Jordan Peterson over tribalisme en indivualisme.

Gestart door Botermes, 18/05/2018 om 17:11:59

Botermes

#15
De enige democratie in het Midden-Oosten overweegt een wet in te voeren, journalisten op te sluiten voor het filmen of fotograferen van het Israëlisch leger. Daarnaast wil de enige democratie in het Midden-Oosten ook een Palestijnse bedoeïenen-dorp in de Westbank met de grond gelijkmaken, omdat dat het uitzicht verpest voor degenen die in de vlakbij gelegen joodse nederzettingen wonen. En of het nog niet erg genoeg was, wijst het Israëlisch hooggerechtshof een verzoek van mensenrechten organisaties af, om niet op ongewapende burgers te schieten.

https://www.youtube.com/watch?v=a-0Wrg9yufk&t=17s

2 weken geleden viel Israel Iraanse doelen in Syrië aan binnen enkele uren nadat de Iran-deal was verstreken. Diezelfde ochtend stond op nu.nl dat de beschietingen een vergelding waren op eerdere Iraanse aanvallen. Later heeft het Israëlisch leger er geen geheim van gemaakt dat zij als eersten aanvielen.

Ghost

#16
Israël schendt mensenrechten, rmakhzen in Marokko ook. Fazit, overal zijn klootzakken die mensen zieken. De ene klootzak haat ik meer dan de ander. Sommige Palestijnen zijn ook klootzakken, maar het laat me onverschillig, want Palestina is een scape goat van Arabische dictators die wisselgeld nodig hebben in ruil voor steun van de VS.

Bij dit soort geo-politieke conflicten is het goed om uit te zoomen op de tijdslijn. Egypte en Jordanie bezetten cq. claimden resp. Gaza en de Westoever voordat Israel bestond, er was toen ook geen Palestina. Na de oprichting van Israel in 1948 probeerden alle omliggende Arabische staten Israël aan te vallen en kregen ze een pak slaag, Israël werd een stukje groter. Dan komt de 6-daagse oorlog in 1967 en de Arabieren krijgen, hoewel in flink overtal, weer een pak slaag van Israël. Isreal verovert de Sinai, Golan hoogte, Westoever and Gaza, dus Egypte en Jordanie moesten de Palestijnse gebieden opgeven. Sindsdien laten de Joden zich als buitengewoon goede onderhandelaars gelden met hun land for peace (erkenning) tactiek met de Arabieren. Egypte en Jordanië gaan snel overstag. Gaza is niet meer bezet, voor zover Hamas de rol van bezetter niet heeft overgenomen. Op de Westbank wonen 300.000 zionisten, maar dat zijn gewoon slimme handelaren. Israël gaat ze niet wegsturen, dan verlies je alle stemmen als Joodse politicus, dus de enige oplossing is dat de VS de zionisten ooit een ontruimingsvergoeding gaat betalen. De kolonisten praten over bedragen van minimaal 100.000 dollar per gezin, zo niet dan blijven ze op hun gejatte land zitten, win-win.

Voor de 6-daagse oorlog was er nog een status quo tweestaten oplossing mogelijk, hoewel Palestijnen dan onder het juk van Egypte en Jordanië zouden moeten leven want wie zegt dat die landen hun claim op Palestijnse gebieden op zouden geven.

Arabieren hebben alles verneukt voor de Palestijnen. De Golfstaten en Saudi Arabie kunnen met 30 miljard dollar morgen ervoor zorgen dat Joden zijn opgerot van de Westoever, maar dat gaan ze niet doen want dan zijn ze hun scape goat kwijt. Ter vergelijking Qatar pomt 10 miljard dollar in 3 weken WK-voetbal.

Israël speelt een kleine rol in het hele toneelstuk. Er mag wel wat meer aandacht komen voor de echte bad guys, de schurken uit Arabistan.

Botermes

#17
Maar het kan toch niet zo zijn dat Israel mensenrechten mag schenden omdat elders de scape goat manoeuvre door dictators uit de trucendoos wordt gehaald, of omdat het in Israel intern nog altijd beter geregeld is.

Ik ben niet van het type dat zich zodanig laat consumeren met conflicten in het Midden- Oosten, alsof het mijn leven beheerst. Alleen heb ik nou net een fase achter de rug waarin ik de rechtse media heb gevolgd waarbij het lijkt alsof moslims echt niets anders kunnen voortbrengen dan alleen ellende. Geen nuance, werkelijk niets anders dan alleen pure evil. Ja, moslims hebben veel problemen en daar moet over gesproken kunnen worden, maar dat is wat anders dan opzettelijke zwartmakerij. Dat is dus wat ik heb geconstateerd bij die lui van Elsevier, Geenstijl en de Telegraaf. Elsevier valt nog enigzins mee maar die anderen..

