Nordin el Ouali, Farid Azarkan nieuwe lichting.

Gestart door Botermes, 25/03/2018 om 17:05:54

Botermes

Azul,


Ik kwam net een stuk tegen waarin Nordin het één en ander vertelt over zijn achtergrond, toen er naar gevraagd werd. Hij blijkt dus half Riffijn te zijn, deze Rotterdam zoals hij zichzelf terecht graag noemt.

Nog even eerst dit, ik probeer hiermee hem echt niet zwart te maken al ben ik het niet overal met over eens, en dat hoeft ook niet. Het is een getalenteerde politicus en dat staat buiten kijf. Het zal denk ik wel een maatje zijn van oudlid Gebruiker01 aka Inuit die hier lang geleden actief was en bekend stond om zijn anti-Mazigh houding. Ik durf er mijn hand voor in he vuur te steken dat hij ook Nida heef gestemd.


Terug naar waar ik het over wilde hebben. Toen hem dus naar zijn achtergrond gevraagd werd, was het enige dat over zijn vaderskant te melden had, dat hij uit Rif afkomstig was en dat dat een droog en dor gebied is. Maar daarintegen over zijn moederskant dat ze uit een middelgrote Marokkaanse stad afkomstig en dat ze hem Arabisch heeft leren lezen en schrijven. Nou, laat ik even vooropstellen dat hij heus niet bewust Rif zwart probeerde te maken. Naar alle waarschijnlijkheid heeft hij er gewoon heel weinig van meegekregen van zijn pa.

Hij spreekt over Rif zoals een buitenstaander die er voor een vluchtig bezoekje langskomt, heeft er gewoon geen band mee opgebouwd. Zijn vader zal wel een huis hebben gekocht in die middelgrote stad in Marokko. Waarschijnlijk Fes, Meknes of Kenitra.

Dit is gewoon het gevolg van een vader zonder ruggegraat om zijn kind iets mee te geven van zijn eigen cultuur. Moet je eens nagaan wat er voor verontwaardiging zou onstaan als iemand die half Europeaan en half Marokkaan is, zou zeggen dat Marokko maar een woestijn is. Maar het is toch zo dat Rif droog en door is? Ja, in dezelfde mate dat Marokko ook maar een woestijn is.


Botermes

#1
Dit is het stuk waarin het staat. https://www.nrc.nl/nieuws/2015/07/25/die-rechtsstaat-van-ons-is-een-godsgeschenk-1517781-a141244

Nu is het niet duidelijk of dat die opmerking van hem zelf komt of van de schrijver van het artikel in het NRC. Het lijkt er meer op dat het van de schrijver komt. Feit blijft natuurlijk dat hij meer over zijn moederskant te vertellen heeft dan over zijn vader, of is dat door de schrijver weg gelaten. Of gewoon een moment opname die zo uitvalt. Wat ik wel denk is dat hij geen Tarifit spreekt. Ik heb half Arabische neven en nichten in Marokko, thuis spraken die gewoon Arabisch met hun moeder. Tarifit hebben ze alleen opgepikt door de Riffijnssprekende gemeenschap om hem heen. Riffijnse mannen die Arabisch-sprekende vrouwen huwen sporen hen zelden aan om Tamazight te leren, terwijl wanneer Amazigh-vrouwen die Arabischsprekende mannen huwen, het vanzelfsprekend is dat zij Arabisch gaan spreken.

Zo ken ik iemand die Arabisch met zijn Touzine moeder spreekt, omdat hij een Arabischsprekende vader van Ouled Stut heeft, maar wel het Tamazight heeft opgepikt door volgens hem, veel met iqer3iyen in Nador op te trekken.

Botermes

#2
Weet je wat het is, wij raken alleen maar meer mensen kwijt, zijn niet in staat nieuwe te absorberen. Dat voorbeeld van mijn half Arabische neven en nichten of van die jongen met de Touzine moeder: hoe moeten zij zich als Riffijns gaan voelen als ze de taal niet van huis uit hebben meegekregen? Ja, niet dus. Ze zullen zich er alleen van afgezonderd voelen.

En nou krijg je ook nog dat gesodemieter met Imazighen in diaspora, die hun kinderen opvoeden met de taal van het gastland. Wat moet men dadelijk met al die kinders die over 20 a 30 jaar allemaal volwassen zijn waarvan de Riffijnssprekende ouders dan al de pijp uit zijn? Wat moeten we met die kinders tijdens de zomervakantie in Rif? Jeeezus Christus, wat een hoop gedonder allemaal.

Dit allemaal door die lakse houding en niet op lange termijn willen denken.

Botermes

#3
Ik heb de titel aangepast dus laat ik het maar gelijk ook over Farid Azarkan hebben. Ik vond hem heel sterk in het debat tegen dat trutje van een Ebru Omar, maar weer wat minder toen met Johan Derksen over Marokkanen bij het amateurvoetbal. Toen met dat onderbroekendouchen. In mijn tijd was dat helemaal niet zo. Ik herinner me nog eind jaren ‘90 toen ik na lange tijd besloot weer te gaan voetballen, en ik bij de A2 kwam van een plaatselijke club, waar veel Turken en Marokkanen speelden, toen douchte iedereen ook gewoon in z’n  blote reet. Niks aan de hand. Maar blijkbaar waren wij dus een uitzondering.

Dat zou heel goed kunnen want mijn neven en nichten die een halve generatie jonger zijn, houden er wel een conservatieve gedachtegoed op na. Toen ik een tiener was, droegen de bad guy draaideurcriminele Marokkaanse jongeren veelal oorbellen. Dat was stoer in die tijd. Als je dat nou zou doen, zou je uitgelachen en voor homo uitgemaakt worden. Ik weet echt niet waar het verkeerd is gegaan.

Ghost

#4
â´°âµ£âµ"ⵍ

Het artikel bevestigt alleen maar hoe een Arabier, Ouali, Arif ziet en Irifiyen ervaart. De Rif staat voor droogte en onderontwikkeling. Zijn vader analfabeet want Riffijn, zijn moeder geschoold want Arabisch.

