Ezels, zwarte honden en vrouwen

Gestart door Matoub, 03/04/2005 om 21:44:30

Eek!

Een man kwam bij Gods boodschapper Mohammad (vrede zij met hem) en zei: "O boodschapper van God! Wie heeft het meeste recht om door mij het beste behandeld te worden?"
De profeet (vzmh) antwoordde hem: "Jouw moeder."
De man zei: "Wie is de volgende?"
Het antwoord van de profeet(vzmh)verbaasd de man. "Jouw moeder", zegt de profeet weer.
"Wie is de volgende?", vraagt de man nogmaals.
"Jouw moeder", zo gaf de profeet (vzmh) voor de derde maal ten antwoord.
De man begrijpt hierdoor dat zijn moeder heel belangrijk is, daarom stelt hij zijn vraag nu anders: Als ik mijn plicht tegenover mijn moeder gedaan heb, wie komt er dan na haar?", informeert hij.
Gods boodschapper(vzmh) zei:"Jouw vader."
(Hadith verzameld door Boechari en Moslim)

Eek!

Echtgenote-en-moeder zijn, is door Allah de Verhevene het allerhoogst gewaardeerde beroep, zo hoog dat het onbetaalbaar is. Het is om haar bereidheid deze roeping te volgen dat de vrouw in de islamitische wet, een geboorterecht heeft op levensonderhoud en studie.

Daarnaast kan zij ook een betaald beroep uitoefenen maar mag nooit ten koste gaan van haar unieke taak binnen het gezin. De vrouw die de kracht, het godsvrucht en de vaardigheid heeft om het werkelijke centrum en rustpunt te zijn voor haar gezin is een zegening voor de hele gemeenschap en een natuurlijke welzijnswerkster. Bij zo'n moeder thuis kan iedereen zichzelf zijn, tot rust komen, stress afbouwen, zich veilig en verzorgd weten en de lichamelijke en geestelijke voeding ontvangen die hij of zij nodig heeft. Zoals Allah de Verhevene zegt: "En onder Zijn Tekenen is het volgende: dat Hij voor jullie echtgenotes heeft geschapen uit jullie zelf en dat jullie rust bij hen zullen vinden en Hij heeft tussen jullie genegenheid en genade geplaatst." (Soerat 30:21)
Binnen het huisgezin, waar de vrouw voor haar beschermelingen zorgt, ligt de basis van welzijn en gezondheid. Of het nu gaat om het aanleren en handhaven van lichaamshygiëne, gezonde voeding, waarachtige ontspanning of eerste hulp, het zou te vinden moeten zijn bij moeder de vrouw. Zo heeft Aisha , de echtgenote van profeet Mohammed, (Allah’s vrede en zegen zij met hem) (Moge Allah welbehagen hebben in haar) een blijvende invloed achtergelaten in de geschiedenis van de Islaam.
Niet alleen lag haar kennis op het vlak van religie, maar onder andere ook in dichtkunst, fiqh (islamitische jurisprudentie), geneeskunde, de Arabische geschiedenis en ze was zeer bekwaam in het onderscheiden van halal (wettig) en haraam (onwettig). Zij heeft voor de oemmah (islamitische gemeenschap) een groot deel van hikmah (wijsheid) van de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) overgeleverd.
Hierdoor werd zij een van de grootste geleerden van de Islaam en had ze een hoog niveau van kennis en wijsheid. Haar leven is een bron van inspiratie voor zowel vrouwen als mannen. Ze is nooit afgestudeerd voor enige universitaire opleiding (dergelijke opleidingen waren niet aanwezig in haar periode), maar ondanks dit gegeven worden haar uitspraken, gebaseerd op de Soennah bestudeerd op universiteiten op de faculteit voor literatuur. Deze juridische uitspraken worden bestudeerd tijdens wets-college's, en haar leven en werken worden bestudeerd en onderzocht door studenten en leraren van de geschiedenis van de Islaam, voor al meer dan 1000 jaar.


Tama

#152
Wat een onzin op er van uit te gaan dat alleen de man een plicht heeft voor het onderhoud van het gezin. Dit moet voor beide partijen gelden, tenzij het niets anders kan.

Kan iemand mij uitleggen waarom de "koran" er meestal van uit gaat dat de man de plicht heeft om het gezin te onderhouden?


Eek!

The Qur'an is very clear on this issue. Almighty Allah says: "Men are the protectors and maintainers of women, because Allah has given the one more strength than the other, and because they support them from their means. Therefore the righteous women are devoutly obedient and guard in the husband's absence what Allah would have them to guard. As to those women on whose part you fear disloyalty and ill-conduct, admonish them (first), (next), refuse to share their beds, (and last) beat them (lightly); but if they return to obedience, seek not against them means (of annoyance); for Allah is most High and Great (above you all). If you fear a breach between them twain, appoint (two) arbiters, one from his family and the other from hers. If they wish for peace, Allah will cause their reconciliation; for Allah has full knowledge and is acquainted with all things." (An-Nisa': 34-35)














