Oorsprong Ait Waryagher

Gestart door abrid, 15/04/2005 om 10:21:05

abrid

S.A.,

De naam van deze stam is afgeleid van de Adrar n Hmam omdat deze gelig zou ogen. Echter de bewoners van het land zeggen dat er juist goud in die berg huisde en vandaar dat men de bewoners van dat land Iwraghen noemden wat later Ait Waryagher zou zijn geworden. 

Mischien dat anderen andere theorien hebben die zou je hier kunnen neer zetten.

zie blz 235 van het hoofdstuk The Segmentary and Territorial Systems van the Aith Waryagher of the Moroccan Rif.

Setisir

abrid

Schijnt dat de Ait Waryagher vroeger zuidelijker zaten. Maar ten tijde van het koninkrijk Nkour is hun territorium vergroot tot aan de zee.

MBTiza

Amrabt Bu Mghawiya schijnt de voorvader te zijn, deze schijnt uit de ibdarsen vandaan te komen...maar ja geloof het niet omdat het weer een schrief is, vroeger was het geval dat als iemand de bled maghzan verliet en naar de bled essiba vertrok dat hij daar verkondigde dat hij een schrief was om zo aanzien te krijgen in z'n nieuwe woonomgeving. Dit is dus de reden dat er zoveel shurfa zijn, want een kwart van Marokko claimt familie te zijn van de profeet, grootste onzin natuurlijk.

abrid

Ja dat klopt Mu3awya zou de voorvader zijn. Maar dat is een bekend  verhaal wat jij hier ook boven zegt.

Maar dat verhaal van Mglata en Yittuft vind ik een zeer interessant gegeven vooral omdat dit Amazigh namen zijn.

athsaynou

Citaat van: abrid op 15/04/2005 om 10:56:49
Ja dat klopt Mu3awya zou de voorvader zijn. Maar dat is een bekend  verhaal wat jij hier ook boven zegt.

Maar dat verhaal van Mglata en Yittuft vind ik een zeer interessant gegeven vooral omdat dit Amazigh namen zijn.

Wat ik hier lees vind ik zeer interessant...

Mglata en Yittuft kan je daar meer over vertellen??

Ilizi

Citaat van: abrid op 15/04/2005 om 10:21:05
S.A.,

De naam van deze stam is afgeleid van de Adrar n Hmam omdat deze gelig zou ogen. Echter de bewoners van het land zeggen dat er juist goud in die berg huisde en vandaar dat men de bewoners van dat land Iwraghen noemden wat later Ait Waryagher zou zijn geworden. 

Mischien dat anderen andere theorien hebben die zou je hier kunnen neer zetten.

zie blz 235 van het hoofdstuk The Segmentary and Territorial Systems van the Aith Waryagher of the Moroccan Rif.

Setisir
Azul

Voor dat ik begin met uitleg wil ik eerste een verhaal vertellen die heel bekend is onder Irifeyyen en deze is bekend onder naam turi-turi, het verhaal zegt: Een Awaryigher elke ochtend als hij naar zijn tuin gaat mist vegen dus wordt gestolen toen werd hij kwaad en heeft besloten als hij iemand daar pakt schiet hij/zij neer. Op een ochtend hoorde hij geluid in zn tuin, hij paktte zijn geweer en kwam naar buiten, toen heeft hij zn geweer naar urtu boven gericht(NL weet ik niet hoe)zijn zoon begon te schreeuwen "baba-baba d nic d nic d memmic"papa-papa dat ben ik, jou zoon. Antwoord zijn vader: "ruxa a memmi turi-turi"dus betekent hij keert niet meer terug in zn woord omdat hij gezwogen heeft dat hij gaat neer schieten als hij iemand daar vind. Enn dat is taghennant...

Dus ik ben het niet mee eens, teneerste awragh schrijf je met oorsproonklijk R, maar Ayt waryaghe"r" schrijf je oorsprronklijk met L dus Ayt waryaghel en Uryaghel.
Als je goed kijkt naar het woord uryaghel dan vind je twee woorden Ur-Yaghel, Ur betekent niet en yaghel terug keren bij ons in Arif zeggen yedwer/yedwel.
Ayt waryaghel betekent ur yaghel, keert niet terug.
Ik hoop dat ik het goed uitgelegd heb en begrijpelijk, want mn taal is niet zo machtig.
Aqadi.

