Auteur Topic: Hoofddoek...een plicht voor de moslima!  (gelezen 16203 keer)

himito

« Reactie #60 Gepost op: 06/12/2004 om 13:08:33 »
hahahaha..ach gossie..iedereen doet raar tegen L_L..hahahaha

manneke jij kent me niet..en houden zo...maar hou je rare vooroordelen maar lekker voor je
Het is goed JUFFVROUW LL (NEPPERD)!
« Laatst bewerkt op: 06/12/2004 om 13:20:16 door Himito »

himito

« Reactie #61 Gepost op: 06/12/2004 om 13:11:36 »
maar safi we zijn de verkeerde weg ingeslagen..als nog wat te melden hebt doe je dat maar prive..

terug naar de hoofddoekjes
Juffvrouw,Juffvrouw,mag ik wat zeggen Juffvrouw?Je moet niet zoveel praten,komt zo ongeloofwaardig over.

« Reactie #62 Gepost op: 06/12/2004 om 13:13:18 »
*
« Laatst bewerkt op: 06/12/2004 om 13:23:27 door lopende_lach »

himito

« Reactie #63 Gepost op: 06/12/2004 om 13:14:35 »
wat is er jongen..kom je niet aan je trekken bij je vrouwtje ofzo..en zoek je ze daarom via het internet..

bazz of..ben niet geintereseerd in kleine jochies met geen inhoud
Mijn vrouw is hier aanwezig,ik zou zeggen vraag het haar zelf!

« Reactie #64 Gepost op: 06/12/2004 om 13:15:39 »
hallo ,
kobeh om je vraag te beantwoorden althans wat voor mij geldt dan is ik draag geen hoofdoek omdat ik nog veel te veel bezig ben met werelds dingen bv mode makeup etc en ik bedoel niet dat dames met hoofdoek daar niet mee bezig zij  maar als ik ooit een hoofddoek ga dragen dan wil ik dat goed doen. en verder vind ik het ook niet echt belangrijk op dit moment in mijn leven vraag me niet waarom niet want zo voelt het nou eenmaal. nou kobeh ik hoop je vraag een beetje te beantwoorden en anders moet je even trug gaan naar de tijd voor dat je een hoofdoek droeg misschien vind je dan je antwoord bij de een komt het dragen van een hoofdoek eerder als bij de ander toch. succes in je leven verder dag

« Reactie #65 Gepost op: 06/12/2004 om 13:24:04 »
Ik vind persoonlijk dat de hoofddoekjes iets die bijna niets te maken heeft met de ware Islam.
Daarnaast vind ik dat iedereen recht heeft om zijn Islam te beleven, dus met of zonder hoofddoekje.
God Zal ons allemaal vergeven en sommige belonen. Amiiiiiiiiiiiiiiin

himito

« Reactie #66 Gepost op: 06/12/2004 om 13:27:19 »
Ik vind persoonlijk dat de hoofddoekjes iets die bijna niets te maken heeft met de ware Islam.
Daarnaast vind ik dat iedereen recht heeft om zijn Islam te beleven, dus met of zonder hoofddoekje.

Wat is de ware islam?Mooi excuus om maar geen hoofdoek te gaan dragen.Het gaat zich om het dragen van die hoofdoek,niet of datgene wat er onder zit de ware islam belijdt!

« Reactie #67 Gepost op: 06/12/2004 om 13:32:04 »

Het is verplicht voor elke moslimvrouw, dus het heeft alles te maken met de Islam.
Natuurlijk is iedereen er vrij in om hem wel of niet te dragen.  Maar niemand kan ontkennen dat het een plicht is.

« Reactie #68 Gepost op: 06/12/2004 om 13:35:14 »
De ware Islam is niet wat men van zijn ouders, omgeving, en wat opgelegd is.
Wij moeten mensen niet gaan beoordelen of goed of slecht zijn. Dat is iets wat Allah zelf bepaalt
Ik zie op dat moment geen meer waarde aan het dragen van de hoofdoekjes.

« Reactie #69 Gepost op: 06/12/2004 om 13:36:13 »
Wij moeten mensen niet gaan beoordelen of goed of slecht zijn. Dat is iets wat Allah zelf bepaalt

jij niet, Allah wel!

« Reactie #70 Gepost op: 06/12/2004 om 13:36:57 »

mooi (Y)..

dat is waarom wij zo zwak zijn..als we hem dragen dan beschuldigen we de meiden die hem niet dragen..dragen we hem niet dan zoeken we smoesjes waarom we hem niet dragen..waarom houd niemand zich bezig met zichzelf??..een non beschuldigt haar mede gelovigen ook niet..

