Hoofdmenu

toegeven of opgeven

Gestart door igwentje, 28/02/2005 om 21:53:49

AdamX

je heb tinderdaad ook ahadith die zwaak zijn en geen bertrouwe bron hebben
maar das geen reden om alle andere betrouwbare ahadiths te verwerpen.

volgens mij zijn er regels voor he\oe je een betrouwbare hadith kan onderscheiden van een zwake

Dora

klopt adamx  (voor de geintereseerden, hoef dus geen commentaar)

hadietgeleerden maakten de volgende indeling op grond van overleveraarsketen

hadieth moetawaatir; overlevering van een groot aantal overleveraars wiens overeenstemming op een leugen ondenkbaar is. dit is een overlevering die zekerheid geeft en overleveraarsketen loopt in iedere periode onafgebroken tot aan de profeet

hadieth ahaad; een overlevering waarvan het aantal overleveraars (aanzienlijk) minder is dan bij de moetawaatir overlevering. het is verdeeld in veel onderverdelingen, we beperken ons tot de volgende;

* hadieth mash-oer; een (bekende) overlevering die door minstens drie personen is overleverd in iedere fase
*hadieth aziez;een overlevering die door minstens twee personen overleverd in iedere generatie
*hadieth gharieb; als een isnaad een enkele overleveraars had of door de gehele keten van overleveraars - na de metgezellen- of in welke fase dan ook.

de hadiethgeleerden hebben ook qua betrouwbaarheid van de overleveringen onderscheid gemaakt;

hadieth sahih; authentiek. dit is de sterkste hadieth en is door oprechte, betrouwbare en waarheidsgetrouwe personen overgeleverd die voldoen aan de hoogste criteria qua geheugen en onafgebroken keten die terugloopt tot aan de profeet.

hadieth hasan; goed. dit is een goede hadieth waarvan de overleveraars oprechte, betrouwbare en waarheidsgetrouwe peronen zijn, maar waarvan de overleveraars, in vergelijking tot de overlevraars van de sahih hadieth, zwakkere geheugen hebben, maar de rest van de voorwaarden blijven hetzelfde.

hadieth daief; zwak. een hadieth waarvan de overleveraars niet betrouwbaar zijn en hun oprechtheid en waarheidsgetrouwheid twijfelachtig is. het kan ook zijn dat ze bekend stonden om hun slechte geheugen of als het bekend is dat een overlevraar niet degene ontmoet heeft van wie hij schijnt te hebben overgeleverd of als een van de overleveraars is weg gelaten of afkeurenswaardig en verwijtbaar is. deze overlevring voldoet dus niet aan de conditie die vereist zijn voor de sahih of hasan en kan niet worden beschouwd als een echte overlevring van de profeet vzmh, en kan dus niet worden gebruikt om een punt betreffende de islamitische wetgeving te bewijzen. een wet of handeling die gebaseerd is op zo'n overlevring wordt als onjuist beschouwd.

hadieth maudoe': verzonnen. dit is een vorm van een hadieth daief. dit is een overlevring waarvan de overeleveraars een bewezen leugenaar is betreffende hadieth.


sraam

Kamal25

Wat je hier allemaal zegt wil dan nog steeds niet zeggen dat alle hadith ook waar zijn. Lees het boek van Fatima Mernissi er maar op na.

-----------------------------------

;D Azulist 4 Life ;D

IIAwaryagherII

Citaat van: AdamX op 06/03/2005 om 21:48:09
je heb tinderdaad ook ahadith die zwaak zijn en geen bertrouwe bron hebben
maar das geen reden om alle andere betrouwbare ahadiths te verwerpen.