Vorig weekend met die CL-finale  Madrid - Liverpool met die smerige overtreding van Ramos op M. Salah schreef een auteur van Geenstijl dat hij zich ergerde aan de nabeschouwing waarin iemand het opnam voor Salah, verondersteld omdat Salah moslim zou zijn. Dus wanneer iemand zich uitspreekt tegen die smiechterige manier waarop hij tegen de grond werd gewerkt, wat heeft Salah’s achtergrond dan daarmee te maken? Hahaha dit is toch hilarisch, man! Dus zelfs wanneer je niet de agressor maar de dupe bent, heb je je achtergrond nog tegen.

Ghost

Want op Al-Jazeera laten ze alleeen dode joodse baby’s zien na een Palestijnse zelfmoordaanslag in Israël...

Dot soort conflicten gaan nu eenmaal gepaard met propaganda of eenzijdige verslaggeving, daar moet je van kunnen abstraheren. Het is ook relatief, in Noord-Afrika lezen ze de Telegraaf niet.

Botermes

#19
Ik denk dat we het er wel over eens kunnen zijn dat israelische baby’s een stuk veiliger zijn dat de palestijnse. Ik kan het ook heus vanuit een Israelisch/joods perspectief zien, dat bij de tot standkoming van die staat wel oorlog gevoerd moest worden maar nu zouden ze het ook goed moeten maken en de palestijnen ook een eigen staat gunnen, Jeruzalem opsplitsen in een palestijns en joods deel. Maar het probleem is dat ze meer en meer land willen. Voor een deel heeft dat ook te maken met hoe joden het in het buitenland hebben. Dus als de joden in Frankrijk weggepest worden door het antisemitisme onder de groeiende moslimbevolking dan is het niet vreemd dat de joodse staat meer land gaat opeisen. En dat weer tenkoste van de palestijnen en dat zien veel moslims in Europa niet in, dat ze juist meer kwaad dan goed doen.


Joden zijn ook gewoon weggepest, niet alleen uit Europa,  maar ook uit veel moslimlanden, althans niet persé weggepest maar vertrokken vanwege geen gelijke behandeling of vervolging. Dat maakt het er ook niet makkelijker op en maakt de oprichting van een joodse staat heel rechtvaardig. Maar zij konden ook een stuk in Argentinië krijgen en dat wilden ze niet, maar zagen hun kans schoon om naar het midden-Oosten te vertrekken omdat daar een relatief weerloos volk leefde, die ze met gemak konden verdrijven.

Ghost

#20
Wiens schuld is het dat Israëlische baby’s veiliger zijn? En wat te denken van 2 miljoen Palestijnen die die hun kinderen voeden door in Israël te wonen en/of werken.

Ik zal een documentaire voor je opzoeken van Louis Theraux die Joodse nederzettingen bezoekt. Op een gegeven moment verbaast Theraux zich enorm over het feit dat Palestijnse aannemers en bouwvakkers de huizen van joodse kolonisten bouwen.

Een gotspe is het, om er wat Jiddisch tegenaan te gooien.


Botermes

#22
Citaat van: Thatha op 03/06/2018 om 20:49:49
Kijk vanaf minuut 39:00


https://vimeo.com/102569427

Oké goed, ik zal het later eens gaan bekijken. Als je het niet erg vindt, wil ik om het dichterbij huis te houden, het gaan hebben over Imazighen in diaspora en Tamazight in de toekomst.

Dus liep ik een paar dagen geleden op een vroege middag langs de achterkant via de tuin naar een vlakbij gelegen supermarkt om snel even boodschappen te doen voordat ik moest gaan werken. En liep langs zo’n paadje vlakbij een speeltuin, en zag ik een groot met krijt getekende Amazigh-vlag. Dat zullen dus de kinderen van Riffijnen zijn die daar altijd spelen. De kinderen die ik maar altijd half opmerk en nooit naar omkijk, zijn wel de toekomst, realiseerde ik mezelf. Wanneer dus het moment komt dat ze echt op zoek gaan naar Amazighiteit, en daar zijn ze al eigenlijk mee begonnen, dan moeten we hen wel wat meer te bieden hebben dan wij gehad hebben. Dat is onze taak.

