Hoofdmenu

timazigin

Gestart door igwentje, 20/01/2005 om 00:42:07

igwentje

Hebben jullie al de stelling van  de maand gelezen op de home pagina. Die staat in het teken van timazigin in de amazigh-zaak. Lees het ff door en laat je zuster weten dat het belangrijk is om als tamazight te kunnen participeren in de samenleving maar het belangrijkste is hoe komt een  verandering in beweging. Dat is door ideeen met elkaar te delen en oplossingen te bedenken,weet jij al hoe deel het met ons

algoufominalaah

we moeten meer en meer met onze geloof bezig houden en van elkaar houden fie allah.tuurlijk moeten we tamazi3t blijven spreken en begrijpen. maar ik vind dat we lo3aa moeten leren lkoraan soenna van onze 7abiboena rasoelolaah ( v.z.m.h) asalaamo3aljkom

abrid

Je zegt duidelijk praten en begrijpen. Dus je vind dat we het niet moeten schrijven?


afi3a

#3
Citaat van: igwentje op 20/01/2005 om 00:42:07
Hebben jullie al de stelling van  de maand gelezen op de home pagina. Die staat in het teken van timazigin in de amazigh-zaak. Lees het ff door en laat je zuster weten dat het belangrijk is om als tamazight te kunnen participeren in de samenleving maar het belangrijkste is hoe komt een  verandering in beweging. Dat is door ideeen met elkaar te delen en oplossingen te bedenken,weet jij al hoe deel het met ons
niks verandering, vrouw moet geen man worden, mannewijf!! :P

Trabandou

#4
Citaat van: algoufominalaah op 01/02/2005 om 12:47:33
we moeten meer en meer met onze geloof bezig houden en van elkaar houden fie allah.tuurlijk moeten we tamazi3t blijven spreken en begrijpen. maar ik vind dat we lo3aa moeten leren lkoraan soenna van onze 7abiboena rasoelolaah ( v.z.m.h) asalaamo3aljkom

Het schrijven Thamazight is ook van belang. Je hebt wel gelijk, dat je de Arabische taal moet leren om zo de Koran te kunnen lezen en begrijpen. Het is juist een verplichting om daarnaast nog een andere taal te leren, zodat je de boodschap van de Koran kan doorgeven in dat betreffende taal.

abrid

Maar wat ik er uit begrijp is dat mensen die wat "geloviger" zijn vaak het nut van het schrijven van het Tmazight niet zien. Het zelfs zien als kufr en etc etc

Dat brengt mij tot de volgende stelling. nl. godsdientswaanzin leid tot achteruitstelling van de eigen taal.

Trabandou

Citaat van: abrid op 01/02/2005 om 14:02:57
Maar wat ik er uit begrijp is dat mensen die wat "geloviger" zijn vaak het nut van het schrijven van het Tmazight niet zien. Het zelfs zien als kufr en etc etc

Dat brengt mij tot de volgende stelling. nl. godsdientswaanzin leid tot achteruitstelling van de eigen taal.

Dat hoeft toch niet? Tamazight is je eigen taal, die je onder de knie moet hebben. Daarnaast staat er ook in de Koran om een andere taal te leren, zodat je de kennis die je hebt opgedaan vanuit de Koran deze door te geven in een taal die je ook machtig bent. Tamazight is onze taal, en daar kunnen we niet onderuit.

abrid

Ik zie dat in m'n omgeving. Dat is wat ik bedoel. M.a.w. Tmazight daar krijg je geen brood mee op de plank. Begrijpje. Dat soort onzin.

Imazighen Tmunan X Mamita!! Imazighen kennen eenheid tijdens het eten. jammer genoeg. Hopende op een generatie Imazighen die vrij zijn van dit soort vooroordelen over het eigen volk.

Trabandou

Citaat van: abrid op 01/02/2005 om 14:12:10
Ik zie dat in m'n omgeving. Dat is wat ik bedoel. M.a.w. Tmazight daar krijg je geen brood mee op de plank. Begrijpje. Dat soort onzin.

Imazighen Tmunan X Mamita!! Imazighen kennen eenheid tijdens het eten. jammer genoeg. Hopende op een generatie Imazighen die vrij zijn van dit soort vooroordelen over het eigen volk.

Ewa, bessief anmun se marmita! Het is jammer dat de Imazighen niet tot een concensus kunnen komen met elkaar. Imazighen zijn per definitie slecht georganiseerd, en daar kunnen we gewoon niet omheen. Als er een Amazighvertegenwoordiger zou zijn, zal hij niet de kans krijgen, doordat wij teveel op onszelf gefocused zijn. Misschien kunnen we wel reorganisatie/ verandermanagement toepassen bij de Imazighen? :D

Zolang de Imazighen zo zijn, zal de volgende generatie ook zo zijn. Het is altijd zo geweest. Wij kunnen geen eenheid vormen met vreemde mensen, maar alleen met familie. Ken je het gezegde: Zo ouders zo kinderen?

abrid

Tuurlijk kennen we dat spreekwoord. De bedoeling van het plaasten van die kreet is dat we alleen een kunnen zijn tijdens het eten. Voor de rest is de eenheid ver te zoeken. We zijn zwaar verdeeld opdat anderen over ons kunnen heersen.

Maar ik hou hoop op een generatie die vrij is van dit soort onzin.

Trabandou

Citaat van: abrid op 01/02/2005 om 14:49:19
Tuurlijk kennen we dat spreekwoord. De bedoeling van het plaasten van die kreet is dat we alleen een kunnen zijn tijdens het eten. Voor de rest is de eenheid ver te zoeken. We zijn zwaar verdeeld opdat anderen over ons kunnen heersen.

Maar ik hou hoop op een generatie die vrij is van dit soort onzin.

Inscha' Allah

igwentje

jullie dwalen af van de topic maar in jullie discussie zit wel enige kern van waarheid