hoe marokko telkens de lokatie van Rif aangeeft

Gestart door Mauri, 19/03/2004 om 01:11:50

Mauri

Azul xawem

Na de aanslagen van madrid viel me op dat de officiele Marokkaanse overheid (incl de minister van informatie) nu Tanger wel als een Riffijnse stad aanwijzen.
er stond zelfs een artiekel in "le monde" die dit behandelde en de daders die allen uit tanger komen en allen arabischtalig zijn, bestempelde als zij die uit de Rif komen en ze hadden het zelfs over de bergen omgeving tanger die ze bestempelden als de Rif gebergte, en ze vergeleken die met de tora bora.

en zelfs de minister van informatie nabil ben abdellah (onze: said assahaf ;D )
zei meteen in een interview die ook in nederlandse kranten te lezen was dat het hier om daders ging die uit Noord marokko kwamen en zei niet uit welke deel.

wat ik nu wel raar vind is: tanger + tetouan + laarache + azeila werden juist door de marokkaanse officiele maxzan altijd als de niet riffijnse steden bestempeld. en ze benadrukken daarbij altijd dat de Rif alleen dat gebied is dat de oostelijke deel van noord marokko uitmaakt. dus alhoceima + Nador + Berkan is. ze benadrukken dat in boeken, in sites, mondeling op tv, ect..

en nu nadat daders uit tanger zijn en die arabisch spreken aanslagen hadden gepleegd in madrid, nu wordt tanger in eens een riffijnse stad en heel noord marokko is en dat volgens datzelfde overheid die voorheen altijd met klem aandrong dat Rif alleen de oostelijke helft van noord marokko  als Rifgebied aangegeven wordt.

dat ze ons al jaren gebruikten als bedeldoekje, dat wisten we al. maar nu gebruiken ze ons kennelijk als afveegdoekje!
ze vegen zelfs hun daden op ons af.

wie het nog niet door heeft dan leg ik het zo uit:

als er een bekende wereld schrijver die iedereen weet dat ie oorspronkelijk riffijns is en maar later naar tanger kwam wonen, dan proberen ze toch zijn riffijnse afkomst verborgen te houden.

daarintegen

als er terroristen zijn gepakt die uit tanger komen en arabisch sprekenden zijn, dan proberen ze toch Rif naar voren te schuiven als het gebied waar zogenaamd die daders vandaan komen. terwijl Rif amazigh niks met hun te maken heeft. want ze zijn geen irifiyan.
en volgens diezelfde officiele bronnen is de rifgebied juist het oostelijke deel.

is dit jullie ook opgevallen?

hebben jullie ook zin om nu te gaan zeggen tegen onze marokkaanse officiele overheid: Wat wordt het nou??!! is de westelijke noordmarokko ook een rifgebied of zeggen jullie het alleen maar als daar een ene arabische tangaoui een paar bommen laat exsploderen in spanje??!

Masja

#1
dit is nu weer een voorbeeld v. opportunistisch gedrag !

Idir

#2

Ander onderwerp graag!

Ariaz

#3

CiteerAzul xawem

Na de aanslagen van madrid viel me op dat de officiele Marokkaanse overheid (incl de minister van informatie) nu Tanger wel als een Riffijnse stad aanwijzen.
er stond zelfs een artiekel in "le monde" die dit behandelde en de daders die allen uit tanger komen en allen arabischtalig zijn, bestempelde als zij die uit de Rif komen en ze hadden het zelfs over de bergen omgeving tanger die ze bestempelden als de Rif gebergte, en ze vergeleken die met de tora bora.

en zelfs de minister van informatie nabil ben abdellah (onze: said assahaf ;D )
zei meteen in een interview die ook in nederlandse kranten te lezen was dat het hier om daders ging die uit Noord marokko kwamen en zei niet uit welke deel.

wat ik nu wel raar vind is: tanger + tetouan + laarache + azeila werden juist door de marokkaanse officiele maxzan altijd als de niet riffijnse steden bestempeld. en ze benadrukken daarbij altijd dat de Rif alleen dat gebied is dat de oostelijke deel van noord marokko uitmaakt. dus alhoceima + Nador + Berkan is. ze benadrukken dat in boeken, in sites, mondeling op tv, ect..

