Hoofdmenu

Baarmoederhalskanker

Gestart door Idir, 24/01/2005 om 18:25:43

Idir

Op TV-West zag ik vandaag een reportage over de opkomst van (allochtone) vrouwen bij de 5-jaarlijks baarmoederhalskanker controle. Hieruit bleek dat allochtone vrouwen in het algemeen en de Marokkaanse vrouwen in het bijzonder nauwlijks op de deze oproepen reageerden.



Mijn vraag is nu hoe bekend is deze ziekte bij de Marokkaanse vrouwen en wordt er over gesproken door de vrouwen onderling??

Handige link!! : http://www.kwfkankerbestrijding.nl/content/pages/AlgemeenLR.html

http://www.diagnose-kanker.nl/soorten/baarmoederkanker.htm

Tamza

Ik heb er wel van gehoord uiteraard, maar toen ik het net aan mijn moeder vroeg wist ze van niets. Noch ik, noch mijn zussen en moeder hebben ooit een oproep gekregen voor een uitstrijkje. We hebben het er tot vandaag ook nooit over gehad.

Ik heb trouwens een keer gehoord dat er een verhoogde kans op baarmoederhalskanker is als je partner niet besneden is.

mouslati

Je krijgt vlgns mij na een bepaalde leeftijd automatisch een oproep. Mijn moeder en zus hebben 'm wel een keer gekregen en zijn idd niet geweest. Het blijft toch een soort schaamtegevoel om bij de dokter in een niet echt comfortabele houding een uitstrijkje te laten maken. Dat schaamtegevoel is vaak groter dan het idee dat je misschien wel ziek bent. 'k ben met mijn oma wel eens bij de gynacoloog geweest, er moest iets gedaan worden en dat zou vaginaal moeten gebeuren. Nou echt niet, ze piekerde er niet over om een kerel aan haar te laten zitten.

Ik begrijp het wel, nogmaals als je bent opgegroeit met het idee dat je je continue moet bedekken voor vreemden, dat er over sommige lichaamsdelen niet gesproken wordt, dan is een uitstrijkje laten maken een hele moeilijke stap.

Tamza

Mouslati, dus het gebeurd ook nog eens door een vent? Geen wonder dat die vrouwen dat niet doen. Ik vind het al naar als een vrouw mijn lichaam zou onderzoeken.

Idir

Citaat van: Tamza op 24/01/2005 om 19:06:11
Ik heb er wel van gehoord uiteraard, maar toen ik het net aan mijn moeder vroeg wist ze van niets. Noch ik, noch mijn zussen en moeder hebben ooit een oproep gekregen voor een uitstrijkje. We hebben het er tot vandaag ook nooit over gehad.

Ik heb trouwens een keer gehoord dat er een verhoogde kans op baarmoederhalskanker is als je partner niet besneden is.

De kans dat een vrouw welke een besneden partner b.m.halskanker kan krijgen is inderdaad kleiner dan wanneer een man niet besneden is. ( http://www.achmeahealth.nl/mednet/mednet.php?type=showdoc&id=7256 )

En wat ik begrepen heb uit dat programma is dat vrouwen pas vanaf hun 35e levensjaar een oproep krijgen. Daarom heb jij nog geen oproep gehad a Tamaza.... ;)

mouslati

Ja Tamza, helaas is het meerendeel van de gynacologen MAN. Ik heb drie kinderen en die zijn ook "gehaald" door een mannelijke gynaecoloog. Dan moet ik er bij zeggen dat als je moet bevallen je het niet veel intreseert, maar later voor nacontrole's of wat dan ook dan voel je je echt "te kijk". Raar want het is gewoon zijn werk, maar toch het is gewoon niet prettig.

Dus daarom kan ik me wel voorstellen dat wat oudere vrouwen hier al helemaal niet om staan te springen.

Tamza

Citaat van: Idir op 24/01/2005 om 19:33:01
De kans dat een vrouw welke een besneden partner b.m.halskanker kan krijgen is inderdaad kleiner dan wanneer een man niet besneden is. ( http://www.achmeahealth.nl/mednet/mednet.php?type=showdoc&id=7256 )

En wat ik begrepen heb uit dat programma is dat vrouwen pas vanaf hun 35e levensjaar een oproep krijgen. Daarom heb jij nog geen oproep gehad a Tamaza.... ;)

En dan wil Hirsia Ali nog besnijdenis van mannen tegengaan.


Tamza

Citaat van: mouslati op 24/01/2005 om 19:33:08
Ja Tamza, helaas is het meerendeel van de gynacologen MAN. Ik heb drie kinderen en die zijn ook "gehaald" door een mannelijke gynaecoloog. Dan moet ik er bij zeggen dat als je moet bevallen je het niet veel intreseert, maar later voor nacontrole's of wat dan ook dan voel je je echt "te kijk". Raar want het is gewoon zijn werk, maar toch het is gewoon niet prettig.

Dus daarom kan ik me wel voorstellen dat wat oudere vrouwen hier al helemaal niet om staan te springen.

Ja, ik denk dat mij het op dat moment ook niet zoveel zou kunnen schelen. Een uitstrijkje zou ik ook wel laten doen door een man, het gaat immers om je gezondheid. Het blijft een naar gevoel, maar ja, in het kader van preventie zou ik daar niet moeilijk over doen. Maar ik begrijp wel zeker dat oudere vrouwen daar wel erg veel problemen mee zouden hebben. Sommige vrouwen weigeren zelfs een hand te geven aan hun dokter. Het is eigenlijk stom, maar die schaamte-cultuur zit er bij veel vrouwen wel diep in.

