De positie van de marokkaanse man in de RIF.

Gestart door heddenwie `n souk, 15/06/2005 om 21:17:15

IIAwayagherII

Citaat van: Dobry Den op 17/06/2005 om 02:19:32
Citaat van: IIAwayagherII op 16/06/2005 om 18:19:17
Even aan de topic toevoegen, de mannen die retour worden gestuurd door hun echtgenotes na totaal financieel uitgekleed te zijn.
Mannen die ook door de vrouwen als ezels gebruikt worden omdat deze alles moet hebben onder dreigen van een retourtje marokko.
De man die zich uit de naad werkt is vaak zware omstandigheden en dan thuis ook nog eens moet koken en huishoud doen etc etc etc!
Onze mannen lijden ook hier in het westen namelijk.

Bedoel je de mannen die voor "qwagheth" trouwen? Zij hoeven maar 3 of 5 jaar uit te zitten; daarna is de vrouw de klos.
Praat het gedrag van deze vrouwen niet goed. Ik heb de indruk dat de relaties tussen vrouwen in Nederland die een verblijfsvergunning regelen voor hun echtgenoten uit Marokko per defintie ongelijkwaardig zijn. De eerste 3 of 5 jaar is het voor de man "ja en amen" omdat ie 't land uitgedonderd kan worden. Na die 3 of 5 jaar is de vrouw aan de beurt; bang dat zij aan de kant wordt gezet en haar gezicht verliest ("zie je wel; hij is alleen voor de papieren getrouwd").
Kijk in beide gevallen is het de schuld van de vrouw en soms beiden, ten eerste zou ze best wel wat pit mogen tonen na die 5 jaar, en is het door haar angst dat het fout gaat vaak aan haar zelf te wijten dat ze de mindere word.
Ten tweede zijn er ook genoeg vrouwen die trouwen, maar met in de achterhoofd een korte relatie door verleden of wat dan ook.
Ook zijn er vrouwen die zware eisen stellen aan de man, en hem letterlijk de grond in boren omdat zij hem anders het land uit kaatst, een voorbeeld is meestal de financiën, huishouding e.d.
Juist is het soms zo dat door de harde, soms te harde aanpak door de vrouw gedurende die 5 jaar, de reden dat de man na die periode ineens keihard terug vecht.
Alles heeft zo zijn twee kanten namelijk, schuld kan beiden treffen.

Dobry Den

#16
Citaat van: IIAwayagherII op 18/06/2005 om 00:39:17
Kijk in beide gevallen is het de schuld van de vrouw en soms beiden, ten eerste zou ze best wel wat pit mogen tonen na die 5 jaar, en is het door haar angst dat het fout gaat vaak aan haar zelf te wijten dat ze de mindere word.
Ten tweede zijn er ook genoeg vrouwen die trouwen, maar met in de achterhoofd een korte relatie door verleden of wat dan ook.
Ook zijn er vrouwen die zware eisen stellen aan de man, en hem letterlijk de grond in boren omdat zij hem anders het land uit kaatst, een voorbeeld is meestal de financiën, huishouding e.d.
Juist is het soms zo dat door de harde, soms te harde aanpak door de vrouw gedurende die 5 jaar, de reden dat de man na die periode ineens keihard terug vecht.
Alles heeft zo zijn twee kanten namelijk, schuld kan beiden treffen.

Ik deel je mening niet dat de schuld voor de ellende en de verbrekening van zulke relaties vooornamelijk bij de vrouw ligt.  Er zijn verschillende redenen dat een relatie stuk loopt; wiens schuld dat is, laat ik even in het midden. Ik denk alleen dat de relaties niet gelijkwaardig zijn; de partners zijn binnen hun relatie niet gelijkwaardig door hun positie/situatie. En inderdaad kan dit leiden tot verbreking/stuklopen, maar het hoeft niet.

