Jihad is sinds gisteren verboden in Marokko.

Gestart door Anir, 16/12/2004 om 16:34:26

athsaynou

#15
Citaat van: allasian op 17/12/2004 om 17:42:05
Nee,maar je hebt het wel vermeden.

nee ik heb mijn mening erover gegeven..heb er niet bij gezegd of ik het wel of niet ging doen!!

masanisa

Ik vind de naam Jihad niet van deze tijd, die is niet representatief

allasian

Citaat van: lopende_lach op 17/12/2004 om 17:42:03


jawel hoor..er was een sahaba die heet abou djihad..vader van djihad
Ja 1200 jaar geleden of meer op het arabischschiereiland kan ik me wel voorstellen dat het een normale naam was.

Citeergoed, ik denk niet dat djihad er voor zal zorgen dat het kind gepest wordt..althans niet in de zin dat een andere naam dat kan voorkomen.
Oja alleen al bij het uitspreken van die naam beginnen ze al te lachen.
Citeerals kinderen het op een bepaald persoon munten dan verzinnen ze van alles om haar/hem te pesten.
Bij een naam als Jihaad hoef je nou niet eens iets te verzinnen.

Citeerzo werd een klasgenootje van mij die ghizlane heet vroeger griezel genoemd > abbidien > alladin ......bouchra > boe ch3a enz enz...
Daarom zal ik een mogelijke zoon niet Marwan noemen,want dan zullen ze hem vast wel Marjuana noemen.

Ariaz

#18
Citaat van: lopende_lach op 17/12/2004 om 17:42:03
Citaat van: allasian op 17/12/2004 om 17:29:47
JAAAA je hebt wel gelijk dat je je kind mag noemen hoe je wilt.
Maar als ouderzijnde draag je ook een verantwoordelijkheids gevoel.
Als dat kind nou daar later meegepest gaat worden,iets dat ik onvermijdelijk acht met zo'n naam dan is het toch beter om zo'n naam niet te kiezen.Zelfs in Marokko zal ze daarmee gepest worden.En dat allemaal door jouw koppigheid.Kies wat het beste voor het kind is.

ik heb nog nooit van zo'n meisjesnaam gehoord.


jawel hoor..er was een sahaba die heet abou djihad..vader van djihad

goed, ik denk niet dat djihad er voor zal zorgen dat het kind gepest wordt..althans niet in de zin dat een andere naam dat kan voorkomen. als kinderen het op een bepaald persoon munten dan verzinnen ze van alles om haar/hem te pesten.

zo werd een klasgenootje van mij die ghizlane heet vroeger griezel genoemd > abbidien > alladin ......bouchra > boe ch3a enz enz...


la hawala qawata illa billah astaghfirollah

wat zeg je nu????

Omdat een sahaba zo'n naam had mogen we dan de naam Aboe Jihaad of Djihaad gebruiken?




Dat is ten strengste verboden, en zwaar haraam om een arm kindje, meisje of jongen een naam te geven die refereert naar iets negatiefs omdat het de persoonlijkheid van het kind zwaar kan beinvloeden in de negatieve zin



Kennen jullie de naam Abdel nabi wel deze naam is ZWAAR HARAAM



volgens de Soennah van Mohammed vzmh mag je geen naam gebruiken zoals Abdel Harb of Abdel Nabi, want mensen zijn enkel slaven van Allah en van niemand anders,


verder nog namen zoals met dat Turks meisje is ook zwaar haraam


Mohammed vzmh heeft veel mensen aanbevolen van naam te veranderen teoen ze een naam droegen dat een slechte betekenis had


de Soennah van Mohammed vzmh is daar heel duidelijk over, wie z'n kind een slechte naam geeft zoals Al harb of Dunya ( dat refereert naar de wereld) of zoals Abdel Nabi/Lat (een voorislamitische god) en dan zo'n slechte naam da's zwaar haraam, en dat kind zal het z'n ouders kwalijk nemen in het hiernamaals


zelfs het weglaten van Abdel is zwaar haraam



zoals bijvoorbeeld Malik ipv Abdel Malik


of Hakim ipv Abdel Hakim


ik hoop dat ik hiermee voldoende informatie heb gegeven aan de "moslims" en degenen die Atheist zijn mogen doen wat ze willen


Lopende lach besef je wel wat je zegt? Door te verwijzen naar Sahaba's kan je ervoor zorgen dat iemand een zonde gaat plegen op jouw rug, nl het geven van een slechte naam aan een kind, staghfirollah


het is eerlijk gezegd de eerste keer dat ik diene Abou Djihaad gehoord heb, geef me de hadith en geef me de isnaad waar dit staat, geef me het bewijs waar deze Abou Djihaad staat, en ook als hij bestaat dat wil niet zeggen dat w ehem Abou Djihaad moeten noemen, staghfirollah

moge Allah ons op het rechte pad houden


PS: Amazigh namen zijn niet haraam

Dora

nou nou nou zeg, wat maak jij het allemaal dramatischer dan het is. was het niet zo dat jij ooit er mee eens was dat je nooit iets haram mag bestempelen wanneer het nooit haram is verklaard door Allah swt of rasoul sws??...