Generally, the Prophet (peace and blessings be upon him) used to discourage his followers from taking even this measure. He never hit any female, and he used to say that the best of men are those who do not hit their wives. In one hadith he expressed his extreme repulsion from this behavior and said, "How does anyone of you beat his wife as he beats the stallion camel and then embrace (sleep with) her?” (Al-Bukhari, English Translation, vol. 8, Hadith 68, pp. 42-43)

Matoub

Citaat van: hadou op 10/04/2005 om 14:57:53
Als je solliciteert .. dan krijg je een andere naam toegewezen..
iets van :: PAULUS JOHANNES HENDRIKUS MARKUS FREDIRIKUS URBANUS MATHAUIS ABOUHARRI AFOUNAS LUCIUSS DE XXVI
Ik zal me Mohamed noemen, en ik zal met een meisje van 6 jaren trouwen wanneer ik 52 jaar zou worden, ( de praktijk is totdat ze 9 jaar zou worden(hij geloofde in geen vrouwen in het paradijs gezien dat hij niet meer dan 10 jaren later leefde ). en ik zal met ongeveer 10 of meer vrouwen trouwen, met aantal geschonken slavinnen als harem, precies zoals Mohamed deed. en zo zal men er ongetwijfeld in geloven dat ik een heilige profeet ben.

Matoub

Citaat van: BerberRoosje op 10/04/2005 om 15:00:22
Een man kwam bij Gods boodschapper Mohammad (vrede zij met hem) en zei: "O boodschapper van God! Wie heeft het meeste recht om door mij het beste behandeld te worden?"
De profeet (vzmh) antwoordde hem: "Jouw moeder."
Dat was waarschijnlijk beledigend bedoeld. in tarifit zeggen we dat ook "yemmeç" (yemmash)!!!.

In de koran staat:
" en degenen die niet veel goede daden zou hebben is zijn moeder zakkend " (zoiets).( soerat "Iqra').

qaqrieuw

Citaat van: Matoub op 10/04/2005 om 15:33:07
Citaat van: hadou op 10/04/2005 om 14:57:53
Als je solliciteert .. dan krijg je een andere naam toegewezen..
iets van :: PAULUS JOHANNES HENDRIKUS MARKUS FREDIRIKUS URBANUS MATHAUIS ABOUHARRI AFOUNAS LUCIUSS DE XXVI
Ik zal me Mohamed noemen, en ik zal met een meisje van 6 jaren trouwen wanneer ik 52 jaar zou worden, ( de praktijk is totdat ze 9 jaar zou worden(hij geloofde in geen vrouwen in het paradijs gezien dat hij niet meer dan 10 jaren later leefde ). en ik zal met ongeveer 10 of meer vrouwen trouwen, met aantal geschonken slavinnen als harem, precies zoals Mohamed deed. en zo zal men er ongetwijfeld in geloven dat ik een heilige profeet ben.
jij ziek in hoofd

Matoub


qaqrieuw


Matoub

Citaat van: qaqrieuw op 10/04/2005 om 15:58:47
ik doet ook waarheid vertel ;D
okké, jij ook niet ziek in je hoofd.

qaqrieuw

Citaat van: Matoub op 10/04/2005 om 16:01:10
Citaat van: qaqrieuw op 10/04/2005 om 15:58:47
ik doet ook waarheid vertel ;D
okké, jij ook niet ziek in je hoofd.
Jawel hoor, ik ben vandaag wel ziek in hoofd.
ik heb vandaag last van hoofdpijn

Dora

Citaat van: Matoub op 10/04/2005 om 15:36:41
Citaat van: BerberRoosje op 10/04/2005 om 15:00:22
Een man kwam bij Gods boodschapper Mohammad (vrede zij met hem) en zei: "O boodschapper van God! Wie heeft het meeste recht om door mij het beste behandeld te worden?"
De profeet (vzmh) antwoordde hem: "Jouw moeder."
Dat was waarschijnlijk beledigend bedoeld. in tarifit zeggen we dat ook "yemmeç" (yemmash)!!!.

In de koran staat:
" en degenen die niet veel goede daden zou hebben is zijn moeder zakkend " (zoiets).( soerat "Iqra').

soerat iqra bestaat niet.

je hebt soerat al alaq of al qari'ah

Matoub

Citaat van: L_L op 10/04/2005 om 16:07:07
soerat iqra bestaat niet.
je hebt soerat al alaq of al qari'ah
Jij hebt gelijk; ik bedoelde soerat "al-Qalem" ( Iqra' bismi rabbika alladhi khalaq, khalaqa al'insana min 'alaq...")

Matoub

(فأمه هاوية) مأواه النار ثم عظم هاوية بقوله: (وما أدراك ما هيه نار حامية) شديدة الحر.
Ommoeho hawiya is vertaald als zijn oorsprong is de hel. (heb ik gevonden).http://www.alquran-network.net/tafsirbook/shoubar/a565.htm

Dora

Citaat van: Matoub op 10/04/2005 om 16:11:03
Citaat van: L_L op 10/04/2005 om 16:07:07
soerat iqra bestaat niet.
je hebt soerat al alaq of al qari'ah
Jij hebt gelijk; ik bedoelde soerat "al-Qalem" ( Iqra' bismi rabbika alladhi khalaq, khalaqa al'insana min 'alaq...")

soerat al alaq 96 is dat.. jij noemt nu 68 op