volgens mij zijn er regels voor he\oe je een betrouwbare hadith kan onderscheiden van een zwake
Zoals ik aangaf adamX is deze hadith sahih(boukharie).
Dat LL deze aanzag voor da3ief is een foutje van haar, maar ik zeg je als je vele andere ziet die ook sahieh zijn, ga je pas raar van opkijken.
Feit is en blijft en dat geld ook voor LL, dat imaam moslim een leerling van Boukharie, hadiths heeft gevoegd die eerder door boukharie als onbetrouwbaar gezien zijn.
Bovendien moge duidelijk zijn dat god ons opdroeg hem te volgen en niet mohammed en dat zou genoeg moeten zijn voor de ware moslims.
Die sektarische bewegingen als sharia, soenna, soffisme,quraaniën etc etc die bestonden ten tijde van de profeet helemaal niet, en deze zijn er alleen maar om verdeeldheid te zaaien.
Er is namelijk één islam en als er bewijzen zijn, wie zou deze dan durven tegenspreken en dus waarom die verdeeldheid.
Een islam met aan het hoofd de Koran en niet een mens als mohammed, gevolgd door dan pas de profeet als tweede na God.
Wel leuk LL dat je bij voorbaat iets uit mn handen als da3ief beschouwd ;D
Zo sahieh als jou schoonheid  a lopende dame ;)
Azul.

Dora

Citaat van: IIAwaryagherII op 06/03/2005 om 22:51:22
Citaat van: AdamX op 06/03/2005 om 21:48:09
je heb tinderdaad ook ahadith die zwaak zijn en geen bertrouwe bron hebben
maar das geen reden om alle andere betrouwbare ahadiths te verwerpen.

volgens mij zijn er regels voor he\oe je een betrouwbare hadith kan onderscheiden van een zwake
Zoals ik aangaf adamX is deze hadith sahih(boukharie).
Dat LL deze aanzag voor da3ief is een foutje van haar, maar ik zeg je als je vele andere ziet die ook sahieh zijn, ga je pas raar van opkijken.
Feit is en blijft en dat geld ook voor LL, dat imaam moslim een leerling van Boukharie, hadiths heeft gevoegd die eerder door boukharie als onbetrouwbaar gezien zijn.
Bovendien moge duidelijk zijn dat god ons opdroeg hem te volgen en niet mohammed en dat zou genoeg moeten zijn voor de ware moslims.
Die sektarische bewegingen als sharia, soenna, soffisme,quraaniën etc etc die bestonden ten tijde van de profeet helemaal niet, en deze zijn er alleen maar om verdeeldheid te zaaien.
Er is namelijk één islam en als er bewijzen zijn, wie zou deze dan durven tegenspreken en dus waarom die verdeeldheid.
Een islam met aan het hoofd de Koran en niet een mens als mohammed, gevolgd door dan pas de profeet als tweede na God.
Wel leuk LL dat je bij voorbaat iets uit mn handen als da3ief beschouwd ;D
Zo sahieh als jou schoonheid  a lopende dame ;)

Azul.

hahahahaha...qa chek temchoum...

he als je meer hadieth's hebt stuur ze naar deze soenniet :P...ben gek op hadieths...

toedeloe

Samariaan

#50
Citaat van: IIAwaryagherII op 06/03/2005 om 19:57:12

We hebben het over tradities motje, of ben je net wakker.
De hadith spreek veelvuldig de koran tegen en kom mij niet vertellen dat jij dan de hadith verkiest boven de koran.
Bovendien weet iedereen hoe betrouwbaar de hadith is, vele eeuwen later gaat een Iran wonende mannetje genaamd boekharie even op zoek naar de hadiths.
Hij heeft vele hadiths over de toonbank gegooid en zn latere pupil genaamd moslim heeft hadiths toegevoegd die boekharie eerder afwees.
Bovendien is er spraken van niet geschreven hadiths, dus letterlijk pietje zei tegen hans, dat joke gehoord heeft van fred, dat willem wel eens koffie dronk na de maaltijd.
Alleen gaat dit soms vele generaties terug bij de hadiths.
Dus tsja lekker betrouwbaar.

je bent vaag. Je komt een hadith tegen die jezelf niet begrijpt, en je besluit maar de hele boel te verwerpen. Een tamelijk gemazuchtige notie als je het mij vraagt.
Als je een vraag hebt omtrend islam leg je de volgende weg af:
1) Quran
2) Hadith
en als deze geen antwoord kunnen geven als laatste resort
3) Ijtihad (concensus van geleerden, jurispundentie)

