Hoofdmenu

temara of toch niet?

Gestart door Izouran, 04/05/2005 om 13:55:50

Izouran







het valt me op dat de meeste toch nog blijven lachen.

Dora

tamara hebben wij hier. als je ergens bent opgegroeid dan weet je niet beter. kijk als wij nou zo weer zouden leven dan zouden we er moeite mee hebben..maar dat is nu hun wereldje...

prachtige vrouw trouwens daarboven

mouslati

Ik denk ook niet dat die mensen het zien als temara. Dat is wat ze moeten doen, hun taken zijn duidelijk. Wat dat betreft is het tt een stuk verknipter.

igwentje

Deze vrouwen hebben zeker temara maar ze zijn niet anders gewend. Maar aan de einde van elk vemoeiende dag weet ze dat ze het voor haar familie heeft gedaan en dat verlicht de temara.

Hadou

#4
a tamara tamara a wenni yegin aridha..
Wie kent dit liedje nog?


onwetend

wat is temara als je niet anders weet (onwetend) respect voor deze vrouwen dat zijn pas echte vrouwen die van nu willen alleen maar de hele dag mooi zijn die vrouwen verrichten vroeger zwaarder werk dan de man nu heb je vrouwen die niet eens willen koken (bijv) ik ben trots op onze echte amazigh vrouwen die van nu zijn gewoon poppetjes ze horen in de etalage thuis hahahahahaaaaaa.........

Sa3ieD

Jullie moeten het boek The Vanishing traditions of Berber Women eens bekijken, daar staan prachtige foto's in van werkende amazigh vrouwen.

Dora

het is de tijd dat alles verandert. als wij allen in die tijd waren geboren dan hadden wij net zo geleefd..en waren we ook meer bezig met het onderhouden van onze kinderen dan dat we met onze neuzen in de boeken zitten. terwijl de mannen van toen geld probeerde te verdienen waren onze moeders elke dag in de weer om het gezin bij elkaar te houden en op te voeden. het was zelfs zo dat er meerdere gezinnen in 1 huis woonden. als ik verhalen hoor van mijn tantes dan is het echt om te huilen. de ene vrouw moet onder het gezag van het andere gezin leven, omdat haar man in het westen is om geld te verdienen. als haar man dan geld stuurt gaat het rechtstreeks naar de man van het andere gezin, omdat hij de verantwoordelijkheid op zich heeft om de 2 gezinnen te bevoorraden met boodschappen enz...maar er werd veel gesjoemeld...de arme vrouw waarvan de man in het westen is moet het doen met het klein beetje eten wat ze voor hen kochten. terwijl het andere gezin (met het geld van de ene gezin) mooie kleren kochten voor de kids...

het was echt strijden in die tijd en vooral geduld. ik weet echt niet waar die vrouwen zoveel geduld vandaan haalden, maar ze waren echt ijzer sterk. klagen kon niet, dus je moest t maar doen met wat er was...

de mannen van toen waren overgens ook sterk verbonden met het onderhoud van het gezin. ze leefden in crisis om maar het geld te sparen en naar maroc te sturen...

igwentje

IK weet waar je over praat ik heb ook soortgelijke verhalen van mijn oma gehoord. Niet alleen de arbeid die de vrouwen verrichten waren zwaar maar ook de sociale kring waar ze zich in verkeerde was zwaar. Vrouwen van wie hun man naar het westen vertrok om geld te verdienen en achter bleven bij hun schoonfamilie. Ze werden vaak gebruikt als slavinnen uitgebuid om de zwaarste klusjes te doen. De temara die die vrouwen hadden is niet te beschrijven er was geen tijd om ziek te zijn of andere dergelijke tijdsvermaak het leven was zwaar. Al je tijd ging naar het verrichten van huishoudelijke klussen.Echt respect voor die vrouwen.

Izouran



het zijn zeker sterke dames dat kan je nu niet zeggen

athsaynou


Rwezna



Hoe bedoel je dat kan je nu niet zeggen? Die vrouwen bestaan nog steeds, en nog veel andere sterke vrouwen

igwentje

Iedere vrouw is sterk in een andere opzicht maar wat zij bedoeld is dat de harde ijzer verdraagzaamheid er van toen nu niet meer is. Deze vrouwen pikte alles wat hun schoonmoeder of schoonzus zei, dat was haar leven. Nu is iedereen wat vrijer jij laat je toch ook niet dirigeren door je schoonmoeder of schoonzus.

Rwezna


Nee, maar er zijn dus nog wel genoeg vrouwen die dat wel gewoon toelaten en ja dat moeten zij weten natuurlijk.

Izouran

Tuurlijk zijn er nog sterke vrouwen maar tegenwoordig zijn die te vergelijken met Samira Abbas.

Dus heel anders van de vrouwen van toen.