Hoofdmenu

Echtscheiden; zo gepiept?

Gestart door BiL@L, 22/11/2004 om 01:32:33

BiL@L

Men heeft het beeld dat scheiden in al-Islaam heel gemakkelijk is; een man hoeft tegen zijn vrouw maar drie keer te zeggen: "Ik ben van jou gescheiden.", en het is allemaal afgelopen.

1.) In werkelijkheid ligt een echtscheiding niet zo simpel. Er zijn voorwaarden waaraan voldaan moet worden, voordat ook maar enige beeïndigingsplechtigheid van start kan gaan. In de eerste plaats kan de scheiding niet uitgesproken worden wanneer de vrouw haar periode heeft. Vlak voor het aanbreken van de menstruatiecyclus, veranderen vrouwen in hun gesteldheid en worden zij humeurig. De biologische veranderingen in het lichaam zorgen voor psychologische veranderen die bekend staan als PMS (premenstrueel syndroom). Om er zeker van te zijn dat de oorzaak voor het uitspreken van de scheiding door de man, niet ligt bij het PMS, is het uitspreken van de scheiding tijdens haar perioden verboden. Ten tweede kan de scheiding ook niet uitgesproken worden in de periode tussen twee menstruaties in waarbij het echtpaar gemeenschap heeft gehad. Vanwege het rationele feit dat wanneer de man genoeg om zijn vrouw geeft, opdat hij gemeenschap met haar wenst, moet hij zich er bedachtzamer in opstellen. Hij zal dus moeten wachten tot de volgende menstruatieperiode geëindigd is, voordat hij de scheiding kan uitspreken.

2.) De uitspraak wordt als ongeldig beschouwd indien de man zich in zo'n woede verkeerd, dat hij zich onvoldoende bewust is van wat hij zegt. Dit vanwege de uitspraak van de profeet, vrede en zegeningen zij met hem: "Het uitspreken van de scheiding is ongeldig op momenten van (mentale gevoelsmatige) overheersing."

3.) Na de uitspraak, heeft het geen enkel invloed, totdat de vrouw drie achtereenvolgende menstruatiecyclussen heeft gehad. De eerste cyclus is om er zeker van te zijn dat zij niet in verwachting is en de overige twee zijn voor mogelijke verzoening. Het is niet de bedoeling dat zij het huis verlaat, zoals vaak gebeurd onder de Moslims vandaag de dag. Van de echtgenoot wordt verlangt dat hij haar handhaaft totdat haar wachttijd ('iddah) is beëindigd.

4.) Wanneer een vrouw zwanger is op het moment dat de scheiding wordt uitgesproken, dan duurt de 'iddah tot op het moment van bevalling. Dit principe biedt de maximale mogelijkheid voor verzoening, ten behoeve van het welzijn van het kind.

5.) Teneinde zijn de echtscheidingsprocedures wat gemakkelijker dan in veel Westerse landen [een noemenswaardige en bekende uitzondering "Mexicaans scheiden" welke in enkele minuten voltrokken kan worden]. Dit in de wetenschap dat het huwelijk in al-Islaam fundamenteel gezien een contract is en niet een sacrament (wijding; zoals de zeven rituelen: doopsel, communie, vormsel, biecht, oliesel, priesterwijding en huwelijk) wat oorspronkelijk het geval is in het Westen, welke als onontbindbaar werd gezien [en zo ook blijft, bij de katholieken]. Aldus, wanneer het contract is aangegaan met het ja-woord plus getuigen, dan zou het ontbindbaar moeten zijn met het nee-woord plus getuigen.

6.) De vrouw kan de scheiding tewerkstellen middels een verzoek bij de rechtbank. Wanneer de rechter (Qadee) haar in het gelijk stelt, of het een noodzaak is, dan zal hij voor haar de khula'-scheiding bewerkstelligen, wat een wachttijd heeft van maar liefst 1 menstruatiecyclus.


Bron: http://islamitische.blogspot.com

Dora

ik vind het jammer dat een man altijd zoweinig hoeft te doen terwijl een vrouw zich de pleures moet werken..heen en weer rennen..mensen die haar met schuine ogen bekijken..want ach..jedies n hmed kdour thouyar zi warjaz ennes...iehiehieuwwwwwww..ik walg hiervan..hier ben ik het niet mee eens met de gelijkwaarding..ik vind dat als de man 3 keer haram zegt..de vrouw maar 2 keer dat hoeft te zeggen...jaja..omdat ze zoveel te voorduren heeft met haar omgeving..so give us a break will ya..

allasian

#2
Iewktha bebethkoem Srek,kennieuw.

akkar a tah atmothsem.


Dora

kan iemand mij hier de vertaling van geven..

misschien meneer awaycher nu het jouw dialect is..

IIAwajie3erII

Citaat van: lopende_lach op 23/11/2004 om 20:23:12
kan iemand mij hier de vertaling van geven..

misschien meneer awaycher nu het jouw dialect is..
Jawel maar, liever dat hij het zelf aangeeft aangezien ik liever niet mn vingers brand aan dit geintje .

Dora

oww...oke..::)...

laten we het dan maar bij de echtscheiding houden...

mouslati

Citaat van: Lizappage Du Maroc op 22/11/2004 om 16:27:48
Iewktha bebethkoem Srek,kennieuw.

akkar a tah atmothsem.
Vlgns mij bedoelt ie dat je je hebt gestoten aan prikkeldraad, en hij wenst jullie verstikking toe. (wie weet ik niet )

Drifa

Citaat van: mouslati op 23/11/2004 om 20:48:59
Citaat van: Lizappage Du Maroc op 22/11/2004 om 16:27:48
Iewktha bebethkoem Srek,kennieuw.

akkar a tah atmothsem.
Vlgns mij bedoelt ie dat je je hebt gestoten aan prikkeldraad, en hij wenst jullie verstikking toe. (wie weet ik niet )

Volgens mij bedoeld tie dat ook....;D

TaheLLuT

Is het zo dat ALLE vrouwen vlak voor hun menstruatie
prikkelbaar zijn ?

Het is bij mij in ieder geval niet zo , ben juist rustiger .

Ik word alleen boos ALS IEMAND MIJ IRRITEERT!!!

???

MissyR

Citaat van: TaheLLuT op 29/12/2004 om 22:25:54
Is het zo dat ALLE vrouwen vlak voor hun menstruatie
prikkelbaar zijn ?

Het is bij mij in ieder geval niet zo , ben juist rustiger .

Ik word alleen boos ALS IEMAND MIJ IRRITEERT!!!

???


sorry maar hahaha...

En wat betreft scheidingen.. je twee keer zo bedenken voordat je uberhaupt aan trouwen denkt..