Op Amazigh websites is de zus van Ouali helemaal losgegaan op Riffijnen naar aanleiding van "Anhazi n Arif" en Zafzafi.  Hel en verdoemenis wenst ze Riffijnen toe, Zazfazi en co moesten de doodstraf krijgen, een en ander in zeer bedenkelijke bewoordingen, ik zeg het hier nog netjes. Ouali heeft zich desgevraagd niet gedistantieerd van de opmerkingen van zijn zus maar beklaagt zich keer op keer dat hij geen (politiek) podium krijg op Riffijnse manifestaties.

Farid Azarkan is een opportunist, zoals elke politicus, die zich zal gedragen naar de wensen van zijn meesters. Hij zat ook lang bij het SMN als voorzitter, dat clubje zag ik altijd als een voortzetting van de Amicales, totaal onbetrouwbare meuk dus. Hij is weg bij zijn Nederlandse vrouw en heeft ergens een Marokkaanse kukuht geregeld voor een nieuw nestje nog net voordat zijn grijze haren de zwarte overheersen.

Het verval van Tamazight/Tarifit in bredere zin is niet aan één oorzaak te wijten. Ik ken genoeg Riffijnen die mij vertellen dat ze Arabisch opgevoed zijn. Ik heb vaker gemeld dat sommige stammen hier meer last van hebben, zoals Aitbuyihi en Ibdarsen en dat wellicht een geografische oorzaak heeft.  Riffijnse kinderen zijn er trots op om Arabisch te spreken, althans zien er geen enkele beperking in geen Tmazight te spreken. Want Arabisch is taal van het geloof inchalla. Vervolgens neem ik waar dat die kinderen slechts een matige beheersing hebben van zowel het Arabisch als het Nederlands maar de facto 100% in het Nederlands communiceren met wat Marokkaans/Riffijnse slang als opvulmiddel.

Dan komen we bij globalisering. Ik heb ooms die in de jaren '50 naar Algerije trokken en daar trouwden met Arabische vrouwen. Het gevolg is dat ze zichzelf uitgeroeid hebben. Hoewel hun hang naar Arif groeide naarmate ze ouder werden, is hun kroost in geen enkel opzicht Riffijns. Hun blikken op latere leeftijd verraden zielenpijn. Een man die gaat sterven zonder legacy is een pijnlijk aangezicht. Een van die ooms had een lang sterfbed waarin hij vaak wegviel in delirium. Hij begon iedereen verrot te schelden s Tmazight, vooral vrouw en kinderen. We hebben het maar niet vertaald.

De Riffijn is zwaar onderbewapend als hij strijdt voor behoud van zijn taal en cultuur zonder hoogstaande literatuur, tv of radio. It's a poor man's language. In de diaspora is de moedertaal niet de bindende factor voor Riffijnen, Tarifit is geen uithangbord waarmee een Riffijn zich van de massa onderscheidt. Dat doet hij met religie, zo ook zijn kinderen. Vrouwen moet je niet op rekenen, zij kunnen er niet veel aan doen dat ze hun identiteit opgeven, dat is evolutionair bepaald. Een vrouw zal zich altijd aansluiten bij de partij die haar de beste overlevingskansen biedt, de meeste voorzieningen, dus de grootste en meestal dominante partij. Zo verzekert zij zich van lijfsbehoud en voortplanting, vrouwen vechten niet. Dus een Riffijnse zal geen enkel loyaliteitsconflict voelen als zij met een Arabier of bekeerling trouwt, haar loyaliteit is uitgeschakeld om te voorkomen dat ze een geestelijke stoornis krijgt, dat zit evolutionair zo diep dat dat er niets tegen te doen is, ook wel bekend als "war bride syndroom". Tegenwoordig kunnen vrouwen war bride syndroom makkelijker verkopen/verwerken onder de noemer "als hij maar moslim is". Wij als mannen moeten op een gegeven moment onze leuter ergens insteken want we zijn verslaafd aan sex. Afhankelijk van je alfa status, zul je in meer of mindere mate naar de pijpen van je (Arabische) vrouw dansen zoals de vader van Ouali. Ik ken er genoeg die hun Arabische vrouwen verplicht Tmazight leren of de voordeur wijzen en dat zijn altijd gasten die 2 of 3 buitenvrouwen hebben en goed in de slappe was zitten.

Riffijnen die niet religieus georiënteerd zijn willen zich vaak liever distantiëren van alles wat hen aan hun familie bindt, het is ze allemaal te bekrompen, te benauwend of ze zijn verstoten indien vrouw. Zij trouwen met Nederlanders en voeden hun kinderen Nederlands op. Daar voltrekt de ontkoppeling van Arif zich binnen één generatie.  Dit zijn wel de types die zich beter aan de dogmatische pro-Arabische argumentatie van relifundo's kunnen onttrekken. Zij doen geen bewuste afstand van het Tmazight maar verliezen binding door een gebrek aan diversiteit binnen de Riffijnse gemeenschap. Je bent voor of tegen islam, daartussen zit niets. Er is geen kleurenpallet aan Landsleute die de mogelijkheid biedt om aansluiting te zoeken. Partijen zoals Nida en Denk danken daar hun succes aan, extreme polarisatie.

Er is maar één oplossing om het verval van Tmazight tegen te gaan. De alfa Riffijnen onder ons moeten meer neuken en kinderen verwekken. Klinkt plat maar zo werkt evolutie.

â´°âµ¢âµ"âµ£






   

Botermes

#5
.

Ghost

Citaat van: Vutγmas op 26/03/2018 om 12:14:56
Je zou dus kunnen zeggen dat het mij niets aangaat op welke manier men wil douchen bij de voetbal club. Als dat voor iedereen een persoonlijke kwestie zou zijn, zou ik zeggen oké maar ik vind het wel merk dat een groep dat collectief doet vanuit religieuze opvattingen. Hier zitten gasten tussen die dingen flikken die het daglicht niet kan verdragen. Sorry, ik vind het gewoon betuttelend. Voor mijn part iedereen een apparte douche cabine zoals we dat op de middelbare school hadden.

In landen als KSA of Iran kan ik me wel voorstellen dat het daar de norm is om op die manier te douchen maar ik betwijfel het echt of dat in Marokko ook zo is.