Hadou

#17

Ik sluit wel bij Igwentje aan.
Juist omdat wij hier in Europa over kennis en netwerk beschikken die in Marokko niet is kunnen wij degelijk iets aan doen.
Zo zat ik enige jaren met bepaalde ideeen om die mensen te helpen om een vak te leren. Helaas kwam ik zelf niet ver mee. 
Maar ik heb welles wat gereedschappen meegenomen naar marokko en gegeven aan een paar famillie leden. Nu werken ze zelf mee.
De volgende keer neem ik ook wat me voor hun.
We kunnnen contacten leggen met Europeese instituten / scholen om hun leermateriaal beschikbaar te stellen aan de Marokkaanse instituten / scholen, zodat die mensen een vak kunnne leren.
Ik geloof meer in de chinese gezegde: ''' geef iemand geen vis, maar leer hem vissen'''.
Vele Europese scholen/ bedrijven kunnen hun machines / matiraail ( die toch gedumpt worden in de containers)  Aan Marokko geven. Die Mensen daar zullen zeer dankbaar voor zijn.
Op iedere gebied komen de Marokkanen kennis te kort. Landbouw, visserij, techniek, bouw, zorg. enz.

Geld geven moet je niet doen. In plaats er van kun je  wel gereedschapen en machines aan hun geven.


IIAwayagherII

Citaat van: Dobry Den op 18/06/2005 om 02:25:07
Citaat van: IIAwayagherII op 18/06/2005 om 00:39:17
Kijk in beide gevallen is het de schuld van de vrouw en soms beiden, ten eerste zou ze best wel wat pit mogen tonen na die 5 jaar, en is het door haar angst dat het fout gaat vaak aan haar zelf te wijten dat ze de mindere word.
Ten tweede zijn er ook genoeg vrouwen die trouwen, maar met in de achterhoofd een korte relatie door verleden of wat dan ook.
Ook zijn er vrouwen die zware eisen stellen aan de man, en hem letterlijk de grond in boren omdat zij hem anders het land uit kaatst, een voorbeeld is meestal de financiën, huishouding e.d.
Juist is het soms zo dat door de harde, soms te harde aanpak door de vrouw gedurende die 5 jaar, de reden dat de man na die periode ineens keihard terug vecht.
Alles heeft zo zijn twee kanten namelijk, schuld kan beiden treffen.

Ik deel je mening niet dat de schuld voor de ellende en de verbrekening van zulke relaties vooornamelijk bij de vrouw ligt.  Er zijn verschillende redenen dat een relatie stuk loopt; wiens schuld dat is, laat ik even in het midden. Ik denk alleen dat de relaties niet gelijkwaardig zijn; de partners zijn binnen hun relatie niet gelijkwaardig door hun positie/situatie. En inderdaad kan dit leiden tot verbreking/stuklopen, maar het hoeft niet.
Kan kloppen alleen dan valt wat mij betreft die ééntonige slachtofferrol van de vrouw wel.
Beiden kan blaam treffen en soms ligt het bij de man meer als bij de vrouw en andersom, echter is het beeld betreffend dit soort zaken eentonig, waarbij de man altijd weer de klos is en afgeschilderd als de boosdoener!
De eerste generatie vrouwen had een reden, de tweede generatie vrouwen lift mee op de toestanden van de eerste generatie.

Dora

de man wordt als boosdoener afgeschilderd???

was dat maar zo dan hadden vele vrouwen niet met familie ontering te maken gehad. de man wordt juist als een wezen beschouwt dat niets hem kan schaden >> want ach het is een man<<<
wie is de slachtoffer van allerlei roddels dat ze zogenaamd haar man tekort deed, te laat thuis kwam, opstandig was, misschien zelfs vreemd ging en noem maar op....

nee, de positie van de maroc vrouw is nog altijd beneden peil...en daar moet nu echt verandering in komen.

IIAwayagherII

Citaat van: hadou op 18/06/2005 om 10:38:02
Citaat van: igwentje op 16/06/2005 om 11:30:39
Citaat van: IIAwayagherII op 16/06/2005 om 00:52:19
Citaat van: igwentje op 15/06/2005 om 22:11:06
Mensen daar hebben zeker een uitzichtloze toekomst maar het is aan ons om daar verandering in te brengen. Die toeristen zijn goed voor de economie. Mensen die daar wonen hebben een leider nodig en sterke richtlijnen. We moeten een giro openen om geld in te zamelen. We moeten wat duurzaams opbouwen waar de de bevolking profijt van heeft.
wij wij wij ::)
Wij kunnen niets doen mits wij die zwijnen uit rabat kwijt raken en zelfbestuur genieten.
Giro openen en dan? dan heb je wat centen maar raak je deze kwijt alleen al voor het verkrijgen van een paar ziellige vergunningen, het systeem deugd niet en zolang je dweild met de kraan open bereik je niets.
Alleen totale eensgezindheid en mobilisatie van de Riffijnen overal, zou enige veranderingen kunnen brengen en uitgerekend dat zie ik niet gebeuren.
Geen dromen over Europa meer maar ook over het eigen land, en zo lang de mensen alleen maar denken aan europa en niets willen doen voor het eigen land, is alles nutteloos.
Wij moeten, maar vooral ook zij moeten.
Als je verwacht dat in de komende jaren Rif onafhankelijk wordt dan ben je nog ver van huis. Maar in tussen tijd wordt de situatie niet beter. Iets doen is beter dan niets. Die vergunningen kun je makkelijk verkrijgen met hulp van een meerdere. Ook al word je onafhankijk maar imazighen moeten leren roeien met de riemen die ze hebben. Men heeft echt waanideeen over Europa dat het hier paradijselijk is etc. maar het leven is hier ook zwaar maar dan op een andere manieren. Iedereen heeft hier toch ook zijn eigen problemen en hobbels die je moet zien te overwinnnen.

