Auteur Topic: Een ode voor de Hijaab in het Westen  (gelezen 6573 keer)

« Gepost op: 25/10/2004 om 01:10:39 »
1. Er zetten zich over het afgelopen eeuw twee grote trends voort in het Westen. Aan de ene kant heeft de kleding industrie de vrouw systematisch ontkleedt. Vanaf het volledig aangekleed zijn van top tot teen aan het begin van deze eeuw, draagt ze nu virtueel 'niets' meer, wanneer de weersomstandigheden dit toe staan. Aan de andere kant is er een dramatische toename in het aantal bekende verkrachtingszaken. In in de vroege jaren 90 zijn de gemelde verkrachtingen in de VS, de 100.000 voorbij gestreefd. En onderzoekers schatten zelfs dat er in werkelijkheid nog 7 tot 10 maal zoveel verkrachtingen zijn, maar deze niet gemeld worden vanwege de aanwezigheid van grote schaamtegevoel om aangifte te doen van verkrachting. De twee trends staan in nauw verband met elkaar. De vrouw in het Westen is een sex-object geworden waarmee produkten verkocht worden en het libido 'kunstmatig' in de samenleving aangewakkerd wordt. De Corvette wordt niet verkocht op basis van zijn krachtige motor of zijn speciale mogelijkheden, in plaats daarvan wordt deze getentoonsteld met een model in een bikini, die erop ligt alsof het een zachte bed is. Evenzo, wordt een nieuwe Gillete scheermesje niet alleen verkocht aan de hand van zijn details; de nieuwe mesjes van titanium. Nee in plaats hiervan, wordt er een man afgebeeld in de reclame met een vrouwenhand, met lange rode nagels die het mesje vasthoudt. De onderbewuste gedachte die hier gedoctrineert wordt is: U koopt de auto, u krijgt het meisje. U koopt de scheermes, u krijgt het meisje.

2. Al-Islaam schrijft de bedekking van vrouwen voor om twee hoofdredenen welke staan in de Qor-aan. Allaah zegt in Soerat al-Ahzaab:

Dat zij hun overkleden (Djilbaab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. [33:59]

3. De hijaab heeft als doel de Moslim vrouw in de gemeenschap, als een deugdzame en eerbare vrouw te zien. Haar hijaab legt de statement af dat zij bij voorbaat niet beschikbaar en niet geinteresseert is. Veel Moslim vrouwen die geemigreerd zijn naar het Westen doen hun sluiers en bovenkleding uit met de bewering dat het juist de aandacht op hen zou vestigen. Als zij hun haar bloot stellen en zich bescheiden westers kleden, er dan niemand naar hen zal kijken. Het is waar dat de hijaab een zekere mate aan anonimiteit waarborgt, daar veel van de vrouwelijke fysieke details verborgen zullen zijn. Echter, de bedoeling is niet de mannen te beletten naar haar te kijken. Wanneer mannen een non zien in haar kledij, helemaal bedekt zoals een Moslim vrouw dat volledig is met een hijaab, zullen zij dat opmerken en haar aanstaren. Evenzo wanneer zij een vrouw in bikini zien lopen, ook dan zullen zij dit opmerken en haar aanstaren. Echter, de eerste blik is ongelijk aan de tweede. De eerste is uit nieuwsgierigheid, daar er iets ongewoons gezien wordt, terwijl de tweede eerder uit lustgevoel en prikkelende sensualiteit zal zijn. Het gevolg van de tweede is de molestatie van vrouwen op nationale schaal, terwijl de eerste respect afdwingt.

« Reactie #1 Gepost op: 25/10/2004 om 01:11:36 »
4. De straf voor verkrachting in een Islamitische staat is zeer zwaar, met de bedoeling om nog daadkrachtiger garant te staan voor de veiligheid van vrouwen. Daar waar er gebruik is gemaakt van een wapen, van welk soort dan ook, in een poging tot verkrachting, is de straf de dood. De doodstraf is ook geintroduceert in de Filipijnen en men overweegt het in India. Echter, om het vrouwen toe te staan met zichzelf te koop te lopen om vervolgens degenen die hier naar onbehoren op reageren ter dood te brengen, is niet bepaald praktisch. De wet behoort gebalanceerd te zijn. De omstandigheden, welke mogelijkherwijs verkrachting stimuleert, behoort eerst weg genomen te worden uit de gemeenschap, pas dan kan een zware straf gesteld worden.

5. Men zou kunnen zeggen dat zelfs in samenlevingen waarin de vrouw compleet bedekt is, zij toch benaderd en gemolesteerd kan worden. Echter, wanneer de grote meerderheid van hen die gemolesteerd zijn zich niet naar behoren bedekt hebben, het principe van bescherming nog steeds geldt. Zelfs in de gemeenschap van de Profeet, vrede en zegeningen zij met hem, 1400 jaar gelden, waren er sommige vrouwen gemolesteerd en verkracht.

