dcurrath "n Tafersit (Tfasit)

Gestart door afi3a, 23/01/2005 om 17:21:57

Tarifist_arrif

ik woon zelf in bagfura rustige plaats
en ben vaak in hamouda bij me familie daar is het helemaal leuk


waar ik maar naar toe kijk zie ik olijven bomen

of groentje en fruit


ik ga inshallah dit jaar er were naar toe

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: abrid op 27/01/2005 om 13:38:59
Dit is duidelijk. Tqadac a Hadu.
azul a tawmat,

Ik houd het erop dat Tafarsite tot de Ait Touzine hoort.  Sommigen vinden dat niet. 
ik hoorde overigens ook dat de spanjaarden vroeger de bewoners van tafarsite tegen de Ijarmaouas hebben geteroriseerd (of andersom), ofzo. Het schijnt wel dat er vroeger vaak vechtpartijen waren tussen deze 2 streekjes. Mischien dat spanje besloten heeft Ait Touzine in tweeën te delen.

Gelukkig zijn de ythbaab n Tafarsite, ook Irifiyan net als wij ;D

MISS_TAFERSIT

NEEJ HOOR VOOR ZOVER IK WEET ZIJN WIJ GEN ET TOUZINE HOOR...

*-RiFFijn0s-*



Foto genomen onder Tizzi 3azza (Temsamane)

Uitzicht over de prachtige landschap van Ait Touzine/Tafarsite.

Ik weet alleen niet meer hoe die tsha(r) heet.

Tarifist_arrif

wajouw cool ze hebben een weg ben nu 2 jaar niet naar marokko geweest toen ik dara voor het laatst was herinner ik me nog dat we door stenen moesten rijden...

*-RiFFijn0s-*

Geografisch zie je wel dat Tafarsite en de overige deel van Ait Touzine door een enorme bergkam worden gescheiden. Vandaar dat mensen mischien dit als 2 aparte stammen zien.
Als je van Arui richting driouch rijdt, zie je net na Arui de bergen van Ait Touzine al.  Pas als je dichter bij bent kun je tafarsite zien en de enorme bergkam. Achter die bergkam vindt je Iffa(r)ni, een hele grote Gebied met verschillende tikkabar. Pas daar achter vindt  je de Ijarmaouas-streek en daar weer achter de Nkur streek. zie: http://www.amazigh.nl/aforum/index.php?topic=4397.0

*-RiFFijn0s-*

Wat wel een feit is:
De Spanjaarden hebben de Ait Touzine in tweeën gedeeld. Mischien omdat de Ait Touzine te sterk waren voor de spanjaarden.


Zeg nou eens eerlijk:
Hoe kan Tafarsite, +- 2000 inwoners, een zelfstandige taqbitch/stam zijn? 
Tafa(r)site is net als de Ait Akki, Ait Berriez, Ife(r)ni, Tsaft en Midar een onderdeel van de Ait Touzine.
Nogmaals, Tafa(r)site zijn wel degelijk Ait Touzines.

adwenni nta

abrid

http://www.rifnet.nl/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=5

Hier ook een kaart van alle Riffijnse stammen die op rifnet.nl staat. Wederom is hier Tafersit als aparte stam opgenomen zoals de andere kaarten. Mischien heb je er wat aan.

MBTiza

aith tafarsit zijn geen aith touzine

de aith 3akki, aith Bir3Aiz, Aith Tsafath, Aith Ta3baan en de Igharbiyen wel

abrid

Volgens dat overzicht zijn dit de dcurath van tafersit!

Tafersit_Dfasith

Ait Mohammed    Ait Khaled
Hammuda             Ait medien
Irazzoken             Ait yarour
Buhaidus              Igmeren
Imayaren             Ait yousef
Buhafura 
Ait chit 



Dora

Citaat van: abrid op 07/04/2005 om 12:30:39
Volgens dat overzicht zijn dit de dcurath van tafersit!

Tafersit_Dfasith

Ait Mohammed    Ait Khaled
Hammuda             Ait medien
Irazzoken             Ait yarour
Buhaidus              Igmeren
Imayaren             Ait yousef
Buhafura 
Ait chit 




hahahahaha...

sorry :-[

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: abrid op 06/04/2005 om 13:57:05
http://www.rifnet.nl/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=5

Hier ook een kaart van alle Riffijnse stammen die op rifnet.nl staat. Wederom is hier Tafersit als aparte stam opgenomen zoals de andere kaarten. Mischien heb je er wat aan.
Plattegrond klopt wel redelijk, denk ik, behalve de bij Raba3 n taourirt klopt het niet volgens mij, qua grenzen.