Ik kan me ook herinneren dat het onderbroekendouchen opkwam. Hoe meer Marokkanen en Turken er in het team zaten hoe meer het de overhand nam, zelfs zo erg dat ook de Hollanders in hun onderbroek stonden. Allemaal peer pressure. Dezelfde jongens die met onderbroek douchten gingen ook nog vaak even langs de hoeren na de training toen we in de A'tjes zaten, vooral bij Turken was dat een sociaal gebeuren, legden ze 5 tientjes bij elkaar om een vriend te laten ontmaagden in het Spijkerkwartier. Turkse ploeggenoot die net zijn rijbewijs had vertelde trots dat hij zijn eerste parkeerboete in de hoerenbuurt kreeg maar omdat het de auto van zijn vader was maakte het niets uit, want die vader kwam daar ook vaak.

Botermes

#7
Citaat van: Thatha op 26/03/2018 om 12:12:59
â´°âµ£âµ"ⵍ

Het artikel bevestigt alleen maar hoe een Arabier, Ouali, Arif ziet en Irifiyen ervaart. De Rif staat voor droogte en onderontwikkeling. Zijn vader analfabeet want Riffijn, zijn moeder geschoold want Arabisch.

In de tekst over Rif staan geen aanhalingstekens dus lijkt het meer uit de richting van de schrijver zelf, van het artikel te komen. Die voordeel van de twijfel moet ik hem wel geven. Ik ken hem verder niet, behalve van een paar video's op YouTube.

Citeer
Op Amazigh websites is de zus van Ouali helemaal losgegaan op Riffijnen naar aanleiding van "Anhazi n Arif" en Zafzafi.  Hel en verdoemenis wenst ze Riffijnen toe, Zazfazi en co moesten de doodstraf krijgen, een en ander in zeer bedenkelijke bewoordingen, ik zeg het hier nog netjes. Ouali heeft zich desgevraagd niet gedistantieerd van de opmerkingen van zijn zus maar beklaagt zich keer op keer dat hij geen (politiek) podium krijg op Riffijnse manifestaties.

Wat een kutwijf zeg! Mensen de dood toewensen omdat ze een waardig bestaan willen en wat voorzieningen die zij voor haarzelf anders wel vanzelfsprekend vindt. Het zal wel aan de Amazigh-vlaggen liggen want zelfs voor het trots zijn op je afkomst als reactie op de discriminatie die je aan den lijve ondervindt, kun je op geen begrip, laat staan sympathie, rekenen.

Het is de weerkaatsing van een echo van de Arabische hegemonie, die je al een millenium in elke hoek van Noord Afrika hoort weerklinken. Men is er niet direct van bewust maar draagt het wel in het onderbewustzijn met zich mee als een soort parasiet, die ontwaakt als die geprovoceerd wordt. Het is een heuse provocatie om als trotse Amazigh voor je rechten te willen op te komen..

Citeer
Farid Azarkan is een opportunist, zoals elke politicus, die zich zal gedragen naar de wensen van zijn meesters. Hij zat ook lang bij het SMN als voorzitter, dat clubje zag ik altijd als een voortzetting van de Amicales, totaal onbetrouwbare meuk dus. Hij is weg bij zijn Nederlandse vrouw en heeft ergens een Marokkaanse kukuht geregeld voor een nieuw nestje nog net voordat zijn grijze haren de zwarte overheersen.

Hij is wel één van de weinige die zich vorig jaar publiekelijk heeft uitgesproken tegen het gewelddadige politie optreden tijdens de vreedzame protesten van de Riffijnse volksbeweging. Ook dat zou opportunistisch van hem kunnen zijn, ja.

Citeer
Het verval van Tamazight/Tarifit in bredere zin is niet aan één oorzaak te wijten. Ik ken genoeg Riffijnen die mij vertellen dat ze Arabisch opgevoed zijn. Ik heb vaker gemeld dat sommige stammen hier meer last van hebben, zoals Aitbuyihi en Ibdarsen en dat wellicht een geografische oorzaak heeft.  Riffijnse kinderen zijn er trots op om Arabisch te spreken, althans zien er geen enkele beperking in geen Tmazight te spreken. Want Arabisch is taal van het geloof inchalla. Vervolgens neem ik waar dat die kinderen slechts een matige beheersing hebben van zowel het Arabisch als het Nederlands maar de facto 100% in het Nederlands communiceren met wat Marokkaans/Riffijnse slang als opvulmiddel.

Ik ken toevallig zo'n jongen afkomstig uit Aitbuyihi uit Breda die wel gewoon Tamazight spreekt, of kan spreken. Dat van sommige Ibdarsen die geen Tamazight spreken was ik al mee in aanraking gekomen. Ik denk dat specifiek die in de nabijheid leven van bepaalde Arabische-sprekende stammen, met name de Ouakili's , waar zij zich als het ware, aan conformeren onder het mom van ze niet te willen uitsluiten. Maar iedereen met een IQ van  minstens 95 kan raden dat er meer aan de hand is, en dat zij gewoon een uit de hand gelopen minderwaardigheidscomplex voor de eigen taal hebben. Het is niets anders dan het schoolvoorbeeld van Arabisering, dat al eindeloze malen op die manier heeft plaats gevonden.

De Ibdarsen die meer in een omgeving leven met Aithwayigher, Iqeriën en Aits3id ed, daar zie je dat zij ook gewoon Tamazight spreken als elk andere Riffijn.

Citeer
Dan komen we bij globalisering. Ik heb ooms die in de jaren '50 naar Algerije trokken en daar trouwden met Arabische vrouwen. Het gevolg is dat ze zichzelf uitgeroeid hebben. Hoewel hun hang naar Arif groeide naarmate ze ouder werden, is hun kroost in geen enkel opzicht Riffijns. Hun blikken op latere leeftijd verraden zielenpijn. Een man die gaat sterven zonder legacy is een pijnlijk aangezicht. Een van die ooms had een lang sterfbed waarin hij vaak wegviel in delirium. Hij begon iedereen verrot te schelden s Tmazight, vooral vrouw en kinderen. We hebben het maar niet vertaald.
Dat is een heel bedroevend verhaal, awma. Het brengt ons eigenlijk terug naar wat ik in een eerdere post schreef over laksheid, en het niet op lange termijn willen denken.

