de positie van de amazigh vrouw

Gestart door Tama, 09/03/2005 om 22:39:35

Tama

hoe staat het daarmee? speelt de cultureel achtergrond van deze vrouwen een rol betrekking tot hun maatschappelijk positie in west europa en noord afrika?

Dobry Den

Citaat van: Tama op 09/03/2005 om 22:39:35
speelt de cultureel achtergrond van deze vrouwen een rol betrekking tot hun maatschappelijk positie in west europa en noord afrika?

ja.

Laysa

"Het probleem van de re-presentatie van vrouwen is in de loop der jaren steeds radicaler gesteld. Het begrip gender lijkt dàt wel goed te kunnen: het is eerlijk over de onbepaaldheid van de centrale onderzoekstermen. Het beaamt dat mannen en vrouwen, mannelijkheid en vrouwelijkheid tekens zijn: zaken dus, die steeds iemand of iets vervangen door iets anders, die op enigerlei wijze iets afwezigs aanwezig maken.'

J.A. Vega in: Groniek, 158/159, 2002, 22.

Met andere woorden ja, vele dingen zijn beinvloedbaar voor andere zaken die daaruit voortkomen. Cultuur is ook een aspect die je kan benoemen als beinvloedbaar gedeelte.

Immers de basis is je cultuur, verleden. dat is waar je je eigen "ik" o.a. aan ontleent. Met de basis breken is erg moeilijk, het is mogelijk maar dat lijdt weer tot vage doelloosheid. (kijk alleen maar naar de negers in Amerika, ze hebben een goede baan een blanke vrouw of man maar worden toch niet geaccepteerd) ...

Als de Amazigh-vrouw weet dat haar Amazigh-erfenis veel sterke krachtige en zeer slimme vrouwen heeft geproduceerd kan dat haar ook kracht geven om zich op een bepaalde manier dingen niet op te laten dringen of te ontnemen.



Kahina

Interessant onderwerp. Laysa dat heb je mooi gezegd, vooral het einde heeft me aan het denken gezet. En ik ben tot de schandelijke conclusie gekomen dat ik helemaal niet veel weet over sterke Timazighin, behalve dan de vrouwen in mijn familie. Naast Dihya weet ik niet veel over beroemde sterke Timazighin. Wie wel meer weet hierover, please do share.

Rwezna

#4
Citaat van: Laysa op 09/03/2005 om 23:02:58
Als de Amazigh-vrouw weet dat haar Amazigh-erfenis veel sterke krachtige en zeer slimme vrouwen heeft geproduceerd kan dat haar ook kracht geven om zich op een bepaalde manier dingen niet op te laten dringen of te ontnemen.

:)


Citaat van: Kahina op 14/03/2005 om 09:08:10
Naast Dihya weet ik niet veel over beroemde sterke Timazighin. Wie wel meer weet hierover, please do share.

In 'De zusters van Scheherazade' staat daar ook wat meer over, het is geschreven door Djura. Je kunt dit boek ook in de bib lenen