Hoofdmenu

Fatima Mernissi

Gestart door Tama, 11/11/2004 om 17:00:50

Tama

Frankfurter Buchmesse
Arnon Grunberg spreekt met Fatima Mernissi
De Marokkaanse sociologe Fatima Mernissi (Rabat, 1940) zette zich in voor gelijkberechting van man en vrouw binnen de islam en stelde vrouw-onderdrukkende praktijken aan de kaak. Zij doet momenteel onderzoek naar de invloed van satelliettelevisie in de Arabische wereld.
Op 4 november a.s. ontvangt Fatima Mernissi de Erasmusprijs 2004. Mernissi, geboren in een van de laatste harems van Fes, Marokko, is sociologe en woont in Rabat. Ze heeft als adviseuse gewerkt voor UNESCO en andere internationale organisaties. Al meer dan vijfentwintig jaar verricht ze onderzoek naar de positie van de vrouw in de islamitische wereld. Haar publicaties bezorgden haar wereldwijd een enorme reputatie. Mernissi geldt als een van de meest interessante progressieve islamitische denkers van dit moment, met name inzake de positie van vrouwen

javascript:self.close()


Bron: http://www.vpro.nl/programma/ram/afleveringen/18952097/items/19369372/

Tamza

Prachtvrouw. Haar boek 'politieke harem' is een aanrader!

Kahina

Citaat van: Tamza op 11/11/2004 om 17:41:22
Prachtvrouw. Haar boek 'politieke harem' is een aanrader!

Helemaal mee eens. Ik heb een keer een boekbespreking van dat boek meegemaakt. Zij is echt geweldig. Er zat een vrouw tussen het publiek die vond dat ze te dramatisch gedrag vertoonde en vertelde haar op een zeer arrogante toon dat ze niet wist dat Mernissi actrice was. Waarop Mernissi lekker fel "ja al vanaf mijn twaalfde joh" antwoorde.



Batutta

Citaat van: Tamza op 11/11/2004 om 17:41:22
Prachtvrouw. Haar boek 'politieke harem' is een aanrader!

Wat is er zo prachtig aan? Het feit dat ze zich tegen de islam keert en op een Irshad Manji achtige manier haar eigen sekte vormt?

En ben je het helemaal eens met haar boek? Aangezien zij op vele punten dwalend overkomt.

Asafu

Fatema Mernissi is een in 1940 in Marokko geboren voorvechtster van de rechten voor vrouwen. Zij studeerde politieke wetenschappen aan de universiteit van Rabat, de Sorbonne en aan de Brandeis University (Massachusetts). Doordat zij zelf deel uitmaakte van de harem van een rijke Marokkaanse zakenman, heeft zij de mogelijkheid gehad dit instituut van binnenuit te beschrijven. Haar eerste boeken, waarin zij nadrukkelijk pleitte voor emancipatie van de vrouw, werden in Marokko verboden. Sindsdien zijn haar werken in vele andere talen verschenen en, met name ook in islamitische landen, op grote schaal verspreid. In mei 2003 ontving zij de Príncipe de Asturias Prijs voor Letteren.

http://www.mernissi.net/

athsaynou

#5
Ik kende die  Fatima Mernissi niet....maar ik sta totaal achter haar... mensen denken dat de vrouw minderwaardig is dan de man... maar dat is totaal niet zo...dit komt denk ik met name door de mannelijke interpretaties van de koran...

Dobry Den

Arnon Grunberg, mag haar dan wel geinterviewd hebben, gecharmeerd van haar is hij dus totaal niet. In tegendeel, in een column in Wordt Vervolgd (maandblad van Amnesty International) noemde hij haar een oplichtster die de Erasmusprijs absoluut niet verdiend heeft.

Samariaan

#7
Citaat van: Batutta op 12/11/2004 om 12:42:00


Wat is er zo prachtig aan? Het feit dat ze zich tegen de islam keert en op een Irshad Manji achtige manier haar eigen sekte vormt?

En ben je het helemaal eens met haar boek? Aangezien zij op vele punten dwalend overkomt.


probleem met mensen zoals mernissi is, is het feit dat ze geen islam geleerde is, maar gewoon puur een sociologe is die ontwikkelingen beschrijft, in dit geval dus rol van vrouw in islamitische samenleving. Ik neem aan dat ze zelf nooit heeft beweerd een 3alim te zijn, maar ik kan me voorstellen dat mensen haar gaan zien als een legitiem islamitisch orakel.

Sa3ieD

Ze is sociologe, en die onderzoekt het gedrag en de relaties van mensen onderling. Die onderdrukking van vrouwen, die wij zeker niet kunnen ontkennen, is een sociologisch probleem. Je kunt niet de schuld geheel op de islam afschuiven, dat doet zij volgens mij ook niet. Ik vind het goed dat zij die onderdrukking aan de kaak stelt. Ik vind het onzin dat sommige mensen vrouwen die opkomen voor de rechten van de vrouw bestempelen als iemand die het geloof aanvalt of zwart maakt.