Sa3ieD

#6
Ben ik blij dat ik Ashelhi roots heb ;-).

Maarja een antwoord op de vraag wat de oorsprong is van Aith Wayagher is niet te beantwoorden. Het is toch allemaal niet te achterhalen, en om te zeggen dat de ene groep afstamt van een andere groep vind ik een beetje hetzelfde als zeggen dat Imazighen uit Yemen komen. 

PS: Dat verhaal ken ik ook en is spottend bedoeld over Aith Wayagher, om dat nou als bron te nemen voor de oorsprong van Aith Wayagher vind ik echt ver gezocht. Ik ga toch ook niet aan de hand van belgenmoppen de oorsprong van Belgen proberen te achterhalen.

Ilizi

Citaat van: Sa3ieD op 19/04/2005 om 18:29:45
Ben ik blij dat ik Ashelhi roots heb ;-).

Maarja een antwoord op de vraag wat de oorsprong is van Aith Wayagher is niet te beantwoorden. Het is toch allemaal niet te achterhalen, en om te zeggen dat de ene groep afstamt van een andere groep vind ik een beetje hetzelfde als zeggen dat Imazighen uit Yemen komen. 

PS: Dat verhaal ken ik ook en is spottend bedoeld over Aith Wayagher, om dat nou als bron te nemen voor de oorsprong van Aith Wayagher vind ik echt ver gezocht. Ik ga toch ook niet aan de hand van belgenmoppen de oorsprong van Belgen proberen te achterhalen.
Azul
Je moet trots zijn dat je een Amazigh bent waar vandaan is niet belangrijk vind ik ;)
In mijn reactie heb ik het niet over oorsproong van Ayt waryagher, maar over de betekenis van de term Ayt Waryaghel. Ayt waryagher zijn Irifeyyen ze zijn nergens vandaan gekomen. Er zijn wel twee stammen die bekend zijn dat ze geen Riffijnse zijn die zijn uit toereg(grote woestijn)enn dat zijn Ibdarsen en Ayt Bu yehyi.
Aqadi.

athsaynou

Dat verhaal van Ilizi heb ik ook gehoord maar het is denk ik niet waar joh...het is meer spottend bedoelt...omdat de meeste ayt wayaghers Ta3enendh hebben...en het kan toch wel joh...je weet maar nooit..misschien heb je de zekerheid niet maar je moet gewoon al je informatie/bronnen bijelkaar zetten en zo kom je achter bepaalde dingen en sommige matschen ook wel..

athsaynou

Citaat van: Ilizi op 19/04/2005 om 18:51:54
Er zijn wel twee stammen die bekend zijn dat ze geen Riffijnse zijn die zijn uit toereg(grote woestijn)enn dat zijn Ibdarsen en Ayt Bu yehyi.
Aqadi.


Wat zijn zij dan? hun taal kom overeen met de andere iriffien....

Ilizi

Citaat van: athsaynou op 19/04/2005 om 18:55:38
Citaat van: Ilizi op 19/04/2005 om 18:51:54
Er zijn wel twee stammen die bekend zijn dat ze geen Riffijnse zijn die zijn uit toereg(grote woestijn)enn dat zijn Ibdarsen en Ayt Bu yehyi.
Aqadi.


Wat zijn zij dan? hun taal kom overeen met de andere iriffien....
Azul
Ja zeker het komt wel overeen met Tarifect, deze twee stammen zijn niet pas gekomen naar arif ik heb het over eeuwen dus het is gewoon Tarifect geworden(daarom Tamazight beweren taalkundigen dat er tamazighttaal is en dat is ook een bewijs) Een voorbeeld bij toereg zeggen ze:
ikna= tarifect, icna
Nec= nek enz...
Aqadi.

athsaynou

Citaat van: Ilizi op 19/04/2005 om 19:01:44
Citaat van: athsaynou op 19/04/2005 om 18:55:38
Citaat van: Ilizi op 19/04/2005 om 18:51:54
Er zijn wel twee stammen die bekend zijn dat ze geen Riffijnse zijn die zijn uit toereg(grote woestijn)enn dat zijn Ibdarsen en Ayt Bu yehyi.
Aqadi.