Zoals LL samenvatte er is een tamelijk uitgebreid systeem om authentieke hadith te waarborgen, en ja believe it or not Allah heeft ons opgedragen om de profeet te volgen en naar hem te luisteren om precies te weten te komen wat haram, halal, het beste is voor ons, of minder goed is voor ons. En als je al vraagtekens zet bij mensen zoals Bukhari en Muslim, dan zo ik maar heel veel vragen stellen bij het aankomende fajr gebed:
- hoe moet die wudu dan wel?
- met welke surat moet ik dan beginnen?
- hoe eindig ik mijn gebed?
en ga zo maar door; ga je een lastige tijd tegemoet als moslim.

IIAwaryagherII

Citaat van: MohamedUK op 08/03/2005 om 01:13:13
Citaat van: IIAwaryagherII op 06/03/2005 om 19:57:12

We hebben het over tradities motje, of ben je net wakker.
De hadith spreek veelvuldig de koran tegen en kom mij niet vertellen dat jij dan de hadith verkiest boven de koran.
Bovendien weet iedereen hoe betrouwbaar de hadith is, vele eeuwen later gaat een Iran wonende mannetje genaamd boekharie even op zoek naar de hadiths.
Hij heeft vele hadiths over de toonbank gegooid en zn latere pupil genaamd moslim heeft hadiths toegevoegd die boekharie eerder afwees.
Bovendien is er spraken van niet geschreven hadiths, dus letterlijk pietje zei tegen hans, dat joke gehoord heeft van fred, dat willem wel eens koffie dronk na de maaltijd.
Alleen gaat dit soms vele generaties terug bij de hadiths.
Dus tsja lekker betrouwbaar.

je bent vaag. Je komt een hadith tegen die jezelf niet begrijpt, en je besluit maar de hele boel te verwerpen. Een tamelijk gemazuchtige notie als je het mij vraagt.
Als je een vraag hebt omtrend islam leg je de volgende weg af:
1) Quran
2) Hadith
en als deze geen antwoord kunnen geven als laatste resort
3) Ijtihad (concensus van geleerden, jurispundentie)

Zoals LL samenvatte er is een tamelijk uitgebreid systeem om authentieke hadith te waarborgen, en ja believe it or not Allah heeft ons opgedragen om de profeet te volgen en naar hem te luisteren om precies te weten te komen wat haram, halal, het beste is voor ons, of minder goed is voor ons. En als je al vraagtekens zet bij mensen zoals Bukhari en Muslim, dan zo ik maar heel veel vragen stellen bij het aankomende fajr gebed:
- hoe moet die wudu dan wel?
- met welke surat moet ik dan beginnen?
- hoe eindig ik mijn gebed?
en ga zo maar door; ga je een lastige tijd tegemoet als moslim.
Wat een bla bla zeg, hoe vaak moet ik nou het zelfde blijven zeggen tegen sommigen, eer zij snappen dat het volgen van mohammed als persoon ten einde was na zn dood.
Ons rest slechts Allah(swt) te volgen, want zij die hem als persoon volgden zijn zelf tot die conclusie gekomen na de dood van de profeet.
Zie de oproep van aboe bakker siediek, goschie wil je een virtuele mohammed volgen of een die je zelf in je fantasie beleeft en ziet?
Raar verhaal, je volgd met de hadiths gedachten van anderen dan de profeet, daar het vele eeuwen later bijeen gerapen is, waarbij het van persoon op persoon gebracht werd, en meeste mondeling ook nog.
Ach al die bullshit van soenieten die zich de opper moslims noemen, en shiëten en die zooi, is een illegale bende want er is één islam die van de koran en met soms een aanvullen uit de hadith als deze rechtstreeks van de profeet zelf kwamen.
Nogmaals het probleem is bij overleveringen van anderen die weer van anderen hoorden dat een ander heeft gehoord dat een ander dacht dat de profeet zei: bla bla bla
Daar gaat het om en niet om de sallat, de roedoe, zakkaat etc, want die zijn behouden en duidelijk bewijsbaar!
Jij praat over iets anders, of je snapt of wilt geoon niet snappen wat ik schrijf.

