Hoofdmenu

Fatima Mernissi

Gestart door Tama, 11/11/2004 om 17:00:50

Samariaan

Citaat van: athsaynou op 07/12/2004 om 18:53:04
Citaat van: Eazy_MbTiza op 06/12/2004 om 20:32:30
Citaat van: athsaynou op 13/11/2004 om 15:37:05
Ik kende die  Fatima Mernissi niet....maar ik sta totaal achter haar... mensen denken dat de vrouw minderwaardig is dan de man... maar dat is totaal niet zo...dit komt denk ik met name door de mannelijke interpretaties van de koran...

velen van onze mannen zijn gewoon achterlijk...

jah i know hahah maar het is allemaal begonnen met verkeerde interpretaties van de koran door MANNEN en kijk nu vrouwen mogen geslagen worden enz..

dat is heel makkelijk gezegd athsaynou. Maar zowel vrouwen als mannen zijn verantwoordelijk over wat hier op aarde gebeurd.

misschien kun je beweren dat verkeerde interpretaties door mannen zijn geintroduceerd, maar ze worden door zowel mannen als vrouwen in stand gehouden. Dan spreek ik over bv culturele praktijken, met een "islamitisch sausje".

De vrouwen hebben vaak het meeste macht wanneer het aankomt op het opvoedden van kinderen, en ze geven dus ook verkeerde percepties door aan die kinderen - niet omdat ze niks anders te doen hebben, maar omdat de vrouwen een deel zijn van een bepaalde cultuur en die cultuur zien als de waarheid die moet worden doorgegeven aan de volgende generatie, zowel de jongetjes als de meisjes.

athsaynou

Citaat van: MohamedUK op 07/12/2004 om 19:35:38


dat is heel makkelijk gezegd athsaynou. Maar zowel vrouwen als mannen zijn verantwoordelijk over wat hier op aarde gebeurd.

misschien kun je beweren dat verkeerde interpretaties door mannen zijn geintroduceerd, maar ze worden door zowel mannen als vrouwen in stand gehouden. Dan spreek ik over bv culturele praktijken, met een "islamitisch sausje".

De vrouwen hebben vaak het meeste macht wanneer het aankomt op het opvoedden van kinderen, en ze geven dus ook verkeerde percepties door aan die kinderen - niet omdat ze niks anders te doen hebben, maar omdat de vrouwen een deel zijn van een bepaalde cultuur en die cultuur zien als de waarheid die moet worden doorgegeven aan de volgende generatie, zowel de jongetjes als de meisjes.

ze worden door beiden in stand gehouden dat komt omdat ze niet anders weten of kennen!

Dobry Den

#17


Naar mijn weten heeft ze de Koran bestudeert en van mij mag ze met die kennis als Sociologe verkondigen wat haar interpretaties van de Koranteksten zijn. Net zo goed dat ieder ander moslim met meer, evenveel of minder kennis over de Koran dat mag doen. De Koraninterpretaties zijn niet weggelegd voor een paar mannelijke wannabe-allah's die vanuit hun hoge universitaire tronen dicteren hoe het allemaal wel en niet moet

Dobry Den

Citaat van: gebruiker01 op 06/12/2004 om 20:05:59
Ze heeft het nooit letterlijk gezegd naar mijn weten, maar als je een boek schrijft om de wereld te vertellen dat de hoofddoek binnen de Islaam helemaal geen plicht is, dan pretendeer je wel degelijk een Islamitische schriftgeleerde te zijn en ben je ver buiten de scope van sociologie.



Naar mijn weten heeft ze de Koran bestudeert en van mij mag ze met die kennis als Sociologe verkondigen wat haar interpretaties van de Koranteksten zijn. Net zo goed dat ieder ander moslim met meer, evenveel of minder kennis over de Koran dat mag doen. De Koraninterpretaties zijn niet weggelegd voor een paar mannelijke wannabe-allah's die vanuit hun hoge universitaire tronen dicteren hoe het allemaal wel en niet moet.

athsaynou

Wilskracht zegt genoeg

Tamza

Fatima Mernissi heeft 15 jaar onderzoek verricht naar vrouwonvriendelijke ahadith. Ze heeft zelfs aan kunnen tonen dat sommige Sahih Hadith onbetrouwbaar zijn.

In mijn ogen, is ze wel degelijk een geleerde.

