Kabyliers staan dichterbij ons dan Chleuh en Souss

Gestart door Massugrada, 25/04/2004 om 17:54:40

Ariaz

#45

CiteerZelfs linguistisch zijn jullie TOTAAL niet verwant aan het TAMAZIGHT.
Tarifit is BERG-ARABISCH, voor de leken onder ons.


Mag ik je iets vragen? Ben je een linguist of zo dat je zo'n opmerkingen geeft? Wist je dat je woorden voor heel veel verdeeldheid kunnen zorgen, pas op wat je zegt? Wij Irrifien zijn echte Imazighen want wij praten overal Tarifit, wij praten op straat Tmazight, terwijl de Ishelhieyen met alle respect dat ik voor hen heb niet durven hun taal te spreken in het openbaar, ik ken persoonlijk VEEL Ishelhiyen en Issousien hier in Belgie, en ik ga je eerlijk zeggen, ZE ZIJN ALLEMAAL GEARABISEERD, er zijn er bij die begrijpen maar gewoon de taal niet spreken, hoeveel Soussi-meisjes jong die gewoon de taal niet spreken, je hebt er ook bij die gewoon geen Tamazight willen spreken, ze spreken het alleen maar thuis, terwijl Irrifien onze taal daadwerkelijk gebruiken voor te communiceren, op straat, in d ewinkels, op school, als jullie taal zo veel beter is dan Tarfit waarom zijn jullie dan zo beschaamd om het te spreken?


Ik vind het gewoon schandalig, zoveel Issousien die hun kinderen in het Arabisch opgevoed hebben, ik vind het gewoon erg,


En Tarifit is een echte Tamazighttaal dat kan je niet ontkennen, ik ga niet beginnen beledigen zoals jij dat doet maar ik ben een Arifi, en ik ben geînteresseerd om het te leren, maar hoe kan ik het leren als er zoveel Issousien zijn die altijd Dakhilya-Arabisch spreken en zich voordoen als echte Igharbiyen van Casa Blanca

Taghzayfut

#46

CiteerMag ik je iets vragen? Ben je een linguist of zo dat je zo'n opmerkingen geeft? Wist je dat je woorden voor heel veel verdeeldheid kunnen zorgen, pas op wat je zegt? Wij Irrifien zijn echte Imazighen want wij praten overal Tarifit, wij praten op straat Tmazight, terwijl de Ishelhieyen met alle respect dat ik voor hen heb niet durven hun taal te spreken in het openbaar, ik ken persoonlijk VEEL Ishelhiyen en Issousien hier in Belgie, en ik ga je eerlijk zeggen, ZE ZIJN ALLEMAAL GEARABISEERD, er zijn er bij die begrijpen maar gewoon de taal niet spreken, hoeveel Soussi-meisjes jong die gewoon de taal niet spreken, je hebt er ook bij die gewoon geen Tamazight willen spreken, ze spreken het alleen maar thuis, terwijl Irrifien onze taal daadwerkelijk gebruiken voor te communiceren, op straat, in d ewinkels, op school, als jullie taal zo veel beter is dan Tarfit waarom zijn jullie dan zo beschaamd om het te spreken?


Ik vind het gewoon schandalig, zoveel Issousien die hun kinderen in het Arabisch opgevoed hebben, ik vind het gewoon erg,


En Tarifit is een echte Tamazighttaal dat kan je niet ontkennen, ik ga niet beginnen beledigen zoals jij dat doet maar ik ben een Arifi, en ik ben geînteresseerd om het te leren, maar hoe kan ik het leren als er zoveel Issousien zijn die altijd Dakhilya-Arabisch spreken en zich voordoen als echte Igharbiyen van Casa Blanca


Jij praat poep. Een sporadische constatering en je scheert iedereen over 1 kam. Durven hun taal niet te spreken??
Jij weet wel hoe het echt zit, so cut the bullshit en verkondig geen shit om je beter te voelen omdat jouw taaltje eigenlijk niks voorstelt.
De enige Marokkanen die zich schamen voor hun taal, mentaliteit en cultuur zijn die uit de RIF. En dat is nu zelfs een maatschappelijk probleem geworden.
Tarifit rekenen tot het Tamazight is een fout van de wetenschappers; er klopt niks aan die taal, het is zelfs geen Arabisch. Daarom noem ik het ook BERG-ARABISCH.






Taghzayfut

#47

CiteerIk ben het er 100% mee eens, van de Kabyliers kan je nog steun verwachten. Maar van de Chleuh kan je niks verwachten, ik vraag me af en toe weleens af of die mensen wel een hart hebben.

Jij praat ook poep. Souss Berbers en Kabyle Berbers zijn de grootste Amazigh groeperingen. De RIF Berbers zijn een fractie die er achteraan hobbelt; die mogen wat zeggen, maar hun mening doet er niet toe.