en nu nadat daders uit tanger zijn en die arabisch spreken aanslagen hadden gepleegd in madrid, nu wordt tanger in eens een riffijnse stad en heel noord marokko is en dat volgens datzelfde overheid die voorheen altijd met klem aandrong dat Rif alleen de oostelijke helft van noord marokko  als Rifgebied aangegeven wordt.

dat ze ons al jaren gebruikten als bedeldoekje, dat wisten we al. maar nu gebruiken ze ons kennelijk als afveegdoekje!
ze vegen zelfs hun daden op ons af.

wie het nog niet door heeft dan leg ik het zo uit:

als er een bekende wereld schrijver die iedereen weet dat ie oorspronkelijk riffijns is en maar later naar tanger kwam wonen, dan proberen ze toch zijn riffijnse afkomst verborgen te houden.

daarintegen

als er terroristen zijn gepakt die uit tanger komen en arabisch sprekenden zijn, dan proberen ze toch Rif naar voren te schuiven als het gebied waar zogenaamd die daders vandaan komen. terwijl Rif amazigh niks met hun te maken heeft. want ze zijn geen irifiyan.
en volgens diezelfde officiele bronnen is de rifgebied juist het oostelijke deel.

is dit jullie ook opgevallen?

hebben jullie ook zin om nu te gaan zeggen tegen onze marokkaanse officiele overheid: Wat wordt het nou??!! is de westelijke noordmarokko ook een rifgebied of zeggen jullie het alleen maar als daar een ene arabische tangaoui een paar bommen laat exsploderen in spanje??!


je hebt daar een punt mauri

Oued-Amakran

#4
Azul,

Wat mij ook opviel is dat de Marokkaanse overheid bekend had gemaakt dat het brein van de aanslagen in Madrid mogelijk in Brussel of Amsterdam (Voornamelijk Riffijnen in deze steden)zou zijn voorbereid.
Terwijl de daders in Madrid en Tanger hun plannen hadden uitgewerkt.

Kamal25

#5

CiteerAnder onderwerp graag!

Hoezo?
Ik vind juist dat Mauri hier wel een interessant punt maakt.

Tanger= Arif
;D Always has been and always will be ;D

allasian

#6

CiteerAnder onderwerp graag!
Don't turn away,get in front of it.

Mauri

#7

Citeerdit is nu weer een voorbeeld v. opportunistisch gedrag !

Azul

precies Masja! en weet je nog dat topic die ik vorige keer opende over die site die de Rifgebied op een kaart liet inkrimpen? nou dat was ook een gezicht van de officiele instellingen in marokko.
ze hebben het kennelijk nog niet helemaal op 1 rijtje.

Mauri

#8

CiteerAnder onderwerp graag!

Azul

Wie houd je tegen? dan open je toch een andere topic.

Mauri

#9

Citeerje hebt daar een punt mauri

Azul ariaz

dit punt is de laatste tijd te opvallend om het niet op te merken.

Mauri

CiteerAzul,

Wat mij ook opviel is dat de Marokkaanse overheid bekend had gemaakt dat het brein van de aanslagen in Madrid mogelijk in Brussel of Amsterdam (Voornamelijk Riffijnen in deze steden)zou zijn voorbereid.
Terwijl de daders in Madrid en Tanger hun plannen hadden uitgewerkt.

Azul Oued amakran

Dat is het juist! zij zijn juist diegene die zulke arabische exstremistische ideen in marokko promoten en bestrijden elk gematigde Amazigh ideeen. en vervolgens als ze het verpesten, schuiven ze het simpelweg op de Riffijnen.
want ze denken kennelijk ze kunnen zich niet verdedigen en hebben geen woordvoerders die het voor ze zal opnemen. dus ieder scheet die zij laten, roepen ze spontaan: dat waren we niet! dat waren zij!

en nog wat belangrijker de geheime marokkaanse dienst dat zijn zij die met zulke informatie naar buiten kwamen.