Ik heb er dus een foto van gemaakt en sinds die tijd zelfs als screensaver gezet op mijn telefoon. Een teken van hoop.


Toen wij opgroeiden was het vooral Riffijns muziek, die ons vertelde wie wij zijn, maar dat bleek achteraf niet genoeg te zijn om een serieus tegenwicht te bieden aan de ontwikkelde culturen waar we doorgaans aan blootgesteld staan. The very reason waarom ik nu, as we speak, dit in het Nederlands en Engels doe, is toch om die ene belangrijke reden. Ik ken het maar niet genoeg benadrukken maar voor het behoud van de eigen taal, moet je mensen hebben, pioneers die het naar een hoger niveau tillen door een literaire traditie en kunst te creëren en dat is onze taak.

Ik zag vanmiddag een inzamelingsaktie voor de plaatselijke moskee. Ik ben agnostisch atheïst, dus niet dat ik het zelf had opgezocht maar was toevallig bij een maat die dat op zijn telefoon live aan het volgen was. Dus zag je ruw weg 80% Riffijnen die elkaar of in het Nederlands of Arabisch toespraken. Een recente Tanger-Riffijn migrant als imam die wanneer hem gevraagd wordt iets in het Tamazight te doen zoals het prijzen van donoren, niet verder komt dan eens in de zoveel tijd een paar Tamazight werkwoord tussen een gebruikelijk routine Arabisch jargon te gooien. De ander, een 2e generatie Riffijnse poldermoslim die alleen formeel Nederlands kan spreken ondanks het feit dat hij in een Riffijns sprekend huishouden is opgegroeid. Nou komt wat ik schrijf zo verontwaardigend over maar eigenlijk valt hen niet zo veel te verwijten aangezien zij het niveau waar wij naartoe willen, niet  hebben kunnen genieten in hun vormende jaren van kind tot volwassene.


Botermes

#23
Citaat van: Thatha op 03/06/2018 om 20:49:49
Kijk vanaf minuut 39:00


https://vimeo.com/102569427

Ik heb het helemaal afgekeken. Tja, wat moet er ik van vinden? Moment opnamen kunnen een geflateerd beeld geven. Begrijp me niet verkeerd, ik heb op zich niets tegen joden, en ik weet dat dat cliché klinkt. Ik ben altijd meer de persoon geweest die juist ageert tegen de demonisering van joden. I put my ass on the line, en heb er vaak felle discussies over gevoerd en gedonder met fellow-Imazighen mee gehad. Ik heb dus een Riffijnse jeugdvriend waarmee ik nog weleens een paar keer per jaar een bakje koffie drink. Een heel aardige jongen en een van de weinigen uit mijn tijd met een bachelor degree. Heeft een goede baan, niet bepaald een theehuis geval. Hij heeft iets van een soort obsessie met wie allemaal een joodse achtergrond heeft. Ja, die is een jood en dat is een jood enzovoort, hetzij een acteur of een publiek figuur, whatever. Oh nou, fijn om te weten, dacht ik dan. Dus vroeg ik op een gegeven moment of hij daar een obsessie mee had. Ik kan me niet precies herinneren wat zijn antwoord was, maar het was wel ontwijkend. Ik vond het maar raar omdat het iets is waar ik nooit bij stil sta.

Nee maar, ik moet toch ook kritisch op Israel kunnen zijn, toch. Jij voert een argument aan dat er palestijnen zijn die een boterham verdienen door in Israel te werken. Het conflict tussen de palestijnen en joden is nauwelijks te vergelijken met de Amazigh-kwestie maar, imagine someone throwing that same argument back at you, door te stellen dat er veel Riffijnen in de grote steden van Marokko hun boterham verdienen, conclusie: er is geen discriminatie of marginalisering. Het doet toch niets af aan de trend dat Amazigh-sprekende regionen onderontwikkeld blijven. Van Gaza wordt verwacht binnen een jaar of 20 onbewoonbaar te worden. De meerderheid palestijnen mag, for a reason, niet eens stemmen.