Steun van Kabyle Berbers? Kabyle Berbers zijn gericht op Kabyle. Zelfs de Aures en Mzab laat ze koud. Waarom zouden ze een andere piepkleine "Amazigh" bevolking in een ander land steunen?
Kabyle Berbers en Souss Berbers leven in Frankrijk heel dicht bij elkaar.

Dit is de conclusie van Kabyle Berbers over Rif Berbers:

"Waarom zouden wij dichter staan bij de RIF Berbers? Wat voor overeenkomsten hebben wij met de RIF Berbers? Als de RIF Berbers het niet eens kunnen vinden met DE andere Amazigh bevolking in hun eigen land, wie zegt dan dat ze het met ons kunnen vinden? Wij kiezen voor de sterkste willen wij het algemene Tamazight staande houden."

Souss Berbers daarentegen hebben absoluut geen behoefte aan steun van de Kabyle Berbers.

Om terug te komen op de vraag van Massugrada. Kabyle Berbers staan inderdaad dichter bij de Souss Berbers, qua omvang, geschiedenis en originaliteit van hun talen.
Souss en Kabyle Berbers hebben (bijna) geen overeenkomsten met de RIF Berbers.

Uiteindelijk zal de RIF, door haar eigen toedoen alleen eindigen.

Yugurthen

#48

CiteerJij praat ook poep. Souss Berbers en Kabyle Berbers zijn de grootste Amazigh groeperingen. De RIF Berbers zijn een fractie die er achteraan hobbelt; die mogen wat zeggen, maar hun mening doet er niet toe.

Steun van Kabyle Berbers? Kabyle Berbers zijn gericht op Kabyle. Zelfs de Aures en Mzab laat ze koud. Waarom zouden ze een andere piepkleine "Amazigh" bevolking in een ander land steunen?
Kabyle Berbers en Souss Berbers leven in Frankrijk heel dicht bij elkaar.

Dit is de conclusie van Kabyle Berbers over Rif Berbers:

"Waarom zouden wij dichter staan bij de RIF Berbers? Wat voor overeenkomsten hebben wij met de RIF Berbers? Als de RIF Berbers het niet eens kunnen vinden met DE andere Amazigh bevolking in hun eigen land, wie zegt dan dat ze het met ons kunnen vinden? Wij kiezen voor de sterkste willen wij het algemene Tamazight staande houden."

Souss Berbers daarentegen hebben absoluut geen behoefte aan steun van de Kabyle Berbers.

Om terug te komen op de vraag van Massugrada. Kabyle Berbers staan inderdaad dichter bij de Souss Berbers, qua omvang, geschiedenis en originaliteit van hun talen.
Souss en Kabyle Berbers hebben (bijna) geen overeenkomsten met de RIF Berbers.

Uiteindelijk zal de RIF, door haar eigen toedoen alleen eindigen.





waarom het is juist de marokaanse regering die wilt dat er een kloof onstaat tussen sous en atlas en rif. wij moeten juist samen met elkaar werken. en rabat haat de rif en wilt het kapot maken maar de sous minder maten.

E3ber_Tastite

#49
Azul taghzafjut,

Dat kleine volkje Riffijnen, doet de marokkaanse regering vandaag de dag nog rillingen bezorgen. De regering ziet de riffijnen, nog altijd als nummer 1 vyand, omdat ze weten dat de riffijnen nog altijd hunkeren naar een eigen staat ala Arifubliek.

Maar beste taghzafjut, we moeten wel samen bruggen gaan bouwen en geen wig tussen ons laten drijven, want we blijven en zullen altijd Imazighen blijven. Het kan die corrupte flikkers echt niet schelen, wie nou meer lijkt op de kabyliers of op wie dan ook, het gaat hun om de destructie van de Imazighen. En beledig niet het Riffijnse taal, en  net zoals je het Arabische taal niet moet beledigen of elk ander taal. Want het Riffijnse taal is en blijft een Amazigh-Taal.

Imazighen in Noord-Afrika zijn een volk, je moet begrijpen dat we vroeger EEN waren, en nu hebben ze ons verdeeld, ze hebben ons namen gegeven ( Kabyliers, Riffijnen, Sous, Chleuh, etc...). We hadden EEn Amazigh-taal, dat door onze voorouders gesproken werd, in heel Tamazgha. Onze taal is in de loop der tijd van elkaar gegroeid, dat kwam door de vele verschillende ziektes die Tamazgha wilde indringen, en dat is hun nog aardig gelukt ook. En dit moeten we voorkomen.

Tamazgha is van ons, en van niemand anders.