Rwezna


Bij mij in de omgeving zullen vrouwen helaas ook niet zo snel gehoor geven aan zo een oproep, denk ik, ze voelen zich niet op hun gemak en wanneer een vrouw niet weet hoe dat alles precies in zijn werking gaat en de taal niet beheerst zodat ze rechtstreeks zou kunnen vragen wat ze wil, maakt dat het er niet makkelijker op. Voor een vrouw die er wel mee bekend is en de taal beheerst is het al vervelend laat staan wanneer het je vreemd is.
Misschien dat t zou helpen wanneer het onderzoek gedaan zou worden door vrouwelijke turkse/ marokkaanse gyneacoloog?

ik kwam een keer een vrouw tegen in de wachtkamer van de huisarts, zij had net zo een oproep gekregen en kwam om toelichting vragen. Toen ik het voor haar had vertaald liet ze al meteen weten dat ze er niet naartoe zou gaan,

Verder kan ik me niet herinneren dat mijn moeder zo een oproep heeft gehad,

Dobry Den

#9
Citaat van: restless op 24/01/2005 om 23:45:17
Misschien dat t zou helpen wanneer het onderzoek gedaan zou worden door vrouwelijke turkse/ marokkaanse gyneacoloog?

Lijkt me niet de juiste ontwikkeling. Onderzoek moet gedaan kunnen worden door mannen en autochtonen. Het is hun vak, waarbij ze er professioneel mee omgaan.

Geneacologisch onderzoek zal waarschijnlijk altijd een nare ervaring blijven of het nu gedaan wordt door een man of een vrouw. Misschien dat je als vrouw je meer onwenning voelt als het uitgevoerd wordt door een man, maar het gaat hier om een psychologische drempel. Een drempel die je als vrouw over heen moet gaan ten gunste van je gezondheid.  Het zou dus beter zijn om dit aan te leren dan om proberen aan de wensen van de psychologische belemmering te voldoen.

Mijn moeder heeft wel dat oproep gekregen en heeft zich ook laten controleren door zowel autochtone vrouwelijke genecologen als autochtone mannelijke geneacologen. Ze vindt het geen leuk onderzoek, maar voor haar maakt het niet uit door wie het gedaan wordt; als diegene maar deskundig is. Misschien naief, maar het verbaast en verontrust me dat er Marokkaanse vrouwen zijn, die "schaamte" boven gezondheid kiezen.  Zij zouden actief aangespoord/overtuigd moeten worden om toch die onderzoeken te doen. Ze leren om over die psychologische drempel heen te stappen.

miss.F.

Citaat van: Idir op 24/01/2005 om 18:25:43
Op TV-West zag ik vandaag een reportage over de opkomst van (allochtone) vrouwen bij de 5-jaarlijks baarmoederhalskanker controle. Hieruit bleek dat allochtone vrouwen in het algemeen en de Marokkaanse vrouwen in het bijzonder nauwlijks op de deze oproepen reageerden.



Mijn vraag is nu hoe bekend is deze ziekte bij de Marokkaanse vrouwen en wordt er over gesproken door de vrouwen onderling??

Handige link!! : http://www.kwfkankerbestrijding.nl/content/pages/AlgemeenLR.html

http://www.diagnose-kanker.nl/soorten/baarmoederkanker.htm

d'r wordt wel over gesproken, maar er is wel bij de wat oudere vrouwen (1e generatie vooral) een drempel om zo'n uitstrijkje te gaan maken. Maar wel is het zo dat als een vrouw gegaan is, de anderen in haar omgeving ook wel volgen. En je kan ook aangeven dat je voor het uitstrijkje een vrouwelijke dokter wilt, daar doen ze niet moelijk over

Tama

#11

Mijn vraag is nu hoe bekend is deze ziekte bij de Marokkaanse vrouwen en wordt er over gesproken door de vrouwen onderling??


http://www.diagnose-kanker.nl/soorten/baarmoederkanker.htm
Citeer

De meeste voorlichtingen in Amsterdam voor marokkaanse vrouwen over dit verschijnsel wordt nog steeds in het darija gedaan. Ik sprak laatst een riffijnse vrouw die op een uitnodiging reageerde terwijl haar baarmoeder al jaren geleden is verwijderd.

Fatiha_L

Ik ken iemand die dat  heeft ...

Rwezna

#13
Citaat van: Dobry Den op 25/01/2005 om 01:52:05
Citaat van: restless op 24/01/2005 om 23:45:17
Misschien dat t zou helpen wanneer het onderzoek gedaan zou worden door vrouwelijke turkse/ marokkaanse gyneacoloog?

Lijkt me niet de juiste ontwikkeling. Onderzoek moet gedaan kunnen worden door mannen en autochtonen. Het is hun vak, waarbij ze er professioneel mee omgaan.

Daar heb je wel gelijk in, daar niet van, maar het is dat ik me afvraag wat men zou kunnen doen dat ervoor zou zorgen dat er toch meer vrouwen komen opdagen bij dat  onderzoek.

athsaynou

Citaat van: Tamza op 24/01/2005 om 19:06:11
Ik heb er wel van gehoord uiteraard, maar toen ik het net aan mijn moeder vroeg wist ze van niets. Noch ik, noch mijn zussen en moeder hebben ooit een oproep gekregen voor een uitstrijkje. We hebben het er tot vandaag ook nooit over gehad.

Ik heb trouwens een keer gehoord dat er een verhoogde kans op baarmoederhalskanker is als je partner niet besneden is.

Ja mijn moeder heeft er wel een uitnodiging voor een uitstrijkje gekregen maar ze is niet geweest ik denk velen niet onder de Imaghrabien. Ikzelf vind dat je erheen moet gaan..maar jah..mensne schamen zich nog..