Ghost

#24
Citaat van: Vutγmas op 06/06/2018 om 09:13:11
Ik heb het helemaal afgekeken. Tja, wat moet er ik van vinden? Moment opnamen kunnen een geflateerd beeld geven. Begrijp me niet verkeerd, ik heb op zich niets tegen joden, en ik weet dat dat cliché klinkt. Ik ben altijd meer de persoon geweest die juist ageert tegen de demonisering van joden. I put my ass on the line, en heb er vaak felle discussies over gevoerd en gedonder met fellow-Imazighen mee gehad. Ik heb dus een Riffijnse jeugdvriend waarmee ik nog weleens een paar keer per jaar een bakje koffie drink. Een heel aardige jongen en een van de weinigen uit mijn tijd met een bachelor degree. Heeft een goede baan, niet bepaald een theehuis geval. Hij heeft iets van een soort obsessie met wie allemaal een joodse achtergrond heeft. Ja, die is een jood en dat is een jood enzovoort, hetzij een acteur of een publiek figuur, whatever. Oh nou, fijn om te weten, dacht ik dan. Dus vroeg ik op een gegeven moment of hij daar een obsessie mee had. Ik kan me niet precies herinneren wat zijn antwoord was, maar het was wel ontwijkend. Ik vond het maar raar omdat het iets is waar ik nooit bij stil sta.

Nee maar, ik moet toch ook kritisch op Israel kunnen zijn, toch. Jij voert een argument aan dat er palestijnen zijn die een boterham verdienen door in Israel te werken. Het conflict tussen de palestijnen en joden is nauwelijks te vergelijken met de Amazigh-kwestie maar, imagine if someone throws back at you that same argument, door te stellen dat er veel Riffijnen in de grote steden van Marokko hun boterham verdienen, conclusie: er is geen discriminatie of marginalisering. Het doet toch niets af aan de trend dat Amazigh-sprekende regios onderontwikkeld blijven. Van Gaza wordt verwacht binnen een jaar of 20 onbewoonbaar te worden. De meerderheid palestijnen mag, for a reason, niet eens stemmen.

Azul,

Mijn uiteenzetting over Palestina is niet gericht op mijn gelijk halen of de schuld aan één kant leggen. Ik wil maar zeggen dat het conflict vele nuanceringen kent die door beide partijen niet in ogenschouw genomen worden. Naar mijn mening zijn Palestijnen niet beter of slechter dan Israëliërs en ik weet ook zeker dat er aan beide kanten genoeg mensen te vinden zijn die vrede willen.

De obsessie met Joden is vrij makkelijk te verklaren. Ik zie het extreem veel in mijn familie. Mijn moeder, die nog nooit een Jood heeft ontmoet, waarschuwt te pas en te onpas voor Joden. Als ik een zakelijk geschil heb met iemand is haar Pavlov reactie, "khza mawayidji d udhay...". Moslims falen in deze wereld. Joden zijn succesvol. Dan is het makkelijk om Joden van een magisch complot Illuminati stijl te betichten om het eigen gevoel van falen te compenseren.

Ik kan nog een aantal onderwerpen aanhalen die ik relevant acht voor het Palestina conflict maar dat interesseert mij te weinig. Ik bespreek hier liever of het Tamazight nog een levensvatbaar linguïstisch ecosysteem heeft. Ik vrees het ergste.

Ik versierde laatst een mooie meid in Rotterdam. Ze bleek uit Berkane te komen. Ik vroeg eerst in het Nederlands of ze Tmazight spreekt, waarop ze ja knikte, dus ik liet al vrij snel veel woorden s Tmazight vallen. Ik regel haar nummer, en beloof later te bellen omdat ik aan het werk was. Zo gezegd, zo gedaan. Dus ik weer verder s Tmazight, ik merk dat ze alleen in het Nederlands reageert. Dus ik zeg schaam je je om Tmazight te praten? Zegt ze, ja, want ik heb het nooit geleerd. haar ouders zijn Bni Znassen die perfect Tmazight spreken maar hun kinderen in het Arabisch hebben opgevoed, in Nederland. Toen ik haar vroeg of ze Tmazight wilde leren was haar antwoord, nee, geen behoefte aan.  Ok zeg ik, maar ik spreek ook geen Arabisch. Vooralsnog geniet ik maar van de vleselijke geneugtes. 