Citeer
De Riffijn is zwaar onderbewapend als hij strijdt voor behoud van zijn taal en cultuur zonder hoogstaande literatuur, tv of radio. It's a poor man's language. In de diaspora is de moedertaal niet de bindende factor voor Riffijnen, Tarifit is geen uithangbord waarmee een Riffijn zich van de massa onderscheidt. Dat doet hij met religie, zo ook zijn kinderen. Vrouwen moet je niet op rekenen, zij kunnen er niet veel aan doen dat ze hun identiteit opgeven, dat is evolutionair bepaald. Een vrouw zal zich altijd aansluiten bij de partij die haar de beste overlevingskansen biedt, de meeste voorzieningen, dus de grootste en meestal dominante partij. Zo verzekert zij zich van lijfsbehoud en voortplanting, vrouwen vechten niet. Dus een Riffijnse zal geen enkel loyaliteitsconflict voelen als zij met een Arabier of bekeerling trouwt, haar loyaliteit is uitgeschakeld om te voorkomen dat ze een geestelijke stoornis krijgt, dat zit evolutionair zo diep dat dat er niets tegen te doen is, ook wel bekend als "war bride syndroom". Tegenwoordig kunnen vrouwen war bride syndroom makkelijker verkopen/verwerken onder de noemer "als hij maar moslim is". Wij als mannen moeten op een gegeven moment onze leuter ergens insteken want we zijn verslaafd aan sex. Afhankelijk van je alfa status, zul je in meer of mindere mate naar de pijpen van je (Arabische) vrouw dansen zoals de vader van Ouali. Ik ken er genoeg die hun Arabische vrouwen verplicht Tmazight leren of de voordeur wijzen en dat zijn altijd gasten die 2 of 3 buitenvrouwen hebben en goed in de slappe was zitten.

Riffijnen die niet religieus georiënteerd zijn willen zich vaak liever distantiëren van alles wat hen aan hun familie bindt, het is ze allemaal te bekrompen, te benauwend of ze zijn verstoten indien vrouw. Zij trouwen met Nederlanders en voeden hun kinderen Nederlands op. Daar voltrekt de ontkoppeling van Arif zich binnen één generatie.  Dit zijn wel de types die zich beter aan de dogmatische pro-Arabische argumentatie van relifundo's kunnen onttrekken. Zij doen geen bewuste afstand van het Tmazight maar verliezen binding door een gebrek aan diversiteit binnen de Riffijnse gemeenschap. Je bent voor of tegen islam, daartussen zit niets. Er is geen kleurenpallet aan Landsleute die de mogelijkheid biedt om aansluiting te zoeken. Partijen zoals Nida en Denk danken daar hun succes aan, extreme polarisatie.

Dat was een heel interessante analyse. Vooral die evolutionaire these van dat zogeheten ‘War-bride syndroom” en dat je als Riffijn zijnde zwaar onderbewapend bent voor het behoud van de eigen taal. Dat zijn punten die in de werkelijkheid heel herkenbaar zijn, and come across as very striking. Ook die andere opmerking dat de meer Westers georiënteerde Riffijn binding verliest door gebrek aan diversiteit, zit volgens mij een kern van waarheid in. Alhoewel ik denk dat er genoeg diversiteit te vinden is in Arif zelf. Dat stel ik uit eigen ervaring.

Citeer
Er is maar één oplossing om het verval van Tmazight tegen te gaan. De alfa Riffijnen onder ons moeten meer neuken en kinderen verwekken. Klinkt plat maar zo werkt evolutie.

Voor mij is Amazigh-bewustzijn de meest bepalende factor. Dat is de nobele zaak waarvoor ik strijd. Weten wie je bent, waar je vandaan komt ,waar je staat en waar je naartoe gaat.

Ik bedoel, je kunt wel veel kinderen gaan baren maar als je geen levensvisie hebt, dan worden je kinderen als het ware de bouwstenen voor andere beschavingen die wel een levensvisie hebben. Zo is dat al vaker uit de geschiedenis gebleken.

â´°âµ¢âµ"âµ£

Ghost

#8
Citaat van: Vutγmas op 27/03/2018 om 01:22:35

Hij is wel één van de weinige die zich vorig jaar publiekelijk heeft uitgesproken tegen het gewelddadige politie optreden tijdens de vreedzame protesten van de Riffijnse volksbeweging. Ook dat zou opportunistisch van hem kunnen zijn, ja.

Hij was een van de laatsten en pas vlak voordat de gemeenteraadsverkiezingen gingen spelen kwam hij naar buiten. Karabulut leidde de kopgroep met Marcouch in het achterwiel. Denk heeft tegen verschillende moties gestemd, die er toch doorheen kwamen in de 2e kamer, voor ontwikkelingshulp aan Arif. Er circuleert een filmpje van Azarkan waarin hij stelt tegen te hebben gestemd omdat hij het nut van seksuele voorlichting in de Rif niet inziet, dat zat namelijk ook in het pakket. Goed en wel, als je bij een partij zit die pro Erdogan is en dus pro uitroeien van een Koerdische minderheid die meer autonomie opeist op het gebied van taal, cultuur en bestuur, kan je niet een andere positie innemen over Arif zonder de partijdiscipline te schenden.


Citaat van: Vutγmas op 27/03/2018 om 01:22:35
Voor mij is Amazigh-bewustzijn de meest bepalende factor. Dat is de nobele zaak waarvoor ik strijd. Weten wie je bent, waar je vandaan komt ,waar je staat en waar je naartoe gaat.

Ik bedoel, je kunt wel veel kinderen gaan baren maar als je geen levensvisie hebt, dan worden je kinderen als het ware de bouwstenen voor andere beschavingen die wel een levensvisie hebben. Zo is dat al vaker uit de geschiedenis gebleken.

