dorpen binnen aywayagher gebied

Gestart door aithwayagher, 12/05/2005 om 15:30:18

aithwayagher

wat voor dorpen zijn nou allemaal aywayagher,zonder al hoceima de stad??????
wil echt graag informatie over dit

miss.F.


aithwayagher

eerlijk gezegd begrijp ik dat niet helemaal want bijvoorbeld bni-hadifa staat er wle maar als een soort hoofddorp?????????en ait zoragt en bijv bni boehiesch staan er niet en dat zijn toch wel aywayagheren,zijn dit nou namen van dorpen of verschillende stammen binnen de aith wayagher p.s. dit kende ik al

aithwayagher


allasian

#4
?

athsaynou

#5
Citaat van: aithwayagher op 12/05/2005 om 15:34:59
eerlijk gezegd begrijp ik dat niet helemaal want bijvoorbeld bni-hadifa staat er wle maar als een soort hoofddorp?????????en ait zoragt en bijv bni boehiesch staan er niet en dat zijn toch wel aywayagheren,zijn dit nou namen van dorpen of verschillende stammen binnen de aith wayagher p.s. dit kende ik al

Hey mijn Tazourakht staat erbij...nummer 26... ;)

abrid

Citaat van: aithwayagher op 12/05/2005 om 15:34:59
eerlijk gezegd begrijp ik dat niet helemaal want bijvoorbeld bni-hadifa staat er wle maar als een soort hoofddorp?????????en ait zoragt en bijv bni boehiesch staan er niet en dat zijn toch wel aywayagheren,zijn dit nou namen van dorpen of verschillende stammen binnen de aith wayagher p.s. dit kende ik al

Om inzicht te hebben in een stam moet je weten hoe deze is opgebouwd.

De Aith Waraygher bestaan uit 5 delen dat zie bovenaan die plattegrond en daar staat Aith Bu Ayyash wel degelijk bij. Het is één vijfde van de Aith Waryagher. Lees de topic over de Khums Khamaas. Dan begrijp je er meer van als het goed is. De nummers die je ziet dat zijn Dcurath(dorpen).

aithwayagher

maar bijvoorbeeld ait hadifa (bni-hadifa is toch een dorp waarom staan er dan allemaal andere dorpen eronder en aith hadifa vetgedrukt,aith hadifa is toch gewoon ook een dorp die andere plaatsen eronder zitten toch niet in aith hadifa

MBTiza

Citaat van: aithwayagher op 13/05/2005 om 23:34:00
maar bijvoorbeeld ait hadifa (bni-hadifa is toch een dorp waarom staan er dan allemaal andere dorpen eronder en aith hadifa vetgedrukt,aith hadifa is toch gewoon ook een dorp die andere plaatsen eronder zitten toch niet in aith hadifa

de aith wayagher zijn een soort confederatie van vijf stammen, de aith abdallah, de aith hadifa, aith bouayyach, aith yusuf ou ari, imrabden, dit zijn dus de substammen.

die dorpen maken weer deel uit van de clan snappie, een clan is niet territorium gebonden!

aithwayagher

oh dus aith wayager kun je verdelen in vijf stammen en elke stam heeft weer zijn dorpen,dus het  de dorp bni-hadifa hoort bij bni hadifa toch want bni hadifa staat er niet tussen als een dorp maar als een substam

Izwan

Weet iemand in welke jaar is deze kaart gemaakt? Ik mis ook aantal dorpen. Het zou kunnen dat die dorpen later zijn ontstaan. Tijdens de spans kolonial zijn veel mensen naar de bergen gegaan en nieuw dorpen gebouwd.

Izwan

Citaat van: aithwayagher op 14/05/2005 om 01:28:03
oh dus aith wayager kun je verdelen in vijf stammen en elke stam heeft weer zijn dorpen,dus het  de dorp bni-hadifa hoort bij bni hadifa toch want bni hadifa staat er niet tussen als een dorp maar als een substam
Wat ik ervan kunnen begrijpen is Hadif of Hadifa zou de voorvader van de dorpen die bij Bni-hadifa ontstaan. De dorp Bni-hadifa zelf was een weekelijkse markplaats op maandag. Het geldt zelfde voor Bni-abellah (donderags), bni boyach (maandags)...

aithwayagher

maar je hebt toch ook het dorp bni-hadifa zelf en die dorpen die daar onder staan zijn toch dorpen die om bni-hadifa heen staan,want als ik naar bijvoorbeeld mijn moeder vraag waar ze vandaan komt zegt ze bni-hadifa en niet een van die andere dorpen daaronder,en bni-hadifa zelf heeft toch niets te maken met de substam aith hadifa ,bni-hadifa zelf hoort toch ook bij die substam,het hoort toch eigenlijk daronder te sttaan als een van die andere dorpen en niet als een substam.EEN SUBSTAM IS TOCH IETS ANDERS DAN EEN DORP,EEN SUBSTAM BESTAAT TOCH UIT DORPEN EN IS ER ZELF TOCH NIET EEN .