Wijzigingen Marokkaanse wetboek van familierecht

Gestart door Idir, 03/06/2005 om 05:35:19

Idir

Wijzingen Marokkaanse wetboek van familierecht         

Overzicht van de belangrijkste wijzigingen van het nieuwe Marokkaanse wetboek van familierecht van 5 februari 2004

Huwelijk:
a. Het gezien staat onder gezamenlijke verantwoordelijkheid van beide echtgenoten, niet meer alleen onder leiding van de man;

b. Man en vrouw hebben in het huwelijk jegens elkaar gelijke rechten en plichten; de plicht tot gehoorzaamheid (ta'a) van de vroeg aan de man is vervallen;

c. De huwelijksleeftijd voor man en vrouw is 18 jaar; de rechten kan vrijstelling geven;
Voorheen was de huwelijksleeftijd voor de man 18 jaar en voor de vrouw 15 jaar.

d. De meerderjarige vrouw kan zelfstandig het huwelijk overeenkomen; de tussenkomst van een huwelijksvoogd (wali nikeh) is niet meer verplicht, maar een recht van haar;

e. Polygamie is alleen in het uitzonderlijke gevallen mogelijk en alleen met toestemming van de rechter en met instemming van beide vrouwen;
Tot 1993 kon de eerste vrouw nadat het tweede huwelijk gesloten was, echtscheiding vragen wegens benadeling en moest de tweede vrouw van het bestaan van het eerste huwelijk op de hoogte gesteld worden; van 1993 tot 2004 moet de rechter beide echtgenoten informeren en kan de eerste vrouw het huwelijk laten ontbinden omdat zij met de man is overeengekomen dat hij geen tweede huwelijk zal sluiten of omdat zij erdoor benadeeld wordt; de wens van de man geeft hier dus nog de doorslag. Dat verandert in 2004, de rechter moet nu beoordelen of zich bijzondere omstandigheden voordoen (welke noemt de wet niet) en of de man over voldoende middelen beschikt om twee gezinnen te onderhouden; nog steeds moet hij beide vrouwen informeren. Ook kan de eerste vrouw nu in haar huwelijksakte bepalen dat hij geen tweede huwelijk mag sluiten, zodat eerst het eerste huwelijk ontbonden moet worden voordat hij met de tweede vrouw kan trouwen.

f. Het wettelijke huwelijksgoederenregiem is nog steeds dat beide echtgenoten ook tijdens het huwelijk hun eigen vermogen hebben (algehele scheiding van goederen), maar man en vrouw kunnen aan het begin van het huwelijk of op een later tijdstip afspreken om alles wat er tijdens het huwelijk bijkomt samen te delen (aanwas) kiezen.  De Adoel die het huwelijksakte opstellen moeten de aanstaande echtgenoten erop wijzen dat het systeem van aanwas kunnen kiezen.
Voorheen kwam het erop neer dat de aanwas naar de man ging. Voor zover is de vrouw eigen inkomen had en die in het huishouden stopte, en de man dus minder daaraan hoefde bij te dragen en zelf dus meer overhield dan als zij niets zou bijdragen, werd daarmee aan het eind geen rekening gehouden. En ook met haar werk in huis werd bij het einde van het huwelijk geen rekening  gehouden (n.b. maar drie maanden alimentatie na scheiding!).


Scheiding:
g. Elke huwelijks ontbinding vereist de toestemming van de rechter;
Tot 1993 was dat niet zo, daarna in de praktijk wel maar dat was niet erg duidelijk geregeld.

h. Aan elke huwelijksontbinding gaat een verzoeningspoging door de rechter vooraf;
Dat vereiste bestond vanuit het klassieke recht wel, in het wetboek van 1957 was de verzoening slechts incidenteel geregeld.

i. Verstoting (talaaq) kan alleen schriftelijk, en slechts met toestemming van de rechter en na betaling/garantie van alle financiële verplichtingen; herroeping van de verstoting is niet mogelijk als de vrouw daarmee niet instemt;
Het eerste deel (toestemming/garantie bestond sinds 1993, maar was onduidelijk geregeld. Bovendien kon de man in veel gevallen de verstoting herroepen en moest de vrouw daarna zonder pardon het huwelijksleven weer hervatten.

j. Partijen kunnen hun huwelijk door een overeenkomst die door de rechter moet worden goedgekeurd, ontbinden;
Deze mogelijkheid bestond in het klassieke recht, was in 1957 niet in het wetboek opgenomen en werd in de praktijk niet gebruikt. Of dat in de toekomst wel het geval zal zijn, moet worden afgewacht.

