Hoofdmenu

Oude bruiloft

Gestart door MBTiza, 11/10/2004 om 21:37:16

MBTiza

xu Yis hsent, die zijn sneller!

Milou

Citaat van: Ik_vinde_mooi! op 29/12/2005 om 14:14:48
xu Yis hsent, die zijn sneller!

in welk opzicht snel?
hihi

MBTiza

Citaat van: Milouda-Tawayietch op 29/12/2005 om 14:27:58
Citaat van: Ik_vinde_mooi! op 29/12/2005 om 14:14:48
xu Yis hsent, die zijn sneller!

in welk opzicht snel?
hihi

ixsan zijn veel duurder dan isardan, paarden die niet gemaakt zijn voor het sjouwwerk...

Milou

Citaat van: Ik_vinde_mooi! op 29/12/2005 om 14:34:09
Citaat van: Milouda-Tawayietch op 29/12/2005 om 14:27:58
Citaat van: Ik_vinde_mooi! op 29/12/2005 om 14:14:48
xu Yis hsent, die zijn sneller!

in welk opzicht snel?
hihi

ixsan zijn veel duurder dan isardan, paarden die niet gemaakt zijn voor het sjouwwerk...

ik val eerder voor show!
Tis het aard van het beestje, dus doe me maar snelle ixsan,  indd.

MBTiza

isardan zijn dus muilezels (zo wordt die kruising genoemd!) en ixsan zijn inderdaad volbloedjes

Milou

Citaat van: Ik_vinde_mooi! op 29/12/2005 om 14:48:00
isardan zijn dus muilezels (zo wordt die kruising genoemd!) en ixsan zijn inderdaad volbloedjes

en vroeguh gingen ze dus trouwen op een  ixsan?
Of was dat afhankelijk van de status van Moeraj?

MBTiza

Citaat van: Milouda-Tawayietch op 29/12/2005 om 14:52:56
Citaat van: Ik_vinde_mooi! op 29/12/2005 om 14:48:00
isardan zijn dus muilezels (zo wordt die kruising genoemd!) en ixsan zijn inderdaad volbloedjes

en vroeguh gingen ze dus trouwen op een  ixsan?
Of was dat afhankelijk van de status van Moeraj?

een yis is duur en het bezit daarvan is dus degelijk afhankelijk van de status van de moulay

MBTiza

dit zijn foto's van een halve eeuw terug lullo, genomen in 1953 in het gebied waar ik vandaan kom door een amerikaanse antropoloog, dus zijn oude traditie's.

Milou

Citaat van: TAKANARIT op 29/12/2005 om 14:59:45
Citaat van: Ik_vinde_mooi! op 11/10/2004 om 21:39:22
Toeschouwers tijdens de bruiloft!





Weet je wat zij doen? Ze zijn niet alleen toeschouwers, ze staan op het dak van de bruidegom. Ze wachten netjes op de bruidegom die ook op het dak gaat klimmen. Samen wachten ze op de bruid, die op haar ayis en haar familie richting het huis van de bruidegom sjokken ;)

Daarna krijgt de bruidegom een tallunt met dadels,snoepjes, rozenbladeren, etc. deze strooit gooit hij samen met de andere mannen, op het bruidje.

Op deze manier verwelkomt hij haar bij hem thuis en hoopt op een vruchtbaar huwelijk, dus kinderen=rijkdom ;)

Deze oude Amazighgebruiken die bij ons(Souss/Atlas) nog steeds behouden zijn, moeten weer door de Riffian opgepakt worden, want jullie hadden ze en jullie kunnen ze nog steeds gebruiken :)

Ik wordt er depri van de gedachte als zulke toeschouwers op zouden wachten, terwijl ik  bruid ben...




MBTiza

Citaat van: TAKANARIT op 29/12/2005 om 15:06:16
Citaat van: Ik_vinde_mooi! op 29/12/2005 om 15:02:17
dit zijn foto's van een halve eeuw terug lullo, genomen in 1953 in het gebied waar ik vandaan kom door een amerikaanse antropoloog, dus zijn oude traditie's.

En ik heb het over NU, muts. Dit zijn geen "oude tradities", deze tradities zijn nog steeds in gebruik bij vele Imazighen, dus...

Dus doe niet zo nostalgisch, wees een Amazigh en houdt je tradities in stand zou ik zeggen ;)

waarom gebruik maken van een paard als je de beschikking hebt over een auto, doel = transport van A naar B dus?

echte tradities gebruiken wij nog steeds, zoals rghamath waarbij er geld wordt geschonken aan het nieuwe echtpaar en de naam van de schenker bekend wordt gemaakt..

nisserina

wat zou ik toch graag nog zo'n bruiloft willen meemaken...
*zucht*

MBTiza

Citaat van: TAKANARIT op 29/12/2005 om 15:21:20


Jullie mannelijke Riffian zijn te lui, daarom trouwen riffijnse meiden steeds meer met soussis ;)

generaliseren pffffffffffffffff

Milou

Citaat van: Ik_vinde_mooi! op 29/12/2005 om 15:25:53
Citaat van: TAKANARIT op 29/12/2005 om 15:21:20


Jullie mannelijke Riffian zijn te lui, daarom trouwen riffijnse meiden steeds meer met soussis ;)

generaliseren pffffffffffffffff

Soussies zijn hele lieve mannen, een vrouw kan niet beter treffen.
Ik weet er alles van...
Riffijnse mannen zijn ook wel OK,  echter een tikkeltje arrogant.!
Maar met mate, houdt een relatie in  balans.

Ps. als je zo trouwt, lijkt wel op een sprookje.

Izouran

#88
Citaat van: m'Izran op 19/12/2005 om 10:43:22
Citaat van: Izouran op 17/12/2005 om 16:47:16


Riffijnse bruiloft 1981

Prachtig! Een forzeth zoals ik het een keer meemaakte in Arif, met Imedyazen, Izran je hoort ze van kilometers afstand en meestal geniet het hele dorp en die komen ook op bezoek.

Wat een Prachtcultuur!


;)

Laatste keer dat ik zoiets mee heb gemaakt was volgens mij begin jaren '90.
De azqaak was vol met gasten.
Meiden stonden in een groepje Wayarala bouya te zingen


Prachtig was het toen.


rif-boe3iash

Mij moeder miskiena is op de a3joer willen gaan stappen.. van eboe9iawen naar ait fouwin... en voor je het wist viel ze op de grond... Zij zal die tijd 3amas vergeten door die val! Maar mij ewe(papa) heeft het wel weer romatischer goed af gemaakt! Ik heb haar miskiena deze fotos op de site laten zien.. ik zag gewoon in haar ogen dat ze die tijd echt mis-te! en dat ze blij was dat ze het terug kon zien! Ik lach me dood als ze me het verhaal telkens verteld over haar a3joer en haar val!