Inuit

#21
Citaat van: Dobry Den op 08/12/2004 om 18:45:18


Naar mijn weten heeft ze de Koran bestudeert en van mij mag ze met die kennis als Sociologe verkondigen wat haar interpretaties van de Koranteksten zijn.
de discussie was niet of zij van Dobry Den Qur'aan interpretaties mag geven, maar of zij zich niet als sociologe op glad ijs bevindt door zich met zaken bezig te houden die niet binnen haar expertise (sociologie) liggen.

Zij is gewoon het voorbeeld van een self-made 3alima.

Inuit

Citaat van: Tamza op 08/12/2004 om 19:11:52
Fatima Mernissi heeft 15 jaar onderzoek verricht naar vrouwonvriendelijke ahadith. Ze heeft zelfs aan kunnen tonen dat sommige Sahih Hadith onbetrouwbaar zijn.

In mijn ogen, is ze wel degelijk een geleerde.
maar waarom is zij niet door de andere oeloema erkend als 3alima? waar zou dat aan liggen denk je?

Tamza

Citaat van: gebruiker01 op 08/12/2004 om 19:21:54
maar waarom is zij niet door de andere oeloema erkend als 3alima? waar zou dat aan liggen denk je?

Simpel: omdat ze vrouw is en controversiële ontdekkingen heeft gedaan.

Tamza

En wat maakt die oelama eigenlijk betrouwbaar?

Waarom blinde vertrouwen in de 'oelama' en niet in de bevindingen van een vrouw die ze met duidelijk bewijs en talloze bronnen aan de wereld kenbaar maakt?

Vergeet niet dat oelama geen profeet-status hebben, noch door Allah als uitverkoren mensen zijn uitgekozen. 

Inuit

ik heb het niet over blind vertrouwen in de oelama, maar naar bewijzen kijken ongeacht wie deze bewijzen aandraagt.

en ik ben me er wel degelijk van bewust dat oeloema geen profeet status hebben, getuige het feit dat er veel meningsverschillen onder hun bestaat, maar dat neemt niet weg dat zij elkaar ondanks de meningsverschillen toch erkennen, iets wat ze Fatima Mernissi niet doen en de reden daarvan ligt niet in haar sexe of haar controversiele ontdekking. Immers Al Qardawi wordt ook als controversieel gezien door veel oelama omdat hij bepaalde meningen heeft over zaken als rente, muziek en andere zaken, maar toch wordt hij erkend als a'lim door deze oelama die hem controversieel vinden.

btw. wat is haar expertise als het om de Islaam wetenschappen gaat eigenlijk? waar heeft zij gestudeert? welke tak van de Islamitische wetenschappen heeft zij bestudeert?

Dobry Den

Citaat van: gebruiker01 op 08/12/2004 om 19:20:44
de discussie was niet of zij van Dobry Den Qur'aan interpretaties mag geven, maar of zij zich niet als sociologe op glad ijs bevindt door zich met zaken bezig te houden die niet binnen haar expertise (sociologie) liggen.

Zij is gewoon het voorbeeld van een self-made 3alima.

Gelukkig staat hier mijn mening niet ter discussie. Voor het geval je het niet wist, mijn mening of ze als sociologe op glad ijs begeeft heb ik bij mijn vorige bericht al weergegeven.

Tamza

Citaat van: gebruiker01 op 08/12/2004 om 20:55:03
ik heb het niet over blind vertrouwen in de oelama, maar naar bewijzen kijken ongeacht wie deze bewijzen aandraagt.

en ik ben me er wel degelijk van bewust dat oeloema geen profeet status hebben, getuige het feit dat er veel meningsverschillen onder hun bestaat, maar dat neemt niet weg dat zij elkaar ondanks de meningsverschillen toch erkennen, iets wat ze Fatima Mernissi niet doen en de reden daarvan ligt niet in haar sexe of haar controversiele ontdekking. Immers Al Qardawi wordt ook als controversieel gezien door veel oelama omdat hij bepaalde meningen heeft over zaken als rente, muziek en andere zaken, maar toch wordt hij erkend als a'lim door deze oelama die hem controversieel vinden.

btw. wat is haar expertise als het om de Islaam wetenschappen gaat eigenlijk? waar heeft zij gestudeert? welke tak van de Islamitische wetenschappen heeft zij bestudeert?

Ik beloof je hier later op terug te komen!

Inuit

Citaat van: Tamza op 09/12/2004 om 00:51:48
Ik beloof je hier later op terug te komen!
ik wacht met smart af. ;)