k. Bij de afgekochte verstoting (khoel) koop de vrouw de verstoting van de man; bij onenigheid over de juiste prijs kan de rechter gevraagd worden de door de vrouw te betalen vergoeding naar billijkheid vast te stellen, rekening houdend met het bedrag van de bruidsgave, de duur van het huwelijk, de gronden voor het verzoek en de materiele positie van de vrouw;
Ook voor 2004 kon de vrouw de verstoting afkopen, maar de man kon iedere prijs vragen die hij wilde; nu kan de vrouw de rechter vragen een billijke prijs vast te stellen.

u. In het buitenland door de bevoegde rechter uitgesproken echtscheidingen kunnen door de Marokkaanse rechter worden erkend indien zij zijn uitgesproken op scheidingsgronden die niet in strijd zijn met het Marokkaanse scheidingsrecht (zoals hierboven besproken). Omdat het nieuwe Marokkaanse scheidingsrecht de duurzame ontwrichting als een echtscheidingsgrond kent, lijkt de erkenning van de Nederlandse scheiding, ook van die reeds langer geleden zijn uitgesproken, mogelijk te zijn.
Er zijn vele honderden Nederlandse echtscheidingen die onder de oude wet niet erkend konden worden, maar nu wel, omdat de regel ook geldt voor de scheidingen van voor 2004.

Vertaling van de MUDAWWANA 2004 door Maurits Berger, uitgegeven bij Ars Aequi Libri, Nijmegen

De MUDAWWANA is te bestellen via http://www.arsaequi.nl/fonds/fonds.asp  (klik op "boeken" "alle uitgaven" en dan op "recent verschenen" ;) )
http://www.chahrazad.nl/index.php?option=content&task=view&id=26&Itemid=50


Dora

idir ik krijg m niet open..staat pagina kan niet worden weergegeven..wil m wel bestellen.

trouwens even over het stukje hierboven..dat stukje (K) snap ik niet echt.
moet de vrouw dan geld geven aan de man of aan de rechter??

Dobry Den

Citaat van: L_L op 03/06/2005 om 17:51:14
idir ik krijg m niet open..staat pagina kan niet worden weergegeven..wil m wel bestellen.

trouwens even over het stukje hierboven..dat stukje (K) snap ik niet echt.
moet de vrouw dan geld geven aan de man of aan de rechter??

ik neem aan dat ze het geld aan de man moet betalen.

Idir

Citaat van: L_L op 03/06/2005 om 17:51:14
idir ik krijg m niet open..staat pagina kan niet worden weergegeven..wil m wel bestellen.

trouwens even over het stukje hierboven..dat stukje (K) snap ik niet echt.
moet de vrouw dan geld geven aan de man of aan de rechter??

Adres klopte niet nee, sorry.... ;)

http://www.arsaequi.nl/fonds/fonds.asp
http://www.arsaequi.nl/fonds/boek.asp?ID=305 (Directe link)

Ik moet het nog even goed bestuderen, ik kom er wel op terug.... :)

Izouran

Ik heb een vraagje misschien niet veel met deze topic te maken maar wil het graag weten.

Ik heb ergens horen vallen dat als een man van zijn vrouw scheid moet hij een maand vasten is dat zo?

Dora

ja kijk dat snap ik dus niet...ik heb begrepen dat de man juist de helft van zijn eigendommen aan zijn vrouw moet afstaan...hebben de twee geen huwlijk achter de rug (dus alleen via papier getrouwd), dan krijgt de vrouw alleen de helft van de sadaq...

beetje vreemd allemaal

Dora

Citaat van: Idir op 03/06/2005 om 18:02:05
Citaat van: L_L op 03/06/2005 om 17:51:14
idir ik krijg m niet open..staat pagina kan niet worden weergegeven..wil m wel bestellen.

trouwens even over het stukje hierboven..dat stukje (K) snap ik niet echt.
moet de vrouw dan geld geven aan de man of aan de rechter??

Adres klopte niet nee, sorry.... ;)

http://www.arsaequi.nl/fonds/fonds.asp
http://www.arsaequi.nl/fonds/boek.asp?ID=305 (Directe link)

Ik moet het nog even goed bestuderen, ik kom er wel op terug.... :)

thanx...heb m besteld (Y)

Izouran

#7
tog bedankt

Dora

nee een man hoeft niet te vasten (vrouw ook niet).


Idir

Citaat van: Idir op 03/06/2005 om 18:02:05
Citaat van: L_L op 03/06/2005 om 17:51:14
idir ik krijg m niet open..staat pagina kan niet worden weergegeven..wil m wel bestellen.

trouwens even over het stukje hierboven..dat stukje (K) snap ik niet echt.
moet de vrouw dan geld geven aan de man of aan de rechter??