Over de tshurrath van Ait touzine klopt niets van. En waarom gebruikt de site "beni" i.p.v "Ait".  Onprofesioneel.

adwenni nta

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Eazy_MbTiza op 06/04/2005 om 14:09:03
aith tafarsit zijn geen aith touzine

de aith 3akki, aith Bir3Aiz, Aith Tsafath, Aith Ta3baan en de Igharbiyen wel
Je vergeet "Ifenni", een grote substam in het hartje van Ait Touzine. 
Volgens de mensen die ik vroeg, zijn de tafasite wel Ait Touzine.

Ait Akki zijn veel groter dan Ait Tfasite, maar toch geen zelfstandige stam.

Wie weet wat Spanje allemaal in gedachten had. Mischien wouden zij van de Ait Akki ook een zelfstandige stam maken ;D

azul

Hadou

Ik ben in tafersit geboren en ben dus een outhfasith.
Tafersit is bekend om: Na3na3 en ziesht nzietoun ( olijfolie. 
Tafersit hoort geografisch bij Ait tuzien. Onze idara ( gemeente) is in Midar.
Maar tafersit heeft zich altijd los gemaakt van Ait Tuzien. Ait Tuzien zijn meer bergbewoners . De bergen en het bos van Ifarni., Azrou me7ri. Ait tuzien bestaat uit groot gebied. vele dorpjes en stammen die door rivieren, bergen, ravijnen, bossen, die van elkaar geschieden zijn.
Midar vormt een centrale punt en is dus een gemeente  van Tafersit , Ait tuzin en de omgeving. Net zoals Ben Tieb voor Tamsamane. Dit centrale punt is gecreerd doordat de streken slechte infrastructuur hebben. maar dat is een andere verhaal..

Tafersit kent een lange geschiedenis. 7 keer in haar historie is het onbewoonbaar geweest. Mensen moesten door allerlei oorlogen vluchten en ergens schuil houden. Hierover weet ik weinig te vertellen,jammer genoeg.

Aan het einde van de 19 eeuw en begin van 20ste eeuw is er op de grond gebied van Tafersit  veel strijd geleverd. denk aan TIZI 3azza, Omdat Tafersit vlakkerig en  breed is , goed klimaat en  water heeft.. en omringd door de bergen, heeft Spanje een kazerne neergezet. De meeste militairen werden in Tafersit gestationeerd.
Er werden ook vele slagvelden gevoerd in Tafersit . Of de slagvelden werden uit Tafersit geraamd.

Herhaardelijk moest Spanje terugtrekken uit Tafersit. deze zijn weer in de jaren 30 terug gekomen en zijn tot 1956 gebleven.
NU
De mensen uit Tafersit zijn verhuisd en geemigreerd. de meesten wonen in Tetuaan, Castillajo, Sebta, Tanger en in Europa. Ik schat het op: ( Belgie 50%, Frankrijk 30 %, Nederland 10 %, Duitsland 5 %, Spanje 5% ).

Doordat men nu elders is gevestigd is Tafersit niet verder ontwikkeld. Het enige wat er veranderd is : de weg naar Tamsamane is gesfalteerd en elektriciteit is verspreid over elke dorp. Sinds 1992!!!

Ik blijf Tafersit bezoeken, een deel van mijn famillie woont er nog. Terwijl mijn ouders in Tetuaan wonen.
Mijn kinderjaren heb ik in Tafersit gebracht. Mijn herinneringen zijn wel nog vers in mijn geheugen gebleven. Ik hou van dat land , mijn moeder aarde..

Hadou

#29
Rifijnos: Heel goed gezegd ! dank je :)


Het is Aith Tchita. Mijn moeder komt daar vandaan. Dus heb ik ook ooms , tante en gelukkig nog een lieve OMA wonen.
Citaat van: abrid op 07/04/2005 om 12:30:39
Volgens dat overzicht zijn dit de dcurath van tafersit!

Tafersit_Dfasith

Ait Mohammed    Ait Khaled
Hammuda             Ait medien
Irazzoken             Ait yarour
Buhaidus              Igmeren
Imayaren             Ait yousef
Buhafura 
Ait Tchita 
Dit is misschien op z'n arabisch . Die Igharbiyen verarabiseren alles wat amazzigh is...
Imo mu7en -7ammudda- Iyarzouqen-   Aith- Bu7iduss- Bu7fura - Imajaren ( Aith Chita + Imajaren suaday + Issi3rithen + Issa3outten + Thirazzazin) ;- Aith Yarur - Aith Meddyan - Ighmaenn + c'houdd - Aith Youssef ( Aghbar + dcar + aith Hadou (bni khalid) + Remsath +Ibougri3athen)