Essuq N Imzurn dicht?

Gestart door abrid, 01/04/2005 om 13:41:41

abrid

Azul marra,

Ik heb van familie in Arif vernomen dat men de markt inIMzurn gesloten heeft dit ondanks felle protesten van plaatselijk bevolking. Er is een nieuwe markt ergens geplaatst maar de mesnen boycotten deze omdat deze te klein is.

Schijnt dat de dorpen om Lhusima heen allemaal in Essuq n Tratha hun boodschappen doen wat weer leid tot grote tekorten in de loop van de dag.

Weet iemand hier meer over?

Aqadi

Idir


Azul a tamwat,

Er is inderdaad een nieuwe markt geopend in Imzurn, dit heb ik op de Tamazight radio (RTM) gehoord! Hoe en waarom kan ik je helaas niet vertellen, ik heb het alleen maar van het nieuws namelijk. Ik kom niet uit dat gebied en heb om die reden eigenlijk niet aandachtig geluisterd.... :)

abrid

Als je nu bv. uit Ait Hicham komt en je moet boodschappen doen dan moet je daar heel vroeg zijn anders is alle verse groenten en fruit uitverkocht.

Schijnt dat de mesnen de boycot goed volhouden maar hoelang en zal de makhzen de oude lokatie openenen?

athsaynou

Echt waar ??? waarom en komt er een nieuwe voor in de plaats??... ik zeg wel eerlijk hij heeft wel een beurt nodig..maar een markt moet daar blijven..

Azjdhiedh

ik heb gehoord, dat ze op de plaats waar de markt zit huizen willen laten bouwen.
tevens zouden er allerlei dingen verduisterd zijn, en ook zou er gesjoemeld zijn met het aantal hectare grond (ik weet het ook niet precies) maar de bevolking heeft zicht georganiseerd en weet zich tot nu toe goed staande te houden.

miss.F.

Die markt is al sinds een paar weken gesloten. Die geweldige overheid wil er namelijk huizen gaan bouwen voor de slachtoffers van de aardbeving. Geloven jullie dit?

AdamX

de zaterdagse markt is inderdaad al dicht :( was 5 minuten lopen van mn huis. de zaterdag markt is alnog verhuisd naar de voormalige nieuwe markt die al een paar jaar geleden was gebouwd, de plaats van de zaterdagsemarkt zou toen een commisariya komen wat dus niet door ging omdat niemand naar de nieuwe markt wilde gaan. ik betreur het dat het alsnog door gaat, vooral ik erachter ben gekomen dat ze daar een paar huizen gaan bouwen, alsof er ergens anders geen plek is. de huizen worden wel gebouwd voor de slachtoffers en zullen tussen de 10 en 15 miljoen kosten.

ik zal deze zomer mn zaterdagse markt missen, maar gelukkig is er ook door de weeks verkopers te vindne van vis en groente buiten de zaterdagsemarkt voor degene die geen zin heeft om  naar parada te gaan.

athsaynou

sooow echt jammer joh...zal het zeker missen!! Bij mij was die markt ook vlakbij...maar zouden ze er wel zijn...de verkopers buiten de souk?? ik betwijfel het...

Isefrawen



zeker een zwaar verwaarloosde omgeving/grond waarom ze hebben besloten om daar die woningen te plaatsen?

abrid

Daar begrijp ik ook weinig van. Maar waar is dit goed voor?

Want het de Marokkaanse media besteden hier geen aandacht aan terwijl het in die regio het nieuws van de dag is.

Omdat natuurlijk voedselvoorziening in het geding komt zou ik zeggen dit is belangrijk nieuws. Verder raakt het mensen die bv. busjes hebben die mensen af en aan voeren met boodschappen. De marktkooplui meestal boeren uit de omgeving. Klanten die extra vroeg op moeten om nog wat in huis te kunnen halen. etc etc ga maar na!

AdamX

Citaat van: athsaynou op 04/04/2005 om 10:11:09
sooow echt jammer joh...zal het zeker missen!! Bij mij was die markt ook vlakbij...maar zouden ze er wel zijn...de verkopers buiten de souk?? ik betwijfel het...

het enige wat ik zal missen is die gezelligheid bij mij op straat  op de zaterdag en natuurlijk jammer dat het nu wat ver is, maar dta maakt niet veel uit met de auto.
een stukje dichterbij voor as7ab temsaman/ait touzien.

het heeft ook zn voordelen, geen stank meer va het slachthuis op de markt, geen bende honden die snachts de straat onveilig maken hahaha, geen lekage van rioliring meer en minder zwarte plastictasjes in de lucht.


wat ik heel erg vind is dat ze daar in plaats huizen gaan bouwen( en natuurlijk  is het goed dta de slachtofgfers een woning krijgen, maar das niet de juiste plek ervoor).

ik had daar liever een grote park voor in plaats en daarrond om winkeltjes, buurthuisje!! brandweerkazerne!!

athsaynou

Citaat van: AdamX op 05/04/2005 om 16:26:17
Citaat van: athsaynou op 04/04/2005 om 10:11:09
sooow echt jammer joh...zal het zeker missen!! Bij mij was die markt ook vlakbij...maar zouden ze er wel zijn...de verkopers buiten de souk?? ik betwijfel het...

het enige wat ik zal missen is die gezelligheid bij mij op straat  op de zaterdag en natuurlijk jammer dat het nu wat ver is, maar dta maakt niet veel uit met de auto.
een stukje dichterbij voor as7ab temsaman/ait touzien.

het heeft ook zn voordelen, geen stank meer va het slachthuis op de markt, geen bende honden die snachts de straat onveilig maken hahaha, geen lekage van rioliring meer en minder zwarte plastictasjes in de lucht.


wat ik heel erg vind is dat ze daar in plaats huizen gaan bouwen( en natuurlijk  is het goed dta de slachtofgfers een woning krijgen, maar das niet de juiste plek ervoor).

ik had daar liever een grote park voor in plaats en daarrond om winkeltjes, buurthuisje!! brandweerkazerne!!


ewa emrih entajayh enith...etefh en3ieth...masah ekeh twerid..we gaan der maar 1 keer in het jaar naar toe..

*-RiFFijn0s-*

Wat een bullshit!
Ik kan het nog steeds niet geloven. Weer zo'n mislukte actie van de Rmaxzan. Hun doel is enkel De riffijnen dwarsbomen.
Souk n Imzouan vindt ik één van de gezelligste van Arif. Het is een vrij grote souk. De hele Nkur omgeving en Al Hoceima deden er de boodschappen. 
De nieuwe souk is veel kleiner heb ik vernomen. Als een Imzourianen de souk willen bezoeken, moeten zij meer dan 30 minuten lopend afleggen.

Veel Mensen uit de omgeving doen nu hun boodschappen in Rghmis n Temsamane. Daar heb je tenminste de ruimte om te boodschappen.

Ik zou het niet verkeerd vinden als de bewoners iets van hun laten horen. Die hoge pieten doen alles zelf, i.p.v de lokale bevolking te vragen.

azul

AdamX

Azul ammis an dshar ino:)

de nieuwe souk is inderdaad kleiner, dat was toen ook de reden waarom ze niet wilden verhuizen, maar nu opeens wel!! wel raar eigenlijk, ik heb geen idee wie dta allemaal heeft beslist. ik zal het zeker wel missen die gezelligheid. daar staat trouwens imzouren ook heel bekend om, de zaterdagse markt.


abrid

En hoe lang staat die Essuq daar al?