Hoofdmenu

kinderen op school

Gestart door karin, 18/02/2005 om 14:35:57

Isefrawen



wij zijn Turken joh... je zit bij de verkeerde afdeling lijkt mij...

Isefrawen


karin

Echt,je humor is goed.Schiet er helaas niet echt mee op.
Toch bedankt voor je meedenken en wijze raad

Isefrawen



als elke ouder zoiets aan zijn kinderen meegeeft zullen er op school ook geen problemen zijn lijkt mij... maar goed, dat zou de perfecte wereld zijn...

op welk gebied zou je dan meer interaktie willen krijgen?

karin

Kijk,ik vind dat ik niet alles aan school kan overlaten maar heb geen idee of ik een marokkaanse moslimmoeder met kind bij mij thuis kan uitnodigen.Als ik daarmee als zo'n stomme vraag stel zijn we nog verder van huis.Het is lastig omdat we hier nog maar 1 jaar wonen en ik de kinderen en moeders nauwelijks ken omdat de kinderen veelal alleen naar school komen.

mouslati

Hoi Karin,

Let er eens op of je Marokkaanse moeders opmerkt die Nederlands kunnen spreken. Je kunt dan in ieder geval met een moeder je zorgen bespreken. Over het algemeen zul je denk ik geen rare, of nare opmerkingen krijgen. Wij (marokkaanse moeders) willen ook dat het klikt tussen onze kinderen onderling. Misschien leeft het gevoel dat jij hebt ook wel bij deze moeders. Van het een komt het ander, en voor je het weet heb je leuk contact met verschillende moeders.

Taal is wel erg belangrijk. Mijn kinderen nemen vaak vriendinnetjes of gaan zelf bij iemand spelen, en ik merk dat die moeders het prettig vinden dat ze met je kunnen praten en ook gewoon dingen kunnen vragen. Er zijn wat andere marokkaanse moeders die niet of weinig Nederlands spreken en op een of andere manier worden die zelden tot nooit aangesproken door een Nederlandse moeder. Die kinderen spelen ook niet met elkaar. Dit vind ik erg jammer, want ondanks het taalprobleem vinden die moeders het ook leuk als er eens een keer een Nederlands kindje komt spelen en andersom.

karin

dank je wel Mouslati,
hier heb ik wat aan.Moet ik dus toch het moment afwachten waarop wij moeders elkaar kunnen treffen.Een ouderavond of zo want zoals eerder gezegd,de jongens gaan eigenlijk altijd zelfstandig naar school.

Samariaan

Citaat van: lopende_lach op 18/02/2005 om 16:04:14
2 gezinnen ruilen van "vrouw" voor een bepaalde perioden. het kan dus zo zijn dat een vegatarische vrouw bij een fastfood familie terucht komt :)..is soms echt grappig om te zien..maar kan ook heel emotioneel worden...omdat sommige het niet meer aankunnen..nu hoeft dat natuurlijk niet zo erg bij jullie te zijn..

maar stel je neemt een marokkaans kind een weekend bij je in huis en een marokaans familie een nl kind...leren elkaar kennen..misschien dat ze anders tegen dingen gaan aankijken...

haha ik ken t onder de naam "wife swop" is zeker lachen ;)

mouslati

Een ouderavond zou dan meer een "ontmoetingsavond" moeten zijn. Want op een officieele ouderavond komen sowieso niet zo ontzettend veel mensen op af (de statuten van de school zijn nooit zo interessant) en zomaar in de groep gooien dat er problemen zijn tussen Nederlandse en Marokkaanse kinderen is ook olie op het vuur gooien. Een informele ontmoetingsavond waarin je echt zelf met de ouders kunt praten lijkt mij wat effectiever. Ik hoop dat het wat wordt, want de sfeer op een school is erg belangrijk.

Dora

Citaat van: karin op 18/02/2005 om 16:10:49
lopende lach.
Geweldig leuk idee.Moet nu nog een "slachtoffer"zien te vinden en kijken of mijn kinders er aan mee willen werken.Vele vraagtekens.Je hoort nog.NIet zo een,twee,drie uit te voeren

ik zie het niet als slachtoffer, het is juist harstikke leuk. weet nog toen ik op de middelbare school op het lyceum zat toen kwamen er een paar jappaners naar nl toe en je kon je opgeven als "opvanggezin"...1 van hen bracht dus de periode bij je thuis door...en daarna zouden een aantal van ons naar japan gaan (mocht niet van paps :( )...maar is echt heel leuk.

wat wij op school ook doen is "huisbezoeken"...maar dit is dan voor de leerkracht. misschien dat het ook leuk is vor de ouders onderling. ga bij elkaar op de koffie (thee mag ook). voordat de ouders namelijk geen contacten met elkaar hebben zullen de kinderen dat ook niet doen. als een kind opgroeit met veel informatie over andere culturen zullen deze eerder met "andere culturen" omgaan, dan wanneer een oer hollandse gezin zich alleen focussed op het "hollands zijn"...dit geldt overgens ook voor de niet hollanders!!!

Dora

Citaat van: MohamedUK op 18/02/2005 om 17:09:08
Citaat van: lopende_lach op 18/02/2005 om 16:04:14
2 gezinnen ruilen van "vrouw" voor een bepaalde perioden. het kan dus zo zijn dat een vegatarische vrouw bij een fastfood familie terucht komt :)..is soms echt grappig om te zien..maar kan ook heel emotioneel worden...omdat sommige het niet meer aankunnen..nu hoeft dat natuurlijk niet zo erg bij jullie te zijn..

maar stel je neemt een marokkaans kind een weekend bij je in huis en een marokaans familie een nl kind...leren elkaar kennen..misschien dat ze anders tegen dingen gaan aankijken...

haha ik ken t onder de naam "wife swop" is zeker lachen ;)
klopt..is ook de engelse versie..persoonlijk vind ik die leuker...net als supernanny :)

Isefrawen



dit was dus de raad waar je naar op zoek was... :P

dacht dat je al zo ver was :D

karin

Lopende poes,
het laatst dat je schreef wilde ik proberen.Persoonlijk kontakt met ouders.Zoals ik eerder schreef ,zijn kinderen relaxter met elkaar als de ouders elkaar"kennen".
Er komt vast een moment waarop ik een ingang vind en ik kan misschien zoiets als een thema dag met de school organiseren waarop veel ouders komen.

karin

Jonash Icf,
dank voor al je reakties so far.Misschien ben ik ongeduldig en wil ik inderdaad te snel een goede omgang met iedereen.We hebben in Suriname gewoond en weten dus dat het mogelijk is.De kinderen zaten met creolen,chinezen,hindoestanen,javanen en noem maar op in de klas.Ze hebben gespeeld met boslandcreolen en indianen en het "anders"zijn van elke groep was geen issue.Nu hebben ze daar een langere tijd al met elkaar geleefd en is er veel  meer ruimte en natuurlijk zijn ook daar konflikten.Toch waren dat volgens mij meer konflikten van persoonlijke aard en niet zo zeer van een heel groep tegen een andere groep.