Laatst ook een Riffijnse jeugdvriend die salafist is geworden met gedachten om naar Syrië te trekken, maar recentelijk weer meer van de ondermaanse pleziertjes wil genieten, zoals een goede joint en een biertje op zijn tijd. Zijn Tmazight is ronduit belabberd en hij spreekt goed Arabisch, is ook hafiz en staat voor bij de tarawih. Hij is geestelijk verzorger in gevangenissen. Voor de ramadan was ik hem na zaalvoetbal uit de tent aan het lokken met een paar achterlijke hadith van Bukhari, waarbij hij te kennen gaf dat hij ook niet alles gelooft maar goed geld verdient met Arabische les en Islam cursussen. In de ramadan pakt hij minimaal 3000 EUR erbij naast zijn werk. Toen dacht ik wel, economische drijfveren bepalen uiteindelijk de noodzaak om een taal te laten evolueren en in stand te houden, wat dat betreft is het Tmazight slecht gepositioneerd. Arif heeft geen internationale economie. We krijgen er op zijn hoogst andere Marokkanen bij die naar Nador trekken om daar een leven op te bouwen, dat is te weinig aanwas.

Een groot voordeel voor jongeren is het internet. Je kan alles opzoeken, ik verwijs naar de items die Bu3luz plaatst, simpele basics van Tmazight is voor de meeste Imazighen al te veel gevraagd. Digitalisering biedt kansen voor het Tmazight.

Tanmirt.

Botermes

#25
Azul,

Het is al een paar keer aan de orde geweest hoe bepaalde Riffijnse stammen lijken te bezwijken aan arabisering. Anderen zijn er meer tegen bestand, dus is het geen toeval dat degenen die hier tegen ageren, jij en ik Us3id en Awayigher zijn. Maar verder helpt dat ook niet echt veel als je geen funderingen en beginselen hebt om op te leunen. Ik schreef toch al in een eedere post hoe de plaatselijke moskee moeite heeft formele toespraken s Tmazight van degelijke kwaliteit te houden, for that would require a coherent, structured and educated style of conveying a message, waar nog geen basis voor gelegd is. Hence, daarom kopiëren ze maar wat van het Arabisch over.


Botermes

#26
Citaat van: Thatha op 28/05/2018 om 11:04:49
Dit soort nazistische arabiseringspolitiek is ook een probleem. Reken maar uit hoeveel geld het kost om 188 Arabieren vanuit Marokko 4 jaar lang onderdak in Europa te geven om kleine onschuldige zieltjes te brainwashen, teringlijers.

https://www.moroccoworldnews.com/2018/05/246652/morocco-recruits-188-teachers-of-arabic-for-moroccans-residing-in-europe/

"The purpose of the program is to strengthen the Moroccan community abroad and foster its identity with Morocco’s deep-rooted civilization. All Moroccan children residing in Europe are eligible to learn from the teachers in the program."

‘Morocco’s deep rooted civilisation’: what does that even mean? Deep rooted in ignorance, I would say. Ja, wat wil je in een land waar de meerderheid Arabisch-sprekenden onwetend en ontwijkend zijn over hun Amazigh-origine, dat het gros van hun genetische compositie uitmaakt. Het overmatig gebruik van fancy woorden, alsof men hier reclame maakt voor een attractie in Disneyworld of de Efteling. Rot toch op man!

MWN, een stelletje smeerlappen die pretenderen liberaal progressief en volgens hun slagzin ‘unbiased’ te zijn. Maar als je ze een tijdje volgt, merk je wel wat voor Makhzen apologisten en W-Sahara lobbyisten het zijn. Vorig jaar waren ze, hoewel eerder van mening dat de Hirak beweging legtime redenen had, er toch als de kippen bij om een heel artikel te schrijven over een enkele verspreidde foto op internet van een zwaargewond iemand zogenaamd afkomstig uit de Rif protesten die afkomstig bleek te zijn van de oorlog in Irak. Waarom zou je daar zo veel aandacht aan wijden als er genoeg bloederige foto’s te vinden die wel degelijk afkomstig waren uit de Rif protesten. Unbiased, amehoela.


Stelletje smeerlappen, Makhzen servants who wouldn’t dare to question the real power structures, but only to safely critisise a minister every now and then and rather stay away from uncharted waters.


Botermes

Het was niet een foto die namens de Hirak beweging verspreid werd, maar door een willekeurig persoon die al dan niet van de werkelijke herkomst van die foto wist. Maar heey, volgens MWN moet men juist daar kritisch op zijn, en degenen in macht, wel die krijgen bij voorbaat de voordeel van de twijfel. Daar ben je tenslotte een patrioot voor! Unbiased, abbic!

Botermes

#28
With wisdom comes age, but sometimes age comes alone.
Een quote van Oscar Wilde.

Het zou beter zijn als ik me wat minder polemisch ging uitlaten, vooral ik nu hier van die eindeloze monologen aan het voeren ben.