Wat zijn zij dan? hun taal kom overeen met de andere iriffien....
Azul
Ja zeker het komt wel overeen met Tarifect, deze twee stammen zijn niet pas gekomen naar arif ik heb het over eeuwen dus het is gewoon Tarifect geworden(daarom Tamazight beweren taalkundigen dat er tamazighttaal is en dat is ook een bewijs) Een voorbeeld bij toereg zeggen ze:
ikna= tarifect, icna
Nec= nek enz...
Aqadi.

Dus het zijn geen iriffien maar imazighen?

Ilizi

Citaat van: athsaynou op 19/04/2005 om 18:54:15
Dat verhaal van Ilizi heb ik ook gehoord maar het is denk ik niet waar joh...het is meer spottend bedoelt...omdat de meeste ayt wayaghers Ta3enendh hebben...en het kan toch wel joh...je weet maar nooit..misschien heb je de zekerheid niet maar je moet gewoon al je informatie/bronnen bijelkaar zetten en zo kom je achter bepaalde dingen en sommige matschen ook wel..
Azul
Je moet niet t verhaal waar nemen t wordt zo gewoon verteld t kan wel gebeurd zijn en t kan niet. Het gaat over verband met de naam en verhaal.
Bv ze zeggen Ayt tewzin 10 di re@qer Iqer@iyen d ixedda@en enz...  daarom zie je mensen vooroordelem van wat ze horen, maar of dat waar is blijft ook spottend?
Aqadi.

Ilizi

Citaat van: athsaynou op 19/04/2005 om 19:03:29
Citaat van: Ilizi op 19/04/2005 om 19:01:44
Citaat van: athsaynou op 19/04/2005 om 18:55:38
Citaat van: Ilizi op 19/04/2005 om 18:51:54
Er zijn wel twee stammen die bekend zijn dat ze geen Riffijnse zijn die zijn uit toereg(grote woestijn)enn dat zijn Ibdarsen en Ayt Bu yehyi.
Aqadi.


Wat zijn zij dan? hun taal kom overeen met de andere iriffien....
Azul
Ja zeker het komt wel overeen met Tarifect, deze twee stammen zijn niet pas gekomen naar arif ik heb het over eeuwen dus het is gewoon Tarifect geworden(daarom Tamazight beweren taalkundigen dat er tamazighttaal is en dat is ook een bewijs) Een voorbeeld bij toereg zeggen ze:
ikna= tarifect, icna
Nec= nek enz...
Aqadi.

Dus het zijn geen iriffien maar imazighen?
Azul
Ze zijn wel Imazighen, maar ethnisiteit zijn anders ze horen bij Isenhadjen.
Aqadi.

athsaynou

Citaat van: Ilizi op 19/04/2005 om 19:05:06
Citaat van: athsaynou op 19/04/2005 om 18:54:15
Dat verhaal van Ilizi heb ik ook gehoord maar het is denk ik niet waar joh...het is meer spottend bedoelt...omdat de meeste ayt wayaghers Ta3enendh hebben...en het kan toch wel joh...je weet maar nooit..misschien heb je de zekerheid niet maar je moet gewoon al je informatie/bronnen bijelkaar zetten en zo kom je achter bepaalde dingen en sommige matschen ook wel..
Azul
Je moet niet t verhaal waar nemen t wordt zo gewoon verteld t kan wel gebeurd zijn en t kan niet. Het gaat over verband met de naam en verhaal.
Bv ze zeggen Ayt tewzin 10 di re@qer Iqer@iyen d ixedda@en enz...  daarom zie je mensen vooroordelem van wat ze horen, maar of dat waar is blijft ook spottend?
Aqadi.


Ja het is iets wat je niet kunt natrekken...het is er of het is er niet en voor iedereen is dat anders...