â´°âµ¢âµ"âµ£

Een alfa man heeft altijd een levensvisie, crimineel, politicus, ondernemer of topsporter, egal. Jouw levensvisie ga je niet doorgeven op Amazigh.nl. Behoud is een combinatie van kwantiteit en kwaliteit, dus neuken moeten we sowieso, net als onze vaders. Als zij het bij 1 of 2 kinderen hadden gehouden waren er ook 75%  minder mensen zoals jij en ik ayawma.
â´°âµ¢âµ"âµ£

Botermes

#9
Citaat van: Thatha op 27/03/2018 om 14:35:24
Hij was een van de laatsten en pas vlak voordat de gemeenteraadsverkiezingen gingen spelen kwam hij naar buiten. Karabulut leidde de kopgroep met Marcouch in het achterwiel. Denk heeft tegen verschillende moties gestemd, die er toch doorheen kwamen in de 2e kamer, voor ontwikkelingshulp aan Arif. Er circuleert een filmpje van Azarkan waarin hij stelt tegen te hebben gestemd omdat hij het nut van seksuele voorlichting in de Rif niet inziet, dat zat namelijk ook in het pakket. Goed en wel, als je bij een partij zit die pro Erdogan is en dus pro uitroeien van een Koerdische minderheid die meer autonomie opeist op het gebied van taal, cultuur en bestuur, kan je niet een andere positie innemen over Arif zonder de partijdiscipline te schenden.

De Koerdische kwestie kan Farid natuurlijk wel gestolen worden, als een afwijkende mening hem het eigen belang tot last kan zijn. Mijn default positie is ook elke politicus te wantrouwen. Complete politieke partijen doen soms dingen die tegen de principes van hun politieke overtuigingen indruisen. Neem bijvoorbeeld de recente gebeurtenis waarin de linkse politieke partijen besloten hebben geen coalitie met Nida te vormen vanwege een door het CIDI opgerakelde tweet van el Ouali uit 2014. Israel is een appartheid staat, dus mag een niet helemaal juiste vergelijking met ISIS eigenlijk wel met een korreltje zout genomen worden.

Arme el Ouali heeft de macht van de joodse lobby dit keer wel ondervonden. Ik erger me ook enorm aan de rechtse media die elke kritiek op Israel af doet als antisemitisch, maar wel links beschuldigt kritiek op moslims en islam, onder de tapijt te willen vegen.


Citeer
Een alfa man heeft altijd een levensvisie, crimineel, politicus, ondernemer of topsporter, egal. Jouw levensvisie ga je niet doorgeven op Amazigh.nl. Behoud is een combinatie van kwantiteit en kwaliteit, dus neuken moeten we sowieso, net als onze vaders. Als zij het bij 1 of 2 kinderen hadden gehouden waren er ook 75%  minder mensen zoals jij en ik ayawma.
â´°âµ¢âµ"âµ£

Ik verkies kwaliteit boven kwantiteit, awma. De Amazigh alfa’s hebben zich vooral bediend van een Soenitische islam die historisch hand in hand ging met de Arabische overheersing waarvan de echo’s uit het verleden nog steeds naklinken. Zie uitspraken als: Arabisch is de taal van de hemel en het geloof.  Daarom ben ik erg geinteresseerd in de alfa's van de Barghwata Imazighen die een eigen islam ontwikkelden, dat in wezen een heuse intellectuele prestatie genoemd kan worden. Alfa’s zoals de Almoraviden of de Almohaden hadden door hun regressieve mentaliteit een stagnerende werking op ontwikkeling. Dat geldt eigenlijk min of meer voor de gehele islamitische wereld in de late middeleeuwen.

Het klopt inderdaad dat demografische ontwikkelingen uiteindelijk doorslaggevend zijn. Daarom zijn westerlingen ook bang dat moslims door het hogere geboortecijfer, op den duur de overhand gaan krijgen in het Westen.

Maar dan vraag ik me af, of we louter leven om evolutionaire redenen? Om te strijden en te domineren. In dat opzicht lijkt het leven mij dus: “utterly meaningless”.


Ik zie het meer zoals in de woorden van Peter Weyland:

I refuse to believe that mankind is a random byproduct of molecular circomstances.


Uit de proloog van Alien Covenant.

Ghost

#10
Citaat van: Vutγmas op 28/03/2018 om 20:38:49
Ik verkies kwaliteit boven kwantiteit, awma. De Amazigh alfa’s hebben zich vooral bediend van een Soenitische islam die historisch hand in hand ging met de Arabische overheersing waarvan de echo’s uit het verleden nog steeds naklinken. Zie uitspraken als: Arabisch is de taal van de hemel en het geloof.  Daarom ben ik erg geinteresseerd in de alfa's van de Barghwata Imazighen die een eigen islam ontwikkelden, dat in wezen een heuse intellectuele prestatie genoemd kan worden. Alfa’s zoals de Almoraviden of de Almohaden hadden door hun regressieve mentaliteit een stagnerende werking op ontwikkeling. Dat geldt eigenlijk min of meer voor de gehele islamitische wereld in de late middeleeuwen.

Het klopt inderdaad dat demografische ontwikkelingen uiteindelijk doorslaggevend zijn. Daarom zijn westerlingen ook bang dat moslims door het hogere geboortecijfer, op den duur de overhand gaan krijgen in het Westen.

Maar dan vraag ik me af, of we louter leven om evolutionaire redenen? Om te strijden en te domineren. In dat opzicht lijkt het leven mij dus: “utterly meaningless”.


Ik zie het meer zoals in de woorden van Peter Weyland:

I refuse to believe that mankind is a random byproduct of molecular circomstances.


Uit de proloog van Alien Covenant.



Waarom leven we? rukh mindax gha yinigh awma.

Die existentiële vraag is wat mij betreft alleen vanuit de evolutie van de mens op een objectieve manier te beantwoorden. Als je de noodzaak van jouw lijfelijke aanwezigheid op aarde gaat toetsen aan door mensen gemaakte normen is er geen waarheid, althans geen eenduidig antwoord.

Als mens is ons doel het dragen van genen tot we geslachtsrijp zijn en ze kunnen doorgeven. De evolutie (of een andere hogere macht als schepper (van evolutie) zo u wil) zorgt ervoor dat wij onze genen op tijd doorgeven aan het nageslacht. Daar is libido voor ontwikkeld, anders vergeten we ons voort te planten met een volle agenda dagelijkse verplichtingen zoals bessen plukken, bizons jagen en naburige stammen vermoorden. Evolutie kiest voor alle levende organismen een leven-dood cyclus om te waarborgen dat genen blijven bestaan. Onsterfelijkheid van de mens is niet nodig, de genen zijn onsterfelijk. De meeste organismen gaan snel dood nadat ze hun genen hebben doorgegeven, de mens mag iets langer leven omdat de kennis van ouderen in pre-geletterde samenlevingen van pas kwam.