Ps please naast begrijpend lezen kan je ook geen gedachten lezen, laat aub die domme opmerkeringen bij je ok.
Jij weet niet wanneer ik pas ging twijvelen aan bepaalde hadiths, het waren er in ieder geval niet 1 of 2!

Dora

awaycher als jij vraagtekens hebt bij hadiets dan moet ik je aanvullen dat ik zelfs vraagtekens hebt bij bepaalde soeraths > in de koraan<.....

het is dus ook helemaal niet erg om vraagtekens te hebben, maar probeer antwoorden te zoeken in plaats te blijven steken bij de vragen.

ik heb meerdere malen aangekaard dat er zat hadiets zijn die niet als " bron"  gezien mogen worden.

en als je je hadieths sahih verwerpt omdat het dus via via is gegaan dan kan je ook zeggen dat je de koraan zou moeten verwerpen nu rasoul sws het niet zelf (en in die tijd) heeft geschreven....dezelfde mensen die de koraan hebben gebundeld hebben vele hadieths doorgegeven....

sraam i3zzen

IIAwaryagherII

Citaat van: L_L op 08/03/2005 om 12:17:34
awaycher als jij vraagtekens hebt bij hadiets dan moet ik je aanvullen dat ik zelfs vraagtekens hebt bij bepaalde soeraths > in de koraan<.....

het is dus ook helemaal niet erg om vraagtekens te hebben, maar probeer antwoorden te zoeken in plaats te blijven steken bij de vragen.

ik heb meerdere malen aangekaard dat er zat hadiets zijn die niet als " bron"  gezien mogen worden.

en als je je hadieths sahih verwerpt omdat het dus via via is gegaan dan kan je ook zeggen dat je de koraan zou moeten verwerpen nu rasoul sws het niet zelf (en in die tijd) heeft geschreven....dezelfde mensen die de koraan hebben gebundeld hebben vele hadieths doorgegeven....

sraam i3zzen

azul dame,
De koran was van begin af aan geschreven en genoteerd, dit was een rechtstreekse opdracht van de profeet.
De hadiths bestaan soms uit geschreven wetten of regels die de profeet in zn eigen naam opdroeg aan de mensen, en niet in naam van een god.
Maar hoofdzakelijk zijn de hadiths geruchten en verhalen die mogelijkerwijs plaatsgevonden hebben, overgebracht van persoon op persoon.
een ding moet je nooit uit het oog verliezen, en dat is het verbeeldings vermogen van de mens zelf.
Start vandaag een verhaal en over 3 of 4 generaties zal er weinig over blijven van jou orginele verhaal.
Vergeten stukken, of stukken die erbij verzonnen zijn, is mensenlijk en niets nieuws.
Een wezenlijk verschil dus LL, één kan je niet met een ander vergelijken.
De betrouwbaarheid niveau word duidelijk tentoongesteld door de verzamelaar, oa boukharie en moslim, die vele hadiths naar het land der fabelen verwezen ;)
Laat staan een weldenkend mens als ik en jou :)

Azul.

IIAwaryagherII

Citaat van: L_L op 08/03/2005 om 12:17:34
awaycher als jij vraagtekens hebt bij hadiets dan moet ik je aanvullen dat ik zelfs vraagtekens hebt bij bepaalde soeraths > in de koraan<.....

het is dus ook helemaal niet erg om vraagtekens te hebben, maar probeer antwoorden te zoeken in plaats te blijven steken bij de vragen.

ik heb meerdere malen aangekaard dat er zat hadiets zijn die niet als " bron"  gezien mogen worden.

en als je je hadieths sahih verwerpt omdat het dus via via is gegaan dan kan je ook zeggen dat je de koraan zou moeten verwerpen nu rasoul sws het niet zelf (en in die tijd) heeft geschreven....dezelfde mensen die de koraan hebben gebundeld hebben vele hadieths doorgegeven....

