Hoofdmenu

toegeven of opgeven

Gestart door igwentje, 28/02/2005 om 21:53:49

*****

Was vandaag op NMO. Er hadden mensen geschreven die niet joods en niet moslim waren, of ze ook mochten meedoen.
Toen zei een organisator dat dat mocht, maar alleen na besnijdenis (grapje)

Mooi initiatief.

ameziane

Dat initiatief is van de Ahmadiyya-beweging. Die willen zich als de liberale Moslims voorstellen, in plaats maar altijd(in hun ogen) die 'conservatieve' die naar buiten komen.

Ik ben voor dialoog, maar die club vertegenwoordigt een minderheid van de Moslims, voorzover je hen als zodanig kunt benoemen.

Inherent aan de nieuwe bijbelvertaling hebben zij ook maar een vrije vertaling van de Koran geproduceerd.

IIAwaryagherII

#62
Citaat van: MohamedUK op 09/03/2005 om 15:22:59
Citaat van: IIAwaryagherII op 08/03/2005 om 04:10:48

Daar gaat het om en niet om de sallat, de roedoe, zakkaat etc, want die zijn behouden en duidelijk bewijsbaar!

dus wat bedoel je met "duidelijk bewijsbaar"? wil je onderscheid gaan maken in de de personen die hadith hebben doorgeveven? Zoals er boven staat, er is al een duidelijk systeem in plaats die hadith als sahih of daif kan bestempelen, als een hadith over weet ik veel wat dezelfde test heeft doorstaan als een hadith over wudu, dan is die hadith sahih.


Dan toch maar voor de laatste keer, want ik besef me dat een persoon die weigerd je te begrijpen je ook nooit zal begrijpen.
De sallat en de ruwdoe, en het vasten en de hazj, zijn allen duidelijk bewijsbaar daar deze de best bewaarde tradities zijn.
De hadiths daarentegen zijn vele malen gevoegd en velen zijn er juist van verwijderd onder het mom van ongeloofwaardigheid.
Maar de sallat werd niet als in theorie of mond op mond alleen overgebracht maar werd gepraktizeerd, en dus als daad is deze bewijsbaar en duidelijk waarneembaar.
De hadiths zijn in tegenstelling tot deze vele eeuwen later verteld door mensen, die op hun beurt het hoorden van mensen etc etc etc 3 of meer eeuwen terug.
Je kan moeilijk ontkenning dat ook de verbeelding kan meespelen in deze en dat mensen mischien dingen erbij verzonnen hebben, of juist weg gelaten hebben.
Al met al kan je deze nooit een gelijkwaardige waarde en erkenning en betrouwbaarheid toekennen als bv de Koran.
Jij als soeniet gooit alles op een hoopje, ik als een niet soeniet houd dingen van elkaar gescheiden.
Mij intresseerd het niets wat mohammed(vzm) droeg of baard had of niet, of boerde na het eten of niet.
Ik richt me eerder meer op God en thats all.
Ieder zn weg en daarmee sluit ik mn bijdrage aan deze topic.
In vrede!