Wat hebben de ayth Said betekent in de Oorlog??

Gestart door oesaid, 07/09/2003 om 02:02:17

oesaid

Ahlan,

Ik vroeg mij hoe en wat zij hebben gedaan in de Oorlog hebben zij mee gevochten of hoe zit dat ik heb veel verhaaltjes gehoord over mijn groot vaders die mee deden tegen de oorlog tegen spanje,Maar helaas nooit iets gelezen op Internet.

Wie weet er meer van want Tazaghine Darkebdan liggen heel gelegen aan AythWajgeren dus Please wie kennis heeft laat het mij horen.

Thalam

Isefrawen

#1

sommige Aiths3ieth waren gruwelijk tegen de Spanjaarden. :

Mijn grootvader heeft twee Spaanse fascistische soldaten (die eerder die dag twee mannen van een gezin op een koelbloedie manier hadden vermoord en de vrouwen hadden verkracht) in de val laten lopen. Toen ze in een dal aan hun sigaretje zaten te trekken liet hij een rotsblok  op hun miezerige beentjes vallen. Vervolgens liet hij ze in een thasreafth (diepe put; 12 meter, waar ze toen graan in opslaan) vallen. Twee slangen erbij die het werk afmaakten. Jaren later liet hij het stoffelijk overschot opgraven en bezorgde ze bij de douane in Mellilia. Met een briefje: 'stuur echte mannen, geen verkrachters; als de fascisten de oorlog willen winnen'

En zo zijn er tig gebeurtenissen van induviduele itez3ieth die een tactische oorlog voerden tegen de bezetting van de Spanjaarden. Aetz3ith waren de snipers die 's nachts hele legers uitschakelden. Net als de aitwayigher hebben ze een grote rol gespeeld in de uitschakeling van de spaanse fascist.  

Massinissa

Azul,


"The Beni Said fought like lions against this threat. Firing everything they had at the mechanical nightmares. Without supporting infantry, the tribemen were able to climb on the tanks and use their daggers to stab the eyes of the drivers through their vision slits. Finally, the tribesmen resorted to using rocks! At this point, with ignition failures, gun failures, and no support, the tanks were forced to withdraw leaving 2 tanks dead on the battlefield. Spain and these tankers would learn from this failure and form the Spanish Armor Corps - one of the finest armor forces in the world".

Lees meer >> http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/spain/spain.html
http://www.balagan.org.uk/war/1909/

D wenni netta

oesaid

#3
Ahlan,

Het lijkt mij haast een logica dat AythSaid net zo hard hebben mee gevochten het is immers sammen met ayth waygren een van de grootste stam van heel Arif, en het is gelegen achter aythwaygeren Temsaman aythtouzin. en vroeg mij ook af wie waren nu de overlopers in Arif?? uit welke stammen kwamen ze? waaren het wel riffijnen?? ik heb gehoord van mensen die het op jonge leeftijd mee hebben gemaakt als er Ayhsaid gevangen werden genomen om mee te vechten aan hun zijden ze zeep atten en andere chemische stoffen om liefer dood te gaan dan de vijand te helpen.

Massinissa

#4
Azul,

In Ait S3id hebben wij Nnayeb in Rkebdani. Hij was een van de grootste vianden van Arif stijd tegen Spanjaarden. Nnayeb was de eerste persoon die een auto en telefoon van Spanjaarden kreeg. Er verd een kabel/lijn vanuit Melilla/Mritch getrokken.Hij heeft de strijd van Ait S3id bijna verlamd. Zonder hulp van Ait Temsaman, Ait Touzin, Tazaghin en Ait Waryaghel was het een ramp geweest.

Als dank aan o.a. Ait S3id hebben Ijebreyyen aan sommige plaatsen dezelfde naam gegeven. Zo heb je bijv. Ait S3id in Jbara. Precies de plaats weet ik niet maar ik heb een kaart waar het op staat.