Religie heeft niets met natuurlijke selectie te maken. Integendeel, alfa mannen planten zich meer voort zonder religie en dus zou er zonder religie (theoretisch) een gezondere, slimmere en fittere samenleving zijn. Religie heeft maar één functie, nl. orde aanbrengen en bewaren in groepen die elkaar niet vanuit altruïstische en/of tribale motieven zullen sparen. In de natuur geldt de 80/20 regel; 20% van de mannetjes heeft seks met 80% van de vrouwtjes. Dit betekent dat onder de 80% veel gefrustreerde salafi...(kuch kuch) kneusjes zouden zitten die geen seks krijgen. Dat kan een opstand onder die 80% veroorzaken. Religies brengen kunstmatig orde aan in de 80/20 regel. De ene religie door monogamie op te leggen (iedere man houdt het verplicht bij één vrouw en dus komen de kneusjes ook aan de beurt) en de andere religie door vrouwen via gearrangeerde huwelijken, als oorlogsbuit of in de hemel na overlijden in een oorlog aan te bieden, beide leveren onbeperkte (hemelse) seks en gemotiveerde jiha.. kuch kuch... soldaten op (2 vliegen in 1 klap). Vrouwen zullen zich in beginsel altijd conformeren aan de wet van de sterkste, zie toelichting op war bride syndroom hierboven. Zij zal over het algemeen de indruk willen wekken dat ze vroom is, zich aan de (door mannen opgelegde) groepscode houdt omdat zij en haar kroost bij enige twijfel over de verwerker van haar kind niet beschermd en gevoed zou worden door een man. Vandaar dat vrouwen vaker en meer gelovig zijn (althans die indruk willen wekken) dan mannen. Deze vorm van anti-slet defensie onder de waaier van religie zit er evolutionair ook te diep in om binnen 3 generaties van los te komen. Vandaar dat "als hij maar moslim is'' door veel Marokkaanse vrouwen gebruikt wordt om buitenechtelijke escapades te camoufleren, zelfde soort anti-slet defensie.

Dan kom ik terug bij de ongeletterdheid die Riffijnen zwaar geremd heeft in hun evolutionaire ontwikkeling ten opzichte van andere volkeren, daarbovenop komt de ABS-werking van gebrek een vrijheid c.q. streng sanctiebeleid voor vernieuwers die de tribale discipline verwerpen (beide beperkingen zijn nog steeds actueel). Ik geef een voorbeeld.  Asjkenazische joden zijn gemiddeld het slimste Europese volk. Van de 911 Nobelprijzen tussen 1901 en 2016 gingen er 191 naar mensen met een Joodse achtergrond. Dat betekent bijna 21 procent van het totaal. Terwijl er wereldwijd slechts zo’n 15 miljoen mensen leven die zich Jood mogen noemen, maken ze samen nog geen 0,2 procent van de wereldbevolking uit. Chinezen zijn net zo slim of nog slimmer maar doen het veel slechter op het gebied van wetenschap. Dat komt doordat de Chinese samenleving minder vrijheid tolereert dan de West-Europese. Voor vernieuwing is ruimte nodig om van de groepsdiscipline af te wijken, zonder (al te zware) sancties. Asjkenazische Joden konden hun intelligentie veel sneller ontwikkelen dan andere volkeren omdat zij 2000 jaren geleden als eerste hun kinderen verplicht leerden lezen en schrijven om Joods (kerkelijk) recht te kunnen spreken en toepassen. Bovendien hebben Joden geen bekeringsdwang, het Jodendom is in de eerste plaats bedoeld om het Joodse volk te conserveren, vandaar de verplichting van de maternale bloedband. Daardoor kwamen er, tot voor kort, relatief weinig mensen bij die het gemiddelde naar beneden trekken (zie islam; landen met een moslim meerderheid scoren wereldwijd het hoogst op analfabetisme). Joden die lui waren of niet wilde investeren in de studie van hun kinderen, omdat ze het nut er niet van inzagen voor een boerenbestaan, werden Christen.

Het mag niemand verbazen dat de Asjkenazische Joden in de vroege middeleeuwen alle bankiersfuncties bekleedden en hoog opklommen in de burgerij door middel van nauwe handelsnetwerken. Zij waren bij uitstek geschikt om financieringen te regelen, overeenkomsten vast te leggen en Halakha recht toe te passen op handelsgeschillen. Joden hebben hun kans gepakt.

Wat hebben Imazighen vanaf pak 'm beet 900 a.D. tot deze eeuw gepresteerd? Lezen? Nee. Schrijven? Nee. Handelen en reizen? Nee. De zeden, normen en wetten van een volkomen vreemd volk aangenomen en hun eigen taal en cultuur daaraan onderschikt gemaakt? Ja. Gevochten namens en ten behoeve van een ander volk? Ja. Kracht en financiën geïnvesteerd in grond en stenen ver van huis en haard in Arif? Ja.

Daar ligt dus het resultaat van 2000 jaar evolutie van de Riffijnen op je bordje. Kijkend naar de culturele identiteit van de Riffijn zie ik een een gelijktijdig aan malaria, cholera en tyfus lijdende analfabete Geisteskranke.

Ik denk dat dat onze genen niet willen verliezen van andere genen, dat doe je onbewust maar om het te executeren heb je bewustzijn nodig. Daarom zullen er altijd Imazighen blijven bestaan die trots zijn Tamazight te spreken, met trots over hun grond in Arif praten en met trots aan de wereld vertellen dat ze Arifi zijn; Tamazight-Tamurt-Iddamen. Drie vingers zijn dat. Amazigh bewustzijn is een bijproduct van mijn genen die zich willen laten voortdragen in een andere lijf.


â´°âµ¢âµ"âµ£












Botermes

#11
Interessant,

Met die existentiële vraag bedoelde ik eigenlijk dat met de evolutionaire redenen van het bestaan niet alles gezegd is over het leven. Dat ik meer geïnteresseerd ben geraakt in het metafysische. Veel mensen betrekken hier religie bij, maar naar mijn idee gooit dat alleen maar roet in het eten. Religie is onderscheidend, niet omvattend en ook tribaal van aard. Het is niet verrrassend dat ook Amazigh bewustzijn totaal irrelevant is bij dat soort existeniële vragen.