en iedereen in marokko weet dat juist de marokkaanse geheime dienst diegenen zijn die zulke salafistische islamitische exstremistische groeperingen hebben toegejuigd om te verschijnen op de marokkaanse grondgebied. zeker als je nu de universiteit studenten van de jaren 70, 80 en 90 vraagt, dan zullen ze dit beamen.

de marokkaanse geheimedienst dachten hierdoor de linkse studenten en de linkse partijen te kunnen bestrijden. dus ze hadden dit zelf gecrieerd om een soort balans te hebben. ze waren kennelijk bang dat de linkse vleugel in der tijd de overmacht krijgt tussen de studenten en de toen opkomende linkse edeologie.

de reden was simpel: marokko had t/m medio jaren 90 een rechtse regering en wou de linkse gematigde edeologie bestrijden door een tegenovergestelde edeologie te crieeren.
en er gingen zelfs verhalen dat de marokkaanse maxzan zelfs een oogje dicht gedaan had tijdens misdaden die zulke exstremistische islamitische groeperingen hadden gepleegd tegen linkse studenten. er werden zelfs studenten vermoord en de maxzan deed een oogje dicht.

conclusie: de marokkaanse rechtse partijen en de geheime dienst zitten nu met een probleem die zij zelf gecrieerd hadden! en ze doen nu alles om dat probleem op andere af te schuiven! en wie zou je kiezen? de zwakste schakel binnen marokko die geen woordvoerders hebben. dus dan schuif je het op de Rif. terwijl die extremisten en hun edeologie juist altijd vijandig staan tegenover imazighen n Arif. en de daders van zulke aanslagen, gewoon arabieren zijn die niet eens uit de Rif komen.

de oplossing is: telkens hard roepen om welke daders het ging en wat aanhangen ze juist! het ging om arabische sprekende islamitische exstremisten en ze aanhangen edeologieen die juist om het vernietegingen van de amazigh taal en cultuur roepen. en daar overeenkomen beide partijen: >> de salafisten en onze huidige overheid.<<

een tip voor de cia en de spaanse geheime dienst : zoek de daders tussen die 2 laatste genoemde groepen  die beschreven zijn tussen deze tekens >>..<<

Mauri

CiteerHoezo?
Ik vind juist dat Mauri hier wel een interessant punt maakt.

Tanger= Arif
;D Always has been and always will be ;D

Azul Kamal

wat tanger betreft wel.
maar die daders zijn geen irifiyan en zijn arabisch sprekende tangaouis. die juist zonder dat ik ze ken, gelet op hun edeologie, ze zullen je juist vertellen dat ze shorfa zijn en dat hun voorouders uit saoudie arabie stammen. en dat soort gasten staan juist vijandig tegen Rif en irifiyan.

mijn punt gaat juist om de officiele marokkaanse politiek. zij zijn juist diegene die altijd met klem zeggen dat tanger en de westelijke noord marokko geen rif is maar alleen de oostelijke deel.
waarom nu veralgemenen ze noord marokko als 1 Rif gebied? omdat ze dit feit op riffijnen willen afschuiven dat is de enige reden.
kijk iemand in frankrijk (dat heeft dat artiekel in lemonde ook al aangetoond) of in een europese land zal meteen denken als ze het over noordmarokko hebben dat het om irifiyan gaat. terwijl het in dit geval om arabieren gaat. of ze nu zichzelf jbala noemen of weet ik veel wat. het zijn geen irifiyan.

kijk informatie geven aan derden of het nou om research gaat of om toeristische informatie gaat, marokko switcht altijd met de informatie zolang het in het nadeel van irifiyan werkt en in het voordeel van de marokkaanse maxzan werkt.

ik zal je een hele andere voorbeeld geven over iets wat ik een keertje per toeval op google tegenkwam. en het ging alleen om een toeristische fietstoer. maar als je goed let dan zul je merken dat ze hetzelfde methode hadden gebruikt. namelijk informatie laten veranderen wanneer het ze goed uitkomt.