sraam i3zzen

azul dame,
De koran was van begin af aan geschreven en genoteerd, dit was een rechtstreekse opdracht van de profeet.
De hadiths bestaan soms uit geschreven wetten of regels die de profeet in zn eigen naam opdroeg aan de mensen, en niet in naam van een god.
Maar hoofdzakelijk zijn de hadiths geruchten en verhalen die mogelijkerwijs plaatsgevonden hebben, overgebracht van persoon op persoon.
een ding moet je nooit uit het oog verliezen, en dat is het verbeeldings vermogen van de mens zelf.
Start vandaag een verhaal en over 3 of 4 generaties zal er weinig over blijven van jou orginele verhaal.
Vergeten stukken, of stukken die erbij verzonnen zijn, is mensenlijk en niets nieuws.
Een wezenlijk verschil dus LL, één kan je niet met een ander vergelijken.
De betrouwbaarheid niveau word duidelijk tentoongesteld door de verzamelaar, oa boukharie en moslim, die vele hadiths naar het land der fabelen verwezen ;)
Laat staan een weldenkend mens van tegenwoordig :)

Azul.

*****

Behalve Koran en hadith is er, volgens de Koran zelf, nog een bron van kennis. Bij twijfel over bepaalde zaken, mag de Moslim vragen aan de Joden en Christenen wat ze op basis van God Woord in eerdere eeuwen al hebben geleerd. Het staat er echt maar ik weet niet of hieraan bijzonder veel gehoor wordt gegeven.

Dora

Citaat van: m7 op 09/03/2005 om 07:22:10
Behalve Koran en hadith is er, volgens de Koran zelf, nog een bron van kennis. Bij twijfel over bepaalde zaken, mag de Moslim vragen aan de Joden en Christenen wat ze op basis van God Woord in eerdere eeuwen al hebben geleerd. Het staat er echt maar ik weet niet of hieraan bijzonder veel gehoor wordt gegeven.

heb vandaag in de spits gelezen dat er een aantal moslims cursus jodendom zullen gaan volgen en een aantal joden islam cursus om beter op de hoogte te zijn van elkaars religie. het is dat ik een te drukke schema heb en ik het pas vandaag wist (beginnen namelijk al op 15 maart)..anders had ik me echt aangemeld.

awaycher zal vanavond je de procedure wel vertellen!!!

sraam

Samariaan

Citaat van: IIAwaryagherII op 08/03/2005 om 04:10:48

Daar gaat het om en niet om de sallat, de roedoe, zakkaat etc, want die zijn behouden en duidelijk bewijsbaar!

dus wat bedoel je met "duidelijk bewijsbaar"? wil je onderscheid gaan maken in de de personen die hadith hebben doorgeveven? Zoals er boven staat, er is al een duidelijk systeem in plaats die hadith als sahih of daif kan bestempelen, als een hadith over weet ik veel wat dezelfde test heeft doorstaan als een hadith over wudu, dan is die hadith sahih.


*****

[quote author=L_L link=topic=5342.
heb vandaag in de spits gelezen dat er een aantal moslims cursus jodendom zullen gaan volgen en een aantal joden islam cursus om beter op de hoogte te zijn van elkaars religie. het is dat ik een te drukke schema heb en ik het pas vandaag wist (beginnen namelijk al op 15 maart)..anders had ik me echt aangemeld.

awaycher zal vanavond je de procedure wel vertellen!!!

sraam
Citeer

Ja leuk he? Ik hoorde erover op de radio. In Den Haag toch? Toen ik het hoorde werd ik helemaal blij.
Superinitiatief.  Leuk dat je er nog even op wijst.  Tannemirt

Dora

ik heb het ook van de radio inderdaad, alleen dacht ik dat het in adam was..maar kan t dus verkeerd hebben.

vind het echt een super intitiatief..en hoop dat het vervolgd zal worden en op tijd doorgegeven wordt..

sraam