de naam jihad/djihad heeft verschillende betekenissen. bij de vrouwelijke vorm is het > goed;prima, nieuw;zuiver, snel;inspanning

de mannelijke vorm >> gevecht, inspanning.

maar goed, ik heb dit stukje gevonden;

"Ouders dienen het geven van een naam aan een pasgeboren kindje niet uit te stellen, ze dienen het zo snel mogelijk te doen, liefst binnen de 7 dagen na de geboorte. Als de ouders het eens zijn over de keuze van de naam, des te beter. Zoniet, dan heeft de vader het recht zelf te kiezen. Het is aanbevolen dat de ouders hun kinderen goede, mooie en betekenisvolle namen te geven, namen die uit 2 delen bestaan waarvan het eerste deel cAbd (slaaf) is, worden als mooi beschouwd, vb. Abderrahiem.

Kinderen mogen de namen van de profeten krijgen. Namen van engelen (zoals Djibriel) dienen vermeden te worden. Namen die verklaren, dat de persoon over exellente* morele deugden beschikt, zoals puurheid, eerlijkheid, gehoorzaamheid of vroomheid, dienen vermeden te worden. Namen die op droefheid, oorlog, e.d. negatieve zaken duiden, zoals Hoezn, Harb, e.d., dienen vermeden te worden. Het hebben en geven van goede namen is niet alleen belangrijk voor mensen, maar ook vereist bij het benoemen van straten, pleinen, steden,… Het veranderen van de namen van de mensen of plaatsen dient, als het nodig is, niet verworpen te worden. Het veranderen van verboden namen is een noodzaak. Het afkorten van een naam is een goede manier om iemand aan te spreken, vooropgesteld dat de ander er tevreden mee is. Het is het beste om, als men iemand wil aanspreken, die men niet kent, een algemene term te gebruiken die hem niet zal beledigen bijv. "Vriend" of "Broeder".


ps; heb never nooit beweerd dat amazigh namen verboden zijn.

wasalaam

ameziane

De Baarsjes wil af van lijst met voornamen die Marokko voor Marokkanen hier accepteert

AMSTERDAM- De Baarsjes wil af van de namenlijst van het Marokkaanse consulaat die Marokkaanse ouders toegeschoven krijgen als ze geboorteaangifte doen.

Als de ouders besluiten geen voornamen te kiezen uit de lijst , wordt hun pasgeborene niet opgenomen in de Marokkaanse burgerlijke stand. Daarmee wordt het kind de Marokkaanse nationaliteit ontzegd, komt het te boek staan als bastaardkind en vervalt onder andere het erfrecht.

'Wij vinden het heel vervelend om mensen te confronteren met die lijst,'zegt Joke Padmos, woordvoerder van het stadsdeel. 'Maar we moten wel, omdat ouders er anders later zelf achter moeten komen dat hun keuze gigantische consequenties heeft voor hun kind. Als ze de naam achteraf willen veranderen, kost dat ze 1500 euro.'

Op de lijst staan ongeveer zevenhonderd jongens- en een gelijk aantal meisjesnamen. Het zijn bijna allemaal Arabische namen en sinds enige tijd ook een klein aantal Berberse.

'De meeste mensen kiezen gewoon zo'n naam uit de lijst, omdat ze ellende willen voorkomen. Maar soms ontstaan er problemen, bijvoorbeeld bij gemengde huwelijken,' zegt Padmos.

Het Parool 23-12-2004

Dora


manal22

Citaat van: lopende_lach op 17/12/2004 om 11:36:58
werkelijk belachelijk natuurlijk.

djihad > gevecht/inspanning

en heeft niets te maken met de islamitische djihad, het woord kan ook gebruikt woorden tussen christelijke gevechten...

waarom is djoenaid/djoenaida niet verboden dan???...dat betekend strijder/strijdster...

daarnaast begint de djihaad waar men het over heeft met de innerlijke djihad...en dat mag ook wel in deze tijd...niemand heeft het recht om een naam te verbieden die je als ouderzijnde kiest voor je kind.

helemaal mee eens.

igwentje

Het is te begrijpen dat de naam veel commotie oproept. De naam kan in Marokko verboden worden en waarom?
Marokko is lang niet zo democraties gesteld als Nederland.Wij die hier leven kunnen dat moeilijk begrijpen.

algoufominalaah

Citaat van: Idir op 16/12/2004 om 17:13:53
Die Marokkaanse overheid moet alle Arabische namen verbieden en terug naar haar kern keren. Dus voortaan alleen maar Amazigh-namen .... ;)

algoufominalaah

arabich namen weg  asta3firoelaah   je hebt het wil over de namen die onze profeet heeft genoemd en de koran.