voorbeeld:
ik kwam een homepage tegen van een engelse gezin die een fietstoer had gedaan door de Rifgebergte. althans dat dachten ze en dat werd ze voorgehouden door diegene die ze geinformeerd hadden. dat toer was in de gebergte tussen tanger en tetoaun. en dat gezin hield ook een dagboek bij. dus ik las letterlijk op hun homepage "dat ze in de gebergte rondfietsten van de befaamde Riffains and there leader abdelkerim who fhights the spanish army someweher in this mauntains and the home of abdelkerim most be somewhere in this high mountains" hahahah terwijl het niet eens de juiste gebergte was. en eigenlijk moesten ze hun toristische fietstoer juist in de bergen Alhoceima & Nador doen.
maar kennelijk werd gewoon even onze geografische ligging weer even geswitcht zodat dat bepaalde reisbureau of de officiele marokkaanse toeristen bureau geld zouden verdienen. dus het is hetzelfde methode. als ze aan ons willen verdienen switchen ze in geografie en als ze hun daden willen verbergen switchen ze weer in geografie.

hahahah wellah ik heb me kapot glachen om die arme engelsen die dat fietstoer hadden gedaan, ze gaan er nog steeds vanuit dat ze het befaamde woon berggebied van de Riffijnen en abdelkerim hebben gezien.

ik

Citeerhahahah wellah ik heb me kapot glachen om die arme engelsen die dat fietstoer hadden gedaan, ze gaan er nog steeds vanuit dat ze het befaamde woon berggebied van de Riffijnen en abdelkerim hebben gezien.
Dat is toch Rifgebied of dacht jij van niet?
Wie zegt dat Abdelkarim niet verder is gekomen dan Ajdir en Tamsamaan?
 
Hij vocht voor de onafhankelijk van rif dus niet alleen voor het stukje Rif rondom al Hoceima en de rkempoes

http://www.geocities.com/r_rifland/333.gif

http://www.geocities.com/r_rifland/RIF.html

Mauri

CiteerDat is toch Rifgebied of dacht jij van niet?
Wie zegt dat Abdelkarim niet verder is gekomen dan Ajdir en Tamsamaan?
 
Hij vocht voor de onafhankelijk van rif dus niet alleen voor het stukje Rif rondom al Hoceima en de rkempoes

http://www.geocities.com/r_rifland/333.gif

http://www.geocities.com/r_rifland/RIF.html

ik zeg niet hij alleen vocht in de rkempoes omgeving elhoceima, sterker nog: de meeste slagen werden geleverd in de provincie Nador: Dhar obaran, anoual, a3aroui, ect

ik weet ook wel dat de historische rif grondgebied van laarrache t/m ahfir ligt.

het gaat nu puur om irifiyan en waar ze wonen.
als dat engelse groep het had over the riffains en de mauntains of riffains and abdelkerim dan denken ze dat anoual en dhar obaran en a3aroui in de buurt zijn waar ze op dat moment zich bevinden (terwijl ze tussen tanger en tetouan waren). en dat die dorpelingen die ze tijdens hun fietstocht tegenkomen, dat het de irifiyan zijn. terwijl het jbala zijn. en jij nu als jij die jbala vraagt dan zeggen ze tegen je dat ze jbala zijn en geen irifiyan.

het gaat nu om het feit dat die plattegrond die jij nu laat zien als valse informatie door de maxzan altijd gezien wordt. en zij beschouwen de echte rif alleen dat gebied dat wat nu noord oost marokko is.

en nu juist nu omdat een terrorist uit tanger komt, nu vinden de marokkaanse maxzan dat rif eigenlijk heel noormarokko is.

dat is wat ik bedoel! op dit moment. en niet omdat ze nu wel inzien dat abdelkerim dat hele noordelijke gebied in zijn handen had. maar ze willen die daden in madrid lievre camoufleren als daden van de Rif. en daar gaat het om.

en wacht mar nadat dit gebeuren wat gessust is. dan zul je weer horen dat de westelijke noordmarokko helemaal niet onder rif valt.

dus ze switchen alleen wanneer ze het goed uitkomt.

daar gaat mijn topic over en niet over hoe ik zelf de geografie van rif zie.

Idir

#14

Dat klopt en het zal het ook blijven Kamal.... met of zonder terror!!!!!

CiteerHoezo?
Ik vind juist dat Mauri hier wel een interessant punt maakt.

Tanger= Arif
;D Always has been and always will be ;D