Over gifgas gesproken dan moet je toch dit even lezen. Geen een dorp kon dat STOPPEN. Dat was, niet alleen voor Marokkanen nieuw maar voor heel Noord Afrika.

http://www.omroep.nl/nps/maroc/welcome.html?abdelkrim.html~content

oesaid

Aha jij hebt veel kennis, maar wat ik mij af vroeg is van hoe kan dat dat Tazaghine en Kebdani best ver van elkaar een grote afstand hebben en toch Allebei Ayhsaid zijn??
en over die andere beni said vroeg ik mij ook af hoe en wat maar jij hebt mij al verteld waarom.



mara

CiteerAhlan,

het is immers sammen met ayth waygren een van de grootste stam van heel Arif,
denk het niet hoor, er zijn veel grotere stammen.

Massinissa

#7
Azul,

Daar heb je wel gelijk in. Ait Waryaghel waren dichterbij het vuur. Het is dus heel normaal dat ze als eerst azidan hebben gepakt. Ait Waryaghel hebben dat ook gedaan. Dit kan jer ook overal lezen. Andere regio's hebben meegevochten. Omdat AIt Said veel dorpen telt, heeft een grote rol gespeeld. Andere regio's hebben ook uitstekende prestaties geleverd. Niet alleen in Arif maar tot Jbara & Isouseyyen in de Atlas.

D wenni netta

Assamedh

#8
Azul Marra,

Zoals de geschiedenis bekend is, zijn binnen elk Takkbitcc grote strijders maar er waren ook mensen die voor hen eigen belangen, zoals de Nayeb uit Ait Ciccar en Ouchanne uit Ait said. Er is weinig bekend over deze kant van de gruwelijke mensen voornamelijk Ouchanne heeft veel van zijn broerders afgemaakt en hebben laten leiden. Ik zal graag meer weten over de spionen of mensen die in spaanse opdracht werkte tijdens de de spaanse bezetting.

Tennimert

Massinissa

Azul,

Nnayeb is uit Ait Said. Hij is naast tamzida n Dhar in Ighzar ururi begraven.

Ouchen is de achternaam of Nnayeb. Zijn zoon was burgemeester in Ssehra' De moeder is 2 jaar geleden overleden. De zus van Hassan de tweede was in Rkebdani om de begrafenis bij te wonen.


D wenni netta

oesaid

Ouchanne, Ik heb wel gehoord dat er een stam is die Ouchanne
heet en die de dag van vandaag nog wreed zijn tegen elkaar, Zullen zij het zijn die elkaar ook het leven in Europa zuur maken, En ze zijn zeker niet geliefd bij de Aitsaid algemeen.

Maar aan mara, Ayth Waygren en Aitsaid zijn supper grote Stammen in Arif Tazaghine tot Dark Kebdani is meer dan 50 KM lang beste vriend en Ayth Wayghren is ook supper groot je verdwaald erin en er zitten supper veel stammen in zie de bron http://www.rifnet.nl/radchor/radchor.htm en vergelijk.

mara

Aan oesaid, als je het zo bekijkt, de igzanajen beginnen van kassita tot en met taza, da's 100 km vriend. En trouwens die amateuristische link die jij bedoelt, daar klopt niet zoveel van.

oesaid

#12
Ahlan,

Waarom zou die link niet kloppen?? de bron van rifnet is heel betrouwbaar, ook al zullen er 1 2 of 10 substammen missen per Stam dan alsnog is er een grote verschil.

Trouwens wie zegt dat Ighzanayn een kleine stam is??
Ighzanayn is wel een grote supper stam maar dat viel niet onder de spaanse Kolonie, Ondanks zij toch wel mee hebben gevochten ik heb het over de rif die bezet was door Spanje.

Thala

mara

Ik had het over arif in het algemeen.
Die link mist gewoon heel veel andere (sub)stammen en dan heb ik niet eens over provincie Taza. Maar goed, dit gedeelte van arif viel dan ook onder Franse bezetting.

MBTiza

Abkadar n 'Amar Uccen was een shmet en helaas afkomstig van de Aith Saied, als het goed is dan was er een foto gemaakt van hem waarin hij mritc omhelst.