Met dat verhaal over het IQ van de Azkenazi-joden lijkt IQ dus meer een kwestie van nurture dan nature te zijn. Het is een omstreden onderwerp waar men nog niet aan uit is, hoe het precies zit en of je het wel exact kunt meten. Azkenazi joden hebben vooral een hoog verbaal IQ, zie schrijvers en advocaten etc. Oost Aziaten hebben meer een hoog IQ betreft ruimtelijke inzicht, daarom zijn ze sterk vertegenwoordigd in wetenschappelijke domeinen. Ik denk dat wat jij schrijft over het soort maatschappij waarin je leeft, dat dat ook zeker een factor is.

Je beklaagt je over Riffijnen niets te hebben bereikt. Verval ligt altijd om de hoek door gebeurtenissen, voornamelijk in de vorm van oorlogen. Ontwikkelingen kunnen daardoor abrupt aan een einde komen. Wij denken dus dat wij nooit een traditie hebben opgebouwd de eigen taal te schrijven maar misschien kwam er elke keer een abrupt einde aan zo’n ontwikkeling. Het koninkrijk van Nekor, of de Barghwata werden door de Almoraviden ten val gebracht, dus alles wat zij opgebouwd hadden (zeker voor het geval van de Barghwata) werd in de fik gestoken en is letterlijk in rook opgegaan. The devastating effect of low IQ alphas.



Botermes

#12
Citaat van: Thatha op 26/03/2018 om 12:12:59
Op Amazigh websites is de zus van Ouali helemaal losgegaan op Riffijnen naar aanleiding van "Anhazi n Arif" en Zafzafi.  Hel en verdoemenis wenst ze Riffijnen toe, Zazfazi en co moesten de doodstraf krijgen, een en ander in zeer bedenkelijke bewoordingen, ik zeg het hier nog netjes. Ouali heeft zich desgevraagd niet gedistantieerd van de opmerkingen van zijn zus maar beklaagt zich keer op keer dat hij geen (politiek) podium krijg op Riffijnse manifestaties.

Je hoeft niet uit een Riffijnssprekend huishouden te komen, om je in te zetten tegen de marginalisering van het Riffijnse volk en andere Amazigh-volkeren. Oké, laat hem niet opdraaien voor 'some stupid shit' dat zijn zus heeft gezegd. Dat ze uit hetzelfde huishouden komen, wil nog niet zeggen dat ze exact hetzelfde gedachtegoed en politieke voorkeuren er op na houden. Voordeel van de twijfel-regel.

Maar als hij zich beklaagt geen podium te krijgen op Riffijnse manifestaties, mag je toch wel gaan afvragen in hoeverre hij werkelijk betrokken is bij de Amazigh-kwestie en wat zijn standpunten zijn. Voor zover ik weet, is daar niets over bekend. Wat mij betreft is hij welkom, alleen weet ik niet of hij het zijn politiek carriére wel waard vindt om zich ook voor Imazighen in te zetten, vooral nu hij steeds bekender wordt in Nederland. Ik ben toch geneigd te denken van niet, tenzij het tegendeel wordt bewezen.


Ghost

#13
Citaat van: Vutγmas op 04/04/2018 om 00:33:49
Je hoeft niet uit een Riffijnssprekend huishouden te komen, om je in te zetten tegen de marginalisering van het Riffijnse volk en andere Amazigh-volkeren. Oké, laat hem niet opdraaien voor 'some stupid shit' dat zijn zus heeft gezegd. Dat ze uit hetzelfde huishouden komen, wil nog niet zeggen dat ze exact hetzelfde gedachtegoed en politieke voorkeuren er op na houden. Voordeel van de twijfel-regel.

Maar als hij zich beklaagt geen podium te krijgen op Riffijnse manifestaties, mag je toch wel gaan afvragen in hoeverre hij werkelijk betrokken is bij de Amazigh-kwestie en wat zijn standpunten zijn. Voor zover ik weet, is daar niets over bekend. Wat mij betreft is hij welkom, alleen weet ik niet of hij het zijn politiek carriére wel waard vindt om zich ook voor Imazighen in te zetten, vooral nu hij steeds bekender wordt in Nederland. Ik ben toch geneigd te denken van niet, tenzij het tegendeel wordt bewezen.

Nida organiseert al jaren pro-Palestina demonstraties. Zelfs in de periode dat Marokko haar repressie in Arif met veel machtsvertoon uitvoerde was Nida nergens te bekennen maar organiseerde ze wel weer een Palestina demonstratie. Uit mijn eigen waarneming kan ik vaststellen dat 99% van de Arabieren tegen alles is wat met Imazighen te maken heeft. Dat is keiharde racisme. Op basis van wat ik in mijn eigen familie zie is meer dan 50% van de Imazighen tegen alles wat met Imazighen te maken heeft en bovenal voor de Koning van Marokko. Simpele redeneringen om Amhazi n Arif protesten zwart te maken (lees: fitna, Mossad, Algerije etc) krijgen meer ingang dan welbespraakte Imazighen die aanspraak maken op primaire levensbehoeften, mensenrechten die geen toelichting nodig zouden moeten hebben.

Palestina is in de Arabische wereld een makkelijk middel om de aandacht af te leiden van de shit die Arabische leiders veroorzaken en de ellende waarin mensen leven. Vergeet jouw klachten, je moet voor je broeders in Palestina opkomen. Vergeet jouw klachten, in Palestina is het erger. Ondertussen zijn diezelfde Arabische leiders de grootste bondgenoten van Israël en/of de VS en vergeten veel schapen dat miljoenen Palestijnen in Israël werken. Ik ken veel Palestijnen die Fatah en Hamas haten. Palestijnen zijn relatief seculiere Arabieren, de meeste in Nederland doen niet eens aan Ramadan. Islam boeit ze niks. Doet verder niets af aan het feit dat Israël aan landjepik doet.

