Sidi Chaib uneftah

Gestart door rifman, 06/03/2005 om 23:22:21

abrid

Persoonlijk komt dit denk ik door invloeden van de Fatimiden in de Rif regio. Deze was een Sjitische groepering die vanuit Tlemcen Arif inging. Mischien ook daarom zoveel Imrabden in Arif.

abrid

Soufisme, Dhikru Allah-het constant gedenken van God tot men in trance raakt.

Sa3ieD

Citaat van: rifman op 08/03/2005 om 15:43:29
Ja dat klopt. Een oude Awayigher zei vandaag tegen mij: "als je er niet geweest bent dan kom je er niet vandaan". Ik ben er wel geweest al weet ik weinig meer van. Ik weet wel dat er een schaap geslacht is en dat de meisjes zongen.

daarom is hij dus geliefd bij Imedyazen!

het is wel apart dat Imazighen een Amrabed hebben voor de muziek. terwijl juist veel stromingen in de islam de muziek verbieden. Je ziet hierin ook de invloed van het sufisme terug.  Het sufisme werd onderdrukt en soms van ketterij beschuldigd. Totdat de Amazigh dynasty Almohads aan de macht kwam. Het was het begin van de herleving. Sufisme is een mystieke stroming. Een flexiebel en liberale stroming. Je komt ze overal tegen, muziek is een van haar iegenschappen. Van Pakistan, denk aan die bekende 'dikke' zanger, turkije zoals bij die draaiende mannen met rok, of in rondjes dansende Irifiyyen. De belijders, die eenheid met god izoeken , raken daarbij n extase.
Het sufisme heeft ook de meeste islamitische filosofen voorgebracht, ik noem er een paar:

De eerste belangrijke soefi was een vrouw, namelijk: Rabi'ah al 'adawiyah. Geboren in Basra (Irak) en verkocht als slavin. (717 - 801)

Al-Hallaj, geboren in Iran (perzie). Hij deed uitspraken die voor orthodoxe moslims onaanvaardbaar waren. (858 - 922)

Al Ghazali (1058 - 1111)

Rumi, de soefidichter geboren in Afganistan en schreef in het Perzisch. Verhuisde met zijn ouders aan Anatolie. (1207 - 1273)

Bron: Burns, K (2004), Oosterse filosofie, Elmar: Rijswijk



Hadou

Als je er naar toe wilt, hoef je niet voor diegen die daar ligt te gaan.. maar voor de natuur.. tamsamane is prachtig.. bergen , zee, bossen,  nog steeds in de staat van de tijd van ADAM en EVA..

Snelweg?? hahaa/.. A 1..  ja .. die komt eraan.. tussen Elhouciema en Nador.. Dat werd tijd.. dat gebied was ontoegangbaar voor auto s..

Maysa

Heb vorige zomer dit wonderschone gebouw van een afstand kunnen bewonderen. Trouwens, heeft Mudrus niet over Sidi Caib Uneftah gezongen?