« Reactie #71 Gepost op: 06/12/2004 om 13:37:43 »
Kledingvoorschriften voor de vrouw volgens de Koran
door: Werkgroep IBN

Inleiding
Dit artikel gaat over de kledingsvoorschriften van de vrouw en de hoofddoek volgens de Koran. Dit is een omstreden onderwerp waar in de traditionele Islam vele en verschillende visies over bestaan. Wat wij echter met dit artikel zullen bewijzen, is dat de Koran zeer duidelijk is over de kledingsvoorschriften van de vrouw, en dat de hoofddoek zoals we die vandaag kennen absoluut geen plaats heeft in de Islam.

Kledingvoorschriften in de Koran
De verzen die over de kledingsvoorschriften van de vrouw gaan zijn 24:31, 24:60 en 33:59. We zullen nu stap voor stap de verzen langsgaan en uitleggen wat nou precies de kledingsvoorschriften van de vrouw zijn. Vers 24:31 vertelt ons:

"En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij hun ogen neerslaan en hun schaamstreek kuis bewaren en dat zij hun sieraad niet openlijk tonen, behalve wat gewoon al zichtbaar is. En zij moeten sluiers over hun boezem dragen en hun sieraad niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten of hun vaders of de vaders van hun echtgenoten of hun zonen of de zonen van hun echtgenoten of hun broers of de zonen van hun zusters of hun vrouwen of slavinnen over wie zij beschikken of mannelijke volgelingen die geen geslachtsdrift meer hebben of de kinderen die nog niet op de schaamdelen van de vrouwen letten. En zij moeten niet met hun voeten stampen zodat men weet wat zij voor verborgen sieraad dragen. En wendt jullie berouwvol tot God, o gelovigen; misschien zal het jullie welgaan."

Dit is het vers waar de meeste controversie over bestaat, omdat hierin staat aangegeven wat de kuisheidsvoorschriften voor gelovige vrouwen zijn.

Het vers gebiedt ten eerste de gelovige vrouwen hun ogen neer te slaan. Dit is een gebod opdat de vrouwen bescheiden zullen zijn met hun blikken, wanneer ze geconfronteerd worden met leden van het andere geslacht (in 24:30 wordt mannen precies hetzelfde geboden). Het gebod houdt niet in dat de vrouw helemaal geen mannen mag aankijken, want er zijn genoeg andere verzen in de Koran die aangeven dat dat wel is toegestaan, mits het bovenstaande gebod in acht wordt genomen. Dit gebod spreekt voor zichzelf en is duidelijk voor zij die het verschil in beeldspraak en letterlijke bewoordingen inzien.

Het volgende gedeelte van het vers gebiedt:

"…en hun schaamstreek kuis bewaren.."

himito

« Reactie #72 Gepost op: 06/12/2004 om 13:37:46 »

De koran is de ware islam,mensen die zelf regeltjes gaan vergemakkelijken en aanpassen zodat het hen beter uitkomt dat is pas een gevaarlijk standpunt Masanisa.Iedereen is vrij,maar niet gaan jammeren op de dag des oordeels!En nog maals het zijn diegene die hem niet dragen die er heftig op reageren alsof het dragen van een hoofdoek maar een bijzaak is.
« Laatst bewerkt op: 06/12/2004 om 13:41:43 door Himito »

« Reactie #73 Gepost op: 06/12/2004 om 13:38:16 »
Kuis betekent proper, of netjes. Dit gedeelte van het vers spreekt zo duidelijk voor zich, dat het eigenlijk overbodig is om er verder op in te gaan. Het is duidelijk dat het onderwerp van dit gedeelte van het vers de schaamstreek is, die kuis bewaard moet worden. De schaamstreek ("faraj" in het Arabisch, "furuj" in het meervoud) wordt in de biologie gedefinieerd met de schaamdelen en hun omgeving.(1)

Natuurlijk zal men geen definitie krijgen van precies hoeveel centimeter onder, boven of naast de schaamdelen de schaamstreek begrenst wordt met de rest van het lichaam. Maar het moge duidelijk zijn dat het onderwerp van dit gedeelte van het vers, zowel de schaamdelen zelf, als de omgeving (omstreken, nabijheid) ervan kuis (proper, netjes) bewaard (bedekt) dienen te worden. Omdat de biologische structuur van elk mens apart is, kan er voor iedereen geen standaard omgeving worden bepaald. Maar het is duidelijk dat het de schaamdelen betreft en de omgeving ervan, wat meestal erop neerkomt dat de schaamdelen en de binnenkant van de dijen en het schaambeen en daar waar de schaamharen eindigen bedekt dienen te worden. De anus is ook een schaamdeel, en dient ook (met de omgeving ervan, dus de billen) bedekt te worden.

Het laatste gedeelte van de eerste zin van dit vers zegt:

"…en dat zij hun sieraad niet openlijk tonen behalve wat gewoon al zichtbaar is."