Add wenni netta,

Ariaz

#50

CiteerJij praat poep. Een sporadische constatering en je scheert iedereen over 1 kam. Durven hun taal niet te spreken??
Jij weet wel hoe het echt zit, so cut the bullshit en verkondig geen shit om je beter te voelen omdat jouw taaltje eigenlijk niks voorstelt.
De enige Marokkanen die zich schamen voor hun taal, mentaliteit en cultuur zijn die uit de RIF. En dat is nu zelfs een maatschappelijk probleem geworden.
Tarifit rekenen tot het Tamazight is een fout van de wetenschappers; er klopt niks aan die taal, het is zelfs geen Arabisch. Daarom noem ik het ook BERG-ARABISCH.







okee waarom worden jullie dan "Chlooh el Chnez" genoemd

de stinkende berbers

en waarom worden wij "Chlooh El Heez" genoem


En waarom zeggen ze altijd " Ruafa Rjala "


" Irrifien Mannen "


die constatering is echt en ik werk in een omgeving waar veel Issousien en Atlas Imazighen zijn en ik meen da, ze zijn allemaal gearabiseerd, allemaal, de een begrijpt er geen snars van , de ander begrijpt het maar kan het niet spreken, terwijl een andere categorie Isoousien het spreekt en begrijpt maar je zou gewoon niet denken dat het Isoussien zijn want ze spreken niks anders dan het Arabisch,

Ik heb ooit eens tegen een Assousie gezegd "Spreek met mij Tmazigh alstublieft" en hij wou het gewoon niet spreken, maar hij kon het wel spreken, begrijp je?

Massugrada

Citeerokee waarom worden jullie dan "Chlooh el Chnez" genoemd

de stinkende berbers

en waarom worden wij "Chlooh El Heez" genoem


En waarom zeggen ze altijd " Ruafa Rjala "


" Irrifien Mannen "


die constatering is echt en ik werk in een omgeving waar veel Issousien en Atlas Imazighen zijn en ik meen da, ze zijn allemaal gearabiseerd, allemaal, de een begrijpt er geen snars van , de ander begrijpt het maar kan het niet spreken, terwijl een andere categorie Isoousien het spreekt en begrijpt maar je zou gewoon niet denken dat het Isoussien zijn want ze spreken niks anders dan het Arabisch,

Ik heb ooit eens tegen een Assousie gezegd "Spreek met mij Tmazigh alstublieft" en hij wou het gewoon niet spreken, maar hij kon het wel spreken, begrijp je?

daarom vind ik de meeste CHLEUH eigenlijk geen Imazighen.
De merendeel is afstammeling van negers........Imazighen staat synoniem voor de VRIJE MENS....negers waren dat niet...

Ruud Gullit kan zich toch ook niet voor de volle HONDERD PROCENT NEDERLANDER noemen.
Een Nederlander associeer je met blank.

Yugurthen

#52
rassen maken niets uit.

Massugrada

#53
Hoe kan een negershelhi zich dan AMAZIGH noemen terwijl zijn verleden dat niet TOELAAT?

Yugurthen

#54
hoezo zijn verleden niet toe laat.

Massugrada

#55

Citeerrassen maken niets uit.

rassen maken op zich niets uit??? Heb je gelijk in....maar een Chinees kan zich toch geen Amazigh noemen of andersom?

Massugrada

Citeerhoezo zijn verleden niet toe laat.
een neger in Marokko was een slaaf (niet kleinerend bedoelt).Geen enkel neger is inheems in Marokko
Amazigh betekent VRIJE MENS.......

moet je erbij zeggen; Ik ben geen racist....

Massugrada

de term amazigh is er niets voor niets.....zo maakte men onderscheid tussen zwarte afrikanen en de blankere afrikanen.

Kijk maar naar de toearegs(ook berbers);

die hanteren nog steeds een eeuwenoud gebruik.....slavenhandel......

shel7i

#58
De kindertjes hebben het hier weer overgenomen zo te zien.

Massugrada, ik raad je aan eerst eens de Souss en Shluh bevolking te gaan bestuderen voor je met termen als "negers" aan komt zetten !


Dit was meteen de laatste keer dat ik op dit forum kom, ik hebt het wel gehad !

Idir

#59

CiteerDe kindertjes hebben het hier weer overgenomen zo te zien.

Massugrada, ik raad je aan eerst eens de Souss en Shluh bevolking te gaan bestuderen voor je met termen als "negers" aan komt zetten !


Dit was meteen de laatste keer dat ik op dit forum kom, ik hebt het wel gehad !

Ik vind dat je juist moet blijven!! Je bijdrage tot nu toe was wel van grote waarde, je hebt wel wat verduidelijkt in die korte tijd dat je hier komt. Juist jij "als insider" van de zuidelijke Imazighen kan ons het een ander daarover vertellen....