Voor een partij als Nida is het handiger om gebruik te maken van polarisering; wij tegen zij. Nida heeft er geen belang bij om binnen haar vijver een individuele groep vissen bij te voeren. Ouali weet dat hij het wij/zij spel moet spelen om stemmen te krijgen. Hij hoeft zich niet als voorvechter van mensenrechten te presenteren. In een stad als Rotterdam volstaat het om de slachtofferrol van geplaagde moslim te spelen. Mensen willen geen slimme politicus, ze willen iemand die zoals zij is. Dat die persoon dom is maakt niet uit. Daarom worden Tokkie partijen zoals Groep De Mos in Den Haag het grootst. Ouali speelt Opfer, want dat is wat zijn stemmers zich voelen. Riffijnen zijn geen Opfer, het zijn lastpakken en drugsdealers. Dat vindt iedere Arabier, daar gaat hij in Rotterdam zijn vingers niet aan branden met voldoende Riffijnse steun vanuit conservatieve moslimhoek en voldoende tegenstanders van de Amazigh zaak.

Ouali kan de schijt krijgen. Azarkan heb ik niet besproken maar dat vind ik nog een grotere aqowad omdat hij nota bene Aitwayigher is die enig historisch besef zou moeten hebben.

Botermes

#14
Citaat van: Thatha op 04/04/2018 om 14:29:58
Nida organiseert al jaren pro-Palestina demonstraties. Zelfs in de periode dat Marokko haar repressie in Arif met veel machtsvertoon uitvoerde was Nida nergens te bekennen maar organiseerde ze wel weer een Palestina demonstratie. Uit mijn eigen waarneming kan ik vaststellen dat 99% van de Arabieren tegen alles is wat met Imazighen te maken heeft. Dat is keiharde racisme. Op basis van wat ik in mijn eigen familie zie is meer dan 50% van de Imazighen tegen alles wat met Imazighen te maken heeft en bovenal voor de Koning van Marokko. Simpele redeneringen om Amhazi n Arif protesten zwart te maken (lees: fitna, Mossad, Algerije etc) krijgen meer ingang dan welbespraakte Imazighen die aanspraak maken op primaire levensbehoeften, mensenrechten die geen toelichting nodig zouden moeten hebben.

Zij die zich met hun schotelantenne’s laten verwennen met de staatspropaganda van een dictatuur, dienen slechts het establishment. Vanzelfsprekend is, dat het dienen makkelijker is dan het juist bekritiseren van macht. Bovendien zijn zij het niet, die enorme afstanden hoeven af te leggen om bij een oncologisch kliniek te geraken. Zij hebben hier in de verzorgingstaat de keuze uit allerlei ziekenhuizen, AMC’s, klinieken etc. Ze willen gewoon liever niet herinnerd worden aan hoe belabberd het in Marokko (vooral in de eigen streek) is. Dat is slecht voor het zelfvertrouwen, ze willen juist alleen maar goed nieuws horen uit Marokko. Heel flauw maar helaas waar. En nu vooral dat arabiseren de onderbewuste norm is geworden, kun je al helemaal op weinig symphatie rekenen als je met een Amazigh-vlag staat te zwaaien voor primaire levensbehoeften.

Citeer
Palestina is in de Arabische wereld een makkelijk middel om de aandacht af te leiden van de shit die Arabische leiders veroorzaken en de ellende waarin mensen leven. Vergeet jouw klachten, je moet voor je broeders in Palestina opkomen. Vergeet jouw klachten, in Palestina is het erger. Ondertussen zijn diezelfde Arabische leiders de grootste bondgenoten van Israël en/of de VS en vergeten veel schapen dat miljoenen Palestijnen in Israël werken. Ik ken veel Palestijnen die Fatah en Hamas haten. Palestijnen zijn relatief seculiere Arabieren, de meeste in Nederland doen niet eens aan Ramadan. Islam boeit ze niks. Doet verder niets af aan het feit dat Israël aan landjepik doet.

Helemaal mee eens. Dat was ook wat Khadaffi in zijn laatse wanhoopspogingen probeerde te doen, de aandacht van zijn eigen puinhoop afleiden naar de Palestijnse kwestie.

Citeer
Voor een partij als Nida is het handiger om gebruik te maken van polarisering; wij tegen zij. Nida heeft er geen belang bij om binnen haar vijver een individuele groep vissen bij te voeren. Ouali weet dat hij het wij/zij spel moet spelen om stemmen te krijgen. Hij hoeft zich niet als voorvechter van mensenrechten te presenteren. In een stad als Rotterdam volstaat het om de slachtofferrol van geplaagde moslim te spelen. Mensen willen geen slimme politicus, ze willen iemand die zoals zij is. Dat die persoon dom is maakt niet uit. Daarom worden Tokkie partijen zoals Groep De Mos in Den Haag het grootst. Ouali speelt Opfer, want dat is wat zijn stemmers zich voelen. Riffijnen zijn geen Opfer, het zijn lastpakken en drugsdealers. Dat vindt iedere Arabier, daar gaat hij in Rotterdam zijn vingers niet aan branden met voldoende Riffijnse steun vanuit conservatieve moslimhoek en voldoende tegenstanders van de Amazigh zaak.


Hoe erg zijn Marokkanen nou eerlijk gezegd het slachtoffer in steden zoals Rotterdam? Ik ken het alleen maar van het winkelen in de Coolsingel. Een kosmopolitische indruk, gezelligheid, smeltkroes van alle culturen. Ik ben me er heus wel van bewust dat dat slechts een deel van het verhaal is en niet het complete. Den Haag heb ik wel ervaren als één van de meest gesegregeerde steden in Nederland, in de enkele keren dat ik er geweest ben.

Iedereen trekt eigenlijk meer toe naar zijn eigen soort. Nederlanders trekken weg uit gebieden waar veel allochtonen wonen. Een multicultureel beleid waarin je iedereen zoveel mogelijk spreidt werkt niet. De mens is van nature tribaal, iets wat je echt niet moet onderschatten met globalisering en een multicultureel ideaal. Een multicultuur is slechts van korte duur, daaruit komt altijd een winnaar die de rest bestrijdt en het slechts een marginaal rol toe staat.

Citeer
Ouali kan de schijt krijgen. Azarkan heb ik niet besproken maar dat vind ik nog een grotere aqowad omdat hij nota bene Aitwayigher is die enig historisch besef zou moeten hebben.

Met dat historisch besef valt het wel mee. Aithwayigher hebben zoals de rest, op school geen Riffijnse geschiedenis gehad, als deel van de algemene opvoeding, maar kennen het slechts sporadisch van oppervlakkige verhalen. Fragmentarisch  in brokken en flodders, niet gemoduleerd en gestructureerd.