Ik sluit wel bij Igwentje aan.
Juist omdat wij hier in Europa over kennis en netwerk beschikken die in Marokko niet is kunnen wij degelijk iets aan doen.
Zo zat ik enige jaren met bepaalde ideeen om die mensen te helpen om een vak te leren. Helaas kwam ik zelf niet ver mee. 
Maar ik heb welles wat gereedschappen meegenomen naar marokko en gegeven aan een paar famillie leden. Nu werken ze zelf mee.
De volgende keer neem ik ook wat me voor hun.
We kunnnen contacten leggen met Europeese instituten / scholen om hun leermateriaal beschikbaar te stellen aan de Marokkaanse instituten / scholen, zodat die mensen een vak kunnne leren.
Ik geloof meer in de chinese gezegde: ''' geef iemand geen vis, maar leer hem vissen'''.
Vele Europese scholen/ bedrijven kunnen hun machines / matiraail ( die toch gedumpt worden in de containers)  Aan Marokko geven. Die Mensen daar zullen zeer dankbaar voor zijn.
Op iedere gebied komen de Marokkanen kennis te kort. Landbouw, visserij, techniek, bouw, zorg. enz.

Geld geven moet je niet doen. In plaats er van kun je  wel gereedschapen en machines aan hun geven.


hadou een wijze gezegde, maar dat gaat alleen op voor een volk dat voor haar eigen land wenst te werken.
Tuinbouw is een essentiële onderdeel van iedere economie, en bij ons in de Rif loopt deze heel ver achter.
Een reden is de goedkope inkoop vanuit het westen van marokko, en de massale trek naar de steden omdat de prijzen niet langer lonen mede door die oneerlijke concurrentie positie.
Om bv dit soort toestanden aan te pakken moet er veel gedaan worden en moet letterlijk iedereen de handen ineen slaan.
Wij moeten met een min beginnen zelfs niet op een nul!
Dan kijk en toets je de bereidheid van de mensen en hoe erg het in jouw en mijn ogen ook moge zijn, deze is nihil.
Wat ik aangeef is dat men dweilt met de kraan open namelijk.
Azul.

IIAwayagherII

Citaat van: L_L op 18/06/2005 om 11:21:23
de man wordt als boosdoener afgeschilderd???

was dat maar zo dan hadden vele vrouwen niet met familie ontering te maken gehad. de man wordt juist als een wezen beschouwt dat niets hem kan schaden >> want ach het is een man<<<
wie is de slachtoffer van allerlei roddels dat ze zogenaamd haar man tekort deed, te laat thuis kwam, opstandig was, misschien zelfs vreemd ging en noem maar op....

nee, de positie van de maroc vrouw is nog altijd beneden peil...en daar moet nu echt verandering in komen.
Onzin valt me altijd weer op dat de soms barbaren behandeling van de vrouw tenopzichte van de man, tijdens die 5 jaar word ontkend en vermeden.
Soms is de man, soms de vrouw en er zijn genoeg vrouwen die normaal kunnen denken en dit toegeven.
Maar dit zijn dan vrouwen met een heldere geest zonder vooroordelen, want van de laatste krijg je slechts verhalen a la LL.
W'Azul.

