izuran n Arifi/DNA van een Riffijn

Gestart door Ghost, 22/02/2018 om 21:00:14

Ghost

.

Botermes

#1
Azul,


Een aantal jaren geleden waren er voornamelijk 3 bedrijven die die tests te bieden hadden. Vooral in Noord Amerika waren die populair. Pas nu is die (myheritage) van die youtube reclames ook in het spel gekomen. Het is een stuk goedkoper geworden, van 100â,¬ naar 60â,¬, geloof ik.

Ik geloof ook dat er met die test aangetoond kan worden voor welke ziekten je vatbaar bent. Dat lijkt mij de voornaamste reden om die af te nemen. Maar dan denk ik bij mezelf: Ja, diabetes! Dat weet je toch al, duhh! Van andere ziekten waar ik mogelijk vatbaar voor ben, wil ik het wel weten zodat ik daar op kan anticiperen ze niet aan te wakkeren.

Wat betreft het etnische aspect neem ik natuurlijk ook aan genetisch voornamelijk van Amazigh (Noord Afrikaanse) afkomst te zijn. Ik ben meer een soort allround Riffijn want hoewel ik mezelf identificeer als Awayigher, ben ik ook kwart Touzine en ver Aqar3i.

Er zitten overigens wel wat haken en ogen aan die tests want als je bij elk van die bedrijven die test doet, krijg je nooit exact dezelfde resultaten. Je kunt er zomaar ineens iets bij krijgen als (pacific islander) of (european jew), ik noem maar wat. Het zijn dan wel slechts enkele procenten maar toch. Dus ja, het geeft je natuurlijk wel een idee maar echt sluitend is het niet.

Ghost

Azul,

Nul % van iets is nul.

Als 20 a 30 Irifiyen een test doen heb je een betrouwbaar beeld van de DNA-markers. Daarom moedig ik mensen aan om hun uitslagen hier te plaatsen. Testen kan tegenwoordig al voor een paar tientjes.

Tanmirt

Botermes

#3
Azul,


Dit zou dus kunnen bijdragen aan het Amazigh-bewustzijn, zo lijkt het althans op het eerste gezicht. Toch ben ik er niet zo van overtuigd. Arabischsprekenden gaan er zodanig mee om dat ze nu in principe wel zijn gaan erkennen dat ze van Amazigh origine zijn, maar dat ze ondanks dat, zich toch Arabisch blijven voelen. Ze beweren namelijk dat het Arabisch zijn meer te maken heeft met het je verbonden voelen met de cultuur dan met een etniciteit. Ik neem ze het niet kwalijk maar eis wel wederzijdsrespect omdat ik als Tamazightspreker mezelf niet als Arabier zie. In werkelijkheid heeft het Arabisch zijn wel degelijk ook een etno-raciale dimensie. Je schreef een tijdje geleden dat degenen die geen Tamazight meer spreken, dat we die kwijt zijn en er niet meer naar moeten om kijken. Dat is een heel goed punt.

Ik denk dat een etniciteits-test alleen,  je Amazigh-bewustzijn niet persé hoeft te versterken maar dat er meer voor nodig is. Het is een proces waar in je groeit met de juiste perspectieven. Amazigh-bewustzijn hangt ook af van hoe wij met elkaar omgaan.

Mr Miyagi

Ik heb ook zo een dna test gedaan via 23andme. En wat denk je? 100% Noord Afrikaans haha
Ook ben ik in het bezit van de zogenaamde Berber marker E-M183. Al met al wel interessant!

Botermes

Azul,

Imcuman nni iholandiyen, axmi qarran 'voor de bühne'. Qa d manaya ruxa s DNA-test ya.
Mara ghak marker d Amazigh, qa udji d cak waha migha yaddja. Qa rad ighabiyan aqath ghassan.
Amazigh qarant y wanni isawaran irs u Mazigh.

Massinissa

Attas i ittwaqqaren! Maca nican min teggared!

Massinissa

Wie heeft een DNA laten doen afgelopen 5 jaar?