Zoals je ziet ben ik hier zoals die ene Crusoe op zijn eiland, dus dien ik er maar het beste van te maken. Het eerste dat ik moet doen, is de zaken op orde stellen door weer eens on-topic te geraken.

J.Peterson stelt dat je moet weten hoe je in je stam (groep) moet gedragen, maar dat ligt er eigenlijk maar net aan hoeveel ruimte je van je groep krijgt, jezelf te zijn. Laat het nou net zijn dat verscheidenheid ons zwaktepunt is. Je ziet het vaak, of het nou die jongelui met die nektasjes zijn, of het Marokkaans elftal dat een overschot aan technisch begaafde middenvelders heeft, die verder ook geen potten kunnen breken. We lijken te veel op elkaar en dat komt omdat we te veel met dezelfde dingen bezig zijn, dus andere dimensies volledig onbenut laten. That's a pitty.

Ghost

#29
Citaat van: Vutɣmas op 13/07/2018 om 02:40:05
With wisdom comes age, but sometimes age comes alone.
Een quote van Oscar Wilde.

Het zou beter zijn als ik me wat minder polemisch ging uitlaten, vooral ik nu hier van die eindeloze monologen aan het voeren ben.

Zoals je ziet ben ik hier zoals die ene Crusoe op zijn eiland, dus dien ik er maar het beste van te maken. Het eerste dat ik moet doen, is de zaken op orde stellen door weer eens on-topic te geraken.

J.Peterson stelt dat je moet weten hoe je in je stam (groep) moet gedragen, maar dat ligt er eigenlijk maar net aan hoeveel ruimte je van je groep krijgt, jezelf te zijn. Laat het nou net zijn dat verscheidenheid ons zwaktepunt is. Je ziet het vaak, of het nou die jongelui met die nektasjes zijn, of het Marokkaans elftal dat een overschot aan technisch begaafde middenvelders heeft, die verder ook geen potten kunnen breken. We lijken te veel op elkaar en dat komt omdat we te veel met dezelfde dingen bezig zijn, dus andere dimensies volledig onbenut laten. That's a pitty.


Azul

Uiteindelijk zijn wij als Riffijnen van jongs af aan slachtoffer, je wordt geboren en gedwongen in een cult te blijven om niet als outcast te eindigen. Kijk maar eens naar de commotie rondom anhazi n Arif bij koningsgezinden en relifundo's, een ieder die niet gehoorzaamt aan de hiërarchie, regels en gewoontes van de cult wordt verketterd, ad hominem aanvallen heersen, een redelijke discussie over de inhoud van het protest is uitgesloten. Wij zijn de duivelse azulisten, zij zijn de uitverkorenen. De minachting voor mensen die tegen de onderdrukking ageren, die als maatstaf en een vaststaand gegeven geldt voor de normale sterveling, druipt ervan af.

Zafzafi is opgepakt omdat hij een gebedsdienst verstoord zou hebben. Die valse beschuldiging is gebruikt om de massa onder controle te houden, want tegen het goddelijke mag niemand ageren. Daarmee verstomde de aandacht voor zijn arrestatie. Inmiddels is Zafzafi voor veel veroordeeld maar niet voor het verstoren van een gebedsdienst, althans, dit was niet de rode draad in de aanklachten. Zolang Riffijnen geweld en macht legitimeren met verwijzing naar een 7e eeuwse theocratie, is er weinig hoop voor verbetering. De Riffijnen die dit begrijpen zullen Arif vergeten en zich op laten nemen in tolerantere samenlevingen, kinderen opvoeden ver van de Riffijnse realiteit. Dit heb ik vaker gezegd en ik zie om mij heen dat deze ontwikkeling zich in hoog tempo manifesteert. Bijna elke Riffijn die je op tv ziet en het redelijk doet, zakelijk, in de kunst of academisch is met een niet-moslim getrouwd of heeft er kinderen mee.  Dat komt doordat de Riffijnse gemeenschap geen ruimte laat voor eigenzinnigheid, de bekrompenheid is "smothering". De verandering moet van binnenuit komen maar komt voorlopig niet. Het gaat eerder de andere kant op, hoe jonger de meisjes zijn, hoe meer hoofddoeken je ziet. We zien een neerwaartse spiraal van emancipatie en vrijzinnigheid onder de Riffijnen.

Mindless obedience is good for the cult but it is generally not good for the member.