Dora


IIAwayagherII

Citaat van: L_L op 18/06/2005 om 11:30:51
5 jaar????

hoe bedoel je?
Ook een goedemorgen, we hadden het over die 5 jaar dat een import bruidegom alles moet slikken van de vrouw om uiteindelijk een gelijkwaardige status te verkrijgen.
Papieren dus ;)

Dora

oww sabah a nour ;D

hmm is dat zo dan?? heeft de man werkelijk veel te voorduren?
hoe maken ze het m moeilijk dan??...door te zeggen ik eis even veel zeggenschap als jij? ik eis wederzijdse begrip en respect??.waar ligt het aan??...en wat gebeurt er na die 5 jaar (binnenkort 10 jaar)??...

Hadou

#25
nu halen jullie 2 onderwerpen door elkaar..
Wilt u bij de topic blijven.
Onderwerp: De positie van de marokkaanse man in de RIF!!!!



Je hebt idd gelijk als je het over hebt met dweilen met kraan open.!!
Mar ik heb wel gemerkt dat mensen zeer blij zijn met bepaalde materieele hulp.
Zoals gereedschappen. machines, voertuigen enz.
Ik kom regelmatig in Marokko en ik spreek vaak ondernemers . Ze vragen mij steeds om Machines en gereedschappen. Dit vind ik een goed punt. Want een machine is een investering in toekomst. Met een machine kun je de productiviteit omhoog brengen.
Je kan ook alleen concureren met kwaliteit en kwantiteit. Om je product te verkopen moet je ook meer aandacht aan besteden aan het product. Studie materiaal en kennis overdracht kan die mensen helpen om hun product op de markt te zetten. zodra het verkoopbaar is met goede priijs kan men inzien dat het nut heeft. Zo schep je ook meer banen.
Plus vind ik dat mensne ook een stapje lager moeten doen , Vooral in Noord marokko ! die mensen vragen meer geld voor een karwei dan mensne uit het Daxiliya.
Ook moet je die mensen op positieve gedachte houden, dat werken gezond is en dat het goed is.

Dora

daar hebben wij het toch ook over zeikerd

Hadou

ik d8 van niet.
jullie hebben het over huwelijken ! import huwelijken en de risicos en negatieve kanten er van.

Dora

waar de rif mannen mee te kampen hebben ja...dussss?????

IIAwayagherII

Citaat van: L_L op 18/06/2005 om 11:39:05
oww sabah a nour ;D

hmm is dat zo dan?? heeft de man werkelijk veel te voorduren?
hoe maken ze het m moeilijk dan??...door te zeggen ik eis even veel zeggenschap als jij? ik eis wederzijdse begrip en respect??.waar ligt het aan??...en wat gebeurt er na die 5 jaar (binnenkort 10 jaar)??...
Ja dat is zo!
Gelijkwaardigheid moet je overeenkomen en toetsen voor je een relatie aangaat.
Soms laat een vrouw haar eisen niet blijken maar pas als zij de man eenmaal binnen heeft, dan pas komt ze met alles en nog wat.
De meeste mannen en vrouwen in marokko zijn zich totaal niet bewust van het grote verschil tussen de vrouw die in een (islamitische) land op vakantie gaat, en de vrouw die terugkeerd naar het land van gelijkwaardigheid en moderniteit.
Dit laatste word zwaar onderschat vaak, en dan staat de man ineens met een bek vol tanden en te zeuren dat het niet de vrouw was die hij in marokko zag!
Maar de schuld leg ik dan toch weer bij de vrouw, deze dient haar aanstaande heel helder te maken hoe zij door het leven wenst te gaan eer zij een met hem het huwelijk in gaat.
Tsja voorbeelden zat, vrouwtje wenst haar jeugdvriendinnen te behouden en komt snachts thuis, vrouwen die van de man eisen te koken zelfs na zware dag werken.
Vrouwen die door haar wensen naar meer de man letterlijk diep laat zinken in de overuren, en de vrouw die soms de man in een wurggreep houd en deze soms zijn eigen moeder moet los laten omdat zijn vrouw dat eist.
ewa kom op er zijn vele dellen die hun gezicht verloren hebben, en de man kan je ook maar een paar dingetjes verwijten.
Ik bedoel als je het over roddels hebt, dat is meestal aan anderen te wijtten en niet aan je eigen man tenzij hij een reden heeft om te klagen.
Mbt het slaan van de vrouw kan ik je vertellen dat ik nu zelfs steeds meer de vrouwen hoor die de man slaan dan andersom.
Jullie dames nemen ons dingen kwalijk van de eerste generatie onwetende mannen, en niet meer dan dat!
Tenonrechte!