Dit gedeelte van de zin roept de meeste controversie op.Ten eerste over de definitie van wat "sieraad" eigenlijk inhoudt en wat er bedoeld wordt met "wat gewoon al zichtbaar is."

De Koran is echter geen wetboek of een woordenboek, maar een leidraad en een vermaning voor de gelovigen die ervoor bedoeld is in verschillende situaties en tijden toegepast te kunnen worden. Vandaar dat het taalgebruik in de Koran vaak heel flexibel is om geïnterpreteert te worden. Natuurlijk kan men niet tijdens het interpreteren afwijken van de structuur en inhoud van de rest van de verzen in de Koran en de verzen uit hun context rukken.

Het woord "sieraad" slaat op het woord "schaamstreek" wat eerder in de zin geschreven stond, maar zoals we later zullen zien in het vers worden ook andere delen van het vrouwelijke lichaam als "sieraad" gedefinieerd, namelijk de borsten, want het vers gaat verder met:

"En zij moeten sluiers over hun boezem dragen en hun sieraad niet openlijk tonen, behalve aan hun….."

Dit komt er op neer dat de vrouw haar schaamstreek en haar borsten dient te bedekken. Er blijft een gegeven over en dat is:

"…behalve wat gewoon al zichtbaar is."

« Reactie #74 Gepost op: 06/12/2004 om 13:38:43 »
Het is duidelijk dat de Koran de vrouw gebiedt haar "sieraden", ofwel schaamdelen en borsten kuis te bewaren en ze niet openlijk te tonen, behalve dat wat gewoon al zichtbaar is. Het zichtbare kan niets anders zijn dan de vormen van het vrouwelijke lichaam. Want als een vrouw zich kleed met de kuisheidsvoorschriften in acht genomen, zullen haar lichaamsvormen altijd wel duidelijk te zien zijn. En dan voornamelijk de rondingen van haar heupen en billen (sinds de vrouw over het algemeen grotere heupen heeft) en haar borsten (die over het algemeen opvallen door hun rondingen). Men kan deze rondingen wel zodanig bedekken zodat ze niet zichtbaar zijn, maar dan overschrijdt men het gebod in de Koran dat de vrouw haar "sieraden"(schaamstreek en borsten) dient te bedekken BEHALVE WAT GEWOON AL ZICHTBAAR IS.

Overdrijving is altijd ongeoorloofd, en dient geen enkel nut. Men mag zich niet kleden dat men teveel van zijn of haar eigen schaamstreken onthult, maar de koran geeft zeker niet aan dat de vrouw zich zo moet kleden dat haar gehele lichaam zou moeten worden verhuld. En vooral niet in de naam van de Koran, want het gebod omtrent de kuisheidsvoorschriften is duidelijk.

De tweede zin in dit vers begint met het gebod:

"En zij moeten sluiers over hun boezem dragen en hun sieraad niet openlijk tonen behalve aan hun…." (en dan volgt een lijst van familieleden en mensen zonder seksuele drang)

In dit gedeelte komt het woord sluiers voor, wat ook vaak in de traditionele Islam op verschillende wijzen wordt interpreteert en uitgelegd. De Koran is echter heel duidelijk. Het woord "sluier" staat in het Arabisch in de originele tekst met het woord "khumur" aangegeven. "Khumur" is het meervoud van het woord "khimaar" en betekent letterlijk in het Nederlands vertaald:"alles wat iets bedekt", ofwel een bedekking. (2)

Er is geen sprake van een "gezichtssluier" of een "hoofddoek" maar een sluier (bedekking, versluiering) om de boezem te bedekken. Het is niet logisch dat men een hoofddoek of een gezichtssluier over de borsten zou dragen. Dat zou betekenen dat men de "hoofddoek" of "gezichtssluier" van het hoofd of gezicht af zou moeten trekken, en daarmee de borsten zou moeten bedekken. Anderen interpreteren dit weer zo, dat de "hoofddoek" of "gezichtssluier" verlengd moeten worden en zo over de borsten kunnen worden laten vallen. Maar dan zal je op het feit botsen dat het werkwoord "verlengen", of "overheen trekken" niet in het vers voorkomt. Wat ook opmerkenswaardig is, is dat de woorden "nek","gezicht","haar","hals","oren" en dergelijke niet in het vers voorkomen. In feite komt het in geen enkel vers voor die over de kuisheidsvoorschriften van de vrouw of de man gaan. Beweren dat er een "sluier" of een "hoofddoek" bestaat die er voor bedoeld is om deze lichaamsdelen te bedekken, heeft absoluut geen basis in de Koran, en kan niets anders zijn dan de imaginaire visie van de interpretator van de tekst.