6. Sommige mensen bekritiseren het opleggen van de hijaab, door de Islamitische staat. Is het een persoonlijke keus van de vrouw of een legale verplichting? Het is de verantwoordelijkheid van het hoofd van iedere gezin om er zeker van te zijn dat de vrouwelijke leden van zijn huishouden het huis verlaten in een legale en aanvaardbare verschijning. De staat is verder verantwoordelijk om te voorkomen dat de vrouw publiekelijk in staat van naaktheid verkeerd, om zo de algemene waardigheid en moraliteit te waarborgen. Het Westen heeft zijn eigen limieten voor kleding gesteld, welke veranderd naar gelang de gemoedstoestand van de gemeenschap. Ooit waren naakte bijeenkomsten verboden. Momenteel hebben vele uitgaansgelegenheden topless serveersters en danseressen. In de meeste landen mag een vrouw zich in het openbaar niet topless vertonen. Desalniettemin, heeft een vrouw in Florida deze wet aangevochten, en met succes. Complete naaktheid blijft een openbare wandaad in het Westen, hoewel nudist-kampen en naaktstranden als padestoelen uit de grond schoten, op verschillende locaties in Europa en Amerika.

7. Er zijn voorwaarden waaraan voldaan moet worden om het dragen van een hijaab acceptabel te maken. a) Het moet wijd en losjes zijn, opdat de rondingen van het vrouwenlichaam gecamoufleerd worden; b) het moet gemaakt zijn van ondoorzichtig materiaal zodat hetgeen zich eronder bevind niet zichtbaar is; c) het moet niet kleurrijk of aanlokkelijk zijn waardoor sensuele bewondering onnodig gestimuleert wordt.

8. Waar de hijaab een culturele norm geworden is en de vrouwen zich erin berusten uit vrees voor schande, zal het niet naar behoren gedragen worden. Het zou transparant kunnen worden, of half gedragen worden, waarbij de omlijningen van het lichaam zichtbaar zijn, of het kan dermate sierlijk zijn, dat het kledingstuk op zich al aanlokkelijk is. Het kan te kort zijn, waardoor de kleding daaronder zichtbaar wordt, of het gezicht dat bedekt wordt, waarbij het haar aan de voorkant bloot wordt gesteld. Dit soort gebruiken is het gevolg bij vrouwen die de hijaab dragen op grond van de verkeerde redenen. Zij behoren onderwezen te worden, zodat zij er voordeel mee doen en van voordeel zijn voor de gemeenschap.

« Reactie #2 Gepost op: 25/10/2004 om 15:57:42 »
wat is een Djilbaab??

« Reactie #3 Gepost op: 25/10/2004 om 16:02:29 »
wat is een Djilbaab??


Een 'djilbaab' is toch zo'n grote hoofddoek/sjaal die de vrouwen in de tijd van de profeet (vzmh) droegen, het bedekte alles, haren hals en boezem.

« Reactie #4 Gepost op: 27/10/2004 om 12:21:21 »
maar was die djilbaab niet iets cultureels dan??...wij kennen dat niet..net als de burqa..die van het oosten is komen langswaaien...

tijdelijk

« Reactie #5 Gepost op: 27/10/2004 om 12:26:08 »
http://turksnl.net/forum/viewtopic.php?t=4491

Heb deze al een paar keer geplaatst, maar nog niemand heeft inhoudelijk gereageerd.
Deze moslims stelt dat de teksten die gebruikt worden om de vrouw de hoofddoek te laten dragen, onder Perzische invloeden (mode/culuur) zijn gemisinterpreteerd.

« Reactie #6 Gepost op: 27/10/2004 om 12:35:54 »
ik heb het even snel gelezen (ben op m'n werk) en het is inderdaad zo dat het bedekken van het haar niet in de koraan staat > dit is trouwens heel toevallig want eergister hebben we het er nog over gehad in de lerarenkamer (nu een aantal collega's er geen dragen)..

maar goed, het blijkt zo te zijn dat de koraanverzen worden ondersteund met een hadith waarin de profeet vzmh toen hij op hemelreis ging (mihraadj) dat hij vrouwen zag die aan hun haren waren opgehangen, waarop hij vroeg waarom dat is gedaan. antwoord was > de vrouwen liepen met onbedekte haren.....

goed dit is een hadith sahih kreeg ik te horen..maar toch heb ik er mijn bedenkingen over.

tijdelijk

« Reactie #7 Gepost op: 27/10/2004 om 17:51:58 »
Net als de bijbelse figuur Absalom. Man met lang haar die opgehangen aan zijn kapsel in een boom eindigde!

Natuurlijk erg leuk dat de man bijna Kapsalon heette.
Goddelijke humor met een vooruitziende blik.