Het zwart maken van 1 persoon is gewoon een smoes om de achterstelling van de vrouw in de "islamitische" wereld in de doofpot te stoppen.

PS: Denk bovendien niet dat er binnenkort verandering komt in die achterstelling, hoeveel mernissi's er ook zijn. Mensen kun je niet zo 123 veranderen, de regels vanuit overheidswege hebben in "islamitische" landen ook weinig invloed op het dagelijks leven. De mentaliteit die vele mannen en vrouwen hebben is gewoon het obstakel om die achterstelling te doen verdwijnen.

Inuit

Citaat van: MohamedUK op 06/12/2004 om 18:59:44
Ik neem aan dat ze zelf nooit heeft beweerd een 3alim te zijn, maar ik kan me voorstellen dat mensen haar gaan zien als een legitiem islamitisch orakel.
Ze heeft het nooit letterlijk gezegd naar mijn weten, maar als je een boek schrijft om de wereld te vertellen dat de hoofddoek binnen de Islaam helemaal geen plicht is, dan pretendeer je wel degelijk een Islamitische schriftgeleerde te zijn en ben je ver buiten de scope van sociologie.

Dora

waarom ik zulke vrouwen steun is om hun wilskracht. niet het feit wat ze wel of niet over de islam zeggen. ik heb mijn visie daarover daar kan geen enkele persoon wat aan veranderen. maar het is de positie die ze aanneemt als opeiser van gelijke rechten. dat waardeer ik aan haar. ze stimuleert de vrouw vrouw te zijn met haar eigen stem en status..

MBTiza

Citaat van: Tama op 11/11/2004 om 17:00:50
Frankfurter Buchmesse
Arnon Grunberg spreekt met Fatima Mernissi
De Marokkaanse sociologe Fatima Mernissi (Rabat, 1940) zette zich in voor gelijkberechting van man en vrouw binnen de islam en stelde vrouw-onderdrukkende praktijken aan de kaak. Zij doet momenteel onderzoek naar de invloed van satelliettelevisie in de Arabische wereld.
Op 4 november a.s. ontvangt Fatima Mernissi de Erasmusprijs 2004. Mernissi, geboren in een van de laatste harems van Fes, Marokko, is sociologe en woont in Rabat. Ze heeft als adviseuse gewerkt voor UNESCO en andere internationale organisaties. Al meer dan vijfentwintig jaar verricht ze onderzoek naar de positie van de vrouw in de islamitische wereld. Haar publicaties bezorgden haar wereldwijd een enorme reputatie. Mernissi geldt als een van de meest interessante progressieve islamitische denkers van dit moment, met name inzake de positie van vrouwen

javascript:self.close()


Bron: http://www.vpro.nl/programma/ram/afleveringen/18952097/items/19369372/


Wat motten wij nou hiermee aan?

MBTiza

Citaat van: athsaynou op 13/11/2004 om 15:37:05
Ik kende die  Fatima Mernissi niet....maar ik sta totaal achter haar... mensen denken dat de vrouw minderwaardig is dan de man... maar dat is totaal niet zo...dit komt denk ik met name door de mannelijke interpretaties van de koran...

velen van onze mannen zijn gewoon achterlijk...

Samariaan

Citaat van: gebruiker01 op 06/12/2004 om 20:05:59
Citaat van: MohamedUK op 06/12/2004 om 18:59:44
Ik neem aan dat ze zelf nooit heeft beweerd een 3alim te zijn, maar ik kan me voorstellen dat mensen haar gaan zien als een legitiem islamitisch orakel.
Ze heeft het nooit letterlijk gezegd naar mijn weten, maar als je een boek schrijft om de wereld te vertellen dat de hoofddoek binnen de Islaam helemaal geen plicht is, dan pretendeer je wel degelijk een Islamitische schriftgeleerde te zijn en ben je ver buiten de scope van sociologie.

in dat geval ga je zeker buiten je scope van sociologie. Persoonlijk vindt ik zelf dat wanneer mensen de staat van de samenleving beschrijven geen probleem, juig het juist toe, maar als ze uitspraken gaan doen om deze samenleving te proberen te beinvloeden dan ben je wat mij betrefd niet sociaal wetenschappelijk legitiem bezig, verre van dat.

athsaynou

Citaat van: Eazy_MbTiza op 06/12/2004 om 20:32:30
Citaat van: athsaynou op 13/11/2004 om 15:37:05
Ik kende die  Fatima Mernissi niet....maar ik sta totaal achter haar... mensen denken dat de vrouw minderwaardig is dan de man... maar dat is totaal niet zo...dit komt denk ik met name door de mannelijke interpretaties van de koran...

velen van onze mannen zijn gewoon achterlijk...

jah i know hahah maar het is allemaal begonnen met verkeerde interpretaties van de koran door MANNEN en kijk nu vrouwen mogen geslagen worden enz..