Sociaal isolement bij vrouwen

Gestart door Rwezna, 22/03/2005 om 19:41:20

Rwezna

Azul,


Hebben jullie ideeen van hoe je vrouwen die in een sociaal isolement zitten zou kunnen bereiken, en hoe krijg je hen zo ver dat ze mee doen met activiteiten (regelmatig voorlichtingen bijv.) die voor hun georganiseerd worden.

Wat vinden jullie bijvoorbeeld van het idee van deuren langs gaan en de vrouwen uit te nodigen voor een activiteit. Ikzelf heb het idee dat dit laatste nogal opdringerig over kan komen, maar wat vinden jullie hiervan??

Wanneer de echtgenoot een belemmering vormt voor de vrouw om deel te nemen aan activiteiten, hoe overtuig je hem ervan dat het verkeerd is.

(Hoe) kun je dit allemaal doen zonder veel te opdringerig te worden?

ps. ik heb geen idee of dit al eerder besproken is hier op amazigh.nl, indien dit wel het geval is, is een link naar de topic ook erg welkom

Dora

ze dreigen met opheffing van hun uitkering of kinderbijslag ;)...

ik denk dat vrouwen inderdaad persoonlijk uitgenodigt moeten worden. maar zou eerst kijken waar precies de vraag ligt bij de vrouwen. organiseer niet iets zonder overleg met die vrouwen zelf. laat ze hun wensen uiten en speel daarop in. wat wel heeeeeeeeel belangrijk is (heb ik ondervonden bij de vrouwen in utrecht en zeist)  is dat ze alles gescheiden willen houden van de mannen, en dat er bepaalde tijden zijn waar je rekening mee moet houden..bv om 09.00 wanneer kids op school zitten tot 12.00 en dan weer van ong 13.00 tot 15.00....


Samariaan

Citaat van: L_L op 22/03/2005 om 19:51:09
ze dreigen met opheffing van hun uitkering of kinderbijslag ;)...


dat gebeurd ook al in een aantal gemeentes, vrouwen moeten of naar school of werk zoeken, anders wordt er op hun uitkering gekort.

Dora

so so, meneer is op de hoogte van gang van zaken in nl..mijn complimenten (Y)..

dat klopt, ik neem aan dat mama nu als sectretaresse is aangenomen bij Ahold :P..

toedeloe

athsaynou

Citaat van: rahna op 22/03/2005 om 19:41:20
Azul,


Hebben jullie ideeen van hoe je vrouwen die in een sociaal isolement zitten zou kunnen bereiken, en hoe krijg je hen zo ver dat ze mee doen met activiteiten (regelmatig voorlichtingen bijv.) die voor hun georganiseerd worden.

Wat vinden jullie bijvoorbeeld van het idee van deuren langs gaan en de vrouwen uit te nodigen voor een activiteit. Ikzelf heb het idee dat dit laatste nogal opdringerig over kan komen, maar wat vinden jullie hiervan??

Wanneer de echtgenoot een belemmering vormt voor de vrouw om deel te nemen aan activiteiten, hoe overtuig je hem ervan dat het verkeerd is.

(Hoe) kun je dit allemaal doen zonder veel te opdringerig te worden?

ps. ik heb geen idee of dit al eerder besproken is hier op amazigh.nl, indien dit wel het geval is, is een link naar de topic ook erg welkom


hey meid dat probleem hebben we ook waar ik stage loop...ik zelf werk met kinderen, wij organiseren activiteiten voor ze, maar we willen de ouders (de buurtbewoners) er bij betrekken (want dat is ook onze doelgroep....maar dat lukt niet echt, we doen aan reclame en de meeste die erop af komen zijn meestal dezelfde die we al kennen...Een van de problemen is ik werk ook met marokkaanse mannen....een tip stuur die niet huis aan huis, want dan doen ze al niet eens open. Wij hebben er voor gekozen om vrouwen te sturen (van de meest voorkomende culturen in de wijk) Dus marokkaans, turks, surinaams en antilliaans. We gaan dan langs huizen om de behoefte van de mensen in kaart te brengen en kijken of er uberhaupt wel behoefte er voor is....zo ja, dan ermee aan de slag gaan en iets organiseren... :)

mara

Ik zie altijd marokkaanse vrouwtjes op straat, meestal in groepjes. Dus hoezo isolement? Overdrijven is ook een kunst :)

athsaynou

Citaat van: mara op 24/03/2005 om 16:09:57
Ik zie altijd marokkaanse vrouwtjes op straat, meestal in groepjes. Dus hoezo isolement? Overdrijven is ook een kunst :)

Ik denk dat ze bedoelt dat ze nergens aan meedoen...

mara

Citaat van: athsaynou op 24/03/2005 om 16:11:50
Citaat van: mara op 24/03/2005 om 16:09:57
Ik zie altijd marokkaanse vrouwtjes op straat, meestal in groepjes. Dus hoezo isolement? Overdrijven is ook een kunst :)

Ik denk dat ze bedoelt dat ze nergens aan meedoen...
Dus een vrouwtje van 50 plus met tig kinderen moet af en toe eens gaan korfballen?

