen omgeving vrienden ofzo >> hoe vaak er ruzies ontstaan na een overleg >> de koppigheid van de imazighen is te dominant!!

Dobry Den

#22
Citaat van: MohamedUK op 28/04/2004 om 16:25:04
Vroeger bestonden er vrouwenmarkten (alleen toegangkelijk voor vrouwen en kinderen), bestaan deze soort  markten nog in Amazighland?

Ik ben er 6 jaar geleden geweest met wat vrouwelijke familieleden. Het was een vrouwenmarkt vlakbij de weg tussen Imzouren en Al Hoceima (ter hoogte van Suani/Nkur volgens mij). Het was net heropend nadat het al een hele tijd gesloten was.  De markt was omgeven door een muur, die door een vrouwelijke bewaakster bewaakt werd. Helaas waren er binnen op/in de markt maar een handvol vrouwen aanwezig. Ook werd er weinig spullen voor verkoop aangeboden. De teleurstelling was bij ons ook erg groot; vooral omdat het vroeger juist druk bezocht werd en een ontmoetingsplek was voor vrouwen.  Dat het niet meer zo goed loopt  heeft mischien te maken met de alternatieven die gevonden zijn voor de vrouwenmarkt tijdens de sluiting van de vrouwenmarkt. De sluiting is waarschijnlijk dus funest geweest.  Ik weet trouwens niet of ie nog steeds open is.

groenebriefjes

ze bestaan nog...een lid van dit forum zit in marokko al een tijd voor haar studie en is afgelopen maand er geweest bij zo'n markt...misschien dat zij er wat meer over kan vertellen :)

athsaynou

Mijn vader vertelde er altijd over dat de mannen er op geen enkele voorwaarde naar binnen mochten.....buiten de markt stond het vol van de mannen die op de vrouwen zaten te wachten...

Ik vind het top dat er zo een markt bestaat voor alleen de kinderen en de vrouwen...er zouden meer van zulke markten moeten komen...Als vrouw ben je niet bepaald veilig in een gewone markt...

Izwan

De vrouwenmark bestonden wel bij Aith wayagher. Als kind ben ik naar die markten geweest. Ik ken drie markten bij aith wayagher: Een in de omgeving van iswekan (in de rivier). Een was in de omgeving van Ajdir. Een is vlakbij aith dris en Isihan (Ook in de rivier). Drie jaar geleden was de laatste mark nog open.
Ik heb een paar familie leden die jaren lang handelaars in die markten geweest. Deze markten waren meer een ontmoetingsplaats voor vrouwen in de hele omgeving. Daar ontmoeten ze hun familie leden en jeugd vriendinnen die in andere dorpen wonen. Daar haalden vrouwen informatie over de gang van zaken van de hele omgeving.
De meeste vrouwen die daar kwamen nemen iets mee (eieren, amandelen…enz)om te verkopen. Met dat geld kopen ze iets anders. De vrouwen die fabriek producten verkopen zoals stoffen, snoepjes.enz waren vrouwen handelaars. Die waren bij veel vrouwen markten te vinden. Deze markten waren alleen voor vrouwen en kinderen en werden vaak  bewaakt. Maar niet altijd. De bewakers mocht ook niet in de buurt van vrouwen te komen.

Señor Canardo

#26
Een foto zegt meer dan duizend woorden....>















Señor Canardo

#27
Citaat van: incognito op 11/03/2010 om 08:56:58
Een foto zegt meer dan duizend woorden....>

En een diagram soms ook...>








Señor Canardo

#28
En dan zeggen ze van Nederlanders: kijken, kijken maar niks kopen!....>

Citeer
The women exchange gossip as well as their special
property-eggs, poultry, bread, and fruit. The men gather apart and besides
settling the important tribal business haggle over the prices of tea, oil, sugar,
and meat. Everyone has a turn with the itinerant peddlers, but few purchase
anything
; for in this area of subsistence economy each family guards its currency
for a marriage or some other special event. A rough system of quarters
(rahba)is recognized, and week after week the same goods are found at the
same place.

http://www.scribd.com/doc/28232582/The-Role-of-Tribal-Markets-in-Morocco-Examples-From-the-Northern-Zone-Marvin-W-Mikesell

buɛluz

#29
Error 404 - Not found