« Reactie #8 Gepost op: 27/10/2004 om 21:57:06 »
oke..ik heb t nu even op mijn gemak gelezen..en ik moet je zeggen dat het echt een oogopener is...ik print het uit en geef t morgen aan de rest van de leerkrachten..kijken wat ze erop gaan antwoorden...

tijdelijk

« Reactie #9 Gepost op: 27/10/2004 om 22:34:31 »
Ben benieuwd, laat het weten!

allasian

« Reactie #10 Gepost op: 28/10/2004 om 16:18:27 »
Marilyn Manson draagt ook een soort hoofddoek soms.
Een soort heksen hoofddoek.Dat lieten ze een keer zien bij de CRIB op MTV,

« Reactie #11 Gepost op: 28/10/2004 om 20:01:22 »
Ben benieuwd, laat het weten!

heb er een heel discussie met collega's over gehad..de een zei zo en de ander weer zo..ik ben toen naar onze imam gestapt en hem erbij betrokken..hij begon een stuk te lezen en begon te grijnzen...hoofdschuddend vroeg hij..van welke geniale geleerde is dit..ik uhhh nou gewoon iemand die op een forum heeft geschreven dat het dus niet van de islam is...hij begon te lachen en zei..behoort het haar, de decollete niet tot de schoonheid van de vrouw..wij uhhh nou uhhh jawel...hij weer...en staat dat niet in de koraan dan??...hmmm::)...

oke een ander vb zei hij...de islam is gebaseerd op de koraan, hadieths en de soenna..daar halen wij onze info uit..wij ja dat klopt...de soenna houdt in hoe de profeet leefde en ons heeft opgedragen te handelen...niet alles staat in de koraan...hij vroeg...wat droegen de vrouwen van de profeten...uhhmmm djilbaabs..(doet sloegen ze over hun hoofd heen)...daarnaast zijn er ook tal hadieths sahih die het ondersteunen...

het is dus geen cultuur gericht iets..wel is het zo dat elke cultuur zijn manier van dragen heeft..zoals bv in maroc dat een doekje voor het gezicht werd gedaan (lijkt op niqaab maar is net anders)..algerije waar de vrouwen met witte doeken zich wikkelden..het oosten met de niqaab en bv somaliers die met kleurrijke doeken hun haar bedekten...

gegroet L_L

tijdelijk

« Reactie #12 Gepost op: 29/10/2004 om 13:03:35 »
Ik vind de argumenten van die imam zoals je die weergeeft absoluut niet overtuigend.
En hadith, tsja, wat moet ik daarvan denken.
God heeft de Koran gegeven, zou Hij halve info geven? Heeft Hij menselijke aanvulling nodig?
De profeet was slechts een mens. We volgen toch niet alles van hem na (zoals trouwen en het bed delen met zwaar minderjarigen)?  Alles buiten de Koran is denk ik toch menselijk vertelsel en zeer kwetsbaar voor manipulatie.
« Laatst bewerkt op: 29/10/2004 om 13:10:21 door Ayuda »

« Reactie #13 Gepost op: 30/10/2004 om 12:09:27 »
waarom zouden wij soenieten zijn????

« Reactie #14 Gepost op: 30/10/2004 om 12:20:13 »
waarom zouden wij soenieten zijn????

Ahloes-Soennah en Hadieth passen het geloof in zijn totaliteit toe

Shaychoel-Islaam ibn Temiejah zegt in zijn boek ‘De weerlegging van el-Bakrie’, op bladzijde 380 van de eerste druk in 1997 Daar el-Watan:

“En de Iemaams van Ahloes-Soennah wal Djama’ah en de mensen van kennis en Iemaan bezitten kennis, rechtvaardigheid en genade. Zij kennen de Waarheid die hen gebiedt om volgens deze eigenschappen te leven. Hiermee zijn zij in overeenstemming met de Soennah en ongeschonden door de bid’ah. Zij zijn rechtvaardig voor diegenen die buiten de Soennah treden zelfs wanneer zij onrechtvaardig tegenover hen zijn. Zoals Allaah Ta’ala zegt:

“O jullie die geloven! Wees standvastig omwille van Allaah als waarheidsgetrouwe (en rechtvaardige) getuigen. En laat de haat van een volk jullie er niet toe brengen niet rechtvaardig (tegenover hen) te zijn. Wees rechtvaardig (tenopzichte van vriend en vijand), dit is het dichtste bij Taqwah (Godsvrees). En vrees Allaah. Voorwaar, Allaah bezit volledige kennis v an wat jullie (in het geheim en in het openbaar) uitvoeren.” [Soerah el-Maaïdah, Vers 8 (met verduidelijking vanuit de Tafsier van ibn Kethier)]

Zij zijn genadevol tegenover de schepping en willen niet het slechte voor haar maar wensen voor de mensen leiding, kennis en al het goede. Wanneer zij hen bestraffen (weerleggen) en hun fouten, onwetendheden en onrechtvaardigheden verduidelijken, dan doen zij dat met de bedoeling om hiermee de Waarheid te openbaren uit genade voor de schepping alsmede (vanuit het oogpunt van) het gebieden van het goede en het verbieden van het slechte. Zodat de religie geheel en al voor Allaah alleen is en het Woord van Allaah (la illaha illa Allaah) het meest verheven is…”