Adres klopte niet nee, sorry.... ;)

http://www.arsaequi.nl/fonds/fonds.asp
http://www.arsaequi.nl/fonds/boek.asp?ID=305 (Directe link)

Ik moet het nog even goed bestuderen, ik kom er wel op terug.... :)


Ik heb er even nog een keer naar gekeken en heb begrepen dat de vrouw die afkoopsom aan de man geeft! De hoogte daarvan moeten ze samen overeenkomen en als dat niet lukt dan gaat de rechte "meebepalen" rekening houdend verschillende factoren.....

Tama

Citaat van: L_L op 03/06/2005 om 17:51:14
idir ik krijg m niet open..staat pagina kan niet worden weergegeven..wil m wel bestellen.

trouwens even over het stukje hierboven..dat stukje (K) snap ik niet echt.
moet de vrouw dan geld geven aan de man of aan de rechter??



Dat van die man staat in het besluit dat de rechter neemt. De rechter betalen is het marokkaanse gewoonte recht. Dat is tenminste wat de praktijk leert en daarmee bedoel ik niet dat je verplicht bent om je steentje bij te dragen aan de corruptie.

Dora

Citaat van: Idir op 04/06/2005 om 16:14:36
Citaat van: Idir op 03/06/2005 om 18:02:05
Citaat van: L_L op 03/06/2005 om 17:51:14
idir ik krijg m niet open..staat pagina kan niet worden weergegeven..wil m wel bestellen.

trouwens even over het stukje hierboven..dat stukje (K) snap ik niet echt.
moet de vrouw dan geld geven aan de man of aan de rechter??

Adres klopte niet nee, sorry.... ;)

http://www.arsaequi.nl/fonds/fonds.asp
http://www.arsaequi.nl/fonds/boek.asp?ID=305 (Directe link)

Ik moet het nog even goed bestuderen, ik kom er wel op terug.... :)


Ik heb er even nog een keer naar gekeken en heb begrepen dat de vrouw die afkoopsom aan de man geeft! De hoogte daarvan moeten ze samen overeenkomen en als dat niet lukt dan gaat de rechte "meebepalen" rekening houdend verschillende factoren.....


de vrouw zal zoiezo scheiden...alleen zoals je zegt kan dat veel sneller gaan als de man overeenstemt.
wil de man er een stokje voor steken en heb jij goede redenen voor de scheiding dan roept de rechter de man op voor een rechtzaak..nogmaals na de 3e keer zal hij de scheiding opgestuurd krijgen als de man niet komt opdagen.


Dora

Citaat van: Tama op 06/06/2005 om 16:18:10
Citaat van: L_L op 03/06/2005 om 17:51:14
idir ik krijg m niet open..staat pagina kan niet worden weergegeven..wil m wel bestellen.

trouwens even over het stukje hierboven..dat stukje (K) snap ik niet echt.
moet de vrouw dan geld geven aan de man of aan de rechter??



Dat van die man staat in het besluit dat de rechter neemt. De rechter betalen is het marokkaanse gewoonte recht. Dat is tenminste wat de praktijk leert en daarmee bedoel ik niet dat je verplicht bent om je steentje bij te dragen aan de corruptie.


ja dat klopt, dat lijkt nu wel vanzelfsprekend dat je diep in je buidel moet tasten (niet alleen scheiding, maar echt alles)..

ik ben er echt tegen..ik denk dat als iedereen daar niet een meedoet, het wel (heel stapsgewijs) verdwijnt.

Dobry Den

Citaat van: Tama op 06/06/2005 om 16:18:10
Dat van die man staat in het besluit dat de rechter neemt. De rechter betalen is het marokkaanse gewoonte recht. Dat is tenminste wat de praktijk leert en daarmee bedoel ik niet dat je verplicht bent om je steentje bij te dragen aan de corruptie.


Oei, dit is wel heel ernstig. Als zelfs de rechters om te kopen zijn......

mara

Citaat van: Dobry Den op 07/06/2005 om 14:41:55
Citaat van: Tama op 06/06/2005 om 16:18:10
Dat van die man staat in het besluit dat de rechter neemt. De rechter betalen is het marokkaanse gewoonte recht. Dat is tenminste wat de praktijk leert en daarmee bedoel ik niet dat je verplicht bent om je steentje bij te dragen aan de corruptie.


Oei, dit is wel heel ernstig. Als zelfs de rechters om te kopen zijn......
Jij bent zeker niet bekend met het rechtssysteem in marokko? Rechten kun je daar gewoon kopen, dus mudawana of niet...