athsaynou

Citaat van: mara op 24/03/2005 om 16:13:40
Citaat van: athsaynou op 24/03/2005 om 16:11:50
Citaat van: mara op 24/03/2005 om 16:09:57
Ik zie altijd marokkaanse vrouwtjes op straat, meestal in groepjes. Dus hoezo isolement? Overdrijven is ook een kunst :)

Ik denk dat ze bedoelt dat ze nergens aan meedoen...
Dus een vrouwtje van 50 plus met tig kinderen moet af en toe eens gaan korfballen?

waarom niet...ligt eraan wat hun behoeften zijn...als ze dat willen dan wordt dat geregeld..

mara

Citaat van: athsaynou op 24/03/2005 om 16:16:59
Citaat van: mara op 24/03/2005 om 16:13:40
Citaat van: athsaynou op 24/03/2005 om 16:11:50
Citaat van: mara op 24/03/2005 om 16:09:57
Ik zie altijd marokkaanse vrouwtjes op straat, meestal in groepjes. Dus hoezo isolement? Overdrijven is ook een kunst :)

Ik denk dat ze bedoelt dat ze nergens aan meedoen...
Dus een vrouwtje van 50 plus met tig kinderen moet af en toe eens gaan korfballen?

waarom niet...ligt eraan wat hun behoeften zijn...als ze dat willen dan wordt dat geregeld..
lijkt mij uitgesloten............................ :) laat ze maar wat vaker naar de moskee gaan en zo meer kennis vergaren ;)

athsaynou

Citaat van: mara op 24/03/2005 om 16:18:16
Citaat van: athsaynou op 24/03/2005 om 16:16:59
Citaat van: mara op 24/03/2005 om 16:13:40
Citaat van: athsaynou op 24/03/2005 om 16:11:50
Citaat van: mara op 24/03/2005 om 16:09:57
Ik zie altijd marokkaanse vrouwtjes op straat, meestal in groepjes. Dus hoezo isolement? Overdrijven is ook een kunst :)

Ik denk dat ze bedoelt dat ze nergens aan meedoen...
Dus een vrouwtje van 50 plus met tig kinderen moet af en toe eens gaan korfballen?

waarom niet...ligt eraan wat hun behoeften zijn...als ze dat willen dan wordt dat geregeld..
lijkt mij uitgesloten............................ :) laat ze maar wat vaker naar de moskee gaan en zo meer kennis vergaren ;)

...als ze daar behoeften hebben...jah waarom niet he... :)

mara

Ze kunnen ook kookcursussen volgen om zo nog meer thuis te geraken in de keuken :)

inayi

#12
Citaat van: rahna op 22/03/2005 om 19:41:20
Azul,


Hebben jullie ideeen van hoe je vrouwen die in een sociaal isolement zitten zou kunnen bereiken, en hoe krijg je hen zo ver dat ze mee doen met activiteiten (regelmatig voorlichtingen bijv.) die voor hun georganiseerd worden.

Wat vinden jullie bijvoorbeeld van het idee van deuren langs gaan en de vrouwen uit te nodigen voor een activiteit. Ikzelf heb het idee dat dit laatste nogal opdringerig over kan komen, maar wat vinden jullie hiervan??

Wanneer de echtgenoot een belemmering vormt voor de vrouw om deel te nemen aan activiteiten, hoe overtuig je hem ervan dat het verkeerd is.

(Hoe) kun je dit allemaal doen zonder veel te opdringerig te worden?

ps. ik heb geen idee of dit al eerder besproken is hier op amazigh.nl, indien dit wel het geval is, is een link naar de topic ook erg welkom


de beste manier om vrouwen te bereiken is om ze te lokken voor leerzame activiteiten (zoals voorlichting, nederlandse lessen etc. in een buurthuis of elders. wanneer je ze eenmaal binnen hebt krijg je ze langzamerhand ook warm voor andere activiteiten en cursussen.
hou ten alle tijden rekening met tijd, lokatie en kosten.
verder is het ook belangrijk dat de contactpersoon/ organisator een vertrouwelijk band met ze krijgt. Dan kan je alle kanten met ze op.
en echt geloof me, tijden zijn sterk veranderd. er zitten heel wat vrouwen bij die heel leergierig zijn en actief willen zijn.

inayi

Citaat van: mara op 24/03/2005 om 16:26:44
Ze kunnen ook kookcursussen volgen om zo nog meer thuis te geraken in de keuken :)

De meeste vrouwen zijn ware experts op het gebied van de marokkaanse keuken, dus maak je geen zorgen
nu de mannen nog :)

Rwezna

Citaat van: mara op 24/03/2005 om 16:13:40
Citaat van: athsaynou op 24/03/2005 om 16:11:50
Citaat van: mara op 24/03/2005 om 16:09:57
Ik zie altijd marokkaanse vrouwtjes op straat, meestal in groepjes. Dus hoezo isolement? Overdrijven is ook een kunst :)

Ik denk dat ze bedoelt dat ze nergens aan meedoen...
Dus een vrouwtje van 50 plus met tig kinderen moet af en toe eens gaan korfballen?

Met activiteiten bedoel ik voorlichtingen, taallessen en uitstapjes (naar musea) bijvoorbeeld.